تاریخ : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 1 May , 2024
1

لورس :کارمزد صرافی های ایرانی – مقایسه کارمزدها و معرفی کم کارمزدترین صرافی ایرانی

  • کد خبر : 2603204
  • ۰۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۴
لورس :کارمزد صرافی های ایرانی – مقایسه کارمزدها و معرفی کم کارمزدترین صرافی ایرانی
به گزارش سایت اخبار ارزهای دیجیتال لورس :

کارمزد صرافی، یکی از مهم‌ترین معیارهای انتخاب آن برای کاربران است. این‌که کارمزد کدام صرافی پایین‌تر و منصفانه‌تر است، یا برای کاربران وفادار خود یا کاربرانی که حجم بالایی معامله در ماه انجام می‌دهند چه تخفیف‌هایی در کارمزد صرافی در نظر گرفته شده است، نکته بسیار مهمی است که باید به آن پرداخته شود. با توجه به استقبال گسترده عموم مردم ایران از ارزهای دیجیتال و تمایل شدید بسیاری از افراد برای مشارکت در این بازار و ترید، طبیعی است که حجم بالایی از صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی روانه بازار شده‌اند. این صرافی‌ها، هریک به نوبه خود مزیت‌ها و ویژگی‌هایی دارند و در کنار آن، ممکن است برخی ایرادات، اشکالات یا معایب نیز داشته باشند. برای انتخاب بهترین صرافی داخلی، معیارهای زیادی وجود دارند که در مطلب «بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی – معرفی ۱۰ صرافی معتبر و معیارهای انتخاب» به‌صورت کامل به آن پرداخته و می‌توانید در عین مطالعه این معیارها، با ده مورد از بهترین و معتبرترین صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی نیز آشنا شوید. اما یکی از معیارهای مهم برای انتخاب کارمزد صرافی های ارز دیجیتال ایرانی است. کم کارمزد..

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :

کارمزد صرافی، یکی از مهم‌ترین معیارهای انتخاب آن برای کاربران است. این‌که کارمزد کدام صرافی پایین‌تر و منصفانه‌تر است، یا برای کاربران وفادار خود یا کاربرانی که حجم بالایی معامله در ماه انجام می‌دهند چه تخفیف‌هایی در کارمزد صرافی در نظر گرفته شده است، نکته بسیار مهمی است که باید به آن پرداخته شود. با توجه به استقبال گسترده عموم مردم ایران از ارزهای دیجیتال و تمایل شدید بسیاری از افراد برای مشارکت در این بازار و ترید، طبیعی است که حجم بالایی از صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی روانه بازار شده‌اند. این صرافی‌ها، هریک به نوبه خود مزیت‌ها و ویژگی‌هایی دارند و در کنار آن، ممکن است برخی ایرادات، اشکالات یا معایب نیز داشته باشند. برای انتخاب بهترین صرافی داخلی، معیارهای زیادی وجود دارند که در مطلب «بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی – معرفی ۱۰ صرافی معتبر و معیارهای انتخاب» به‌صورت کامل به آن پرداخته و می‌توانید در عین مطالعه این معیارها، با ده مورد از بهترین و معتبرترین صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی نیز آشنا شوید. اما یکی از معیارهای مهم برای انتخاب کارمزد صرافی های ارز دیجیتال ایرانی است. کم کارمزدترین صرافی ممکن است معتبرترین و بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی نیز باشد.

بر همین اساس، موضوع این مطلب ارزجدید را به معرفی کم کارمزدترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی و مقایسه کارمزد صرافی ها اختصاص داده‌ایم. برای آشنایی بیشتر با نحوه معرفی کارمزد صرافی های ایرانی، نحوه استخراج کارمزد یک صرافی، انواع و در عین حال تأثیر این کارمزدها روی انتخاب ما و تریدی که انجام می‌دهیم و همین‌طور مقایسه کارمزد صرافی های ایرانی مختلف داخلی و معرفی کم کارمزدترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی، با ما همراه باشید.

کارمزد چیست؟

شما در هر پلتفرم یا کیف پول یا اپلیکیشنی که بخواهید به ترید ارزهای دیجیتال بپردازید، لازم است کارمزد صرافی یا همان کارمزد های خود یا سرمایه‌گذاری که انجام می‌دهید را پرداخت کنید. این کارمزد (Commission)، چه در صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز خارجی و چه در صرافی‌های ارز دیجیتال داخلی از شما دریافت خواهد شد و فقط نوع و مقدار آن می‌تواند متفاوت باشد.

با وجود این‌که برای برخی از صرافی‌ها، کارمزد صرافی در جداول صفر منظور شده است، اما این نکته را در نظر داشته باشید که به هیچ‌عنوان نمی‌توانید یک صرافی معتبر ارز دیجیتال داخلی یا خارجی پیدا کنید که بدون دریافت هیچ‌گونه کارمزد – یا در حالت کلی سود – از شما، ارائه خدمات داشته و اجازه ترید بدهد. به‌عنوان مثال، وقتی برای صرافی ارز دیجیتال ایرانی تترلند، کارمزد صفر نوشته شده است، به این معنی است که این پلتفرم، تراکنش‌های تتر روی شبکه ترون (TRC20) را به‌صورت رایگان و بدون کارمزد انجام می‌دهد.

بخوانید  صرافی غیرمتمرکز چیست و بهترین صرافی‌ها‌ی غیر متمرکز کدامند؟

با این اوصاف، می‌توان دریافت که کارمزد صرافی های ایرانی انواع مختلفی دارند که می‌تواند بسته به نوع صرافی، نوع ارز دیجیتال مورد تراکنش یا شبکه‌ای که تراکنش روی آن صورت می‌گیرد، متفاوت باشند. در ادامه، انواع کارمزد صرافی های ارز دیجیتال را معرفی می‌کنیم تا با چشم باز و ذهنی آگاه به سراغ معرفی کم کارمزدترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی برویم.

انواع کارمزد صرافی های ارز دیجیتال

در حالت کلی، درمورد کارمزد صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی و خارجی سه نوع کارمزد معرفی شده است که در ادامه معرفی خواهیم کرد. برخی از این کارمزدها، از عهده صرافی خارج بوده و مثلاً به شبکه‌ای بستگی دارد که تراکنش مورد درخواست شما روی آن انجام می‌گیرد. برخی دیگر نیز به صرافی‌ها و خدمات و گزینه‌های پیشنهادی آن‌ها و خط مشی که از لحاظ کاربری و مالی در نظر گرفته‌اند برمی‌گردد.

سه نوع اصلی کارمزد صرافی های ایرانی که باید برای فعالیت در یک صرافی داخلی پرداخت کنید، عبارتند از:

۱٫ کارمزدهای شبکه

برای این‌که روی یکی از شبکه‌های بلاکچین ارز دیجیتال انتقال داده یا به عبارت بهتر تراکنش انجام دهید، لازم است کارمزد آن شبکه را پرداخت کنید. با پرداخت کارمزد شبکه، این فرصت در اختیار شما قرار داده می‌شود تا به تراکنش و ترید روی شبکه بپردازید و ارز دیجیتالی که می‌خواهید را معامله کنید. این‌که این شبکه‌ها چه هستند، به ماهیت ارزهای دیجیتال و فناوری بلاکچین برمی‌گردد. همان‌طور که می‌دانید، ارزهای دیجیتال برای این‌که وجود داشته باشند و قابلیت خرید و فروش و تراکنش داشته باشند، به شبکه یا بلاکچین نیاز دارند. درواقع، آن‌ها روی این شبکه‌ها زندگی می‌کنند و نقل و انتقال داده می‌شوند.

در ابتدا، که تنها ارز دیجیتال مورد تراکنش در بازار بیت کوین بود، همان شبکه بیت کوین برای پاسخ‌گویی به نیازهای کاربران کفایت می‌کرد. به مرور زمان که کاربران بیشتری وارد شبکه شده و ارزهای دیجیتال نیز روزبه‌روز بیشتر شدند، سرعت کم و کارمزد بالای آن بلاکچین نسل اول دیگر پاسخگوی نیاز کاربران نبود. هر روز، ارز دیجیتال جدیدی به شبکه اضافه می‌شد، شبکه بسیار شلوغ شده بود و در عین حال کارمزدها بالا بود، سرعت و کیفیت تراکنش‌ها نیز به شدت پایین آمده بود. بر همین اساس، شبکه‌های جدید ایجاد شدند.

بخوانید  نهنگ های اتریوم ۴۸۶ میلیون دلار به کوین بیس می فرستند، زمان خروج است؟

« حتما بخوانید » معرفی بهترین صرافی غیر متمرکز برای ایرانی ها

هر یک از شبکه‌های فعال در بازار ارزهای دیجیتال، تراکنش خاص خود را دارند. البته، برخی از شبکه‌ها هم ممکن است برای جذب کاربر و اهداف تبلیغاتی، اعلام کنند که هیچ کارمزدی در ازای انجام تراکنش در بلاکچین خود از شما دریافت نمی‌کنند. برای این‌که بدانید هر شبکه، چه کارمزدی دارد، لازم است به مشخصات و اطلاعات آن شبکه مراجعه کنید.

برای این‌که با این کارمزد بیشتر آشنا شوید، نحوه محاسبه کارمزد شبکه در تترلند را توضیح می‌دهیم؛ در این صرافی ارز دیجیتال ایرانی، برای نقل و انتقال ارز دیجیتال تتر، سه شبکه معرفی شده است:

  • شبکه اومنی (OMNI)
  • شبکه اتریوم (ERC20)
  • و شبکه ترون (TRC20)

کارمزد شبکه اومنی بالا و در عین حال سرعت آن پایین است. شبکه اتریوم نیز سرعتی متوسط داشته و کارمزد آن نیز بستگی به میزان شلوغی شبکه دارد. در زمان‌هایی که تعداد کاربران روی شبکه زیاد بوده و حجم تراکنش‌ها بالا است، کارمزد افزایش یافته و در اوقات معمولی کارمزدی پایین یا متوسط دارد. این در حالی است که صرافی تترلند، برای تراکنش‌های ترون تقریباً کارمزدی را دریافت نمی‌کند و سرعت آن نیز تا حد قابل قبولی بالا است.

نکته: اگر توجه کرده باشید، یک نکته بسیار مهم در این قسمت از مطلب باز شد. این‌که در کنار کارمزد، لازم است به سرعت شبکه‌ها نیز توجه داشته باشید. برخی از شبکه‌ها ممکن است کارمزد پایین پیشنهاد داده یا حتی بدون کارمزد حاضر به انجام تراکنش‌های شما باشند، اما سرعت تراکنش‌ها در آن‌ها به قدری پایین باشد که ارزشش را نداشته باشد.

۲٫ کارمزدهای واریز و برداشت

زمانی که در یک پلتفرم یا ولت (Wallet) – همان کیف پول ارز دیجیتال – واریز، برداشت یا تراکنش انجام می‌دهید، ملزم به پرداخت کارمزد واریز و برداشت هستید. این کارمزد می‌تواند صرافاً کارمزد شبکه، صرفاً کارمزد صرافی ارز دیجیتال موردنظر، یا این‌که مجموع هر دو کارمزد صرافی ارز دیجیتال و شبکه باشد. مبلغ این کارمزد، قبل از نهایی شدن آن برای شما نشان داده می‌شود تا متوجه باشید چه مبلغ یا درصدی از تراکنش را به‌عنوان کارمزد به صرافی پرداخت می‌کنید.

البته، برخی از صرافی‌ها در این بخش هیچ کارمزدی را از کاربران خود دریافت نمی‌کنند یا درصورت دریافت، مبلغ آن به قدری پایین است که عملاً قابل چشم‌پوشی است. خصوصاً در مورد کارمزد واریز، تقریباً هیچ‌یک از صرافی های ارز دیجیتال داخلی و خارجی بابت واریز کارمزدی را از کاربران خود دریافت نمی‌کنند و کارمزدها اغلب مربوط به برداشت‌ها و شبکه است. برخی از صرافی ها کارمزد شبکه را نیز منظور نمی‌کنند و ممکن است مانند مثالی که در مورد شبکه ترون در صرافی تترلند زدیم، کارمزد صرافی برای برخی از تراکنش‌ها و برداشت‌ها صفر در نظر گرفته شود.

بخوانید  بنیان‌گذار کاردانو مدعی شد، فشارهای نظارتی شامل کاردانو نخواهد شد!

۳٫ کارمزدهای معاملات

در حالت کلی، اصلی‌ترین کارمزد دریافتی توسط صرافی‌های ارز دیجیتال، کارمزدهای معاملات است. سفارش‌های معاملات، معمولاً به دو صورت در پلتفرم صرافی ارز دیجیتال انجام می‌شوند:

  • سفارش‌گذار یا میکر (Maker)
  • و سفارش‌بردار یا تیکر (Taker)

کارمزد پرداختی از سوی شما، به این‌که میکر هستید یا تیکر ارتباط زیادی دارد. از دیگر سو، حجم معاملاتی که می‌خواهید انجام دهید نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. زمانی که قرار است یک معامله هنگفت انجام دهید – مثلاً سفارش خرید یا فروش چند میلیارد تومان بیت کوین را دارید – بدیهی است که مبلغ بالایی باید بابت کارمزد پرداخت کنید. برای این تراکنش شما، لازم است ماینرهای بیشتری روی شبکه کار کنند و عملاً هزینه‌های ذاتی تراکنش نیز بالا است.

البته، علاوه بر این سه کارمزد صرافی ارز دیجیتال، نوع دیگری از کارمزد نیز ممکن است برای شما در نظر گرفته شود که کارمزد خدمات نام دارد. این کارمزد، زمانی شامل حال شما خواهد شد که بخواهید از برخی خدمات خاص صرافی ارز دیجیتال مثل استکینگ (Staking) هم استفاده کنید. درواقع، بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی و خارجی، در کنار خرید و فروش و معاملات ارزهای دیجیتال، برخی خدمات دیگر را نیز ارائه می‌دهند که برای استفاده از آن‌ها نیاز به پرداخت کارمزد دارید.

از طرفی، در مورد انواع کارمزدها، اغلب صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی و خارجی، استراتژی‌ها و برنامه‌های خاص خود را دارند. برخی از صرافی‌ها سطوحی را برای کاربران خود در نظر می‌گیرند تا از این طریق بتوانند وفادارای کاربران را تضمین کرده و آن‌ها را به نحوی در پلتفرم نگه دارند و حجم معاملات‌شان را ارتقا دهند. برنامه‌هایی که تحت عنوان برنامه‌های تشویقی یا غیره ارائه می‌شوند، در کنار انتخاب کم کارمزدترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی، تا حدود زیادی به کاهش کارمزد صرافی ارز دیجیتال منتخب شما کمک می کنند.

شاید به چشم‌تان خورده باشد که برخی صرافی‌ها کارمزدهای بالا دارند ولی بسیاری از کاربران از آن‌ها استفاده می‌کنند. یا برخی از صرافی‌ها کارمزد صفر در جداول کارمزدی منظور کرده‌اند. اما مگر می‌شود یک صرافی بدون کارمزد فعالیت داشته باشد؟ پس هزینه‌های خود را چگونه تأمین می‌کند و اصلاً اگر قرار باشد کارمزدی دریافت نکند پس برای چه آن را راه‌اندازی کرده‌اند؟ یا شاید این سوال برایتان پیش بیاید که مگر در قسمت اول مطلب، اشاره نکردیم که هیچ صرافی بدون کارمزدی وجود ندارد و اگر صرافی چنین ادعایی کرده یا اعتبار ندارد یا دروغ می‌گوید؟!

« حتما بخوانید » صرافی غیر متمرکز چیست (DEX) و چه معایب و مزایایی دارد؟

پاسخ همه این سوالات، در انواع صرافی های ارز دیجیتال ایرانی و انواع کارمزدهای معاملات نهفته است. درواقع، برخی از صرافی‌ها فروشگاهی هستند، به این معنی که فاقد بازار معاملاتی تیکر و میکرند و بنابراین کارمزدی از کاربران دریافت نمی‌کنند. این صرافی‌ها، سود خود را از طریق افزایش قیمت توکن‌های موردعرضه دریافت می‌کنند. برخی از صرافی‌ها اما بازار معاملاتی هستند که قیمت توکن‌ها در آن‌ها همان قیمت بازار بوده و از طریق دریافت کارمزد سودآوری می‌کنند. می‌پرسید منظور از این فروشگاه‌ها یا بازارهای معاملاتی چیست؟ چرا کارمزدهای صرافی‌های مختلف با هم تا این حد متفاوت است؟ نمی‌دانید کدام صرافی‌ها فروشگاهی و کدام‌یک بازار معاملاتی است؟

بخوانید  میلیونر دوج کوین در ضرر قرار دارد؛ اهداف و روش او برای کسب سود از DOGE چیست؟

برای پاسخ به همه این سوالات بیایید به سراغ معرفی انواع صرافی های ارز دیجیتال ایرانی برویم.

انواع صرافی های ارز دیجیتال ایرانی و کارمزد آن‌ها

در حالت کلی، صرافی های ارز دیجیتال ایرانی را می‌توان به دو دسته کلی تقسیم‌بندی کرد:

  • صرافی‌های فروشگاهی
  • و صرافی‌های بازار معاملاتی

صرافی های فروشگاهی، نسل اول صرافی های ارز دیجیتال در ایران هستند. درواقع، اگر چند سال به عقب برگردیم، خواهیم دید که همه صرافی های ایرانی صرفاً در قالب صرافی های فروشگاهی فعالیت داشته‌اند. با این حال، با گذشت زمان و توسعه استفاده از ارزهای دیجیتال و رونق بازار در ایران، نسل جدید صرافی ها نیز تحت عنوان صرافی های بازار معاملاتی روی کار آمده است.

نکته مهم درخصوص این دو نوع صرافی، کارمزدهای آن‌ها است. در صرافی های فروشگاهی، خبری از میکر و تیکر نیست و شما به‌عنوان کاربر، با کاربران دیگر در تعامل و تراکنش نخواهید بود. همان‌طور که نام این صرافی‌ها نیز برمی‌آید، این پلتفرم‌ها صرفاً ارزهای دیجیتال را به شما فروخته یا از شما خریداری می‌کنند. در ازای این خرید و فروش، معمولاً هیچ کارمزدی از شما دریافت نمی‌شود و صرافی موردنظر، سود خود را روی قیمت ارزهای دیجیتال اعمال می‌کند. به‌عنوان مثال، اگر قیمت روز تتر در ایران ۵۲۲۰۰ تومان باشد، صرافی موردنظر آن را ۵۲۵۰۰ تومان به شما فروخته و از این طریق سود خود را دریافت می‌کند.

اما در مورد صرافی های بازار معاملاتی، شما به‌عنوان میکر سفارش فروش خود را وارد پلتفرم کرده و تیکرها نیز سفارش‌های خرید خود را ثبت می‌کنند، ارز دیجیتال مورد نظر – مثلاً همان تتر – با همان قیمت روز خود در ایران – همان ۵۲۲۰۰ تومان – بین شما و کاربر تیکر معامله می‌شود و صرافی، در ازای این معامله مبلغ ۰٫۱ الی ۰٫۴ کارمزد از شما می‌گیرد.

برای همین است که در برخی جدول‌های کارمزدی، مشاهده می‌کنیم که کارمزد یک صرافی ۰ درصد درج شده است. این صرافی‌ها، به دلیل عدم انجام معاملات، کارمزدی ندارند و سود خود را از طریق تعیین قیمت دریافت می‌کنند. در ادامه، لیستی از صرافی های فروشگاهی را معرفی می‌‌کنیم که در بازار ایران فعالیت دارند (ترتیب لیست بر اساس حروف الفبای فارسی است).

  • آبان تتر
  • ارز فی
  • اتراکس
  • ارز مدرن
  • ارزان بیت
  • ارزایف
  • ارزینجا
  • ارزکت
  • ارزیپتو
  • اکس نوین
  • افرا تتر
  • اکسبیتو
  • اکسچنجر پرو
  • اکسکوینو
  • بیت ۲۴
  • بیت برگ
  • بیترافی
  • بیت فاین
  • بیتامون
  • بیتستان
  • پارس بیت
  • پرفکت کریپتو
  • پول نو
  • تتر ایران
  • تترلند
  • تک چنج
  • تهران پیمنت
بخوانید  قیمت اتریوم در سال ۲۰۲۴

کلیه این صرافی‌ها، صرافی‌های فروشگاهی هستند که در پلتفرم خود معامله ارزهای دیجیتال – بر اساس تیکر و میکر – را ندارند و بنابراین کارمزد معاملاتی نیز برای آن‌ها تعریف نشده است. با این حال ممکن است هر یک از این صرافی‌ها، در ازای واریز و برداشت – عموماً برداشت – کارمزد دریافت کنند. همین‌طور، ممکن است کارمزد شبکه نیز برای این صرافی‌ها لحاظ شود، که برای هر صرافی متفاوت است.

نکته: معمولاً هیچ‌یک از صرافی های ارز دیجیتال ایران، چه صرافی های فروشگاهی و چه صرافی های بازار معاملاتی، برای واریز کارمزد دریافت نمی‌کنند.

اما در اغلب صرافی‌ها درصدی از ارز دیجیتال مورد نظر برای برداشت و درصد یا مبلغی نیز به‌عنوان کارمزد شبکه دریافت می‌شود. به‌عنوان مثال، در صرافی بیت‌برگ که یک صرافی فروشگاهی است و فاقد کارمزد معاملات است، ۰٫۲ درصد ارزش تراکنش مورد نظر برای برداشت در نظر گرفته شده و مبلغی نیز بر اساس ارز دیجیتال و شبکه انتخابی، به‌عنوان کارمزد شبکه دریافت می شود.

مثلا، اگر ارز دیجیتال انتخابی شما برای تراکنش ارز بیت کوین باشد، این ارز در سه شبکه امکان تراکنش خواهد داشت:

  • شبکه BEP20 – با کارمزد تومانی ۶۰۰۳ تومان
  • شبکه بیت‌کوین Bitcoin – با کارمزد تومانی ۳۰۷۸۷۷ تومان
  • و شبکه ERC20 – با کارمزد تومانی ۸۰۴۶۰۷ تومان

« حتما بخوانید » لیست صرافی های مجاز ارز دیجیتال بانک مرکزی ایران

در مورد کارمزد صرافی های بازار معاملاتی، جریان کمی فرق دارد. این صرافی ها، که بهتر و پیشرفته‌تر از صرافی های فروشگاهی هستند، در ازای معاملات شما با دیگر کاربران کارمزد دریافت می‌کنند. توجه داشته باشید که درآمد این صرافی‌ها، از طریق همین کارمزدها تامین می‌شود و بنابراین قیمت ارزهای دیجیتالی که در این صرافی ها مشاهده می‌کنید، معمولاً قیمت‌های واقعی هستند (یعنی باید قیمت‌های واقعی باشند و در غیر این‌صورت صرافی قابل اعتماد و معتبر نخواهد بود).

صرافی هایی که به‌صورت بازار معاملاتی در ایران فعالیت دارند عبارتند از (ترتیب لیست بر اساس حروف الفبای فارسی است):

نام صرافی کارمزد معاملات
والکس ۰٫۱۵ الی ۰٫۳۵ درصد
نوبیتکس ۰٫۱۵ الی ۰٫۳۵ درصد
رمزینکس ۰٫۱۲ الی ۰٫۳ درصد
آریومکس ۰٫۱۸ الی ۰٫۳۵ درصد
آوینکس ۰٫۲ الی ۰٫۳۵ درصد
اکسچینو ۰٫۰۱ الی ۰٫۰۷ درصد
اکسیر ۰٫۱ الی ۰٫۳۵ درصد
او‌ام‌پی فینکس ۰٫۰۰۲ الی ۰٫۰۰۳۵ درصد
بیت ایمن ۰٫۱۵ الی ۰٫۲۸ درصد
بیت پین ۰٫۰۰۵ الی ۰٫۳۲ درصد
پینگی ۰٫۱۵ الی ۰٫۳۵ درصد
تبدیل ۰٫۱۵ الی ۰٫۴ درصد
دیدکس ۰٫۱ الی ۰٫۲ درصد
رابین کش ۰٫۱۴ الی ۰٫۲ درصد
فرهاد اکسچنج ۰٫۱ درصد
فینیکس ۰٫۰۵ الی ۰٫۳ درصد

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، کلیه صرافی های دارای بازار معاملاتی، دارای کارمزد معاملات هستند. محدوده این کارمزد صرافی های بازار معاملاتی، می‌تواند از ۰٫۰۰۲ درصد الی ۰٫۴۰ درصد متغیر باشد.

بخوانید  رشد شدید کارمزد در شبکه بیت کوین، خوشحالی ماینرها، ناراحتی کاربران!

برای این‌که بتوانید کارمزد صرافی های ایرانی را مقایسه کنید و کم کارمزدترین صرافی ارز دیجیتال ایران را انتخاب کنید، لازم است در کنار توجه به ماهیت صرافی، از نظر این‌که نیاز به صرافی بازار معاملاتی دارید یا صرفاً قصد خرید و فروش با خود صرافی را دارید، و همین‌طور کارمزدهای معرفی شده از سوی هر صرافی، به مواردی از قبیل تخفیف‌های صرافی‌ها، شرایط ویژه آن‌ها، کد ریفرال و مواردی از این دست نیز توجه کنید که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

تخفیف کارمزد صرافی های ایرانی

اگرچه شما می‌توانید کم کارمزدترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی را پیدا کرده و آن را برای ترید و سایر خدمات ارز دیجیتال خود استفاده کنید، اما باید در نظر داشته باشید که اکثریت قریب به اتفاق صرافی‌های ارز دیجیتال، روش‌ها و راه‌کارهایی برای اعمال تخفیف روی کارمزدهای خود نیز ارائه داده‌اند. درواقع، ممکن است یک صرافی، کم کارمزدترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی نباشد، اما شما می‌توانید با برخی موارد تخفیف‌های خوبی روی کارمزد صرافی های ایرانی بگیرید و با آن تراکنش با سوددهی بالاتر داشته باشید.

برخی از این راه‌کارها یا برنامه‌ها را معرفی می‌کنیم:

۱٫ خرید ارز دیجیتال اختصاصی صرافی

بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی و خارجی، این قابلیت را در اختیار کاربران خود قرار داده‌اند تا بدون پرداخت کارمزد، ارز دیجیتال بومی صرافی را خریده و معامله کنند. از طرفی، خریداری کردن و نگهداری از این ارزهای دیجیتال، می‌تواند به شما در دریافت تخفیف در کارمزد صرافی ها هم کمک کند. به‌عنوان مثال، خرید ارز دیجیتال بی‌ان‌بی (BNB) که توکن بومی صرافی بایننس است، و نگه داشتن آن در کیف پول، به شما این امکان را می‌دهد تا روی کارمزدهای تراکنش‌های دیگر خود – برای دیگر ارزهای دیجیتال – تخفیف بگیرید.

در مورد صرافی‌های ایرانی نیز گاهاً این امکان وجود دارد. قبل از این‌که برای خرید توکن اختصاصی یک صرافی ارز دیجیتال اقدام کنید، با این هدف که در کارمزدها تخفیف خواهید گرفت، بهتر است شرایط و مقررات صرافی را به خوبی بررسی کنید. ممکن است روی توکن موردنظر سرمایه‌گذاری کنید بدون آن‌که تخفیفی در کار باشد.

۲٫ دعوت از دوستان

همه صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی و خارجی، از کد ریفرال (Referral Code) که به کاربران این امکان را می‌دهد تا دوستان‌شان را نیز به پلتفرم دعوت کنند پشتیبانی می‌کنند. زمانی که شما به‌عنوان یکی از اعضای پلتفرم و کاربر آن، با استفاده از این کد، دوستان خود را به مجموعه معرفی می‌کنید تا آن‌ها نیز بخشی از پلتفرم و کاربر آن باشند، به ازای هر افزودن کاربر به مجموعه، مبلغ یا درصدی تخفیف می‌گیرید.

بخوانید  تلوس چیست؟ معرفی کامل شبکه لایه یک بلاکچینی Telos

البته، نکته قابل توجه در این مورد آن است که این تخفیف، نه تنها شامل حال شما می‌شود، بلکه برای کاربری که از سوی شما به پلتفرم صرافی دعوت شده است نیز اعمال می‌شود. به‌عنوان مثال، در صرافی والکس، زمانی که کاربری به دعوت دوستان خود وارد پلتفرم می‌شود، بلافاصله دو سطح برنزی و نقره‌ای را رد کرده و در سطح کاربری طلایی قرار می‌گیرد که علاوه بر اعمال تخفیف در کارمزدها، دو معامله اول کاربر نیز بدون کارمزد در نظر گرفته می‌شود.

برای این‌که کد دعوت یا ریفرال کد را از صرافی دریافت کرده و برای دوستان‌تان ارسال کنید، می‌توانید طبق مراحل زیر عمل کنید (تصویر بالا، نحوه دریافت کد ریفرال برای صرافی والکس است):

  • وارد حساب کاربری خود در صرافی شوید
  • وارد قسمت تنظیمات شده و گزینه Referral Code یا کد دعوت را انتخاب کنید
  • ممکن است در این قسمت، نحوه تقسیم تخفیف یا مواردی از این دست نیاز به تنظیم داشته باشد
  • پس از تنظیمات مورد درخواست، دکمه ساخت کد را زده و کد را برای دوستان خود ارسال کنید.

« حتما بخوانید » تفاوت میان صرافی متمرکز و غیرمتمرکز!

۳٫ بهبود سابقه، سطح کاربری یا امتیاز

مورد دیگری که می‌تواند برای دریافت تخفیف در کارمزد صرافی های ایرانی به کارتان بیاید، سطوح کاربری تعیین شده از سوی صرافی‌هاست. به‌عنوان مثال، در صرافی ارز دیجیتال ایرانی والکس می‌توانید بر اساس سطح کاربری که در آن قرار دارید کارمزدهای متفاوت پرداخت کنید:

سطح کاربری کارمزد معاملات (درصد)
سطح برنزی ۰٫۴۰
سطح نقره‌ای ۰٫۳۵
سطح طلایی ۰٫۳۰
سطح پلاتینیوم ۰٫۲۵
و سطح اورانیوم ۰٫۲۰

همین ماجرای سطوح کاربرای، برای صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی نیز صادق است. به‌عنوان نمونه، صرافی کوینکس نیز بسته به سطوح کاربری کاربران خود از صفر الی پنج، کارمزدهای متفاوتی از ۰٫۲ درصد الی ۰٫۱ درصد دریافت می‌کند. همچنین، سابقه تراکنش‌های شما نیز می‌تواند تعیین کننده میزان کارمزدی باشد که قرار است در پلتفرم پرداخت کنید.

به‌عنوان مثال، در صرافی ارز دیجیتال ایرانی نوبیتکس، سابقه تراکنش‌های یک ماه اخیر کاربران روی کارمزد اعمالی صرافی برای معاملات دخیل است:

سابقه حجم تراکنش‌ها در سی روز گذشته کارمزد معاملات (درصد)
کمتر از ۱۰ میلیون تومان ۰٫۳۵
بین ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومان ۰٫۳۰
بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان ۰٫۲۵
بیشتر از ۱۰۰ میلیون تومان ۰٫۲۰

به‌علاوه، ممکن است برخی صرافی‌ها، بر اساس یک‌سری معیارها امتیازاتی را برای کاربران خود در نظر گرفته باشند که می‌توانید با کسب این امتیازات، در کارمزدهای خود در پلتفرم صرافی تخفیف بگیرید. با این راه‌کارها، اگرچه شما کم کارمزدترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی را برای تراکنش انتخاب نکرده‌اید، اما ممکن است معتبرترین و بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی را برگزیده‌ باشید، در عین این‌که کمترین میزان کارمزد صرافی های ایرانی را هم برای آن پرداخت می‌کنید.

بخوانید  تحلیل اتریوم و بررسی روند قیمت امروز، ۲۵ مرداد

چرا کم کارمزدترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی؟

کارمزد، خواه یا ناخواه، یکی از مهم‌ترین معیارهایی است که در انتخاب صرافی‌های ارز دیجیتال داخلی و خارجی اهمیت دارد. این معیار، اگرچه حرف اول را نمی‌زند و معمولاً کاربران امنیت و اعتبار و طیف خدمات قابل ارائه توسط صرافی را بیشتر مدنظر قرار می‌دهند، اما نمی‌توان آن را هم نادیده گرفت.

  • تصور کنید کارمزد یک صرافی پایین است، اما همه می‌گویند یک تله و کلاهبرداری است… بازهم حاضرید آن را انتخاب کنید؟
  • تصور کنید صرافی را پیدا کرده‌اید که هیچ کارمزدی از شما برای معاملات ارزهای دیجیتال دریافت نمی‌کند، اما ارزهای دیجیتالی که می‌خواهید خرید و فروش کنید را پشتیبانی نمی‌کند… باز هم ترجیح می‌دهید قید ارز مورد درخواست‌تان را بزنید و به کارمزد بچسبید؟
  • یا در نظر بگیرید یک صرافی بدون کارمزد فعالیت می‌کند، اما آن‌قدر سرعت تراکنش‌ها در آن پایین است که بسیاری از کاربران علاقه‌مند به ترید در آن نیستند… شما چطور؟ فعالیت در آن را با همان کندی ادامه می‌دهید؟

احتمالاً همه ما پاسخ این سوالات را می‌دانیم. اما واقعیت این است که همه این شور و اشتیاق، همه این دوندگی‌ها و مطالعه‌ها و تریدها و تلاش‌ها، برای پول است. درست است که ارزهای دیجیتال جذاب هستند؛ اما اگر دیگی بودند که از آن‌ها آبی نمی‌جوشید (!!!) قطعاً این‌همه تریدر در ایران و سایر نقاط جهان نداشتیم.

خصوصاً برای آن دسته از کاربرانی که معاملات هنگفت انجام می‌دهند و مدام در حال ترید هستند، کارمزد صرافی ها خیلی مهم است. وقتی تریدری در طول سال چندین میلیون یا میلیارد تراکنش ارز دیجیتال دارد، بدیهی است که در بلند مدت اگر حساب و کتاب کند، ارقام بالایی را بابت همین کارمزد به صرافی‌ها پرداخته است.

دقیقاً به همین دلیل است که بسیاری از کاربران، در کنار بررسی سایر موارد، به دنبال یافتن کم کارمزدترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی نیز هستند تا بتوانند معاملات خود را با پایین‌ترین سوخت به انجام برسانند. بخش معرفی کم کارمزدترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی در این مقاله نیز دقیقاً برای پاسخ‌گویی به نیاز این دسته از کاربران است.

معرفی کم کارمزدترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی

اکنون که با مفهوم کارمزد در صرافی‌های ارز دیجیتال و انوع آن‌ها آشنا شدیم، نوبت به آن می‌رسد تا کم کارمزدترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی را مقایسه کنیم. در جدول زیر، لیست ۱۶ صرافی ارز دیجیتال ایرانی، بر اساس کارمزدهای آن‌ها آمده است. باتوجه به این‌که منظور از کارمزد در این مطلب، کارمزد معاملات است، از آوردن مجدد نام صرافی هایی که به‌صورت فروشگاهی فعالیت می‌کنند امتناع می‌کنیم. لیست زیر، ۱۵ صرافی بازار معاملاتی ایران، بر اساس کارمزدهای آن‌ها است که از کم کارمزدترین صرافی ایرانی تا صرافی ایرانی با بالاترین کارمزد معاملاتی مرتب شده است.

بخوانید  دومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده صرافی کریپتولند برگزار شد
نام صرافی ارز دیجیتال ایرانی کارمزد صرافی (درصد) لینک ثبت نام
او‌ام‌پی فینکس ۰٫۰۰۲ الی ۰٫۰۰۳۵ درصد ثبت‌نام با تخفیف کارمزد
بیت پین ۰٫۰۰۵ الی ۰٫۳۲ درصد ثبت‌نام با تخفیف کارمزد
اکسچینو ۰٫۰۱ الی ۰٫۰۷ درصد ثبت‌نام با تخفیف کارمزد
فینیکس ۰٫۰۵ الی ۰٫۳ درصد ثبت‌نام با تخفیف کارمزد
فرهاد اکسچنج ۰٫۱ درصد ثبت‌نام با تخفیف کارمزد
دیدکس ۰٫۱ الی ۰٫۲ درصد ثبت‌نام با تخفیف کارمزد
اکسیر ۰٫۱ الی ۰٫۳۵ درصد ثبت‌نام با تخفیف کارمزد
رمزینکس ۰٫۱۲ الی ۰٫۳ درصد ثبت‌نام با تخفیف کارمزد
رابین کش ۰٫۱۴ الی ۰٫۲ درصد ثبت‌نام با تخفیف کارمزد
بیت ایمن ۰٫۱۵ الی ۰٫۲۸ درصد ثبت‌نام با تخفیف کارمزد
والکس ۰٫۱۵ الی ۰٫۳۵ درصد ثبت‌نام با تخفیف کارمزد
نوبیتکس ۰٫۱۵ الی ۰٫۳۵ درصد ثبت‌نام با تخفیف کارمزد
پینگی ۰٫۱۵ الی ۰٫۳۵ درصد ثبت‌نام با تخفیف کارمزد
تبدیل ۰٫۱۵ الی ۰٫۴ درصد ثبت‌نام با تخفیف کارمزد
آریومکس ۰٫۱۸ الی ۰٫۳۵ درصد ثبت‌نام با تخفیف کارمزد
آوینکس ۰٫۲ الی ۰٫۳۵ درصد ثبت‌نام با تخفیف کارمزد

همان‌طور که در جدول فوق مشاهده می‌کنید، برخی کارمزد صرافی های ایرانی نظیر او‌ام‌پی فینیکس، بیت پین، اکسچینو و فینیکس زیر ۰٫۱ درصد است که می‌توان آن‌ها را کم کارمزدترین صرافی های ارز دیجیتال ایرانی خطاب کرد.

« حتما بخوانید » نقد شوندگی یا لیکوییدیتی در صرافی چیست و چرا اهمیت دارد؟

البته، برخی صرافی‌ها نیز ممکن است کم کارمزدترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی برای کارمزدهای تتری باشند. درواقع، با وجود این‌که اغلب صرافی‌های ارز دیجیتال داخلی، بر اساس کارمزدهای ریالی یا تومانی فعالیت دارند، اما ممکن است در برخی آن‌ها نیز نرخ کارمزد صرافی ها به صورت تتری عنوان شده و دریافت شود. در این‌صورت، چهار صرافی که کم کارمزدترین صرافی ارز دیجیتال برای کارمزد تتری هستند عبارت خواهند بود از:

  • سینا تتر
  • کوین کده
  • بیت ۲۴
  • اکس‌اکس

مقایسه کارمزد صرافی های ایرانی

برای این‌که بتوانید کم کارمزدترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی و در عین حال بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی را انتخاب کنید، لازم است معیارهای زیادی را در نظر داشته باشید. ممکن است با نگاهی به جدول، تصمیم بگیرید که یکی از صرافی‌ها با کارمزد صفر را انتخاب کنید تا هزینه اضافه‌ای بابت تراکنش‌ها پرداخت نکنید.

حق هم دارید. همان‌طور که در بخش لزوم شناخت کم کارمزدترین صرافی ارز دیجیتال هم اشاره شد، کارمزد صرافی ها، خصوصاً وقتی پای تراکنش‌های بالا در بلند مدت در میان باشد، ممکن است مبالغ قابل توجهی باشند و همان ۰٫۱ یا ۰٫۲ درصدها، در پایان یک دوره یک ساله تراکنش در بازار با ارقام بالا، سر به فلک بگذارد.

بخوانید  میلیونر دوج کوین در ضرر قرار دارد؛ اهداف و روش او برای کسب سود از DOGE چیست؟

اما این نکته نیز در نظر داشته باشید که کارمزد صرافی، تنها یکی از معیارهایی است که باید در انتخاب صرافی موردنظر خود مد نظر قرار دهید. اگر مطلب «معتبرترین و بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی» را مطالعه کرده باشید، متوجه می‌شوید که کارمزد، نه تنها اولین معیار در انتخاب یک صرافی نیست، بلکه حتی در اولویت اول معیارها هم قرار ندارد. در مقاله مذکور، به تفصیل اشاره شده است که برای انتخاب یک صرافی معتبر و برتر به منظور فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال، امنیت و اعتبار صرافی حرف اول را می‌زند.

شما زمانی می‌توانید به‌صورت بلندمدت، سرمایه‌های میلیونی یا شاید میلیاردی خود را به دست یک صرافی بسپارید که مطمئن باشید حافظ دارایی‌های شما است و قرار نیست هیچ اتفاقی برای پول‌های نازنین‌تان بیافتد. بسیاری از صرافی‌های داخلی و خارجی که شاید با وعده کارمزدهای پایین یا حتی صفر درصدی در نت وجود دارند، اعتبار و امنیت لازم را ندارند. البته که برخی هم در کمال امنیت فعالیت می‌کنند و کارمزدهای پایین یا صفر درصدی‌شان را هم به‌عنوان بخشی از امتیازاتی که برای کاربران خود در نظر گرفته‌اند ارائه می‌دهند.

برای این‌که بتوانید سره را از ناسره تشخیص داده و انتخاب درستی داشته باشید، بهتر است همه جوانب را در نظر بگیرید. در کنار کارمزد صرافی های ایرانی، امنیت سیستم را بسنجید، ببینید قبلاً سابقه هک یا کلاهبردای داشته، ببینید صرافی چه سابقه‌ای دارد و چه‌کسانی آن را راه‌اندازی کرده‌اند، تعداد ارزهایی که هر صرافی پشتیبانی می‌کند، قیمت‌هایی که برای ارزهای دیجیتال در صرافی ارائه شده‌اند – این‌که تا چه حد واقعی هستند – یا خدمات، حجم معاملات، فرایندهای احراز هویت و مواردی از این دست را نیز بررسی کنید تا بتوانید انتخاب درستی داشته باشید.

نکته دیگر در مورد مقایسه کارمزد صرافی‌ها و انتخاب کم کارمزدترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی، توجه به تخفیفات و نحوه محاسبه کارمزد صرافی های ایرانی است. برای این‌که بتوانید درست انتخاب کنید، تنها به این نگاه نکنید که کارمزد صرافی «الف» ۰٫۲ الی ۰٫۴ است ولی کارمزد صرافی «ب» ۰٫۱ الی ۰٫۳ است، پس صرافی دوم کم کارمزدتر و بهتر است. در کنار مواردی که در بالا عنوان کردیم، حتی اگر هر دو صرافی از نظر اعتبار و امنیت و خدمات و سایر موارد باهم در یک سطح هستند، بازهم لازم است یک‌سری موارد را در نظر داشته باشید:

  • ارز دیجیتالی که قرار است خرید و فروش کنید
  • شبکه‌ای که قرار است تراکنش خود را روی آن انجام دهید
  • و سابقه و سطحی که در صرافی دارید، نحوه ورودتان به پلتفرم صرافی یا حجم معاملاتی که می‌خواهید انجام دهید

همه این موارد روی کارمزد صرافی های ایرانی تاثیرگذار هستند. ممکن است صرافی «الف» ارز دیجیتال موردنظر شما را بدون کارمزد یا با کم‌ترین کارمزد در اختیارتان قرار دهد. یا ممکن است شبکه‌ای که قرار است تراکنش شما روی آن صورت گیرد، در صرافی اول با کارمزد ۰٫۲ و در صرافی دوم با کارمزد ۰٫۳ ارائه شود.

درمورد ورود با کد ریفرال یا دعوت هم که پیش‌تر به‌طور کامل صحبت کردیم و عنوان کردیم که ممکن است ورود شما، به تخفیفات بالا در کارمزد صرافی ها منجر شود. تصور کنید با دعوت وارد والکسی شوید که قرار بود ۰٫۱ الی ۰٫۳۵ درصد کارمزد داشته باشد، اما دو معامله انجام دهید بدون این‌که یک ریال کارمزد پرداخت کنید.

سخن آخر

پس، همیشه هم کم کارمزدترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی، صرافی نیست که در نت کارمزد آن ۰٫۰ یا ارقام پایین ذکر شده است. ضمن این‌که ممکن است صرافی موردنظر یک صرافی فروشگاهی باشد و به درد شما نخورد، باید توجه داشته باشید که برای این‌که بتوانید درست انتخاب کنید، کارمزد پایین پرداخت کنید، تراکنش‌های سودده و موفق داشته باشید، طیف گسترده‌ای از خدمات را اختیار داشته باشید، از امنیت پول‌تان اطمینان حاصل کنید و بتوانید برای مدت طولانی روی یک صرافی حساب کنید، باید خیلی آگاهانه حرکت کنید.

البته، گاهی هم ممکن است برای برخی تراکنش‌ها، فقط و فقط کارمزد صرافی های ایرانی برای ما اهمیت داشته باشد. در چنین مواردی نیز با توجه به اطلاعاتی که در خصوص کارمزد صرافی های ایرانی مختلف در این مطلب در اختیار قرارتان داده شد، می‌توانید کم کارمزدترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی را انتخاب کرده و از آن استفاده کنید.

لینک کوتاه : https://lores.ir/?p=2603204

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها