تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
1

لورس :آیا قیمت میلگرد کاهش خواهد یافت؟

  • کد خبر : 2596258
  • ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۸
لورس :آیا قیمت میلگرد کاهش خواهد یافت؟
به گزارش سایت اخبار ارزهای دیجیتال لورس :

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :قیمت میلگرد که به عنوان یکی از اصلی‌ترین مصالح ساختمانی مورد  استفاده قرار می گیرد، می تواند تاثیر بسیار زیادی در قیمت نهایی و تمام شده ی پروژه های ساخت و ساز در هر اندازه ای داشته باشد. از این رو امروزه سوالاتی همچون: “آیا قیمت میلگرد کاهش خواهد یافت؟” ، ” […]

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :

قیمت میلگرد که به عنوان یکی از اصلی‌ترین مصالح ساختمانی مورد  استفاده قرار می گیرد، می تواند تاثیر بسیار زیادی در قیمت نهایی و تمام شده ی پروژه های ساخت و ساز در هر اندازه ای داشته باشد.

از این رو امروزه سوالاتی همچون: آیا قیمت میلگرد کاهش خواهد یافت؟” ، آیا میلگرد گران می شود؟، در این روزها میلگرد بخریم یا نه؟ چند نمونه از سوالات فراوانی است که دائما ذهن فعالان در حوزه ی ساخت وساز و صنایع را درگیر می کند.

برای پاسخ دادن به این سوال ها باید عوامل مختلفی که همگی می توانند در تعیین قیمت میلگرد تاثیر گذار باشند را مورد بررسی قرار دهیم.

در واقع عوامل متعددی می توانند قیمت میلگرد را کاهش یا افزایش دهند، از جمله: نوسانات نرخ ارز، برند و نام شرکت‌ و کارخانه‌ ی تولیدکننده، قیمت مواد اولیه، میزان عرضه و تقاضای بازار، شرایط بازارهای جهانی فلزات و فولاد، نوسانات نرخ بازار بورس داخلی، نوع استانداردهای تولید میلگرد، ویژگی‌ها و مشخصات فیزیکی و شیمیایی میلگرد و … .

در نتیجه نمی توان بدون در نظر گرفتن تمامی این عوامل و بررسی جز به جز آنها در این مورد که آیا قیمت میلگرد کاهش خواهد یافت یا نه تصمیم گیری کرد.

برای مثال می توانیم بگوییم حتی مسائل سیاسی داخلی و خارجی همچون بلاتکلیفی های برجام می تواند نقشی تعیین کننده ای را بازی کند. به این صورت که نه تنها در جهت مثبت و کاهش قیمت میلگرد، بلکه حتی در جهات منفی نیز می تواند اثرات خود را  در این بازار به نمایش بگذارد.

آیا در روزهای آتی قیمت میلگرد کاهش خواهد یافت؟

همان طور که گفتیم، عوامل گوناگونی بر قیمت میلگرد تاثیر مستقیم می گذارند در نتیجه پیش بینی این موضوع که قیمت این محصول در روزهای آتی چطور خواهد بود، بسیار کار سختی است. زیرا کوچکترین مسئله ای می تواند به طور لحظه ای باعث نوسانات قیمت آن شود.

بس این سوال به وجود می آید که چگونه می توانیم بدانیم قیمت میلگرد کاهش خواهد یافت یا افزایش؟

برای این کار پیشنهاد می شود که با دنبال کردن اخبار اقتصادی و سیاسی دنیا خصوصا بازار آهن آلات و فولاد و بازارهای وابسته به آن مانند بازار انرژی و نفت و شناخت تمامی عوامل تاثیرگذار بر قیمت میلگرد، میتوانیم پیش بینی نزدیک تری به واقعیت داشتته باشیم.

در ادامه جای دارد تا به بررسی بعضی از مهمترین و تاثیرگذارترین عوامل بر کاهش یا افزایش قیمت میلگرد بپردازیم:

عوامل موثر بر قیمت میلگرد

قیمت میلگرد با توجه به عوامل گوناگونی که هر کدام به صورتی روی قیمت آن تاثیر می گذارند، به صورت روزانه و یا حتی گاهی لحظه ای می تواند در نوسان باشد. مهمترین این عوامل به شرح زیر اند:

میزان عرضه و تقاضای بازار

میزان عرضه و تقاضای بازار

یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در افزایش یا کاهش تمامی محصولات تولیدی از جمله میلگرد، میزان تقاضای آن در بازار است. کارایی بسیار بالا، افزایش گسترده و چشمگیر ساخت و ساز در سراسر کشور باعث افزایش خرید میلگرد و در نتیجه تقاضای تولید بیشتر آن شده است. در این روند گاهی با پیدایش مشکلانی مانند هزینه های هنگفت تولید، باعث کاهش عرضه شده و در نتیجه با وجود تقاضای زیاد این محصول در بازار، قیمت میلگرد به شدت افزایش می یابد.
بنابراین می توان نتیجه گرفت که کمیاب شدن این فرآورده ی فولادی همزمان با افزایش تقاضای آن در بازار مصرف می تواند باعث تصاعدی شدن روند رشد قیمت میلگرد شود.

 

نوسانات نرخ ارز

همان طور که کاملا واضح است، کاهش یا افزایش نرخ ارز می تواند به طور مستقیم بازار بسیاری از محصولات را دچار دگرگونی کند و قیمت میلگرد نیز از این قائله مستثنی نیست. در سال های اخیر با رو در رو شدن با تحریم های بسیار، بازار مقاطع فولادی، آهن و آهن آلات متحمل هزینه های گزافی شده است.

از آنجایی که بازار ارز و نرخ آن ثبات زیادی ندارد، در نتیجه باعث می شود قیمت میلگرد نیز دائما در نوسان باشد.

یکی از دلایل تاثیر جهش های نرخ ارز بر قیمت میلگرد را می توان روند صعودی آن در چندسال اخیر در نظر گرفت.

سیاست های داخلی و خارجی

دولت هر کشور می تواند از طریق فاکتورهای کلیدی چون گمرک و مصوبه های حمایتی، تاثیر بسیاری در کاستن قیمت محصولات در بازار داشته باشد.

شایان توجه است که در ایران محصولات فلزی مانند میلگرد و تیرآهن طبق قانون باید ابتدا در بازار بوس توزیع و عرضه شوند و در صورتی که مازاد داشته باشد، به بازهای خارجی خواستار آن صادر می شوند. به همین علت است که می گوییم سیاست ها و مصوبه های داخلی و حتی خارجی در ارتباط با صادرات و حتی واردات میلگرد به کشورهای دیگر نیز می تواند در قیمت آن تاثیر مستقیم داشته باشد.

قیمت مواد اولیه

نیازی به گفتن نیست که مواد اولیه ی تولید میلگرد، فولاد و آهن است. پس بسیار منطقی است که تغییرات قیمت این دو ماده ی اولیه نقش اساسی در قیمت گذاری میلگرد تولید شده داشته باشد. در دسترس بودن مواد اولیه مورد نیاز می تواند باعث کاهش قیمت میلگرد و کمیاب شدن آن می تواند تاثیر عکس داشته باشد.

تغییر قیمت سوخت و  حمل  نیز می توان به عنوان عواملی اشاره کرد که به صورت غیر مستقیم می توانند در تغییر قیمت این محصول نقش داشته باشند.

در نتیجه ی تمامی بررسی های انجام شده در این مقاله یکبار دیگر سوال ابتداییمان را با دیدی دیگر بررسی می کنیم:

آیا قیمت میلگرد ارزان خواهد شد؟

حالا به خوبی میدانیم که برای پاسخ دادن به این سؤال لازم است تا دید همه جانبه ای به عوامل موثر و همین طور باز های داخلی و خارجی داشته باشیم.

به طور کلی با توجه به تقاضای بالای محصولات فولادی خصوصا میلگرد، می توانیم به این نتیجه برسیم که این بازار نیز مانند بازار طلا روندی تصاعدی خواهد داشت اما به یاد داشته باشیم که اگر مانند روزهایی که کل جهان درگیر پاندمی کرونا بود، فعالیت هایی چون ساخت و ساز و سرمایه گذاری ها در بازار فولاد و آهن آلات کاهش بیابد، می تواند موجب کاهش چشمگیر قیمت میلگرد ، ابزار ، و … شود.

بهترین توصیه ی ما به شما این است که علاوه بر زیر نظر داشتن بازار و عوامل موثر، از مشاوره ی متخصصان و کارشناسان باتجربه در این حوزه برای تحلیل و پیش بینی قیمت میلگرد کمک بگیرید و سپس از مراکز معتبری چون آهن رویال خرید نمایید.

جمع‌بندی

همان طور که خواندید، پیش بینی و تحلیل روند قیمت میلگرد در آینده کاری بسیاردشوار است زیرا عوامل بسیار متعدد و بی ثباتی می توانند به صورت مستقیم یا غیر مستقیم بر قیمت این محصول تاثیر بگذارند. بنابراین توصیه می شود تا قبل از خرید میلگرد مورد نیاز برای هر پروژه با دقت فراوان، میزان و نوع میلگرد مورد نیاز را بررسی کرده و سپس از طریق سایت هایی که به صورت روزانه قیمت میلگرد را اعلان می کنند، بهترین زمان را برای خرید این نوع از مصالح انتخاب کنند.

 

لینک کوتاه : https://lores.ir/?p=2596258

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها