تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
1

لورس :استیک پولکادات چیست؟ | آموزش گام به گام استیک ارز DOT

  • کد خبر : 2607744
  • ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۱
لورس :استیک پولکادات چیست؟ | آموزش گام به گام استیک ارز DOT
به گزارش سایت اخبار ارزهای دیجیتال لورس :

استیک یا استیکینگ (Staking)، به فرایندی گفته می‌شود که طی آن رمزارزها در یک کیف پول یا پلتفرم معاملاتی ذخیره و قفل می شوند. این اقدام به امنیت هر چه بیشتر شبکه بلاک چین کمک می کند و کاربران می توانند در ازای آن پاداش دریافت کنند. استیکینگ یکی از فعالیت های سودآور در دنیای ارزهای دیجیتال محسوب می شود که علاوه بر کسب درآمد، به بهبود عملکرد شبکه نیز کمک می کند.
البته تمامی رمزارزها قابلیت استیک شدن را ندارند و تنها دارایی های دیجیتالی که از ساختار اثبات سهام (proof of stake) بهره مند هستند، می توانند در شبکه بلاک چین قفل شوند. پولکادات یکی از بلاک چین های پیشرو در این زمینه است که قابلیت استیک ارز دیجیتال DOT را به تمامی علاقه مندان ارزهای دیجیتال هدیه می دهد. در این مقاله آموزش گام به گام استیک پولکادات (DOT) را برای شما عزیزان قرار داده ایم تا بتوانید از این ایده خلاقانه به کسب درآمد آسان بپردازید.
استیک پولکادات چیست؟ بر خلاف بلاک چین هایی مانند بیت کوین که محدود به ساختار اثبات کار (PoW) هستند، پولکادات قابلیت اشتراک گذاری داده ها بر روی زنجیره بلاک چین را به کاربران ارائه می دهد. ش..

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :

استیک یا استیکینگ (Staking)، به فرایندی گفته می‌شود که طی آن رمزارزها در یک کیف پول یا پلتفرم معاملاتی ذخیره و قفل می شوند. این اقدام به امنیت هر چه بیشتر شبکه بلاک چین کمک می کند و کاربران می توانند در ازای آن پاداش دریافت کنند. استیکینگ یکی از فعالیت های سودآور در دنیای ارزهای دیجیتال محسوب می شود که علاوه بر کسب درآمد، به بهبود عملکرد شبکه نیز کمک می کند.

البته تمامی رمزارزها قابلیت استیک شدن را ندارند و تنها دارایی های دیجیتالی که از ساختار اثبات سهام (proof of stake) بهره مند هستند، می توانند در شبکه بلاک چین قفل شوند. پولکادات یکی از بلاک چین های پیشرو در این زمینه است که قابلیت استیک ارز دیجیتال DOT را به تمامی علاقه مندان ارزهای دیجیتال هدیه می دهد. در این مقاله آموزش گام به گام استیک پولکادات (DOT) را برای شما عزیزان قرار داده ایم تا بتوانید از این ایده خلاقانه به کسب درآمد آسان بپردازید.

استیک پولکادات چیست؟

بر خلاف بلاک چین هایی مانند بیت کوین که محدود به ساختار اثبات کار (PoW) هستند، پولکادات قابلیت اشتراک گذاری داده ها بر روی زنجیره بلاک چین را به کاربران ارائه می دهد. شبکه پولکادات در هر ثانیه تعداد زیادی از تراکنش ها را پردازش می کند و بلاک چین آن از ساختار اثبات سهام (POS) برخوردار است. این ساختار، قابلیت همکاری در زنجیره رله پاراچین (Relay Chain) را ارائه می دهد. درواقع در این نوع بلاک چین، پاراچین ها به زنجیره رله متصل می شوند و تراکنش ها را اعتبار سنجی می کنند.

بخوانید  تحلیل تکنیکال TON کوین ۲۶ شهریور

پاراچین یک ایده نوآورانه در شبکه پولکادات است که از ساختاری منحصر به فرد برای مدیریت داده های زنجیره ای استفاده می کند. این نوع بلاک چین، از مقیاس پذیری بیشتری برخوردار بوده و بسیار انعطاف پذیر است. عمل استیک در بلاک چین پولکادات، با کمک توکن بومی این شبکه انجام می شود. این توکن با نشان اختصاری (DOT) شناخته می شود و برای تجارت، سپرده گذاری (stake)، پرداخت هزینه های تراکنش و حق رای در شبکه مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه نحوه استیک ارز دیجیتال DOT در شبکه پولکادات را توضیح داده و میزان پاداش دریافتی از این فعالیت را ذکر کرده ایم.

  • بیشتر بخوانید: استیکینگ چیست؟ | بررسی کاربرد استیکینگ در ارزهای دیجیتال

استیک پولکادات یکی از روش های جذاب سرمایه گذاری است که در عین حال به امنیت بلاک چین پولکادات نیز کمک می کند.

بررسی بلاکچین پولکادات

پولکادات یکی از بلاکچین های محبوب عرصه کریپتو است که در سال ۲۰۱۶ ایجاد شد. این پروژه توسط بنیان گذار اتریوم، گاوین وود (Gavin Wood) راه اندازی شد. پولکادات به عنوان یک پروتکل لایه ۰ و شبکه چند زنجیره ای شروع به فعالیت کرد و هدف اصلی آن ایجاد ارتباطی عمیق تر میان شبکه های بلاک چین جهانی است. این پروژه تلاش می کند با استفاده از اینترنت غیرمتمرکز (Web 3.0)، یک سیستم عادلانه را در اختیار کاربران بگذارد و امنیت شبکه را به بالاترین سطح ارتقا دهد. مکانیزم مورد استفاده در شبکه پولکادات با نام NPoS شناخته می شود که از یک فرایند پیچیده برای اعتبار سنجی داده های شبکه استفاده می کند.

بخوانید  استقبال از سوی مردم، محدودیت و سختگیری از سوی مقامات؛ آینده ورلد کوین چه می‌شود؟!

بلاکچین پولکادات برای برقراری امنیت و همچنین پردازش تراکنش ها، به گره ها و پاراچین ها متکی است. مکانیزم NPoS در شبکه پولکادات، به یک سری ولیدیتور نیاز دارد تا کار اعتبارسنجی تراکنش ها را انجام دهند. این ولیدیتورها داده های زنجیره ای را اعتبار سنجی می کنند و تصمیم می گیرند که آیا در پروتکل اجماع شرکت کنند یا خیر. هر چه تعداد شرکت کنندگان و گره های توزیع شده در شبکه بیشتر باشد، تمرکززدایی افزایش یافته و ریسک حملات بلاک چینی نیز کاهش میابد.

نحوه استیک پولکادات چگونه است؟

به طور کلی اعتبارسنجی که توسط ولیدیتورهای شبکه انجام می شود، به امنیت هر چه بیشتر بلاک چین کمک می کند. همچنین این مکانیزم پیچیده جهت ارائه یک سیستم منصفانه، غیر متمرکز و کارآمد ایجاد شده است. هدف اصلی پولکادات از طریق توکن DOT محقق می شود. افرادی که توکن های DOT را در بلاک چین قفل می کنند، به ولیدیتورها اجازه می دهند عمل اعتبار سنجی داده های شبکه را آغاز کنند. سپس استیک کنندگان توکن DOT، در ازای این عمل پاداش دریافت می کنند. در کل استیکینگ پولکادات از ۴ روش امکان پذیر است. انتخاب نحوه مشارکت در استیکینگ پولکادات، نسبت به عوامل مختلفی تعیین می شود. درواقع کاربران می توانند نسبت به در دسترس بودن، میزان بودجه و تخصص یکی از این ۴ روش را انتخاب کرده و در فعالیت استیکینگ مشارکت کنند.

بخوانید  پیش‌بینی قیمت یک ارز دیجیتال موفق در بازار نزولی این هفته!

شایان ذکر است برای مشارکت در استیکینگ پولکادات، نیاز به داشتن مقدار مشخصی از توکن های DOT است که این مقدار نسبت به نوسانات بازار متغیر می باشد. از همین روی سهامدارانی که قادر به اعتبار سنجی انفرادی نیستند، می توانند به یکی از استخر های نامزدی یا گزینشی (nomination pool) بپیوندند. در این استخرها، توکن های DOT جمع آوری شده و بر روی زنجیره به اشتراک گذاشته می شوند. سپس میزان سود و زیان، بین تمامی نامزدان تقسیم می شود.

اعتبار سنجی در بلاک چین پولکادات

اعتبارسنج ها در راس قدرت قرار دارند و مهم ترین بخش از فرایند استیکینگ را به خود اختصاص می دهند. معمولا افرادی که از تخصص بالا و زمان کافی برخوردار هستند، می توانند به عنوان یک اعتبار سنج در شبکه پولکادات فعالیت کنند. تراکنش ها و داده های مهم توسط اعتبار سنج ها تایید می شود و امنیت شبکه بر عهده این افراد است. در صورتی که یک اعتبارسنج کار خود را درست انجام ندهد و یک تراکنش بی ارزش را تایید کند، از تعداد معرف ها و همچنین توکن های قفل شده وی کسر می شود. سپس توکن های کسرشده به خزانه پولکادات باز می گردند.

بخوانید  ساتوشی چیست؟ و ساتوشی چند بیت کوین میباشد

دوراقع مسئولیت تمام و کمال تراکنش ها و اجرای نود اصلی شبکه، بر عهده اعتبارسنج ها است. از همین روی افرادی که می خواهند در این بخش از پروتکل پولکادات فعالیت کنند، باید از تخصص کافی و وقت برای بررسی تراکنش ها برخوردار باشند. البته گفتنی است که پاداش بیشتری برای اعتبارسنج های شبکه در نظر گرفته می شود.

داشبورد استیکینگ پولکادات

بررسی داشبورد استیکینگ پولکادات.

شرایط استیکینگ پولکادات

پیش از شروع فرایند استیکینگ باید توجه داشته باشید که مشارکت در این فعالیت، نیازمند داشتن حداقل توکن DOT است که مقدار آن توسط شبکه پولکادات تعیین می شود. اگر توکن های شما کمتر از حداقل توکن های تعیین شده باشد، نمی توانید به طور مستقیم فرایند اعتبارسنجی را انجام دهید. بلکه نیاز به یک رابط دارید که استخرهای اعتبارسنجی، استیک شناور و یا استفاده از صرافی ارز دیجیتال می توانند در این زمینه به شما کمک کنند.

درست است که با بکارگیری این روش ها پاداش دریافتی شما کمتر می شود، اما همچنان استیک توکن های DOT سود قابل توجهی را به همراه دارد. توجه داشته باشید رابط هایی مانند صرافی و استخرهای اعتبارسنجی، از قوانین خاصی برخوردار هستند که باید طبق این قوانین به استیک پولکادات بپردازید.

هدف از استیکینگ پولکادات چیست؟

شاید برای بسیاری از افراد تازه وارد در عرصه کریپتوکارنسی، این سوال پیش بیاید که چرا پولکادات از همچین سیستمی برخوردار است؟ این کار چه منفعتی برای پولکادات دارد؟ در اینباره باید بگوییم، مکانیزم پولکادات به طوری است که اعتبارسنجی تراکنش ها و داده های مهم شبکه از طریق مشارکت کاربران انجام می شود. از همین روی استیک توکن های DOT، روشی خلاقانه برای تامین امنیت شبکه است. همچنین اعتبارسنجی داده ها با مشارکت کاربران، تمرکززدایی در شبکه را افزایش می دهد و یک سیستم کاملا منصفانه را در اختیار همگان می گذارد.

بخوانید  دعوای قانون گذاران بر سر اتریوم، چه نتیجه ای خواهد داشت؟

این موضوع یک سیستم متعادل و ایمن را ایجاد می کند که به کاربران اجازه می دهد مشارکت در رشد و توسعه اکوسیستم پولکادات را تجربه کنند. از سوی دیگر شرکت در این فعالیت نه تنها امنیت شبکه و تمرکززدایی را به همراه دارد، بلکه به کاربران اجازه می دهد کسب درآمدی متفاوت و جذاب را تجربه کنند. درواقع با این روش شما می توانید هم در مدیریت شبکه نقش داشته باشید و هم از کسب درآمد انفعالی لذت ببرید.

دلایل استیک پولکادات

دلایل استیک پولکادات متفاوت است، طی این فرایند امنیت شبکه ارتقا میابد و کاربران در مدیریت شبکه مشارکت می کنند.

چطور استیک پولکادات را شروع کنیم؟

همانطور که ذکر شد، دارندگان توکن DOT می توانند از ۴ روش به استیکینگ در شبکه پولکادات بپردازند. روش های رایج استیک پولکادات به شرح زیر می باشد:

  1. رابط کاربری Polkadot.js
  2. صرافی ارز دیجیتال
  3. کیف پول سخت افزاری
  4. پیوستن به یک استخر اعتبارسنجی (nomination pool)

استیک پولکادات از طریق رابط کاربری Polkadot.js

سهام داران پولکادات می توانند با استفاده از رابط کاربری Polkadot.js، برای ولیدیتور و یا نامزد شدن در شبکه اقدام کنند. همانطور که می دانید، بلاک چین پولکادات برای برقراری امنیت و راه اندازی نودهای شبکه، بر ولیدیتور یا همان اعتبارسنج ها متکی است. نامزدها می توانند حداکثر ۱۶ ولیدیتور را به پلتفرم معرفی کنند و در عوض پاداش دریافت کنند. بازخورد کار اعتبار سنج ها تعیین می کند که مقدار پاداش این نامزدها و همچنین خود گزینش کنندگان چه اندازه باشد. درواقع هر چقدر بازدهی عملکرد اعتبار سنج ها بیشتر باشد، پاداش گزینش کنندگان و همچنین نامزدهایی که این اعتبار سنج ها را معرفی کردند افزایش میابد. برای معرفی ولیدیتورها در اپلیکیشن پولکادات یا Polkadot.js، تنها کافی است مراحل زیر را به ترتیب طی کنید:

  1. ابتدا یک حساب کاربری پولکادات بسازید.
  2. بر روی گزینه (staking ) کلیک کنید.
  3. گزینه Account actions را از قسمت بالای صفحه انتخاب کنید و سپس بر روی گزینه (Nominator) کلیک کنید.
  4. مقدار توکن های DOT برای قفش شدن را وارد کنید.
  5. ولیدیتور مورد نظر خود را انتخاب کنید.
بخوانید  آموزش کامل سایت کوین مارکت کپ (coinmarketcap) به زبان فارسی

استیک پولکادات از طریق Polkadot.js

استیک پولکادات از طریق Polkadot.js

استیک انفرادی و پیوستن به استخرهای گزینش

کاربران علاقه مند به استیک ارز دیجیتال DOT، می توانند هم به روش انفرادی و هم از طریق پیوستن به استخرهای گزینش در این فعالیت مشارکت کنند. استیکینگ انفرادی به مراتب راحت تر از روش های دیگر انجام می شود. با این حال شما می توانید برای استیک DOT به استخرهای نامزد شده بپیوندید و از این طریق در فرایند استیکینگ شرکت کنید. انتخاب یکی از این روش ها، می تواند نسبت به میزان سرمایه و شرایط کاربر متفاوت باشد.

استیک از طریق صرافی ارز دیجیتال

یکی از روش های محبوب استیکینگ پولکادات، سپرده گذاری در صرافی های ارز دیجیتال است که از مراحل بسیار ساده ای برخوردار می باشد. این روش شامل کاربرانی می شود که در صرافی های ارز دیجیتال حساب کاربری دارند. برای مثال تصور کنید کاربری قصد خرید پولکادات را دارد. این کاربر می تواند پس از خرید توکن DOT از صرافی، به بخش استیکینگ صرافی مراجعه کند و به سپرده گذاری توکن های خود پردازد.

بخوانید  درگاه پرداخت ارز دیجیتال چیست؟

گفتنی است که کاربران می توانند هم از طریق ارز فیات و هم رمزارز، به خرید توکن های DOT از صرافی های کریپتویی بپردازند. پس از آنکه توکن های DOT را در صرافی خریداری کردید، تنها کافی است این توکن ها را به کیف پول یا حساب کاربری که در صرافی دارید منتقل کرده و بر روی گزینه stake صرافی کلیک کنید.

استیک ارز پولکادات

استیک ارز پولکادات از طریق صرافی های ارز دیجیتال یک روش معمول و بسیار ساده است.

استیک پولکادات در کیف پول

روش استیک پولکادات در کیف پول، کمی پیچیده تر از سپرده گذاری در صرافی ها است و مراحل آن نیز به مراتب سخت تر است. اگر روش استیک پولکادات در کیف پول را انتخاب کنید، ولیدیتورها تنها رابط میان سهامداران و پاداش ها هستند. برای شروع این فرایند، ابتدا باید مقداری توکن DOT را از صرافی ارز دیجیتال خریداری کرده و به کیف پول مورد نظر منتقل کنید. سپس حداکثار ۱۶ اعتبارسنج در کیف پول انتخاب می شوند. کاربران می توانند برای استیکینگ پولکادات از انواع کیف پول های نرم افزاری و سخت افزاری استفاده کنند. با این حال باید توجه داشت که کیف پول منتخب، باید از قابلیت استیک ارزهای دیجیتال پشتیبانی کند. در ادامه برخی از بهترین والت های دیجیتالی که از این قابلیت برخوردار هستند را نام برده ایم:

  • تراست ولت (Trust Wallet)
  • لجر (Ledger)
  • پولکا والت (Polkawallet)
  • پولکادات جی‌اس (Polkadot.js)
  • نووا (Nova)
  • ساب‌ والت (Subwallet)
  • تالیسمن (Talisman)
  • فیرلس (Fearless)
بخوانید  استیبل کوین جدید صرافی بایننس جایگزین BUSD شد! برای تبدیل چه کنیم؟

نکته: استفاده از هر دو مدل کیف پول نرم افزاری و سخت افزاری برای استیک پولکادات امکان پذیر است. با این حال والت های سخت افزاری از امنیت بیشتری نسبت به کیف پول های نرم افزاری برخوردار هستند. معمولا کیف پول های نرم افزاری برای استیک DOT به مقدار کم و یا برای افراد تازه وارد در این عرصه مناسب هستند.

نحوه پاداش دهی در استیکینگ پولکادات

طبق تحقیقات Staking Rewards، میزان پاداش های دریافتی سهامداران در یک سال، می تواند نسبت به عوامل متعددی متغیر باشد. معمولا نوع کیف پول، صرافی های دیجیتالی مورد استفاده و انتخاب ولیدیتورها در میزان دریافت پاداش تاثیر بسزایی دارند. با این حال به نظر می رسد استیک توکن های DOT، سودآوری بیشتری نسبت به سایر رمزارزها را به همراه دارد. تمامی سهامداران توکن DOT، می توانند مقدار پاداش های شبکه را به صورت لحظه ای در داشبورد Polkadot مشاهده کنند. گفتنی است که حداکثر نرخ پاداش سالانه برای استیکینگ پولکادات، ۱۴.۳۴ درصد است. البته باید در نظر داشت که این بازدهی نسبت به نوع روش استیکینگ متفاوت است.

بخوانید  درگاه پرداخت ارز دیجیتال چیست؟

استیک کنندگانی که به صورت انفرادی فعالیت نمی کنند و در عوض به استخرهای ولیدیتور می پیوندند، شامل دریافت ۱۴.۱ درصد پاداش می شوند. در مقابل، اعتبارسنجی در گره های شبکه به دلیل مسئولیت بیشتری که دارد، تا ۱۴.۸ درصد پاداش را شامل حال سهام داران می کند. استیک کنندگان هر ۲۴ ساعت یک بار، پاداش هر تعداد بلوک که در شبکه ایجاد کردند را دریافت خواهند کرد.

سود استیک پولکادات

سود استیک پولکادات می تواند نسبت به انتخاب کیف پول، ولیدیتورها و روش استیک متفاوت است.

آیا استیکینگ پولکادات خطرناک است؟

بدیهی است که سرمایه گذاری در هر بازار مالی از ریسک پذیری و خطراتی برخوردار است که استیک ارزهای دیجیتال نیز از این قاعده مستثنی نیست. نرخ سودآوری استیکینک پولکادات، به نسبت سالم است و بازدهی خوبی دارد. با این وجود، سرمایه گذاری در این حوزه نیز می تواند چالش هایی را به همراه داشته باشد که در ادامه ذکر کرده ایم:

  • ضبط توکن ها: زمانیکه فرایند استیک پولکادات را شروع می کنید، برداشت توکن ها به مدت ۲۸ روز امکان پذیر نیست. با توجه به نوسانات بسیاری که در بازار کریپتو مشاهده می شود، این امر می تواند به از دست رفتن فرصت های عالی برای خرید و فروش توکن ها منجر شود.
  • تنبیه از طریق برداشت توکن: به طور کلی سیستم پولکادات از امنیت بالایی برخوردار است. با این حال اگر ولیدیتورها قوانین پولکادات را نقض کنند، توکن های استیک شده خود را از دست می دهند. از همین روی باید در انتخاب ولیدیتورها دقت زیادی داشت، در غیر این صورت توکن های استیک شده شما به خزانه پولکادات باز می گردد.
  • فریز شدن وجوه: اگر اعتبارسنجی که برای استیکینگ انتخاب می کنید در یک جلسه به طور کامل غیرفعال بماند، ممکن است در حالت فریز قرار بگیرد. این بدان معناست که شما نمی توانید در جلسه بعدی ولیدیتور مورد نظر را انتخاب کنید و در این بازه زمانی شامل دریافت پاداش نخواهید شد.
بخوانید  دعوای قانون گذاران بر سر اتریوم، چه نتیجه ای خواهد داشت؟

سخن پایانی

استیکینگ یا (Staking)، یک فرایند سودآور در عرصه کریپتوکارنسی است که سرمایه گذاران بسیاری را به سمت خود جذب می کند. این روش جدید و خلاقانه به تمامی علاقه مندان ارزهای دیجیتال اجازه می دهد در مدیریت پروژه پولکادات شرکت کنند. این در حالی است که کاربران می توانند از این طریق به کسب درآمد انفعالی یا گروهی نیز دست یابند. درواقع استیکینگ یک فعالیت سودآور، هم برای کاربران و هم برای شبکه پولکادات محسوب می شود. در این مقاله تمامی روش های استیکینگ ارز DOT را نام بردیم و گفتیم که مقدار پاداش دریافتی از این نوع سرمایه گذاری چقدر است.

امتیاز شما منبع مقاله : مشاهده سلب مسئولیت :

مسئولیت سرمایه‌گذاری در هر پروژه تماما بر عهده سرمایه‌گذاران آن است، محتوا ی این صفحه به معنای پیشنهاد سرمایه‌گذاری یا تایید پروژه موردنظر از سمت سایت ارزینجا نمی باشد

کلمات کلیدی : استیکینگ ارز دیجیتال استیکینگ پولکادات سپرده گذاری رمزارزها

لینک کوتاه : https://lores.ir/?p=2607744

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها