تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024
3

لورس :اجزای تشکیل دهنده کابل آلومینیوم

  • کد خبر : 2596199
  • ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۹
لورس :اجزای تشکیل دهنده کابل آلومینیوم
به گزارش سایت اخبار ارزهای دیجیتال لورس :

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :سیم و کابل از جمله پر کاربردترین تجهیزات برق است که در سراسر دنیا به وفور در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. بدون سیم و کابل نمی توان به راحتی به توزیع و انتقال جریان الکتریکی پرداخت به همین دلیل انواع مختلفی از آن ها با […]

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :

سیم و کابل از جمله پر کاربردترین تجهیزات برق است که در سراسر دنیا به وفور در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. بدون سیم و کابل نمی توان به راحتی به توزیع و انتقال جریان الکتریکی پرداخت به همین دلیل انواع مختلفی از آن ها با ویژگی ها و کاربردهای متفاوت ساخته و مورد استفاده قرار می گیرند. کیفیت ساخت سیم و کابل در نتایج نهایی کار اثر گذار است. حتی در مواقعی نبود کیفیت و عدم رعایت استانداردها، می تواند مشکلات و خطرات زیادی را به وجود آورد. در ادامه شما را با اجزای تشکیل دهنده کابل آلومینیوم آشنا می کنیم.

اجزای تشکیل دهنده کابل ها

کابل آلومینیوم و سایر سیم و کابل ها، از بخش های مختلفی تشکیل شده اند. هر کدام از بخش ها، ویژگی و کارایی مخصوص به خود را دارند. اگر هر کدام از آن ها، از کیفیت مناسبی برخوردار نباشند، در کیفیت نهایی محصول اثرگذار خواهند بود. در ادامه چند مورد از اجزای مختلف تشکیل دهنده کابل ها را ذکر می کنیم. قسمت های مختلف کابل ها عبارتند از:

بخوانید  چگونه حتی در بازار نزولی NFT سود کنید؟ استراتژی موفق در بازار ان اف تی‌ها

·         هادی ها

یکی از مهم ترین بخش های هر کابل و سیمی، هادی آن می باشد. در واقع وظیفه ی انتقال جریان الکتریکی بر عهده ی این بخش قرار دارد. به همین دلیل برای ساخت هادی ها از فلزهایی که توانایی انتقال برق را دارند و همینطور رسانایی بالایی دارند، استفاده می شود. به عنوان مثال، از فلزهای مس، آلومینیوم، طلا، نقره و … برای ساخت هادی سیم ها و کابل ها استفاده می کنند.

·         اسکرین هادی

به منظور یکنواخت کردن میدان الکتریکی و کاهش تنش های الکترواستاتیک، در کابل های HV و MV از اسکرین هادی که یک نوار نیمه رسانا است؛ استفاده می کنند.  معمولا این لایه در کابل های فشار ضعیف کاربردی ندارند. در واقع اسکرین هادی، فضای خالی بین هادی و عایق را پر می کند و سطحی صاف به وجود می آورد. به همین دلیل میدان الکتریکی یکنواخت شده و از بروز جرقه های الکتریکی جلوگیری می شود.

بخوانید  صرافی اکسکوینو

·         عایق ها

یکی از قسمت های مهم تشکیل دهنده هر کابلی، عایق ها هستند. عایق ها باعث جلوگیری از خطر برق گرفتگی انسان و آسیب دیدگی وسایل برقی می شوند. همچنین سیم و کابل را در برابر برخی از آسیب های محیطی حفظ می کنند. عایق ها نیز جنس های مختلفی دارند اما بهترین آن ها عموما از جنس XLPE و پی وی سی هستند که کاربرد و کیفیت خوبی دارند. از عایق XLPE بیشتر در کابل های فشار متوسط و فشار قوی استفاده می شود. عایق XLPE نسبت به PVC، قدرت و مقاومت حرارتی، طول عمر و مقاومت در برابر مواد شیمیایی بیشتری دارد. اما از انعطاف پذیری کمتری برخوردار است.

·         اسکرین عایق

این بخش از جنس نیمه رسانا ساخته شده و عملکرد آن شبیه به اسکرین هادی است. در کابل هایی که فاقد نوار نیمه هادی کاغذی است، اسکرین عایق به طور مستقیم با شیلد در ارتباط است.

بخوانید  نرخ بهره چه سرنوشتی خواهد داشت؟ کارشناسان بلک راک پاسخ می‌دهند

·         نیمه هادی کاغذی

نیمه هادی کاغذی، ساختاری نواری شکل دارد و از جنس الیاف بافته شده یا کاغذ موج دار است که اغلب در کابل های فشار قوی و فشار متوسط به کار برده می شود. این لایه، اسکرین عایق را از تماس مستقیم با رشته های اسکرین باز می دارد و از آسیب زدن سیم های شیلد به اسکرین عایق هنگام اتصال کوتاه جلوگیری می کند. این لایه، روی نوار نیمه هادی به صورت مارپیج قرار می گیرد.

·         نوار میکا

یکی دیگر از قسمت های مهم کابل، که کمتر اسم آن را شنیده اید، نوار میکا است. این بخش فقط در برخی از کابل های خاص مورد استفاده قرار می گیرد. نوار میکا باعث افزایش مقاومت حرارتی کابل می شود. در واقع مقاومت کابل هایی که در برابر حرارت بالای آتش سوزی قرار می گیرند، را افزایش می دهد. نوار میکا از قطع شدن مدار الکتریکی جلوگیری می کند. همچنین می توانند تا دمای ۸۵۰ درجه سانتی گراد را به خوبی تحمل کنند.

بخوانید  ارز دیجیتال ایاس EOS

·         زره یا آرمور

زره های موجود در کابل های آلومینیومی یا سایر کابل ها، از لایه های زیرین در برابر عوامل مختلف، حفاظت می کنند.  از جمله کاربرد آن ها می توان به کابل های زمینی اشاره کرد. کابل های زمینی به دلیل قرارگیری در معرض خطرهای مختلف زمینی، همچون برخورد با بیل های مکانیکی، مجهز به زره هستند. آرمورها به سه دسته نواری، سیمی و تخت تقسیم می شوند.

بخش های مختلف دیگری نیز در سیم و کابل ها از جمله کابل های آلومینیوم وجود دارد که فقط به چند مورد از آن ها پرداختیم.

خرید انواع سیم و کابل

برای خرید کابل آلومینیوم یا سایر سیم ها و کابل ها، بعد از تشخیص نوع سیم و کابل مورد نیاز خود، باید به دنبال یک برند خوب و معتبر باشید. سیم و کابل خراسان الکتریک یک برند مطمئن در زمینه تولید و توزیع سیم و کابل است که در سالیان اخیر توانسته محبوبیت خوبی پیدا کند و رضایت مشتریان را جلب نماید.

بخوانید  همه چیز درباره ابهامات پروژه کریپتویی GTA، آیا تجربه مجازی به واقعیت تبدیل می‌شود؟

 

لینک کوتاه : https://lores.ir/?p=2596199

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها