تاریخ : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 3 May , 2024
0

لورس :آیا بازار ارز دیجیتال وارد چرخه صعودی شده است؟

  • کد خبر : 2626674
  • ۰۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۰
لورس :آیا بازار ارز دیجیتال وارد چرخه صعودی شده است؟
به گزارش سایت اخبار ارزهای دیجیتال لورس :

در چند روز گذشته با مطرح شدن شایعاتی مبنی بر قبولی پرونده ETF بیت کوین شرکت بلک راک، یکی از بزرگترین موسسات مالی جهان توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا SEC، قیمت ارزهای دیجیتال با افزایش روبرو شد. البته چیزی نگذشت تا اینکه وب‌سایت منتشر کننده خبر (کوین تلگراف) مطلب را تکذیب کرد. با این حال بازار ارز دیجیتال دچار شک شده بود و قیمت‌ها روند صعودی به خود گرفتند و کم و بیش تا به امروز نیز وضعیت سبز کندل‌ها به چشم می‌خورد. در این تحلیل بررسی خواهیم کرد که آیا واقعا روز موعود فرا رسیده است و باید برای مهمانی بزرگ آماده شویم، برای پاسخ به این سوال ما را تا انتهای مطلب همراهی کنید.

وضعیت نمودار بیت کوین نمودار بیت کوین تحت تاثیر شایعات حرکت صعودی خود را آغاز کرده است و کم‌وبیش از روند خود خارج نشده است و فعلا به رالی خود ادامه می‌دهد و همه چیز خوب و بدون مشکل به نظر می‌رسد. میانگین متحرک نمایی EMA 21 هفتگی بیت کوین (با رنگ بنفش در نمودار مشخص شده است) نیز نشان از وضعیت صعودی این رمزارز دارد، اما برای ادامه دار شدن حرکت صعودی بیت کوین و تایید نهایی آن، نیاز است که قیمت، مقاومت ناحیه بین ..

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :

در چند روز گذشته با مطرح شدن شایعاتی مبنی بر قبولی پرونده ETF بیت کوین شرکت بلک راک، یکی از بزرگترین موسسات مالی جهان توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا SEC، قیمت ارزهای دیجیتال با افزایش روبرو شد. البته چیزی نگذشت تا اینکه وب‌سایت منتشر کننده خبر (کوین تلگراف) مطلب را تکذیب کرد. با این حال بازار ارز دیجیتال دچار شک شده بود و قیمت‌ها روند صعودی به خود گرفتند و کم و بیش تا به امروز نیز وضعیت سبز کندل‌ها به چشم می‌خورد. در این تحلیل بررسی خواهیم کرد که آیا واقعا روز موعود فرا رسیده است و باید برای مهمانی بزرگ آماده شویم، برای پاسخ به این سوال ما را تا انتهای مطلب همراهی کنید.

وضعیت نمودار بیت کوین

نمودار بیت کوین تحت تاثیر شایعات حرکت صعودی خود را آغاز کرده است و کم‌وبیش از روند خود خارج نشده است و فعلا به رالی خود ادامه می‌دهد و همه چیز خوب و بدون مشکل به نظر می‌رسد. میانگین متحرک نمایی EMA 21 هفتگی بیت کوین (با رنگ بنفش در نمودار مشخص شده است) نیز نشان از وضعیت صعودی این رمزارز دارد، اما برای ادامه دار شدن حرکت صعودی بیت کوین و تایید نهایی آن، نیاز است که قیمت، مقاومت ناحیه بین ۳۰۰۰۰ تا ۳۲۰۰۰ دلار را تست کند و نهایتا بالای این قیمت بسته شود تا بتوان اطمینان پیدا کرد که بازار توان ادامه رالی را دارد. در این صورت سناریوهای بازار صعودی تقویت شده و باید ناحیه ۳۰ تا ۳۱ هزار دلار را حمایت جدید قیمت بیت کوین در این مقطع در نظر گرفت و طبیعتا خرید و ترید باید بر اساس این قیمت جدید برنامه‌ریزی شود.

در غیر اینصورت سناریوهای ریزش تقویت می‌شود و باید انتظار ریزش قیمت به نواحی ۲۵ هزار دلار و سپس ناحیه قیمتی ۲۱ تا ۱۹ هزار دلار را داشته باشیم.

در نظر داشته باشید که به طور سنتی، سه ماه منتهی سال میلادی برای بازارهای مالی مثبت است و بیشتر بازارها با کندل‌های سبز این سه ماه را پشت سر می‌گذارند. اما رخدادهایی برای دیگر بازارها از اواسط تابستان پیش آمده است که معمولا تاثیر کوتاه مدت و بلند مدت بر روی نوسانات قیمتی بیت کوین داشته‌اند. پس بهتر است پیش از هر تصمیم‌گیری به آنها نیز توجه کنید و البته در ادامه این مسائل نیز مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

نمودار بیت کوین
نمودار بیت کوین

وضعیت نمودار دامیننس بیت کوین

در چند روز گذشته تسلط بیت کوین بر بازار یا همان دامیننس بیت کوین (Dominance BTC) به نقطه بسیار مهم ۵۴% رسیده است. معمولا این نقطه جای مناسبی برای برنامه‌ریزی برای خرید آلت کوین‌های آینده دار محسوب می‌شود و افرادی که سبد خریدی متشکل از آلت کوین دارند، در این زمان اقدام به افزایش موجودی خود می‌کنند.

نمودار دامیننس بیت کوین
نمودار دامیننس بیت کوین

وضعیت شاخص پول هوشمند

شاخص پول هوشمند از دو بخش پول هوشمند (Smart money) و پول نادان (Dumb money) تشکیل شده است که مرتبط با کل بازارهای مالی است و احساسات به بازارها را می‌سنجد و از جهاتی شبیه به شاخص ترس و طمع است. نکته جالب توجه درباره این شاخص این است که اغلب، پول نادان برخلاف آنچه فکر می‌کنیم توسط مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری هدایت می‌شود. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که معمولا مدیران صندوق‌ها؛ افرادی که باید حرفه‌ای تر از یک فرد عادی عمل کنند، درباره روند بازار دچار گمانه‌زنی اشتباه می‌شوند.

در تصویر زیر مشخص شده است که در ماه جولای یعنی اواسط تابستان تا میانه‌های این فصل، پول نادان یا Dumb money از عدد ۱۰۰ نیز عبور کرده بود که نشانه طمع و خوش‌بینی بیش از حد به وضعیت بازار است. به بیانی دیگر اکثریت، از بازار انتظار داشتند قیمت‌های بالاتر را تجربه کند. معمولا زمانی که چنین رخدادی پیش می‌آید باید منتظر رفتاری برعکس از بازار بود و شانس اصلاح قیمت بازار افزایش پیدا می‌کند.

با استناد بر این منطق، پیش‌بینی این شاخص در تابستان درست بود و بازار سهام S&P 500 پس از ثبت این اعداد، اصلاح بزرگ خود را آغاز کرد.

نکته جالب این است که حال در ماه اکتبر این دیدگاه کاملا عکس شده است و شاخص در حال نمایش ترس شدید و بدبینی بسیار به بازار است. آخرین بار که شاخص پول هوشمند اینقدر ریزش را تجربه کرده بود به ابتدای سال ۲۰۲۳ باز می‌گردد که بازار رشد قیمتش را آغاز کرد.

سوال اینجاست که آیا بازار باز هم برعکس احساسات غالب عمل خواهد کرد و رشد می‌کند؟ برای پاسخ دقیق‌تر به این سوال شاید بهتر باشد نمودار بعدی را هم مورد بررسی قرار دهیم که وضعیت تعیین کننده‌ای برایمان خواهد داشت.

 وضعیت شاخص پول هوشمند در سال 2023
وضعیت شاخص پول هوشمند در سال ۲۰۲۳

وضعیت شاخص S&P 500

شاخص S&P 500 یکی از برجسته‌ترین چارت‌هایی است که هر فرد فعال در حوزه مالی باید دنبال کند. این شاخص بیانگر وضعیت سهام پانصد شرکت بزرگ دولتی در ایالات متحده آمریکا است. این شاخص از ابتدای سال ۲۰۲۳ روندی صعودی و نسبتا پایداری را تجربه کرد تا اینکه در اواسط فصل تابستان روند اصلاحی خود را آغاز کرد (زمانی که پول نادان در بالاترین رقم خود بود) بر اساس این نمودار یک خط روند به وجود آمده است که از اکتبر سال ۲۰۲۲ همواره قیمت به آن واکنش نشان داده است. بنابراین انتظار تحلیل تکنیکال این است که قیمت در زمانی که به این خط برخورد می‌کند واکنش داشته باشد و بازگشت قیمت در اینجا شروع شود.

در این نمودار به خصوص، قیمت باید با عبور از مقاومت پیشرو یعنی به سطح بالای ۴۴۰۰ برسد تا پایان روند اصلاح تایید شود. اما آنچه که اتفاق افتاد این بود که قیمت با قدرت خط روند یکساله (خط آبی رنگ) را شکست و در حال حاضر زیر آن قرار دارد. البته این تمام ماجرا نیست و قیمت حتی از کف قیمت ماه اکتبر ۲۰۲۳ هم پایین‌تر رفته است که نشانه ورود به بازار خرسی و پایان روند صعودی در بازار سهام آمریکا است.

شکست خط روند یکساله شاخص S&P 500 در تایم فریم روزانه
شکست خط روند یکساله شاخص S&P 500 در تایم فریم روزانه

مسئله نگران کننده بعدی میانگین متحرک نمایی EMA 21 بود که در ماه آگوست شکسته شده است. اگرچه بازار تلاش کرده است تا به بالای EMA بازگردد اما همانطور که در تصویر زیر می‌بینید موفق به این کار نشده است.

سه عامل بیان‌شده، نشانگرهای واضحی از تغییر وضعیت بازار و تقویت شانس سناریوهای نزولی در کل بازارهای مالی است که قاعدتا اگر بازار بر اساس الگوهای تاریخی خود عمل کند، باید به زودی آثار خود را در نمودار ارزهای دیجیتال و به خصوص در بیت کوین به نمایش بگذارد. دلیل این موضوع نیز همبستگی شکل گرفته در رفتار بیت کوین با شاخص S&P 500 است و همینطور احساسات کلی به بازار است که نباید به سادگی از آنها عبور کرد.

عبور قیمت از EMA 21 هفتگی در شاخص S&P 500 در تایم فریم هفتگی
عبور قیمت از EMA 21 هفتگی در شاخص S&P 500 در تایم فریم هفتگی

سخن پایانی

با توجه به این تحلیل به نظر می‌رسد باید منتظر ریزش بیشتر حداقل در بازار سهام آمریکا باشیم و امیدها به ادامه روند صعودی آن بازار کاهش چشمگیری پیدا کرده است.

از طرفی دیگر رفتار بیت کوین در گذشته با بازار سهام آمریکا همبستگی داشته است اما حال می‌بینیم که این رفتار در حال نقض شدن است و بیت کوین برخلاف بازار سهام آمریکا در حال افزایش و تقویت خود است.

البته باید توجه کرد که تاثیر بازارها بر یکدیگر در طول زمان رخ خواهد داد و یک شبه اثر آن مشخص نمی‌شود و ما نیز نمی‌تواینم در این زمان کوتاه با قطعیت بیان کنیم که همبستگی این بازار عکس یکدیگر شده است. به طور مشخص باید به این مسئله زمان داد تا دقت تفسیرها بیشتر شود.

بر اساس این داده‌ها می‌توان نتیجه گرفت که بیت کوین حداقل در این زمان و در کوتاه‌مدت مسیر خود را از دیگر بازارها جدا کرده است و چرخه صعودی خود را آغاز کرده است. با این‌حال بهتر است کنترل احساسات خود را در دست بگیرید و بیش از گذشته به نمودار بازارها توجه کنید تا از ضررهای احتمالی جلوگیری کرده و همزمان برای پیدا کردن موقعیت‌های خرید یا فروش در قیمت‌های مناسب برنامه‌ریزی کنید.

منبع : نوبیتکس مگ

لینک کوتاه : https://lores.ir/?p=2626674

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها