تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024
1

لورس :آیا استیبل کوین ها نظام بانکداری را ایمن می کنند؟

  • کد خبر : 2607714
  • ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۰
لورس :آیا استیبل کوین ها نظام بانکداری را ایمن می کنند؟
به گزارش سایت اخبار ارزهای دیجیتال لورس :

بدیهی است از زمان آغاز راه اندازی ارزهای دیجیتال، همیشه جدالی میان این نوع دارایی خلاقانه و حکومت ها بوده است که بحث امنیت را باز می کند. درواقع شکی در نوآوری ارزهای دیجیتال نیست، اما درباره استفاده جهانی آن به عنوان یک سیستم مالی بانکداری، حکومت ها هنوز به یک تفکر ثابت نرسیده اند. با این حال به نظر می رسد ارزهای دیجیتال پایدار یا استیبل کوین ها (Stablecoins)، به عنوان یک راه حل برای گسترش ارزهای دیجیتال در نظر گرفته می شوند.
استیبل کوین به دارایی های دیجیتالی گفته می‌شود که به پشتوانه پول فیات خرید و فروش می شوند. ارزهای پایدار با نرخ ثابتی مبادله می شوند و تا حد زیادی از نوسانات بازار کریپتو در امان هستند. در ادامه این مقاله از ارزینجا، با ما همراه شوید تا آینده استیبل کوین ها و ارتباط شان با نظام بانکداری را تحلیل کنیم.
معرفی استیبل کوین ها ارزهای دیجیتال پایدار مانند تتر، جزو دارایی های محبوب کریپتویی هستند که معامله گران بسیاری را به سمت خود می کشانند. این نوع رمزارز، نسبت به سایر بازار ارزهای دیجیتال کمتر درگیر نوسانات قیمتی می شود. از همین روی می توان گفت استفاده از استیبل کو..

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :

بدیهی است از زمان آغاز راه اندازی ارزهای دیجیتال، همیشه جدالی میان این نوع دارایی خلاقانه و حکومت ها بوده است که بحث امنیت را باز می کند. درواقع شکی در نوآوری ارزهای دیجیتال نیست، اما درباره استفاده جهانی آن به عنوان یک سیستم مالی بانکداری، حکومت ها هنوز به یک تفکر ثابت نرسیده اند. با این حال به نظر می رسد ارزهای دیجیتال پایدار یا استیبل کوین ها (Stablecoins)، به عنوان یک راه حل برای گسترش ارزهای دیجیتال در نظر گرفته می شوند.

استیبل کوین به دارایی های دیجیتالی گفته می‌شود که به پشتوانه پول فیات خرید و فروش می شوند. ارزهای پایدار با نرخ ثابتی مبادله می شوند و تا حد زیادی از نوسانات بازار کریپتو در امان هستند. در ادامه این مقاله از ارزینجا، با ما همراه شوید تا آینده استیبل کوین ها و ارتباط شان با نظام بانکداری را تحلیل کنیم.

بخوانید  بهترین ارزدیجیتال برای استخراج با موبایل

معرفی استیبل کوین ها

ارزهای دیجیتال پایدار مانند تتر، جزو دارایی های محبوب کریپتویی هستند که معامله گران بسیاری را به سمت خود می کشانند. این نوع رمزارز، نسبت به سایر بازار ارزهای دیجیتال کمتر درگیر نوسانات قیمتی می شود. از همین روی می توان گفت استفاده از استیبل کوین ها بهترین راه برای مقابله با تورم است. در پی همین موضوع، کارآفرین و سرمایه گذار جیمز گلاسک ( James Glasscock)، گفت که:

« استیبل کوین ها یک وسیله امن برای مبادلات جهانی هستند و در زمان تورم، نقش اساسی را ایفا می کنند. البته استیبل کوین‌ها بی خطر نیستند.»

استیبل کوین‌ها را می توان راه فراری از نوسانات قیمتی بازار کریپتو دانست. این دارایی ها در گسترش استفاده جهانی از ارزهای دیجیتال گام مثبتی بر می دارند. به خصوص کشورهایی که درگیر چالش های سیاسی هستند و یا از نظام بانکداری ایمنی بهره مند نیستند، می توانند بیشترین استفاده از ارزهای پایدار را داشته باشند. جالب است بدانید در سال ۲۰۲۰، حجم معاملات استیبل کوین ها به بیشترین حد خود رسید که ۷.۴ تریلیون دلار بود. این رقم از حجم تراکنش های عمده شرکت های اعتباری بیشتر بود. اگرچه امسال برای تمام ارزهای دیجیتال سال سختی بود و استیبل کوین ها نیز در معرض کاهش حجم معاملات قرار گرفتند. با این حال با توجه به افزایش تورم جهانی، نیاز جوامع به استفاده از استیبل کوین ها بیشتر از همیشه حس می شود.

بخوانید  در آستانه تصمیم فدرال رزرو برای نرخ بهره بیت کوین به بالای ۲۷۰۰۰ دلار رسید! تصمیم FED چگونه بر بیت کوین تأثیر می گذارد؟

استیبل کوین نوعی ارز پایدار است که نرخ آن همیشه ثابت می ماند.

همه استیبل کوین ها مشابه نیستند

اسیبل کوین ها یکی از عوامل کلیدی در گسترش بازار کریپتو هستند و در کشورهایی که از تورم بالایی برخوردار هستند به عنوان یک وسیله قابل معامله امن محسوب می‌شوند. با اینحال نکته مهم این است که تنظیم کنندگان جهانی و همچنین فعالان بازار ارزهای دیجیتال، باید بدانند که تمام استیبل کوین ها از روند مشابهی پیروی نمی کنند. بررسی یک صندوق پول بین المللی در سال ۲۰۲۳، این موضوع که استیبل کوین‌ها در زمان تورم کاربردی هستند را تایید می کند. این تحقیقات نشان می دهد که عملکرد ارزهای دیجیتال پایدار در آمریکای لاتین تاثیرگذار بوده است. درواقع استیبل کوین ها در حفظ پس انداز و استفاده از مزایای ارزهای دیجیتال بدون مواجه شدن با چالش نوسان قیمتی کریپتو، بسیار موفق بودند. این ویژگی استیبل کوین ها را به یک دارایی مالی مطلوب تبدیل می کند و پتانسیل آن را برای رشد جهانی افزایش می دهد.

بخوانید  تحلیل تکنیکال هفتگی ارزهای دیجیتال ۱۷ دسامبر (۲۶ آذر)

ویژگی های یک استیبل کوین ارزشمند

درست است که ارزهای دیجیتال پایدار به عنوان یک دارایی مهم و کاربردی شناخته می شوند، با اینحال هنوز راه طولانی برای این پیشرفت این دارایی های دیجیتالی وجود دارد که می تواند در عملکرد بهتر آن ها تاثیرگذار باشد. درواقع استیبل کوین ها می توانند مزایای بیشتری را ارائه دهند تا ما شاهد فرا رسیدن قرن بیست و یکم پول مفید شویم و از سیستم منصفانه تری بهره وری کنیم. در ادامه برخی از مزایای اصلی که استیبل کوین‌ها باید بر روی آن ها کار کنند را ذکر کرده ایم.

قابلیت برنامه ریزی

بسیار مهم است که در آینده، اسیبل کوین ها بتوانند بیشتر فعالیت های مالی و موارد خاص را بدون دخالت واسطه ها انجام دهند. درواقع نیاز است که ارزهای دیجیتال پایدار از قابلیت برنامه ریزی بهره مند شوند و برخی از کارهای خاص را به صورت خودکار انجام دهند. برای مثال، اگر استیبل کوین‌ها توانایی حذف سیستم های مالی فاسد و واسطه های خودخواه را داشته باشد، تحولی عظیم در امور مالی جهانی ایجاد خواهد شد. درواقع این قابلیت که استیبل کوین ها بتوانند به طور مستقل عمل کنند، می تواند تاثیر مستقیمی با پذیرش جهانی آن داشته باشد. این کارآفرینان و توسعه دهندگان هستند که می توانند قابلیت عملکرد خودکار را به بلاک چین استیبل‌کوین ها اضافه کنند و صنایع مختلف را دگرگون کنند؛ چراکه حریم شخصی و مالکیت تمام و کمال، قابلیتی است که از طریق بلاکچین امکان پذیر می شود.

بخوانید  پیش بینی قیمت بیت کوین با استفاده از ChatGPT

ویژگی های استیبل کوین ها

تمرکززدایی، ارائه سیستم منصفانه و مقابله با تورم از اصلی ترین ویژگی های استیبل کوین‌ها محسوب می شوند.

ارائه مدارک بر روی زنجیره بلاک چین

استیبل کوین ها باید اسناد مربوط به داده های زنجیره ای را بر روی بلاک چین ارائه دهند تا شفافیت در مورد تراکنش ها و میزان وثیقه گذاری به دست آید. طبق این اسناد، کاربران می توانند دارایی هایی را انتخاب کنند که با ریسک پذیری مورد نظرشان مطابقت داشته باشد. ارائه اسناد شفاف بر روی زنجیره بلاک چین (On-chain)، یکی از مهم ترین ویژگی های دارایی های دیجیتال است که استیبل کوین‌ها نیز باید از چنین روندی پیروی کنند.

ویژگی تمرکززدایی در استیبل کوین ها

امور مالی و تراکنش های محرمانه که از شفافیت بالایی برخوردار نیستند، در عرصه کریپتو و همچنین قرن ۲۱ جایی ندارند. درواقع دارایی های دیجیتال بر مبنای تمرکززدایی خالص در سیستم های مالی ایجاد شدند و هدف اصلی آن ها ارائه شفافیت در تراکنش ها است. به همین خاطر استیبل کوین هایی که متمرکز فعالیت می کنند و یا توسط یک جامعه کنترل می شوند، ماهیت خود را بی ارزش می کنند. درواقع ارائه اطلاعات مربوط به یک تراکنش در حوزه استیبل کوین‌ها و سایر رمزارزها، امری ضروری محسوب می شود.

بخوانید  Robinhood پشتیبانی کیف پول Web3 را به بیت کوین، dogecoin گسترش می دهد

تقسیم درآمد

بانک های سنتی و حتی برخی از اولین استیبل کوین‌هایی که شروع به فعالیت کردند، سود حاصل از فعالیت های مالی را به خودشان اختصاص می دهند. این بدان معنا است که سود فعالیت ها تنها به بانک ها و ارزهای پایدار اختصاص داشت و مشتریان منفعتی از این قضیه نداشتند. این در حالی است که استیبل کوین های جدید بازار، سیستم غیر متمرکزی را برای درآمدزایی مشترک ارائه می دهند. سیستمی که درآمد را میان مشتریان و ذینفعان تقسیم کرده و تعامل در امور مالی را به وجود آورده است.

آینده استیبل کوین ها

آینده استیبل کوین ها نسبت به کاربردهایی که ارائه می دهند روشن است.

استیبل کوین ها با چه چالش هایی مواجه هستند؟

درست است که ارزهای دیجیتال یکی سیستم مالی جدید را در اختیار جهان گذاشتند، اما این دارایی های ارزشمند با چالش هایی نیز مواجه هستند که در پذیرش جمعی آن ها مشکلاتی ایجاد کرده است.این مشکلات را در ادامه ذکر کرده ایم:

  • خطر دی پگ (Depeg) در استیبل کوین ها: اصطلاح دی پگ به پدیده ای اطلاق دارد که در آن ارزش یک استیبل‌کوین به زیر یا بالای نرخ تعریف شده آن می رسد. برای مثال در سال ۲۰۲۳، ارزش استیبل کوین USDC شرکت سیرکل که قرار بود همیشه بر روی ۱ دلار باشد، به ۰.۸۸ دلار کاهش یافت.
  • چالش های قرارداد هوشمند: با آنکه قراردادهای هوشمند فعالیت نظارت را تسهیل کرده اند و بازخورد مناسبی داشتند، اما با این حال ممکن است کار خود را به درستی انجام ندهند.
بخوانید  آخرین وضعیت بازار رمزارزها | بیت‌کوین رکورد صعودی دیگری ثبت کرد

آینده استیبل کوین ها

پیش از هر چیزی باید بگوییم که دارایی های دیجیتال از جمله استیبل کوین‌ها، یک سیستم مالی شگفت انگیز را ایجاد کردند. سیستمی که از شفافیت بالایی برخوردار است و در مقابله با تورم، تاثیرات قابل توجهی دارد. استیبل کوین ها عملا یک سیستم پرداختی غیر متمرکز را ایجاد کردند که برای تمامی کاربران از سراسر جهان و به خصوص مناطق محروم، بسیار مفید است. از همین روی بعید نیست بهره وری از استیبل کوین ها در مناطقی که از سیستم های مالی ضعیفی برخوردار هستند، افزایش یابد.

از سوی دیگر استفاده از ارزهای پایدار در معاملات، می تواند هزینه ها را کاهش دهد. این بدان معنا است که استیبل کوین ها پول واحد و غیر متمرکزی را ارائه می دهند که استفاده از آن بسیار آسان است. با توجه به قابلیت های جدیدی که استیبل کوین‌ها در حوزه مالی ارائه دادند، می توان گفت آینده خوبی در انتظار این دارایی ها است.

بخوانید  تلگرام پله صعود تن کوین شد؛ افزایش ۷ برابری آدرس‌های فعال TON!

آینده ارزهای پایدار

نتیجه گیری

با آنکه فناوری اصلی استیبل کوین ها یعنی بلاک چین، هنوز ابتدای راه است و جای رشد دارد، بسیاری از کاربران به سمت استیبل کوین ها هجوم آورده اند. آمار نشان می دهد تا پایان سال ۲۰۲۲، حدود ۴۲۵ میلیون کیف پول دیجیتالی در جهان ایجاد شده است. این رقم نشان می دهد که دارایی های دیجیتال ۵ درصد از بازار جهانی را به خود اختصاص دادند. این یک گام بزرگ برای ارزهای دیجیتال است که استیبل کوین ها نیز از این پذیرش جهانی بی نصیب نمانده اند. همچنین استیبل کوین ها یک سیستم مالی با دسترسی آسان را به وجود آورند که میلیاردها معامله گر می توانند از طریق آن به انجام معاملات کم هزینه تری بپردازند. با وجود تمام مزایای ویژه ای که استیبل کوین‌ها برای معامله گران به ارمغان می آورند، می توان گفت پذیرش جمعی این نوع دارایی در سال های آینده بعید نیست.

بخوانید  نیم نگاهی به بازار: ممکن است لینک در ۲۴ تا ۴۸ ساعت آینده به رشد خود ادامه دهد

امتیاز شما منبع مقاله : مشاهده سلب مسئولیت :

مسئولیت سرمایه‌گذاری در هر پروژه تماما بر عهده سرمایه‌گذاران آن است، محتوا ی این صفحه به معنای پیشنهاد سرمایه‌گذاری یا تایید پروژه موردنظر از سمت سایت ارزینجا نمی باشد

کلمات کلیدی : آینده استیبل کوین ها ارزهای پایدار پذیرش ارزهای دیجیتال

لینک کوتاه : https://lores.ir/?p=2607714

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها