تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024
1

لورس :تحلیل آنچین بیت کوین، مشاهده نمودار و آخرین تحلیل های آنچین BTC

  • کد خبر : 2604940
  • ۰۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۸
لورس :تحلیل آنچین بیت کوین، مشاهده نمودار و آخرین تحلیل های  آنچین BTC
به گزارش سایت اخبار ارزهای دیجیتال لورس :

تحلیل آنچین بیت‌کوین یک سبک تحلیلی اساسی در دنیای ارزهای دیجیتال است که به بررسی عوامل مختلف و تأثیر‌گذار بر قیمت بیت‌کوین، خواهد پرداخت. در این روش از داده‌های تاریخی، ورود و خروج رمزارزها به یک صرافی‌ ارز دیجیتال، شاخص‌های فنی و سایر داده‌های ثبت شده در دفتر کل توزیع شده، استفاده می‌شود. سپس امکان ارائه بینش‌های دقیقی درباره نوسانات قیمت بیت‌کوین به معامله‎‌گران می‌دهد. با توجه به نوسانات بالای قیمت بیت‌کوین، تحلیل‌های دقیق و دسترسی به اطلاعات به‌روز می‌تواند به تصمیمات آگاهانه‌تر و موفق‌تری در معاملات کمک کند.
برای مشاهده آخرین تحلیل تکنیکال بیت کوین کلیک کنید.
تحلیل آنچین بیت کوین، مشاهده نمودار و آخرین تحلیل های آنچین BTC؛ ۱ شهریور به گزارش واحد ترید و تحلیل صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، بیت کوین (Bitcoin / BTC) در هفته گذشته شاهد کاهش قیمت شدیدی بود که منجر به لیکوییدی میلیارد دلاری پوزیشن‌های معاملاتی شد. طبق تحلیل آنچین بیت کوین توسط پلتفرم‌های اف اکس استریت (FXStreet) و کوین‌تلگراف (CoinTelegraph)، در پی این ریزش ذهنیت و تمایلات (Sentiment) فعالان بازار منفی شد که در نوع..

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :

تحلیل آنچین بیت‌کوین یک سبک تحلیلی اساسی در دنیای ارزهای دیجیتال است که به بررسی عوامل مختلف و تأثیر‌گذار بر قیمت بیت‌کوین، خواهد پرداخت. در این روش از داده‌های تاریخی، ورود و خروج رمزارزها به یک صرافی‌ ارز دیجیتال، شاخص‌های فنی و سایر داده‌های ثبت شده در دفتر کل توزیع شده، استفاده می‌شود. سپس امکان ارائه بینش‌های دقیقی درباره نوسانات قیمت بیت‌کوین به معامله‎‌گران می‌دهد. با توجه به نوسانات بالای قیمت بیت‌کوین، تحلیل‌های دقیق و دسترسی به اطلاعات به‌روز می‌تواند به تصمیمات آگاهانه‌تر و موفق‌تری در معاملات کمک کند.

برای مشاهده آخرین تحلیل تکنیکال بیت کوین کلیک کنید.

تحلیل آنچین بیت کوین، مشاهده نمودار و آخرین تحلیل های آنچین BTC؛ ۱ شهریور

به گزارش واحد ترید و تحلیل صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، بیت کوین (Bitcoin / BTC) در هفته گذشته شاهد کاهش قیمت شدیدی بود که منجر به لیکوییدی میلیارد دلاری پوزیشن‌های معاملاتی شد. طبق تحلیل آنچین بیت کوین توسط پلتفرم‌های اف اکس استریت (FXStreet) و کوین‌تلگراف (CoinTelegraph)، در پی این ریزش ذهنیت و تمایلات (Sentiment) فعالان بازار منفی شد که در نوع خود عاملی مثبت برای بیت کوین به‌شمار می‌آید، چرا که این اطمینان را می‌دهد که بازار برای یک بازگشت صعودی آماده می‌شود.

پادکست تحلیل آنچین بیت کوین – ۱ شهریور

رمزارز برتر طی روزهای اخیر در نزدیکی ۲۶,۰۰۰ دلار معامله شده و یک رنج فشرده را در دستور کار خود قرار داده است. بر اساس داده‌های وبسایت کوین‌مارکت‌کپ (CoinMarketCap)، بیت کوین در زمان نگارش این خبر در سطح ۲۶,۱۰۴ دلار معامله می‌شود و نسبت به ۲۴ ساعت گذشته، ۰.۲۳ درصد رشد قیمت داشته است.

بخوانید  بررسی وضعیت استیبل کوین‌ها؛ آیا کف محلی قیمت بیت کوین تشکیل می‌شود؟
تحلیل آنچین بیت کوین در نمودار ۱ روزه – TradingView

تحلیل آنچین بیت کوین همراه با بررسی عملکرد گذشته

این‌طور که پیدا است، بیت کوین پس از کاهش تا کف ۲۶,۰۰۰ دلاری باعث شد که سنتیمنت بازار، عملکرد قیمت ارزهای دیجیتال را به‌دست گیرد و بررسی این تغییرات به‌منظور یافتن دیدگاهی برای عملکرد آینده قیمت، اهمیت زیادی پیدا کرده است. طبق تحلیل آنچین بیت کوین توسط پلتفرم تحلیل‌گر سنتیمنت (Santiment)، در شبکه‌های اجتماعی استفاده از واژه‌ها و عبارت «خرید در کف» (Buy the Dip) کاهش قابل توجهی پیدا کرده که یکی از عوامل تاییدکنند تمایلات نزولی میان فعالان بازار است.

بیت کوین در شبکه های اجتماعی
سطح استفاده از عبارت Buy the Dip برای بیت کوین در شبکه‌های اجتماعی – Santiment

زمانی که بدبینی کاربران در تمام رسانه‌های اجتماعی مهم دیده می‌شود و پس از چند روز این شرایط به حالت خنثی بر می‌گردد، زمان واقعی و صحیح فعالیت در بازارها فرا می‌رسد و معامله‌گرانِ صبور آماده شروع به کار می‌شوند.

با این حال هنوز کمی زود است که این تغییر تمایلات به حالت خنثی، بتواند رالی (حرکت صعودی / Rally) بیت کوین را آغاز کند، چرا که برخی از سرمایه‌گذاران همچنان در ناحیه سود قرار دارند. میانگین ۳۰ روزه شاخص نسبت ارزش بازار به ارزش واقعی یا “MVRV” هم‌اکنون نشان‌دهنده یک بازده ۸.۵- درصدی بوده و این در حالی است که میانگین یک ساله این شاخص، سود ۵.۲ درصدی سرمایه‌گذاران را نشان می‌دهد. زمانی که هر دو سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت و بلندمدت بیت کوین شاهد ضرر در موقعیت‌های خود مشابه با ماه مارس (اسفند-فروردین) باشند، رمزارز شماره یک روند بهبود قیمت خود را آغاز خواهد کرد.

شاخص MVRV بیت کوین
عملکرد شاخص MVRV بیت کوین – Santiment

این سناریو زمانی تایید می‌شود که قیمت بیت کوین کاهش بیشتری تجربه کند که ظاهراً فعالان بازار نیز پیش‌بینی مشابهی دارند. تعداد زیادی از قراردادهای شورت (پیش‌بینی کاهش قیمت / Short) در صرافی‌ها همچنان باز هستند و از لحاظ حجم معاملات، به سقف سه ماهه خود رسیده‌اند.

قرارداد شورت بیت کوین
میزان پوزیشن‌های شورت بیت کوین – Santiment

این تمایلات منفی توسط شاخص NUPL یا «خالص سود و زیان غیرواقعی» بیت کوین نیز تایید می‌شود و نشان می‌‎دهد سرمایه‌گذاران همچنان به‌دلیل ریزش اخیر قیمت، درگیر ترس هستند. در صورتی که معامله‌گرانِ پوزیشن‌های شورت در معاملات خود موفق ظاهر شوند، ترس موجود ممکن است در سطح قابل توجهی گسترش پیدا کند.

شاخص NUPL بیت کوین
عملکرد شاخص NUPL بیت کوین – LookIntoBitcoin

سنتیمنت در ادامه تحلیل آنچین بیت کوین خود در این باره نوشت: «اغلب اوقات، هرچه معامله‌گران بیشتری خلاف جهت فعلی قیمت موقعیت‌های خود را باز کنند، قیمت کمی رشد پیدا کرده و فروشندگان را می‌ترساند و فاندینگ ریت (نرخ تامین سرمایه / Funding Rate) بیت کوین به سطح خنثی می‌رسد.»

داده‌های پلتفرم‌های کوین‌تلگراف و تریدینگ‌ویو (TradingView) نشان می‌دهند که بیت کوین در سومین روز روند خنثی خود قرار دارد. علی‌رغم این‌که شاخص قدرت نسبی (RSI) بیت کوین در محدوده اشباع فروش (Oversold) قرار گرفته، بیت کوین نتوانسته مشابه با دو ماه قبل، از این سطح جهشی صعودی داشته باشد.

بخوانید  تعدادی از آلت کوین ها نشانه های روند صعودی ار نشان داده اند، اما بیت‌کوین هنوز در رکود است.

یکی از تحلیل‌گران محبوب بازار با نام مستعار جِله (Jelle) می‌گوید فعالان بازار از شرایط پیش آمده خسته شده‌اند و روند روزانه قیمت بیت کوین را به یک «رنج‌زنی مرگ‌بار» (Death Chop) تشبیه کرد.

از سویی دیگر پلتفرم متریال ایندیکیتورز (Material Indicators)، در گزارش تحلیل آنچین بیت کوین خود نوشت شرایط فعلی بیت کوین مثل بازی «خروس جنگی» شده و منتظر هستیم ببینیم چه کسی (خریداران یا فروشندگان) از این رنج بیرون می‌آید.

متریال ایندیکیتورز با بررسی نقدینگی موجود در تابلو سفارشات (Order Book) صرافی بایننس (Binance) گزارش داد که در سفارشات بیت کوین کمبود نقدینگی به‌چشم می‌خورد که این مسئله می‌تواند منجر به حرکت ناگهانی قیمت در هر جهتی شود. در ادامه این گزارش آمد که حجم کمی از نقدینگی، از مرز ۲۰,۰۰۰ دلار شروع شده و تا نزدیکی سطوح فعلی معاملات جمع شده است، اما هیچ نقدینگی برای دفاع و حمایت از رنج فعلی و جلوگیری از قیمت جهت تشکیل یک کف پایین‌تر (Lower Low) وجود ندارد.

این شرایط در هر صورت برای خریداران بازار خطرناک به‌نظر می‌رسد و کف پایین‌تر مذکور، ممکن است حتی مرز ۲۰,۰۰۰ دلار را تهدید کند. در انتهای این تحلیل آنچین بیت کوین، متریال ایندیکیتورز نوشت بدون شک تشکیل یک کف پایین‌تر در این تایم فریم پیامدهای بسیار مهمی دارد؛ اما تشکیل دو کف پایین‌تر، قیمت بیت کوین را به زیر مرز ۲۰,۰۰۰ دلار می‌رساند.

تابلو سفارشات بیت کوین در بایننس
وضعیت تابلو سفارشات بیت کوین در بایننس – Material Indicators

اما در پلتفرم یوتیوب، بنیان‌گذار پلتفرم معاملاتی ایت (Eight)، مایکل ون دی پوپ، در مورد پیامدهای قرارگرفتن شاخص RSI در محدوده اشباع فروش صحبت کرد.

شاخص قدرت نسبی بیت کوین در تایم فریم ۱۲ ساعته پایین‌تر از ۱۹ قرار گرفت که نزدیک به پایین‌ترین سطح آن از بازار خرسی سال ۲۰۱۸ تا کنون است. شاخص RSI در تایم فریم‌های روزانه نیز در حال نزدیک‌شدن به پایین‌تر سطح نسبت به سقوط بازارها با آغاز پاندمی کرونا در مارس ۲۰۲۰ (اسفند ۱۳۹۸) است.

شاخص RSI بیت کوین
بررسی عملکرد شاخص RSI بیت کوین در نمودار ۱۲ ساعته – TradingView

ون دی پوپ در مورد سقوط‌های قبلی قیمت بیت کوین می‌گوید: «هر وقت که شاهد چنین چیزی هستیم، یک حرکت بهبود V شکل را می‌بینیم که در بالاتر به وضعیت تعادل می‌رسد. احتمال بازگشت قیمت بیت کوین به سطح ۲۶,۵۰۰ دلار و سپس سطوح بالاتر زیاد است.»

بخوانید  راهنمای معامله انجین کوین، چطور ارز انجین‌کوین را در والکس معامله کنیم؟
تاریخچه قیمت بیت کوین
مقایسه عملکرد قیمت بیت کوین در سال‌های قبل و سال جاری – Jelle

تحلیل‌گر Jelle در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت پرایس اکشن (رفتار قیمت / Price Action) فعلی بیت کوین او را یاد سپتامبر ۲۰۲۰ (شهریور ۱۳۹۹)، درست قبل از آغاز بازار گاوی می‌اندازد. وی معتقد است بیت کوین برای مدتی در این سطح، نقدینگی را به خود جذب کرده و آرام آرام به‌سطوح بالاتر حرکت می‌کند و در نهایت، همان روند قبلی تکرار می‌شود.

تحلیل آنچین بیت کوین، مشاهده نمودار و آخرین تحلیل های آنچین BTC؛ ۲۸ تیر

به گزارش واحد ترید و تحلیل صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، بیت کوین (Bitcoin / BTC) روز گذشته به زیر سطح ۳۰,۰۰۰ دلار کاهش قیمت داشت که با توجه به اتفاقات یک ماه گذشته، ظاهراً سرمایه‌گذاران خرد این شرایط را پیش‌بینی نمی‌کردند. اکنون سوال این‌جا است که این کاهش قیمت منجر به تغییر روند بیت کوین می‌شود یا خیر؟ داده‌های آنچین بیت کوین، نشان می‌دهند که در بازه بلندمدت این اتفاق نخواهد افتاد. بر اساس داده‌های وب‌سایت کوین‌مارکت‌کپ (CoinMarketCap)، بیت کوین در زمان نگارش این خبر در سطح ۳۰,۰۸۶ دلار معامله می‌شود و نسبت به ۲۴ ساعت گذشته، کاهشی جزئی به میزان ۰.۰۴ درصد داشته است.

پادکست تحلیل آنچین بیت کوین – ۲۸ تیر

عملکرد بیت کوین در نمودار 1 روزه
عملکرد بیت کوین در نمودار ۱ روزه – TradingView

تحلیل آنچین بیت کوین با داده های گلس‌نود

در ابتدای تحلیل آنچین بیت کوین، بهتر است نکات مثبت را در مورد عملکرد این رمزارز بررسی کنیم؛ پادشاه رمزارزها از ماه آوریل (فروردین) تابه‌امروز، ده مرتبه برای تبدیل ۳۰,۰۰۰ دلار به حمایت تلاش کرده است، اما بازار بیت کوین مدام خریداران خود را در محدوده بین ۲۸,۰۰۰ دلار تا ۲۴,۰۰۰ دلار پیدا می‌کند که ظاهراً از دیدگاه آن‌ها، یک محدوده انباشت محسوب می‌شود.

طبق آخرین تحلیل آنچین بیت کوین توسط پلتفرم گلس‌نود (Glassnode)، بررسی شاخص امتیاز روند انباشت بیت کوین (Accumulation Trend Score) این تمایلات (Sentiment) خریداران را تایید می‌کند که می‌تواند عاملی مثبت برای بیت کوین در نظر گرفته شود؛ البته بستگی دارد که با توجه به این‌که رفتار خریداران در سطح ۳۰,۰۰۰ دلار، مشابه با روند انباشت دیده‌شده در ناحیه ۲۸,۰۰۰ دلار تا ۲۴,۰۰۰ دلار و همچنین در کف فرضی ۱۶,۸۰۰ دلار است، رویکرد کلی سرمایه‌گذاران در برابر این شرایط چگونه خواهد بود.

امتیاز روند انباشت بیت کوین
شاخص امتیاز روند انباشت بیت کوین – Glassnode

طبق گزارش گلس‌نود، زمانی که امتیاز روند انباشت به عدد ۱ نزدیک می‌شود، به این معنی است که فعالان بزرگ بازار یا بخش بزرگی از شبکه بیت کوین مشغول انباشت این رمزارز هستند و زمانی که عدد این شاخص به صفر نزدیک می‌شود، یعنی بیت کوین‌های تحت اختیار آن‌ها در حال توزیع در بازار هستند یا انباشتی صورت نمی‌گیرد.

بخوانید  کاربرد هوش مصنوعی در دیفای، چالش‌ها و فرصت‌ها

به‌طور کل، خریداران بیت کوین طی ماه‌های نوامبر تا دسامبر ۲۰۲۲ (اوایل آبان تا اواخر آذر ۱۴۰۱)، روند انباشت نسبتاً قوی داشتند و همچنین در ماه‌های مارس تا آوریل ۲۰۲۳ (اوایل اسفند ۱۴۰۱ تا اواخر فروردین ۱۴۰۲) و با بازگشت قیمت به ۳۰,۰۰۰ دلار، در سطح سنگینی به انباشت بیت کوین پرداخته‌اند. اکنون این شاخص نشان می‌دهد که خریداران در ماه میلادی جاری، عملکردی مشابه را رقم زده‌اند که به‌دلیل تلاش بیت کوین برای غلبه بر مقاومت ۳۰,۰۰۰ دلاری است و یا قیمت از سوی انتشار اخبار تاییدیه ETF ها و پیروزی ریپل در دادگاه، تقویت شده است.

در حال حاضر، پرایس اکشن بیت کوین (رفتار قیمت / Price Action) و داده‌های به‌دست آمده از بازار مشتقات (Derivatives) نشان می‌دهند که BTC در یک بازار خرچنگی (Carb Market) قرار دارد که زمانی رخ می‌دهد که قیمت برای مدت زیادی یک روند خنثی و تثبیت (Consolidation) را پیش می‌گیرد. پیرامون این موضوع، تحلیل‌گر ارشد پلتفرم جی‌لبز (JLabs) با نام مستعار “JJ the Janitor”، هفته پیش اظهار کرد که تشدید فشار خرید و عبور از سطح ۳۲,۰۰۰ دلار، می‌تواند گپ CME به‌وجود آمده از سقوط اکوسیستم ترا و رمزارز لونا (LUNA) را پر کند.

تحلیل آنچین بیت کوین، مشاهده نمودار و آخرین تحلیل های آنچین BTC
گپ CME هنگام سقوط لونا – JJ the Janitor

در این بین، تحلیل بیت کوین در نمودار هفتگی نشان می‌دهد که ۳۰,۰۰۰ دلار نقطه پیوت (Pivot Point) بسیار مهمی است که در چرخه بازار گاوی قبلی بیت کوین، یک حمایت بوده که هم‌اکنون در قالب مقاومت درآمده است؛ اما عبور کامل از این سطح می‌تواند یک الگوی سقف بالاتر (Higher High) را در تایم فریم‌های بلندمدت ایجاد کند. چنین عملکردی، تاییدی بر تغییر روند به صعودی است و مقاومت بعدی در این سناریو، سطح ۳۷,۰۰۰ دلار برآورد شده است.

نمودار هفتگی بیت کوین
نمودار هفتگی بیت کوین – JJ the Janitor

یکی دیگر از عوامل بررسی‌شده در تحلیل آنچین بیت کوین، ارزیابی فعالیت معامله‌گران در بازار مشتقات است که با بازار خرچنگی مذکور مطابقت دارد. طبق تصویر زیر، فاندینگ ریت (نرخ تامین مالی / Funding Rate) بیت کوین کاهش داشته، شاخص اپن اینترست (سود باز / Open Interest) تغییر چندانی نداشته و معامله‌گران خُردی وجود دارند که در هر شکست صعودی یا ریتست (Retest) حمایت‌های پایین پوزیشن لانگ (پیش‌بینی صعود قیمت / Long) و در شکست‌های نزولی پوزیشن شورت (پیش‌بینی کاهش قیمت) باز کرده و در هر دو موقعیت لیکویید (Liquidate) می‌شوند؛ به این ترتیب، زمانی می‌توان گفت که بیت کوین قرار است یک شکست صعودی بزرگ داشته باشد که این شاخص‌ها، شاهد رشد در سطوح قابل توجهی باشند.

بخوانید  ایتالیا گران‌ترین و لبنان ارزان‌ترین کشور برای استخراج ۱ بیت‌کوین!
بازار مشتقات بیت کوین
داده‌های بازار مشتقات بیت کوین – JJ the Janitor

درست است که شاخص دلار آمریکا (DXY) هفته گذشته به زیر ۱۰۰ واحد کاهش داشت، اما این مسئله احتمالاً بیشتر به واکنش سرمایه‌گذاران در برابر اقدامات مثبت فدرال رزرو در راستای کنترل تورم مربوط می‌شود و هنوز زود است که از بیت کوین انتظار داشت که واکنش قابل توجهی نسبت به عملکرد این شاخص داشته باشد.

عملکرد قیمتی بیت کوین در معاملات فیوچرز (آتی / Futures) صرافی‌ها نیز نشان می‌دهد که معامله‌گران در تلاشند تا موقعیت‌های قدیمی لانگ و شورت خود را با پیش‌بینی شکست‌های قیمتی در روزهای جاری حفظ کنند که تاکنون در بازه کوتاه‌مدت، موفق ظاهر نشده‌اند. تحلیل‌گران پیرامون این موضوع بررسی شاخص تجمیعی یا مجموع اپن اینترست (Aggregate Open Interest) را توصیه می‌کنند و می‌گویند اگر این شاخص از محدوده فعلی خود، یک شکست نزولی شدید داشته باشد، موقعیت خوبی برای خرید بیت کوین در کف به‌وجود می‌آید.

در حال حاضر این شاخص در یک روند صعودی قرار دارد که البته، طی روزهای اخیر مشغول رنج‌زدن (Range) بوده است؛ اگرچه، رشد اپن اینترست می‌تواند خبر خوبی برای این رمزارز هم باشد که احتمالاً محرک آن، عواملی از سوی اخبار جدید و فعالیت نهادهای قانون‌گذار باشد.

‌هم‌اکنون شاید عملکرد بیت کوین برای سرمایه‌گذاران جدید و معامله‌گران روزانه کمی نگران‌کننده به نظر برسد، اما چشم‌انداز به‌وجود آمده از بررسی داده‌های آنچین بیت کوین، ظاهراً مثبت و امیدوارکننده است. گلس‌نود روز گذشته در رابطه با این موضوع نوشت: «عرضه در اختیار هولدرهای بلندمدت بیت کوین همچنان در سقف تاریخی ۱۴.۵ میلیون واحد BTC قرار دارد. این یعنی که سرمایه‌گذاران حرفه‌ای و بلندمدت، انباشت این رمزارز را ترجیح می‌دهند و به فروش آن تمایلی ندارند.»

مجموع انباشت بیت کوین
نمودار مجموع انباشت بیت کوین در برابر قیمت – Glassnode

همزمان با همین موضوع، شاخص مجموع موجودی آدرس ‌های انباشت‌ کننده بیت کوین (Total Balance in Accumulation Addresses) از تاریخ ۱۶ مارس (۲۵ اسفند ۱۴۰۱) به بعد و با رسیدن بیت کوین به سطح ۲۵,۰۰۰ دلار، روند صعودی خود را مجدداً آغاز کرده است.

نکته مهم در این شاخص آنچین بیت کوین که معامله‌گران باید در نظر داشته باشند، این است که روند روبه‌رشد این شاخص در واقع از ژانویه ۲۰۲۲ (دی ۱۴۰۰) و زمانی که قیمت در سطح ۴۷,۸۰۰ دلار بود آغاز شده است. در نهایت این‌طور که از برآیند این تحلیل آنچین بیت کوین پیدا است، در عین سقوط بازار ارزهای دیجیتال و فروش دسته‌جمعی بیت کوین، چندین شاخص آنچین نشان می‌دهند که تمایلات سرمایه‌گذاران، همچنان خرید و انباشت بیت کوین است.

بخوانید  ژیوا یکی از بزرگترین عرضه کننده های لپ تاپ استوک اروپایی

تحلیل آنچین بیت کوین، مشاهده نمودار و آخرین تحلیل های آنچین BTC؛ ۲۱ تیر

به گزارش واحد ترید و تحلیل صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، سطح قیمت ۳۰,۰۰۰ دلار برای رمزارز برتر «نقطه وسط» چرخه بازار (Cycle) سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ را تشکیل می‌دهد و در حال حاضر بیت کوین مشغول تثبیت (Consolidation) در این ناحیه است. این موارد، ظاهراً روند فعلی بازار را در حرکت به‌سوی یک دوره انباشت مجدد (Re-accumulation) نشان می‌دهند. بر اساس داده‌های وب‌سایت کوین‌مارکت‌کپ (CoinMarketCap)، بیت کوین هنگام نگارش این خبر در سطح ۳۰,۷۱۲ دلار در بازارها معامله می‌شود و در مقایسه با ۲۴ ساعت گذشته، ۰.۳۴ درصد رشد داشته است.

بیت کوین در نمودار ۱ روزه
عملکرد بیت کوین در نمودار ۱ روزه – TradingView

تحلیل آنچین بیت کوین با بررسی داده های گلس‌نود

تحلیل آنچین بیت کوین توسط پلتفرم گلس‌نود (Glassnode)، «عمق اصلاحات قیمتی در بازارهای گاوی» را مورد بررسی قرار داد و این آمار را از ابتدای سال ۲۰۲۳ تاکنون، با چرخه‌های قبلی بازار مقایسه کرد. در این گزارش مشخص شد که اوج اصلاح بازار در سال میلادی جاری، تنها ۱۸- درصد بوده که در مقایسه با تمام چرخه‌های قبلی، به‌طور قابل توجهی کم بوده است. طبق تحلیل گلس‌نود از این آمار، احتمالاً سطح تقاضای نسبتاً بالا برای بیت کوین چنین شرایطی را رقم زده است.

همچنین در این گزارش آنچین بیت کوین، روند بهبود قیمت این رمزارز از کف بازار خرسی نوامبر ۲۰۲۲ (آبان ۱۴۰۱) و هنگامی که بیت کوین به سطح ۱۵,۰۰۰ دلار رسید، مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد که ارزش و قیمت رمزارز شماره یک، تابه‌امروز رشد ۹۱ درصدی داشته است. گلس‌نود خاطرنشان کرد که این بهبود قیمت، تشابه بسیار زیادی با رالی‌های (حرکت صعودی / Rally) بازیابی قیمت، طی چرخه‌های بازار در گذشته دارد.

به‌طور کل، این یافته‌ها نشان می‌دهند که علی‌رغم نوسانات قیمت و فراز و نشیب‌هایی که بازار در سال ۲۰۲۳ تاکنون داشته است، بیت کوین علائمی پررنگ از انعطاف‌پذیری و قدرت در عملکرد خود طی چرخه بازار فعلی به نمایش گذاشته است.

عمق اصلاحات بازار بیت کوین
عمق اصلاحات بیت کوین در بازارهای صعودی – Glassnode

در ادامه تحلیل بیت کوین با بررسی فعالیت‌های این بلاک چین، گلس‌نود تاثیر راه‌اندازی اینسکریپشن‌ها (NFT های ویژه شبکه بیت کوین / Inscriptions) بر سطح فعالیت‌ها در این شبکه را نیز مورد بررسی قرار داد. اینسکریپشن‌ها چند ماه قبل، منجر به رشد فعالیت‌ها در شبکه بیت کوین شدند.

بخوانید  آموزش خرید سولانا در ایران | چگونه سولانا بخرم

عموماً مشاهده رشد و تقویت در این زمینه، یک عامل مثبت تلقی شده که نشان‌گر پذیرش بیشتر بیت کوین و عملکرد صحیح و بدون اشکال این شبکه است. البته حضور اینسکریپشن‌ها، با افزایش قابل توجه استفاده از آدرس‌های تکراری و انتقالات کم‌حجم همراه بوده که نیازمند یک تحلیل بسیار دقیق‌تر است.

آدرس های بیت کوین
رشد تعداد آدرس های بیت کوین و فعالیت‌های شبکه – Glassnode

اما طی چند ماه اخیر که شبکه بیت کوین شاهد کاهش میزان فعالیت‌ها در زمینه اینسکریپشن‌ها بوده، روند رشد و مومنتوم آدرس‌های فعال در این شبکه مجدداً رو به افزایش بوده است. گلس‌نود در این باره نوشت: «اگر بخواهیم یک تحلیل سطحی و سنتی پیرامون این مسئله داشته باشیم، باید گفت که طی ۲ الی ۳ ماه اخیر، فعالیت‌ها در شبکه بیت کوین کاهش یافته‌اند؛ اما تحلیل صحیح این مسئله نشان می‌دهد که شرایط به‌وجود آمده صرفاً به‌دلیل استفاده معامله‌گران اینسکریپشن‌ها از آدرس‌های تکراری بوده و اتفاقاً سطح فعالیت‌ها در این شبکه رو به رشد و شکوفایی بوده و بلاک‌های بلاک چین به‌طور کامل مملو از تراکنش‌‌ بوده‌اند.»

این دیدگاهی سطحی است که بگوییم رشد بی‌وقفه تعداد آدرس‌های فعال در یک شبکه رمزارز، زمینه‌ساز افزایش قیمت آن رمزارز خواهد بود؛ اما تا زمانی که ذهنیت و تمایلات (Sentiment) پیرامون بیت کوین مثبت باقی بماند، انتظار می‌رود که قیمت این رمزارز رشد داشته باشد.

تحلیل آنچین بیت کوین، مشاهده نمودار و آخرین تحلیل های آنچین BTC؛ ۲۴ خرداد

به گزارش واحد ترید و تحلیل صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس از تحلیل آنچین بیت کوین، با نزدیک‌شدن شاخص نسبت سود و زیان واقعی هولدرهای کوتاه‌مدت (STH Realized Profit/Loss Ratio) به نقطه تصمیم‌گیری یا همان تعادل (Equilibrium)، این دسته از فعالان بازار همچنان به برداشت سود خود ادامه می‌دهند. بر اساس داده‌های وب‌سایت کوین‌مارکت‌کپ (CoinMarketCap)، قیمت بیت کوین هنگام نگارش این مطلب در محدوده ۲۵,۸۷۳ دلار قرار دارد و در مقایسه با ۲۴ ساعت گذشته، ۰.۹۰ درصد کاهش یافته است.

پادکست تحلیل آنچین بیت کوین – ۲۴ خرداد

قیمت بیت کوین
عملکرد بیت کوین در روزهای اخیر – TradingView

رمزارز شماره یک بازار چند روزی است که وارد یک دوره تثبیت قیمت (Consolidation) شده و در نزدیکی سطح ۲۶,۰۰۰ دلار به نوسانات خود ادامه می‌دهد. با این وجود، تشکیل پرونده کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) علیه دو صرافی شناخته‌شده یعنی بایننس (Binance) و کوین‌بیس (Coinbase)، باعث شده که جریان خروجی بیت کوین از پلتفرم‌های معاملاتی همچنان ادامه داشته باشد.

تحلیل آنچین بیت کوین؛ موجودی صرافی‌ها، تعاملات اجتماعی و هولدرها

طبق آخرین تحلیل آنچین بیت کوین توسط پلتفرم سنتیمنت (Santiment)، مشخص شد که در بحبوحه اقدامات آژانس‌های نظارتی و تمایل کاربران برای حفظ دارایی‌ها در کیف پول‌های شخصی، عرضه و موجودی بیت کوین در صرافی‌ها به کمترین سطح خود در ۵ سال اخیر رسیده است. در جزئیات این گزارش آمد که عرضه بیت کوین در صرافی‌ها به پایین‌ترین حد از فوریه ۲۰۱۸ (بهمن ۱۳۹۶) تا به امروز رسیده است؛ معامله‌گران همچنان مشغول خارج‌کردن بیت کوین‌های خود از صرافی‌ها و انتقال آن‌ها به کیف پول‌های تحت مالکیت خود هستند و ظاهراً، این شرایط فعلاً پایدار باقی بماند.

بخوانید  گنج مخفی ساتوشی رو پیدا کن و جایزه ببر!
عرضه بیت کوین در صرافی ها
نمودار سطح عرضه بیت کوین در صرافی‌ها – Santiment

از سویی دیگر، تغییر کاملاً محسوسی پیرامون تمرکز معامله‌گران از بیت کوین به آلت کوین‌ها به چشم می‌خورد. سنتیمنت در این باره نوشت که حجم تعاملات اجتماعی بیت کوین (Bitcoin Social Volume) و آلت کوین‌هایی نظیر اتریوم (ETH) و ریپل (XRP)، بالاخره شروع به کاهش کرده و توجهات در شبکه‌های اجتماعی به ارز دیجیتال بایننس کوین (Binance Coin / BNB) معطوف شده‌اند.

تعاملات اجتماعی ارزهای دیجیتال
حجم تعاملات اجتماعی ارزهای برتر بازار – Santiment

اکنون که قیمت بیت کوین تحرکات خاصی را در نمودارهای خود نشان نمی‌دهد، نمی‌توان به‌طور دقیق گفت که این رمزارز چه مسیری را در پیش خواهد گرفت. ذهنیت و تمایلات (Sentiment) سرمایه‌گذاران در مورد بیت کوین، در حال حاضر مثبت دیده نمی‌شود.

یکی از تحلیل‌‌گران محبوب بازار به‌نام مایکل ون دی پوپ، اظهار کرد که ۲۶,۴۰۰ دلار در حال حاضر مقاومتی جدی برای قیمت بیت کوین در مسیر صعود محسوب می‌شود. همچنین، در آستانه جلسه کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) در روز جاری، بازارها همچنان تحت فشار قرار خواهند داشت و قیمت بیت کوین ممکن است تا سطوح ۲۵,۰۰۰ دلار تا ۲۴,۵۰۰ دلار کاهش پیدا کند.

اما از طرفی دیگر، هولدرهای کوتاه‌مدت بیت کوین از ابتدای سال ۲۰۲۳ تاکنون، سودهای قابل توجهی را تا بیش از ۷۰ درصد به‌دست آورده‌اند. پلتفرم گلس‌نود (Glassnode) از تحلیل آنچین بیت کوین پیرامون این مسئله اظهار کرد که با کاهش قیمت بیت کوین در بازارهای اسپات (Spot)، نسبت سود و زیان واقعی یا تحقق‌یافته هولدرهای کوتاه‌مدت به یک نقطه عطف (تعادل) نزدیک می‌شود.

چنانچه این شاخص با رسیدن به نقطه تعادل شاهد یک جهش باشد، عاملی مثبت برای بازار این رمزارز به‌شمار می‌آید؛ و در صورتی که در نقطه تعادل یک شکست را ایجاد کند، نشان از تضعیف عملکرد قیمت بیت کوین خواهد داشت.

هولدرهای کوتاه مدت بیت کوین
سود و زیان واقعی هولدرهای کوتاه مدت بیت کوین – Glassnode

در این بین، باید خاطرنشان کرد که همبستگی ارزهای دیجیتال با بازار سهام به‌سرعت در حال از بین‌رفتن است. شاخص اس‌اندپی ۵۰۰ (S&P 500) همچنان به حرکت صعودی خود ادامه می‌دهد و این در حالی است که عملکرد قیمت اتریوم و بیت کوین طی روزهای اخیر، تضعیف شده است.

بخوانید  یازده هزار سال زندان برای کلاهبرداری مدیر عامل صرافی تادکس ترکیه!

تحلیل آنچین بیت کوین، مشاهده نمودار و آخرین تحلیل های آنچین BTC؛ ۲۳ خرداد

به گزارش واحد ترید و تحلیل صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس از تحلیل آنچین بیت کوین (Bitcoin / BTC)، رمزارز شماره یک طی تلاطم جدیدی که در بازار رخ داده، عملکرد قدرتمندی از خود به ثبت رسانده است. اکنون که احتمال تشکیل یک موج جدید از تقاضا برای بیت کوین به‌وجود آمده، عملکرد خوب این رمزارز ممکن است مجدداً توجه فعالان دنیای کریپتو را به خود جلب کند. بر اساس آمار وب‌سایت کوین‌مارکت‌کپ (CoinMarketCap)، قیمت بیت کوین هنگام نگارش این خبر، با ۰.۸۲ درصد رشد نسبت به ۲۴ ساعت اخیر به سطح ۲۶,۰۶۷ دلار رسیده است.

پادکست تحلیل آنچین بیت کوین – ۲۳ خرداد

قیمت بیت کوین
عملکرد قیمت بیت کوین در روزهای اخیر – TradingView

سرمایه‌گذاران بازار ارزهای دیجیتال ممکن است امیدی برای بهبود قیمت بیت کوین در بازه‌ای کوتاه‌مدت نداشته باشند، اما یکی از تحلیل‌گران پلتفرم کریپتوکوانت (CryptoQuant) با نام مستعار کریزی‌بلاک (Crazzyblockk)، اظهار کرد که چنین چیزی غیرممکن نیست.

طبق تحلیل آنچین بیت کوین توسط این تحلیل‌گر، بررسی وضعیت شاخص نسبت سود خروجی مصرف‌شده یا SOPR بیت کوین (Spent Output Profit Ratio)، این پتانسیل را برای رمزارز برتر نشان می‌دهد. این شاخص که یکی از معیارهای سنجش تمایلات (Sentiment) بازار در سطح کلان به‌شمار می‌آید، میزان انتقال یا خرید و فروش بیت کوین‌هایی را اندازه می‌گیرد که در محدوده سود واقعی یا تحقق‌یافته (Realized Profit) قرار دارند.

تحلیل آنچین بیت کوین با بررسی وضعیت هولدرها و اهرم معاملات

قرارگرفتن شاخص SOPR بیت کوین بالاتر از عدد ۱، به این معنی است که سرمایه‌گذاران دارایی‌های خود را در محدوده سود به فروش می‌رسانند. از سویی دیگر، زمانی که عدد شاخص SOPR به زیر ۱ می‌رسد، فروش بیت کوین با ضرر را نشان می‌دهد. هنگام انتشار این خبر، شاخص SOPR بالاتر از ۱ قرار گرفته است.

با این حال مسئله‌ای که مورد توجه تحلیل‌گران قرار گرفته، مدت‌زمانی است که این شاخص در وضعیف فعلی خود قرار دارد. در واقع، در تحلیل آنچین بیت کوین مشخص شد که شاخص SOPR از ماه مارس تاکنون، بالاتر از عدد ۱ باقی مانده است.

شاخص SOPR بیت کوین
عملکرد شاخص SOPR بیت کوین طی سال‌های اخیر – CryptoQuant

این مسئله باعث شد که تحلیل‌گر پلتفرم کریپتوکوانت، وضعیت این شاخص در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ را با عملکرد فعلی آن مورد مقایسه قرار دهد. بین سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶، شاخص SOPR به‌طور مداوم بالاتر از عدد ۱ قرار داشت که در نهایت، قیمت بیت کوین در سال ۲۰۱۷ به سقف ۲۰,۰۰۰ دلار رسید. همچنین طبق گفته این تحلیل‌گر، عملکرد شاخص SOPR بیت کوین در سال ۲۰۱۹، در صعود قیمت به سقف تاریخی جدید در سال ۲۰۲۱ نقش به‌سزایی داشته است.

بخوانید  میلیونر بیت کوین: قیمت می‌تواند در سال ۲۰۲۰ به ۲۵۰,۰۰۰ دلار برسد!

کریزی‌بلاک می‌گوید: «زمانی که مقدار این شاخص طی چندین ماه متوالی بالاتر از ۱ باقی می‌ماند و به ارزش سرمایه هولدرها رفته رفته افزوده شود، نشانه‌ای مبنی بر تمایل زیاد سرمایه‌گذاران جهت ماندن در بازار و کسب سود بیشتر است. چرخه‌های بازار در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۹ مثال‌هایی بارز برای چنین مسئله‌ای هستند.»

این تحلیل‌گر در ادامه صحبت‌های خود افزود که هم‌اکنون سطح تقاضا برای بیت کوین بالا است و تقاضای فعلی برای این رمزارز، به‌قدری است که هر میزان از فشار فروش را تحمل می‌کند.

در این بین، قیمت بیت کوین روند تثبیت (Consolidation) خود را طی ۲۴ ساعت اخیر حفظ کرده و علی‌رغم این موضوع، شاخص نسبت اهرمی تقریبی (Estimated Leverage Ratio / ELR) در معاملات بیت کوین، در حال افزایش است.

این شاخص عموماً میزان اهرم استفاده‌شده کاربران در معاملات آن‌ها را نشان می‌دهد و از طریق تقسیم اُپن اینترست (سود باز / Open Interest) بر ذخایر بیت کوین در صرافی‌ها محاسبه می‌شود. هر چه عدد شاخص ELR پایین‌تر باشد، یعنی معامله‌گران در موقعیت‌های خود اهرم کمتری را اعمال کرده‌اند.
اما در صورتی که مقدار این شاخص افزایش داشته باشد، به این معنی است که معامله‌گران در بازار مشتقات (Derivatives)، اهرم‌های سنگینی را برای معاملات خود تنظیم کرده‌اند.

شاخص نسبت اهرمی ELR بیت کوین
شاخص نسبت اهرمی (ELR) بیت کوین در تمام صرافی‌ها – CryptoQuant

در این بین مسئله مورد نظر، نوع معاملات لانگ (پیش‌بینی صعود قیمت / Long) یا شورت (پیش‌بینی کاهش قیمت / Short) بیت کوین نیست؛ رشد شاخص نسبت اهرمی، هم‌راستا با مبحث قبلی در مورد تقاضای بالا در بازار است.

یکی دیگر از کارشناسان کریپتوکوانت در رابطه با این موضوع و تحلیل آنچین بیت کوین گفت که کاهش نقدینگی در سطح بازار، بر عملکرد خوب بیت کوین اثری منفی نگذاشته و با رشد انباشت و تعداد آدرس‌های فعال این رمزارز همراه بوده است.

وی تصریح کرد: «فشار فروش فعلی از بازارسازهایی سرچشمه گرفته که اخیراً حجم بزرگی از آلت کوین‌های مرتبط با شبکه بایننس را به فروش رسانده‌اند که موجب ریزش نقدینگی در بازار شده است. اما بر خلاف فضای پر چالش و تحت فشار بازار در روزهای جاری، شاخص‌های تکنیکال و فاندامنتال بیت کوین، قدرت عملکرد این رمزارز را نشان می‌دهند.»

منبع ompfinex

لینک کوتاه : https://lores.ir/?p=2604940

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها