تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024
0

لورس :کیف پول وب ۳ چیست؟ معرفی بهترین کیف پول web 3

  • کد خبر : 2634814
  • ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۷:۳۸
لورس :کیف پول وب ۳ چیست؟ معرفی بهترین کیف پول web 3
به گزارش سایت اخبار ارزهای دیجیتال لورس :

کیف پول وب ۳ چیست؟ معرفی بهترین کیف پول web 3 Web 3 نسل جدید اینترنت یا به عبارتی، اینترنت غیر متمرکز است و کیف پول وب ۳ یکی از اجزای اصلی آن محسوب می‌شود. در اینترنت غیر متمرکز، برای نگهداری ارزهای دیجیتال و سایر دارایی‌های مبتنی بر بلاکچین، به کیف پول Web 3 نیاز خواهید داشت و تعامل با بسیاری از اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌ها نیز با استفاده از این کیف پول انجام می‌شود.
در این مقاله به مفهوم کیف پول وب ۳ می‌پردازیم و مزایا و معایب استفاده از این ولت‌ها را بررسی می‌کنیم. علاوه بر این، با بهترین کیف پول‌ های دنیای وب ۳ آشنا خواهیم شد.
کیف پول وب ۳ چیست؟ کیف پول Web 3 در اصل نرم افزاری برای نگهداری کلیدهای خصوصی شماست؛ همان کلیدهایی که به شما اجازه می‌دهند به شبکه‌های مبتنی بر بلاکچین دسترسی داشته باشید و تراکنش‌های رمز ارزی انجام دهید. نحوه نگهداری کلیدهای خصوصی باعث می‌شود تا کیف پول‌های وب ۳ به دو گروه اصلی تقسیم شوند: حضانتی (Custodial) و غیر حضانتی (Non-Custodial).
بیشتر بخوانید: کلیدهای خصوصی و عمومی کیف پول غیر حضانتی کلیدهای خصوصی را در اختیار شما قرار دا..

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :

کیف پول وب ۳ چیست؟ معرفی بهترین کیف پول web 3

Web 3 نسل جدید اینترنت یا به عبارتی، اینترنت غیر متمرکز است و کیف پول وب ۳ یکی از اجزای اصلی آن محسوب می‌شود. در اینترنت غیر متمرکز، برای نگهداری ارزهای دیجیتال و سایر دارایی‌های مبتنی بر بلاکچین، به کیف پول Web 3 نیاز خواهید داشت و تعامل با بسیاری از اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌ها نیز با استفاده از این کیف پول انجام می‌شود.

در این مقاله به مفهوم کیف پول وب ۳ می‌پردازیم و مزایا و معایب استفاده از این ولت‌ها را بررسی می‌کنیم. علاوه بر این، با بهترین کیف پول‌ های دنیای وب ۳ آشنا خواهیم شد.

کیف پول وب ۳ چیست؟

کیف پول Web 3 در اصل نرم افزاری برای نگهداری کلیدهای خصوصی شماست؛ همان کلیدهایی که به شما اجازه می‌دهند به شبکه‌های مبتنی بر بلاکچین دسترسی داشته باشید و تراکنش‌های رمز ارزی انجام دهید. نحوه نگهداری کلیدهای خصوصی باعث می‌شود تا کیف پول‌های وب ۳ به دو گروه اصلی تقسیم شوند: حضانتی (Custodial) و غیر حضانتی (Non-Custodial).

بیشتر بخوانید: کلیدهای خصوصی و عمومی

کیف پول غیر حضانتی کلیدهای خصوصی را در اختیار شما قرار داده و در نتیجه شما تمامی مسئولیت تامین امنیت دارایی‌هایتان را بر عهده می‌گیرید. در مقابل، با استفاده از کیف پول حضانتی، کلیدهای خصوصی توسط یک شخص ثالث (مانند صرافی) مدیریت می‌شوند و مسئولیت تامین امنیت دارایی بر عهده آنها خواهد بود. به طور کلی، استفاده از کیف پول وب ۳ حضانتی ساده‌تر بوده، اما در عین حال به این معناست که شما به پلتفرم مدیریت کننده کلید خصوصی اعتماد دارید. از طرف دیگر، در صورتی که کیف پول حضانتی به درستی و با دانش کافی مورد استفاده قرار بگیرد، یکی از امن‌ترین روش‌های نگهداری دارایی‌های دیجیتال و همچنین محافظت از حریم خصوصی است.

مهم ترین نکته در مورد کیف پول وب ۳ فراهم کردن قابلیت تعامل با انواع اپلیکیشن یا پلتفرم مبتنی بر بلاکچین است. برای مثال با این نوع والت می‌توان مستقیماً به یک صرافی غیر متمرکز متصل شد و معامله رمز ارزی انجام داد. یا در بستر متاورسی که اقتصاد آن بر مبنای توکن NFT است، کاربران به جای ارائه اطلاعات خود، باید با کیف پول وب ۳ خود وارد شوند. بنابراین می‌توان گفت والت Web 3 روشی سریع و آسان برای تعامل در اینترنت غیر متمرکز است.

ویژگی‌های اصلی کیف پول وب ۳

ویژگی ولت وب 3

کیف پول‌های Web 3 دارای قابلیت‌های خاصی هستند که آنها را به یک ابزارهای مهم عصر بلاکچین تبدیل می‌کند. در ادامه به برخی از این قابلیت‌ها اشاره می‌کنیم:

  • تعامل پذیری: یک کیف پول وب ۳ می‌تواند با با بخش‌های مختلف Web 3 نظیر بازارها و صرافی‌های غیر متمرکز (DEX) تعامل داشته باشد. علاوه بر این، کیف پول Web 3 در انواع متاورس و سیستم‌های اقتصادی خاص آنها، می‌تواند کاربرد داشته باشد
  • نگهداری دارایی: یک کیف پول Web 3، امکان نگهداری طیف گسترده‌ای از ارزهای دیجیتال و توکن‌های ان‌اف‌تی را فراهم می‌کند.
  • ارتباط همتا به همتا: والت وب ۳ ابزاری برای انتقال بدون واسطه دارایی است که به کمک فناوری بلاکچین، عملا شما را از بانک و دیگر سیستم‌های پرداخت بی‌نیاز می‌کند.
  • امنیت بالا: ولت Web 3 در مقابل حملات سایبری مقاوم است و با به کارگیری فناوری رمزگذاری قوی، از کلیدهای خصوصی محافظت می‌کند.
  • حریم خصوصی قوی: کیف پول‌های وب ۳ غیرحضانتی، به هیچ نوع اطلاعات شخصی نیاز ندارند. این یعنی شما می‌توانید در اینترنت غیر متمرکز به صورت ناشناس تراکنش انجام دهید و ردیابی تصمیمات مالی شما بسیار دشوار خواهد بود.

معرفی انواع کیف پول Web 3

بهترین کیف پول های Web 3

به طور کلی می‌توان انواع کیف پول وب ۳ را در چهار مورد خلاصه کرد:

  • سخت افزاری: این نوع والت که در اصل یک دستگاه فیزیکی است، یکی از امن‌ترین روش‌های نگهداری کلید خصوصی محسوب می‌شود. یک کیف پول سخت افزاری در اکثر مواقع آفلاین بوده و به همین دلیل ریسک هک شدن آن بسیار پایین است. البته والت سخت‌افزاری بیشتر برای نگهداری مقادیر بالایی ارز دیجیتال استفاده می‌شود.
  • افزونه مرورگر: این نوع کیف پول وب ۳ روی مرورگر شما نصب می‌شود و یکی از آسان‌ترین روش‌های نگهداری رمز ارز است. استفاده از ولت مبتنی بر مرورگر باعث می‌شود اتصال به پلتفرم‌های وب ۳ مانند صرافی‌های غیر متمرکز آسان‌تر باشد، ولی در مقابل، ریسک هک شدن آنها نیز نسبتاً بالاتر است.
  • مخصوص موبایل: والت‌های مخصوص موبایل بیشتر برای کاربرانی مناسب هستند که می‌خواهند در ساعات مختلف به دارایی دیجیتال خود دسترسی داشته باشند. تاکنون کیف پول‌های زیادی برای دو سیستم عامل محبوب اندروید و آی‌او‌اس عرضه شده که با توجه به قابلیت‌های موبایل میزبان، می‌توان امنیت آنها را با اسکن اثر انگشت یا چهره تامین کرد.
  • مخصوص دسکتاپ: این نوع کیف پول وب ۳ که در قالب نرم افزار روی ویندوز یا سایر سیستم عامل‌های دسکتاپ نصب می‌شود، برای افرادی که عموماً فعالیت خود را از طریق رایانه شخصی انجام می‌دهند مناسب است . البته با توجه به تکامل ویروس‌های رایانه‌ای، امنیت این نوع کیف پول به امنیت رایانه، داشتن آنتی ویروس قوی، عدم استفاده از نرم افزارهای کرک شده و مواردی از این قبیل بستگی خواهد داشت.

مقایسه کیف پول وب ۳ با سایر کیف پول‌ها

کیف پول ارز دیجیتال

یک والت ارز دیجیتال برای نگهداری رمز ارز ساخته شده، در حالی که یک کیف پول Web 3 معمولا توانایی نگهداری دارایی‌های دیجیتال بیشتری، نظیر توکن‌های NFT را دارد. در واقع می‌توان گفت که این دو نوع کیف پول شباهت زیادی به یکدیگر دارند و به دسته بندی‌های مشابهی مانند حضانتی و غیر حضانتی، نرم افزاری و سخت افزاری و دسکتاپ و موبایل تقسیم می‌شوند.

آنچه باعث می‌شود یک والت تحت عنوان «کیف پول وب ۳» شناخته شود، توانایی تعامل آن با اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و پلتفرم‌های مبتنی بر بلاکچین، یا همان وب ۳ است. برای مثال کیف پول Web 3 متامسک به شما اجازه می‌دهد به صورت مستقیم به صرافی غیر متمرکز متصل شوید یا از یک اپلیکیشن غیر متمرکز که خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی ارائه می‌کند، استفاده کنید.

مزایا و معایب استفاده از کیف پول وب ۳

در جدول زیر مزایا و معایب کیف پول‌های Web 3 را مورد بررسی قرار داده‌ایم. البته باید افزود که علاوه بر مواردی که در پایین ذکر شده، هر کیف پول مزایا و معایب خاص خود را دارد و کاربر باید به هنگام انتخاب، تحقیقات بیشتری در مورد آنها انجام دهد.

مزایا معایب
ناشناس ماندن کاربر به دلیل عدم نیاز به ثبت نام در پلتفرم‌هایی که از کیف پول وب ۳ پشتیبانی می‌کنند. برخی قابلیت‌های پیشرفته کیف پول Web 3 نیاز به دانش فنی بیشتری دارند و برای تازه‌کارها کمی پیچیده به نظر خواهند آمد.
اتصال سریع به صرافی‌های غیر متمرکز، متاورس‌ها و دیگر اپلیکیشن‌های وب ۳. اتصال به پلتفرم یا اپلیکیشن‌های Web 3 جدید می‌تواند با ریسک هک شدن والت همراه باشد.
در صورت استفاده از کیف پول غیر حضانتی و محتفظت از کلید خصوصی، دارایی و حریم خصوصی کاربر بسیار امن خواهند بود. استفاده کیف پول غیرحضانتی به این معناست که یک اشتباه می‌تواند دارایی شما را برای همیشه از دسترس خارج کند.

معرفی بهترین کیف پول های وب ۳

در حال حاضر تعداد زیادی از والت‌های Web 3 عرضه شده و کاربران می‌توانند با توجه به نیازهای خود، یک یا چند مورد آنها را مورد استفاده قرار دهند. در ادامه لیست برخی از بهترین کیف پول های وب ۳ را مشاهده می‌کنید:

کیف پول وب 3 متامسک

متامسک (MetaMask)

یک کیف پول غیر حضانتی محبوب که در قالب افزونه مرورگر، امکان تعامل با اپلیکیشن‌های غیر متمرکز مبتنی بر بلاکچین‌های سازگار با ماشین مجازی اتریوم (یعنی بلاکچین‌های اتریوم، پالیگان، آپتیمیسم، آوالانچ و…) را فراهم می‌کند.

مزایا

  • پشتیبانی شده در بسیاری از صرافی‌ها و پلتفرم‌های وب ۳
  • هماهنگی با تعداد زیادی از شبکه‌های بلاکچینی سازگار با EVM
  • راه‌اندازی سریع و آسان

معایب

  • برای استفاده از آن به مرورگر نیاز دارید
  • عدم پشتیبانی از شبکه بیت کوین

تراست والت (Trust Wallet)

یک والت غیرحضانتی برای دستگاه‌های اندروید و آی‌او‌اس که امکان نگهداری بیت کوین و ارزهای دیجیتال زیادی را فراهم می‌کند.

مزایا

  • پشتیبانی از ارزهای دیجیتال زیاد
  • دارای افزونه مرورگر و اپلیکیشن موبایل
  • دارای قابلیت استیکینگ ارز دیجیتال

معایب

  • قابلیت های وب ۳ کیف پول عمدتا از طریق افزونه در دسترس است
  • کاربران ایرانی به ابزار تغییر آی‌پی نیاز خواهند داشت

مای‌اتروالت (MyEtherWallet)

مای‌اتروالت در قالب اپلیکیشن موبایل و وبسایت اینترنتی قابل استفاده است و نگهداری دارایی‌های مبتنی بر بلاکچین‌های سازگار با ماشین مجازی اتریوم را امکان‌پذیر می‌کند.

مزایا

  • ساختار متن‌باز و قابل بررسی
  • اپلیکیشن موبایل مناسب برای انواع کاربران
  • قابلیت تعامل با اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز

معایب

  • صرفا از شبکه‌های سازگار با اتریوم پشتیبانی می‌کند
  • عدم پشتیبانی از شبکه بیت کوین

لجر (Ledger)

یکی از محبوب‌ترین برندهای کیف پول سخت افزاری که با عرضه نرم افزار در کنار محصولاتش، دسترسی به وب ۳ را برای کاربران خود آسان کرده است.

مزایا

  • امنیت بسیار بالا در مقایسه با انواع کیف پول نرم افزاری
  • نرم افزار اختصاصی برای تعامل با دنیای وب ۳
  • پشتیبانی از رمز ارزهای زیاد

معایب

  • دسترسی آنی به دارایی‌ها امکان‌پذیر نیست
  • قیمت هر دستگاه لجر نسبتا بالا است

اکسودس (Exodus)

یکی از قدیمی‌ترین کیف پول‌های رمز ارزی که در ابتدا صرفا برای دسکتاپ عرضه شد، اما اکنون نسخه موبایل و افزونه مرورگر هم دارد. کیف پول اکسودس که شاید افزونه آن به عنوان گزینه بهتری برای کاربران وب ۳ معرفی می‌شود، اتصال به بیش از ۱۵ شبکه بلاکچینی ازجمله اتریوم، سولانا و بایننس اسمارت چین را ممکن می‌سازد.

مزایا

  • کیف پولی قدیمی و مورد اعتماد کاربران
  • دارای نسخه دسکتاپ، موبایل و افزونه مرورگر
  • پشتیبانی از شبکه‌ها و ارزهای دیجیتال متعدد

معایب

  • ساختار کیف پول به طور کامل متن‌باز نیست
  • کاربران ایرانی به ابزار تغییر آی‌پی نیاز خواهند داشت

نقش کیف پول وب ۳ در اینترنت غیر متمرکز

در شرایطی که تکامل فناوری بلاکچین و ارزهای دیجیتال ادامه دارد، کیف پول‌های وب ۳ هم با گذشت زمان کاربردهای بیشتری پیدا خواهند کرد. این والت‌ها نقش یک کارت ورود به دنیای Web 3 و خدمات آن را ایفا می‌کند و به کاربر اجازه می‌دهند تا از انواع خدمات اینترنت غیرمتمرکز بهره‌مند شوند. بسیاری از افراد داشتن کیف پول Web 3 را امری ضروری می‌دانند، در حالی که افراد دیگر پیچیدگی استفاده از آن را مانعی برای استفاده تلقی می‌کنند.

نظر شما چیست؟ آیا حاضر به استفاده از کیف پول وب ۳ و خدمات اینترنت غیرمتمرکز هستید؟ تجارب استفاده خود از کیف پول های وب ۳ را با ما در میان بگذارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

برچسب هامبتدی

لینک کوتاه : https://lores.ir/?p=2634814

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها