تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
0

لورس :چشم‌اندازی از آینده اکوسیستم اتریوم؛ در نمایشگاه EthCC پاریس چه گذشت؟

  • کد خبر : 2608986
  • ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۷
لورس :چشم‌اندازی از آینده اکوسیستم اتریوم؛ در نمایشگاه EthCC پاریس چه گذشت؟
به گزارش سایت اخبار ارزهای دیجیتال لورس :

چشم‌اندازی از آینده اکوسیستم اتریوم؛ در نمایشگاه EthCC پاریس چه گذشت؟ نمایشگاه جامعه کاربری اتریوم EthCC در تاریخ ۱۷ تا ۲۰ ماه جولای در شهر پاریس برگزار شد.
کنفرانس EthCC یکی از قدیمی‌ترین گردهمایی‌های برگزار شده در جامعه کاربری شبکه اتریوم است. EthCC 2023 کمی بیش از یک ماه پیش در شهر پاریس برگزار شد. در ادامه این مطلب، نگاهی به تحولات صورت گرفته در این کنفرانس و درس‌هایی که می توان گرفت، خواهیم انداخت.
به گزارش والکس و به نقل از دیوید هافمن محقق و تحلیلگر برجسته Bankless، برخی از مهم‌ترین مشاهدات EthCC پاریس به شرح زیر بود:
پروتکل‌ها در حال تبدیل شدن به کالا هستند با نزدیک شدن به ارتقای Dencun شبکه اتریوم که در نهایت منجر به اجرای EIP4844 (موسوم به پروتودانک‌شاردینگ) خواهد شد و به شبکه‌های لایه دو اتریوم این اجازه را خواهد داد که به شکل ارزان‌تر و موثرتری به فضای بلوک اتریوم دسترسی داشته باشند، حصول مقیاس‌پذیری قابل قبول در نزدیکی ماست.
با این ارتقا، به لحظه‌ای در توسعه رمزارزها نزدیک می‌شویم که ما به حداقل‌های نظریه هزینه منابع اقتصاد ارزهای دیجیتال برسیم. این مساله تنه..

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :

چشم‌اندازی از آینده اکوسیستم اتریوم؛ در نمایشگاه EthCC پاریس چه گذشت؟

نمایشگاه جامعه کاربری اتریوم EthCC در تاریخ ۱۷ تا ۲۰ ماه جولای در شهر پاریس برگزار شد.

کنفرانس EthCC یکی از قدیمی‌ترین گردهمایی‌های برگزار شده در جامعه کاربری شبکه اتریوم است. EthCC 2023 کمی بیش از یک ماه پیش در شهر پاریس برگزار شد. در ادامه این مطلب، نگاهی به تحولات صورت گرفته در این کنفرانس و درس‌هایی که می توان گرفت، خواهیم انداخت.

به گزارش والکس و به نقل از دیوید هافمن محقق و تحلیلگر برجسته Bankless، برخی از مهم‌ترین مشاهدات EthCC پاریس به شرح زیر بود:

پروتکل‌ها در حال تبدیل شدن به کالا هستند

با نزدیک شدن به ارتقای Dencun شبکه اتریوم که در نهایت منجر به اجرای EIP4844 (موسوم به پروتودانک‌شاردینگ) خواهد شد و به شبکه‌های لایه دو اتریوم این اجازه را خواهد داد که به شکل ارزان‌تر و موثرتری به فضای بلوک اتریوم دسترسی داشته باشند، حصول مقیاس‌پذیری قابل قبول در نزدیکی ماست.

بخوانید  سرمایه گذاری روی دامنه اتریوم

با این ارتقا، به لحظه‌ای در توسعه رمزارزها نزدیک می‌شویم که ما به حداقل‌های نظریه هزینه منابع اقتصاد ارزهای دیجیتال برسیم. این مساله تنها در خصوص شبکه اتریوم نیست، بسیاری از شبکه‌‌های دیگر، در حال نزدیک شدن به فرم نهایی توسعه خود هستند که در آن هزینه دسترسی به المانی که خود را برای آن بهینه ساخته‌اند، به حداقل می‌رسد.

نوشته های مشابه

  • نمایشگاه ethcc پاریس اکوسیستم شبکه اتریوم چشم‌اندازی از آینده اکوسیستم اتریوم؛ در نمایشگاه EthCC پاریس چه گذشت؟ ۱۳ شهریور ۱۴۰۲
  • تحلیل بیت کوین و آلت کوین‌ها بررسی نمودار قیمت بیت کوین و آلت کوین های برتر؛ ۴ شهریور ۱۴۰۲ ۰۴ شهریور ۱۴۰۲

دسترسی به داده (Data Availability) مقوله‌ای است که پروپوزال EIP4844 و دیگر راه‌حل‌ها به دنبال حل آن هستند. برای نخستین بار، فضای بلوک اتریوم ارزان می‌شود! اما اتریوم تنها پروتکلی نیست که برای دسترسی ارزان به داده‌ها بهینه خواهد شد. پروتکل‌های سلستیا (Celestia)، اویل (Avail)، و EigenDA همگی پروتکل‌‌های دسترسی به داده خارجی برای شبکه اتریوم هستند. چیزی که تصور آن تا چند سال پیش هرگز ممکن نبود.

بخوانید  بخش سوم متن پرسش و پاسخ در مصاحبه با رسول دانیال زاده کارآفرین برتر حوزه فولاد

این مساله تنها به «دسترسی داده» منحصر نمی‌شود. از Espresso Systems در رویداد جانبی EthCC به نام Modular Summit، استقبال درخشانی شد. اسپرسو سیستمز با شراکت با Eigenlayer و راه‌اندازی شبکه آزمایشی سیکوئنسر مشترک، به دنبال این است نیاز راهکارهای لایه دو به ایجاد سیکوئنسر را مرتفع سازد.

در دنیای رول‌آپ‌های بی‌نیاز از دانش (ZKR)، «اثبات‌کننده» (Prover)، جزء مهمی است که اعتبار گواه‌‌های صادر شده را تایید می‌نماید. شبکه zkSync ارتقا Boojum خود را منتشر کرد. این بروزرسانی دارای گواه‌هایی است که قادر به اجرا بر روی پردازنده‌های گرافیکی متوسط به بالا است. اهمیت این موضوع در این است که ملزومات سخت‌افزاری لازم برای اثبات‌کننده بودن به مواردی ارزان‌تر کاهش می‌یابد که می‌تواند به طور معنی‌داری این راهکارها را غیرمتمرکزتر سازد.

این تنها تعدادی از پیشرفت‌ها و گام‌هایی است که در زمینه کاهش منابع لازم برای میزبانی و نگهداری شبکه‌های محاسباتی بی‌نیاز به اعتماد طی نموده‌ایم.

همگرایی و ادغام عمودی پروتکل‌ها

پروتکل آوه (Aave) اکنون استیبل کوین غیرمتمرکز خود با نام GHO را دارد. میکردائو (MakerDAO)، صادرکننده استیبل کوین دای (DAI)، بازارپولی خود با نام «اسپارک» (Spark) را ایجاد کرده است. فرکس بیش از یک سال است که سه گانه استیبل کوین – بازار پولی و ابزار مشتقه لیکویید استیکینگ خود را به صورت عمودی توسعه داده است. این پروتکل‌ها در حال همگرایی به سمت یک حوزه هستند و عملا رقیب یکدیگر محسوب می‌شوند: TVL (میزان ارزش کل قفل شده)، حجم استیبل کوین و مهم‌تر از همه درآمد از محل اخذ کارمزد.

بخوانید  تحلیل قیمت ریپل ۲۷ شهریور ۱۴۰۲

نگاهی به راه‌اندازی UniswapX بیاندازید: پروتکلی مبتنی بر رقابت برای تسهیل اجرای سفارش‌های غیرمتمرکز به بهترین شکل ممکن که همچنین می‌توان آن را به شکل یک بریج انتزاعی نیز تصور نمود که به بازار اجازه می‌دهد تا راه‌حل خود برای انتخاب راهکار اجرای مبادلات بین‌شبکه‌ای را برگزیند. به عنوان مثال من توکن A را در شبکه اول دارم و می‌خواهم آن را با توکن B در شبکه دوم مبادله نمایم، چه راهکاری می‌تواند به من سریع‌ترین اجرا و بهترین نرخ تبادل را دهد؟

تعبیر من این است که UniswapX تکمیل‌کننده صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ به عنوان یک بازارساز خودکار (AMM) خواهد بود.

قابلیت قلاب امکان‌های زیادی به استخرها خواهد بخشید
قابلیت قلاب امکان‌های زیادی به استخرها خواهد بخشید

نسخه‌های یونی سواپ یکی پس از دیگری پیچیده‌تر شدند. با افزوده شدن قابلیت «قلاب» (hook) در نسخه چهار – که قابلیت اجرای اعمال دلخواه فراوانی را به سازنده استخر می‌دهد – تضمینی برای همگنی استخرهای نقدینگی وجود نخواهد نداشت. با گسترش شبکه‌های تحت پوشش یونی سواپ، مشکل بهینه‌سازی مسیریابی سفارش‌ها سخت‌تر از پیش خواهد شد و دیگر نمی‌توان آن را به وسیله قرارداد هوشمندی بر روی بلاکچین برطرف ساخت. یونی سواپ ایکس (UniswapX) محور جدیدی به معادله خواهد افزود که پیچیدگی‌های نسخ یک تا چهار را مهار خواهد کرد و به سادگی قابلیت اجرای سفارش‌ها به صورت خارج از زنجیره‌ای را با درجه قابل قبولی از اطمینان فراهم خواهد کرد.

بخوانید  زی‌کی سینک چیست؟ بررسی پروژه zkSync و ایردراپ احتمالی آن

برای اطلاع بیشتر از طراحی یونی سواپ ایکس، می‌توانید این رشته توییت (به زبان انگلیسی) از دن رابینسون (Dan Robinson) را مطالعه کنید.

با این وجود، اکوسیستم‌های لایه دو با سرعت شگرفی به سمت الگوهای طراحی مشابه همگرا می‌شوند:

در ابتدا پشته فنی متن‌باز OP Stack را از شبکه آپتیمیزم گرفتیم، سپس اوربیت (Orbit) از آربیتروم منتشر شد. پس از آن، ZK Stack از شبکه zkSync بیرون آمد. در نهایت با آمدن پالیگان ۲ (Polygon 2.0)، هم‌اکنون سوپرنت را داریم.

همانند خود راهکارهای لایه دو، تمامی این‌ها کمی با یکدیگر تفاوت دارند.هر کدام استراتژی به خصوص خود را دنبال می‌کنند اما همه آن‌ها عملا همان چشم‌اندازی را دنبال می‌کنند که در نهایت منجر به آینده‌ای می‌شود که در آن تعداد زنجیره‌های مشتق شده از اتریوم به اندازه صفحات وب ایجاد شده از پروتکل HTTPS هستند.

کدام استاندارد در نهایت رشدی همانند انفجار کامبرینی ایجاد خواهد کرد؟

شبکه آپتیمیزم (Optimism) بی‌تردید رتبه نخست را در میان سه زنجیره بزرگ‌تر در اختیار دارد. پالیگان، ایمیوتبل ایکس (ImmutableX) را در اختیار دارد. آربیتروم زنجیره نوا (Nova) را دارد که از ابزار فنی آن بهره می‌برد. هرچند zkSync هنوز به دنبال یافتن نخستین پذیرنده خود برای پشته فنی خود است، بیش از چندین استارتاپ آمادگی خود برای استفاده از ابزار این پشته، به جای توسعه زنجیره اختصاصی خود، را اعلام کرده‌اند.

بخوانید  استیبل کوین جدید پی پال

این موارد همراه با شبکه بیس (Base) که در اوایل آگوست عرضه شد، اتریوم را برای تابستانی داغ مهیا کرد.

تمرکز بر روی مصرف‌کنندگان

اگر تا بدین‌جا این مطلب را دنبال کرده باشید حتما دریافته‌اید که پروتکل‌‌ها و زیرساخت‌های ما چقدر پیشرفت کرده‌اند. دیوید هامن معتقد است که در سوی زیرساخت‌ها، مشکلات وجود داشته حل شده است. مطمئنا کارهای زیادی برای بهبود وضعیت جاری وجود دارد اما برای اولین بار در تاریخ کریپتو، به سطحی از بلوغ در این حوزه رسیده‌ایم که بتوانیم میوه‌های آن را برداشت کنیم.

بنابراین، اکنون با وجود همه مشکلات سخت پشت سر گذاشته شده، خواهش من این است: لطفا کسی برنامه‌ای بسازد!

  • شبکه‌‌های لایه دو بیش از هر زمان دیگری فضای بلوک در اختیار ما گذاشته‌اند.
  • هزینه‌های استقرار داده به حداقل‌های خود نزدیک شده‌اند.
  • تاخیر و در دسترس بودن شبکه‌ها بهتر از همیشه است.
  • زمان ساخت اپلیکیشن‌ها فرارسیده است!

چه کسی قرار است فضای بلوک راهکارهای لایه دو را مصرف کند؟ حال که فضای بزرگ و امنی از بلوک‌های بلاکچینی در اختیار داریم، بیایید با آن کاری کنیم. اما بیایید در سطح اپ‌های بلاکچینی موجود خود را محدود نکنیم و شروع به ساخت محصول کنیم.

بخوانید  هزاران بیت کوین (BTC) توسط خودی ها درست قبل از حکم Epic Grayscale در مقابل SEC خریداری شد

درآمد حاصل از MEV چگونه غیرمتمرکز بودن اتریوم را تهدید می‌کند؟

زمان رجوع به بازار فرارسیده است؛ این بار به عنوان یک صنعت

وقت آن رسیده است که طراحان بااستعدادی را استخدام کنیم تا برای کسانی که کلید خصوصی ندارند یا کسانی که صرفا سرمایه خود را در صرافی‌‌هایی همچون کوین بیس یا کراکن نگاه می‌دارند محصول طراحی کنند. بیایید برای کاربرانی که قبلا با هیچ بلاکچینی تعامل نداشته‌اند اپلیکیشن بسازیم.

پروتکل‌های ما به اندازه‌ای ارزان شده‌اند که پروتکل‌ها قادر باشند برای جذب کاربر یارانه بپردازند. با فضای بلوک ارزان‌تر از پیش، مدل‌های درآمدی می‌توانند به وجود آیند که هزینه کارمزد تراکنش‌های کاربران در لایه‌ دوها را بپردازند.

ما عملا آماده هستیم. پروتکل‌های ما آماده است. بیایید کار سخت تحقیق بازار، مکانیزم ساده‌سازی کار با شبکه و برنامه‌های کاربردی برای مصرف‌کنندگان را شروع کنیم.

به دنبال نمونه‌ای برای این موضوع می‌گردید؟ نگاهی به اکوسیستم گنوسیس (Gnosis) بیاندازید. آن‌ها دو محصول Gnosis Pay و Gnosis Card را در EthCC معرفی کردند.

بخوانید  معاملات تتر در صرافی کوین بیس کانادا به حالت تعلیق درآمد

اکوسیستم گنوسیس هم‌اکنون شامل موارد زیر است:

  • گنوسیس سیف (Gnosis Safe) – کیف پولی امن و چندامضایی
  • گنوسیس چین (Gnosis Chain) – شبکه پرسرعت لایه دو مبتنی بر zkEVM پالیگان سوپرنت
  • گنوسیس پی (Gnosis Pay) – زنجیره پرداخت ساخته شده بر گنوسیس چین
  • گنوسیس کارت (Gnosis Card) – راهکار پرداخت فینتکی ساخته شده با قابلیت‌های گنوسیس پی

با اکوسیستم گنوسیس، ما دنیایی از امکانات پرداخت در ظاهر که از کریپتو در باطن بهره می‌گیرند، داریم. این قدمی واقعی در راستای شعار «قهوه‌ات را با کریپتو بخر» است که از زمان پیدایش بیت کوین به عنوان هدفی مهم وجود داشته است. این وظیفه تیم گنوسیس است تا آن را به محصولی منحصر بفرد در رقابت با سیستم‌های پرداخت سنتی تبدیل نماید، اما نکته قابل توجه این است که زیرساخت‌های کنونی ما را قادر به پر کردن شکاف‌ بین وب ۳ و سیستم پرداخت سنتی کرده است.

همزمان با ورود اتریوم به دوران مهیا بودن برای پذیرش همگانی، ارزهای دیجیتال در حال بزرگ‌ترین نبرد قانونی در تاریخ پیدایش خود هستند. به نظر من این موارد تصادفی نیست.

بخوانید  قیمت بیت کوین چه زمانی به ۱۰۰ هزار دلار می‌رسد؟

هنگامی که از آزمون رگولاتوری سربلند بیرون آمدیم… زمانی که گری گنسلرها را شکست دادیم، کمیسیون بورس و اوراق بهادار را اصلاح کردیم، حق قانونی خود برای انتشار توکن را به دست آوردیم و قوانین باکیفیتی از راه کنگره وضع کردیم، آن گاه ارزهای دیجیتال در بهترین وضعیت قانونی خود خواهند بود. در حال حاضر کریپتو در مرحله سختی در جبهه قانونی قرار دارد. مادامی که در این نبرد پیروز نشویم، بازیگران بزرگ به ما اعتماد نخواهند کرد.

کریپتو نابودشدنی نیست بنابراین هر اتفاقی بیافتد، سپری شدن این مرحله عاملی برای پیشرفت خواهد شد.

نشست ماژولار

رویداد جانبی کنفرانس EthCC با نام نشست ماژولار (Modular Summit)، در دو روز پس از خاتمه کنفرانس برگزار شد. این نشست به اندازه‌ای بزرگ و جالب بود که از زیر سایه EthCC بیرون آید و بخش خاص خود را در این گزارش بطلبد.

ویتالیک بوترین در نمایشگاه ETHCC
بخشی از نشست ماژولار با حضور ویتالیک بوترین

تمام اتفاقات خوبی که در حوزه ارزهای دیجیتال رخ می‌دهد، به شدت اتریوم محور است. با این حال اکوسیستم‌های ماژولار به خوبی توانسته‌اند راه خود را بیابند و به شکلی طبیعی گرد هم جمع شوند. در نهایت، اتریوم تمامی ماژول‌های مفید توسعه یافته را در خود جذب می‌نماید چرا که ماهیت این سیستم این است که تمامی کدهای متن‌باز مفید را حول یک ابر ساختار بزرگ متحد سازد.

بخوانید  تحلیل آنچین بیت کوین با بررسی عملکرد سابق قیمت؛ ۱ شهریور

اکوسیستم ماژولار سریع‌تر از هر بخش دیگر در رمزارزها مرزهای فناوری را جابجا می‌کند. این مساله منطقی است چرا که ذات ماژول‌گرایی اختصاص منابع به یک مشکل خاص به جای پراکنده کردن توجه و منابع به چند مشکل در آن واحد است. تلاش صورت گرفته در این حوزه تمامی افراد تاثیرگذار کریپتو را به خود جذب کرده است. من فکر می‌کنم که می‌توان انتظار نتایج شگرف‌انگیزی از این گوشه از صنعت ارزهای دیجیتال را داشت.

برچسب هااتریوم

لینک کوتاه : https://lores.ir/?p=2608986

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها