تاریخ : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024
0

لورس :تأیید ETFهای اسپات اتریوم؛ هرآنچه باید بدانید

  • کد خبر : 2641039
  • ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۶:۵۷
به گزارش سایت اخبار ارزهای دیجیتال لورس :

ETFهای اسپات اتریوم پس از یک دوره بلاتکلیفی چراغ سبز کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده را دریافت کردند. تأیید مجوز عرضه این صندوق‌های قابل معامله نه‌تنها نقطه عطفی برای اتریوم است، بلکه تحولی مثبت در رویکرد نظارتی ایالات متحده در مورد ارزهای دیجیتال به حساب می‌آید. در ادامه به بررسی روند تأیید این صندوق‌ها، تأثیر آن‌ها بر قیمت اتریوم و پیامدهای این تصمیم برای صنعت ارزهای دیجیتال می‌پردازیم.
روند تأیید ETFهای اسپات اتریوم در ایالات متحده طبق گزارش کریپتو بریفینگ (Crypto Briefing)، کمیسیون بورس آمریکا در ۲۳مه (۳خرداد۱۴۰۳)، فرم‌های ۱۹b-4 مرتبط با ۸ ETF اسپات اتریوم را تأیید کرد. این صندوق‌ها عبارتند از:
آی‌شیرز اتریوم تراست بلک‌راک (Blackrock) اتریوم تراست ون‌اک (VanEck) اتریوم فاند فیدلیتی (Fidelity) ETF اتریوم آرک ۲۱شیرز (ARC 21Shares) ETF اتریوم فرانکلین (Franklin) ETF اتریوم بیت‌وایز (Bitwise) اتریوم تراست گری‌اسکیل (Grayscale) ETF اینوسکو گلکسی (Invesco Galaxy) این درخواست‌ها به‌دنبال عرضه اولین ETFهای اسپات بیت کوین در ایالات متحده در ژانویه (دی) تأیید می‌شوند. بااین‌حال، ب..

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :

ETFهای اسپات اتریوم پس از یک دوره بلاتکلیفی چراغ سبز کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده را دریافت کردند. تأیید مجوز عرضه این صندوق‌های قابل معامله نه‌تنها نقطه عطفی برای اتریوم است، بلکه تحولی مثبت در رویکرد نظارتی ایالات متحده در مورد ارزهای دیجیتال به حساب می‌آید. در ادامه به بررسی روند تأیید این صندوق‌ها، تأثیر آن‌ها بر قیمت اتریوم و پیامدهای این تصمیم برای صنعت ارزهای دیجیتال می‌پردازیم.

روند تأیید ETFهای اسپات اتریوم در ایالات متحده

طبق گزارش کریپتو بریفینگ (Crypto Briefing)، کمیسیون بورس آمریکا در ۲۳مه (۳خرداد۱۴۰۳)، فرم‌های ۱۹b-4 مرتبط با ۸ ETF اسپات اتریوم را تأیید کرد. این صندوق‌ها عبارتند از:

  1. آی‌شیرز اتریوم تراست بلک‌راک (Blackrock)
  2. اتریوم تراست ون‌اک (VanEck)
  3. اتریوم فاند فیدلیتی (Fidelity)
  4. ETF اتریوم آرک ۲۱شیرز (ARC 21Shares)
  5. ETF اتریوم فرانکلین (Franklin)
  6. ETF اتریوم بیت‌وایز (Bitwise)
  7. اتریوم تراست گری‌اسکیل (Grayscale)
  8. ETF اینوسکو گلکسی (Invesco Galaxy)

این درخواست‌ها به‌دنبال عرضه اولین ETFهای اسپات بیت کوین در ایالات متحده در ژانویه (دی) تأیید می‌شوند. بااین‌حال، برخلاف ETFهای بیت کوین، آغاز معاملات این صندوق‌های اتریوم به تأیید فرم S-1 نیاز دارد که اکنون درحال بررسی است.

درشرایطی‌که به نظر می‌رسد که کمیسیون بورس آمریکا اخیراً شروع به تعامل با شرکت‌های صادرکننده این ETF‌ها برای آماده‌سازی فرم‌های S-1 کرده است، این تحولات برخی گمانه‌زنی‌های قبلی مبنی بر تعامل‌نداشتن این نهاد دیده‌بان با این شرکت‌ها در طول فرآیند بررسی را تأیید کرد.

جیمز سیفارت (James Seyffart)، تحلیلگر ETF بلومبرگ، پیش‌بینی می‌کند که کمیسیون بورس ایالات متحده، مجوز آغاز معاملات ‌ETFهای اتریوم را احتمالاً تا ۵ ماه دیگر تأیید نکند. این تحلیلگر خاطرنشان کرد که البته جدول زمانی این رگولاتور برای تأیید زمان آغاز معاملات این صندوق‌ها نیز قابل تمدید است.

عوامل کلیدی موثر در تأیید ETFهای اسپات اتریوم

طبق سند منتشر‌شده از سوی کمیسیون بورس آمریکا، وجود هم‌بستگی بین بازار معاملات آتی و نقدی اتریوم، یکی از عوامل کلیدی تاثیرگذار برای تأیید این درخواست‌ها بود. قابل ذکر است که این نهاد ناظر نیز خود گزارش هم‌بستگی ارائه‌شده توسط بیت‌وایز و سایر شرکت‌های از جمله کوین‌بیس و «سی‌اف بپچ‌مارکس» را تحلیل کرده است.

یافته‌های کمیسیون بورس آمریکا، این همبستگی را تأیید می‌کند که نشان‌دهنده ارتباط قوی بین معاملات آتی اتریوم در بازار بورس کالای شیگاکو (CME) و بازارهای اسپات این ارز دیجیتال است. البته مباحث مربوط به حمایت از سرمایه‌گذار، یکپارچگی بازار و نوسانات و نگرانی‌های مربوط به ریسک‌ها از دیگر مواردی بودند که در تأیید این درخواست‌ها مورد توجه قرار گرفتند.

جیک چروینسکی (Jake Chervisky)، مدیر ارشد حقوقی در «واریانت»، ادعا کرد که کمیسیون بورس آمریکا ممکن است در این سند از پرداختن به مسئله سهام‌گذاری یا استیکینگ اجنتاب کند. البته در مورد استیکینگ اتریوم و موضع این رگولاتور اوراق بهادار بحث‌های زیادی وجود دارد. برخی از تحلیلگران بر این باورند که حذف مؤلفه سهام‌گذاری یا تأیید‌ نپرداختن به سهام‌گذاری در پرونده‌های ETF اسپات اتریوم به‌اندازه سایر عوامل در تصمیم‌گیری مهم است.

شرکت‌های بزرگی مانند فیدلیتی و آرک ۲۱ شیرز در ابتدا مقررات مربوط به استیکینگ را در پرونده‌های خود با کمیسیون بورس آمریکا گنجانده بودند. با‌این‌حال، قبل از اتهام مهلت تصمیم‌گیری کمیسیون بورس و اوراق بهادار، این شرکت‌ها پرونده‌های خود را اصلاح کردند تا هرگونه اشاره به سهام‌گذاری را حذف کنند.

درحال‌حاضر، هیچ اظهارنظر قانع‌کننده‌ای از سوی مدیران صندوق‌های ETF وجود ندارد، اما احتمالا آن‌ها مبحث استیکینگ را از درخواست‌های خود حذف کردند تا پاسخ محکمی به موضع کمیسیون بورس آمریکا در مورد نپذیرفتن خدمات سهام‌گذاری به‌عنوان اوراق بهادار داده باشند.

رویکرد کمیسیون بورس آمریکا در برابر اتریوم

از منظر تاریخی، کمیسیون بورس آمریکا رویکرد محتاطانه‌‌ای در برابر سهام‌گذاری اتریوم از خود نشان داده است. به‌عنوان مثال، این کمیسیون ادعا کرد که برنامه استیکینگ صرافی کراکن که در آن کاربران دارایی‌های رمز ارز را برای کسب پاداش سهام‌گذاری می‌کرد، قوانین اوراق بهادار ایالات متحده را نقض می‌کند.

این شکایت با پرداخت جریمهٔ ۳۰میلیون دلاری کراکن به کمیسیون بورس آمریکا به پایان رسید. ناگفته نماند که این شرکت مجبور شد خدمات استیکینگ را برای مشتریان‌اش در ایالات متحده متوقف کند. در پرونده‌ای دیگر، این رگولاتور در در ژوئن ۲۰۲۳ (خرداد ۱۴۰۲) از صرافی کوین‌بیس شکایت کرد. این آژانس ادعا کرد که ارائه خدمات استیکینگ کوین بیس مصداق ارائه اوراق بهادار بوده است.

چرا تأیید ETF‌های اسپات اتریوم اهمیت دارد؟

چراغ سبز کمیسیون بورس آمریکا برای تأیید این ETFهای اسپات، لزوماً نشان‌دهنده موضع این رگولاتور در مورد ارزهای دیجیتالی چون اتریوم نیست. البته شایعاتی به گوش می‌رسد که این آژانس اکثر ارزهای دیجیتال، به‌جز بیت کوین را به‌عنوان اوراق بهادار بدون مجوز دسته‌بندی می‌کند.

این شایعات با اظهارات گری گنسلر، رئیس کمیسیون بورس آمریکا تطابق دارد. هرچند، تأیید مجوز درخواست عرضه ETFهای اسپات اتریوم می‌تواند پایان‌دهنده تمام این شایعات باشد.

از طرفی، پل گروال (Paul Grewal)، مدیر ارشد حقوقی کوین‌بیس، و جیک چروینسکی، مدیر ارشد حقوقی واریانت، معتقدند که تأیید ETFهای اسپات اتریوم، وضعیت این ارز دیجیتال را به‌عنوان یک کالا تأیید می‌کند؛ به‌ویژه که سهام ETFها نیز کالا تلقی می‌شود. گروال می‌گوید:

ما همیشه اتریوم را به عنوان یک کالا می‌شناختیم و اکنون با تأیید این قانون، رسما به یک کالا تبدیل می‌شود.

چروینسکی نیز خاطرنشان کرد که مبتنی بر کالابودن سهام این ETFهای اتریوم مسئله‌ای واضح است.

چرا تأیید ETFهای اسپات اتریوم می‌تواند کم‌اهمیت باشد؟

مجوز صدور ETF‌های اسپات اتریوم از طریق تفویض اختیارات صادر شد که نیاز به رای کمیسیونر عمومی ندارد. این قانون نگرانی‌هایی را ایجاد می‌کند؛ زیرا به هر کمیسیونی این حق را می‌دهد که تصمیم خود را به چالش بکشد و درخواست تجدید نظر کند. جیمز سیفارت، تحلیلگر ETF بلومبرگ، گفت که درخواست بررسی دوباره نیز احتمالاً نتیجه را تغییر نخواهد داد.

به گفته سیفارت، کمیسیونرهای این رگولاتور اجازه صدور چنین مجوز‌هایی را نمی‌دهند، مگر اینکه اکثریت آن‌ها از این تصمیم حمایت کنند. این اجماع در میان کمیسیونرها حاکی از یک توافق اساسی در مورد صدور این مجوزهاست.

در اصل، تأیید ETF‌های اسپات اتریوم تحت اختیارات تفویض شده حاکی از آن است که راه اندازی این ETFها در کوتاه‌ترین زمان ممکن اتفاق می‌افتد.

آیا شرکت‌های مرتبط با اتریوم در معرض شکایت هستند؟

تأیید ‌ETFهای اسپات اتریوم، به‌ویژه با توجه به تهدیدات قانونی کمیسیون بورس آمریکا علیه نهادهای مرتبط با اتریوم مانند بنیاد اتریوم و کانسنسیس غافلگیرکننده بود. طبق گزارش‌ها، کمیسیون بورس آمریکا کمپینی را برای طبقه‌بندی اتریوم به‌عنوان اوراق بهادار راه اندازی کرده است؛ اقدامی که بسیاری معتقد بودند چشم‌انداز تایید ETFهای اسپات این ارز دیجیتال را تضعیف می‌کند.

این اتفاقات درکنار شک‌ و تردید‌ها و دیدگاه بدبینانه ناشران و کارشناسان ETF، باعث شد که تصویب ETF‌های اسپات اتریوم در ۲۳مه (۲ اردیبهشت) به یک اتفاق غیرمنتظره تبدیل شود.

کارشناسان حدس می‌زدند که کمیسیون بورس اوراق بهادار آمریکا تمایلی به تایید ETFهای اتریوم ندارد؛ زیرا می‌خواهد این رمزارز را به عنوان اوراق بهادار طبقه‌بندی کند. با‌این‌حال، به نظر می‌رسد که جو سیاسی حاکم در ایالات متحده بر کمیسیون بورس آمریکا تأثیر زیادی گذاشته است، در حدی که موضع خود را تغییر داد و با تایید ETF اسپات اتریوم موافقت کرد.

با این وجود، این تاییدیه به این معنی نیست که نهادهای درگیر صندوق ETF اتریوم کاملا از قلاب کمیسیون بورس آمریکا خارج شده‌اند. این احتمال وجود دارد که کمیسیون بورس آمریکا فروش توکن‌های اتریوم در طول دوره عرضه اولیه کوین (ICO) در سال ۲۰۱۴ را به عنوان «قرارداد سرمایه‌گذاری» تلقی کند. اگر چنین اتفاقی بیفتد، داستان‌های مربوط به دعوای حقوقی بین کمیسیون بورس آمریکا و ریپل دوباره تکرار می‌شود.

در این دعوی حقوقی، کمیسیون بورس آمریکا ادعا کرد که فروش ریپل بین سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۲۰ تحت عنوان قرارداد سرمایه گذاری انجام شده بود. هرچند، طبق حکم دادگاه در سال گذشته، فروش ریپل در بازار ثانویه یک قرارداد سرمایه‌گذاری محسوب نمی‌شود. البته یک سناریو با احتمال بسیار کم وجود دارد؛ شاید کمیسیون بورس آمریکا قصد شکایت از نهادها را نداشته باشد.

نوشته تأیید ETFهای اسپات اتریوم؛ هرآنچه باید بدانید اولین بار در همتاپی | HamtaPay. پدیدار شد.

همتاپی

لینک کوتاه : https://lores.ir/?p=2641039

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها