تاریخ : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 5 May , 2024
0

لورس :تفاوت بروکر و صرافی ارز دیجیتال چیست؟

  • کد خبر : 2618968
  • ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۷:۲۹
لورس :تفاوت بروکر و صرافی ارز دیجیتال چیست؟
به گزارش سایت اخبار ارزهای دیجیتال لورس :

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :در روند آموزش ارز دیجیتال، لازم است تا به صورت کامل با تمام اصطلاحات رایج در این زمینه مانند بروکر، فارکس چیست، تفاوت فارکس با سایر بازارهای مالی و … آشنایی کاملی داشته باشید. شما برای فعالیت در بازار رمز ارزها، نیاز به پلتفرمی دارید که بتوانید معاملات […]

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :

در روند آموزش ارز دیجیتال، لازم است تا به صورت کامل با تمام اصطلاحات رایج در این زمینه مانند بروکر، فارکس چیست، تفاوت فارکس با سایر بازارهای مالی و … آشنایی کاملی داشته باشید. شما برای فعالیت در بازار رمز ارزها، نیاز به پلتفرمی دارید که بتوانید معاملات خود را از آن طریق انجام دهید. به صورت کلی دو روش اصلی برای این کار وجود دارند که آن‌ها را تحت عنوان بروکر و صرافی ارز دیجیتال می‌شناسیم. این دو بستر معاملات، تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند که شما قبل از انتخاب از میان آن‌ها، باید به این نکته توجه داشته باشید. در ادامه به بررسی کامل تفاوت‌های میان بروکر و صرافی می‌پردازیم تا اطلاعات کاملی را در این زمینه به دست آورید.

بروکر چیست؟

بدیهی است که برای شناسایی تفاوت‌های میان این دو بستر معاملات، نیاز به تعریف کلی برای آن‌ها داریم. در این بخش یک تعریف کلی برای بروکر ارائه می‌کنیم که شما می‌توانید به آن استناد کنید. broker و یا کارگذاری، دقیقا مانند روش سنتی معاملات بوده که می‌تواند واسطه معاملات در بین خریداران و فروشندگان شود. بروکرها در بازارهای مالی مختلف مانند بورس اوراق بهادار، املاک و مستغلات، ارزهای دیجیتال، فارکس و … فعال هستند. بروکر ارز دیجیتال با عنوان OTC هم شناخته می‌شود.

تفاوت بروکر و صرافی ارز دیجیتال چیست؟

این پلتفرم را می‌توانیم به نوعی یک شبکه معاملاتی بدانیم که به کاربران خود این اجاره را می‌دهد تا از طریق وب‌سایت و یا اپلیکیشن، به بازارهای مختلف دسترسی داشته باشند. در این مجموعه تمام قیمت‌های لحظه‌ای و پیشنهادی رمزارزها ارائه می‌شود تا معاملات توسط کاربران، به بهترین نحو ممکن انجام شود. کارگزاری‌های متعددی در حال حاضر مشغول فعالیت هستند که خدمات ارائه شده توسط آن‌ها با یکدیگر متفاوت است، در این میان شما می‌توانید به سراغ بروکر فارکس و … بروید تا معاملات خود را به بهترین نحو ممکن انجام دهید.

نحوه کار کردن با بروکر

مشتریان کارگزاری، باید مبلغی را در حساب مجموعه بلوکه کنند. سپس بر اساس نرخی که بروکر به صورت روزانه برای رمزارزهای مختلف ارائه می‌کند، می‌توانند با توجه به آموزش ارز دیجیتال، معاملات خود را آغاز کرده و خرید و فروش کنند. کارگزاری تمام سفارشات مشتری را ثبت کرده و اقدامات لازم برای معاملات با استفاده از مبلغ بلوکه شده را انجام می‌دهد.

در این حالت بروکر مبلغی را به عنوان حق کمیسیون، از مبلغ ذکرشده، برداشت خواهد کرد. در چنین حالتی مشتریان نمی‌توانند معامله مستقیم داشته باشند و بر اساس توافق‌نامه‌ای که از قبل مشخص شده است، این وظیفه را به بروکر محول می‌کنند. بروکرها موظف هستند که درخواست‌های خریدوفروش کاربران خود را بر اساس میزان دارایی آن‌ها جفت کنند.

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

بعدازاینکه اطلاعات کافی درباره بروکرها به دست آوردیم، لازم است تا با صرافی ارز دیجیتال هم آشنا شویم. به صورت کلی همه ما با صرافی در مفهوم سنتی، آشنایی کاملی داریم. صرافی را در معمول می‌توانیم محلی برای تبدیل ارزهای رایج دنیا به یکدیگر است. نحوه فعالیت و کارایی صرافی ارزهای دیجیتال هم تا حد زیادی مشابه صرافی‌های سنتی است. تنها تفاوت اصلی که در این زمینه وجود دارد این است که صرافی کریپتوکارنسی، یک بستر آنلاین بوده و تمام تراکنش‌های انجام شده در این بستر، به صورت اینترنتی هستند.

صرافی ارز دیجیتال

صرافی ارز دیجیتال شرایطی را برای کاربران خود مهیا می‌کند تا بتوانند انواع ارزهای دیجیتال را با یکدیگر مبادله کنند. در تمام تراکنش ها و معاملات انجام شده در یک صرافی ارز دیجیتال، درصدی از مبلغ کل به عنوان کارمزد صرافی کم می‌شود. صرافی‌های متعددی در این زمینه فعالیت می‌کنند که شما باید به سراغ گزینه‌های معتبری مانند بایننس، کوین بیس و … بروید تا بتوانید با اطمینان خاطر بیشتری مشغول معاملات شوید.

نحوه کار کردن با صرافی ارز دیجیتال

نکته دیگری که در این زمینه باید به آن بپردازیم، نحوه کار کردن با صرافی ارز دیجیتال است. همان‌طور که اشاره کردیم، عملکرد این صرافی‌ها تا حد زیادی مشابه با صرافی‌های سنتی بوده و تفاوت زیادی در این زمینه نمی‌توانیم قائل شویم. کاربران صرفی های ارز دیجیتال می‌توانند ارزهای فیات خود را تبدیل به رمز ارز کرده و یا اینکه برعکس این فرایند را انجام دهند. در صرافی رمز ارز، قیمت به صورت لحظه‌ای تغییر کرده و معاملات بر اساس همین قیمت لحظه‌ای انجام می‌شوند. قیمت تعیین شده در این سیستم بر اساس میزان خریدوفروش‌ها و یا همان سیستم عرضه و تقاضا مشخص می‌شود.

تفاوت‌های بروکر و صرافی ارز دیجیتال

بعد از آشنایی کامل با مفهوم صرافی ارز دیجیتال و بروکر و همچنین نحوه کار کردن با آن‌ها، باید به سراغ تفاوت‌هایی که میان این دو پلتفرم و بستر معاملاتی وجود دارد برویم. اگرچه این دو پلتفرم هدف مشترکی دارند، اما در عملکرد آن‌ها تفاوت‌های زیادی وجود دارد که شما در روند آموزش ارز دیجیتال، باید با آن‌ها آشنا شوید. برخی از مهم‌ترین تفاوت در این زمینه که باید موردبررسی قرار بگیرند به شرح زیر هستند.

روش انجام معاملات

اولین و اصلی‌ترین تفاوتی که در بین این پلتفرم‌ها وجود داشته و باید به آن پرداخته شود، شیوه انجام معاملات است. همان‌طور که در بخش‌های قبلی و تعریف این دو پلتفرم متوجه شدیم، معاملات در صرافی‌ها به صورت مستقیم و در کارگزاری یا همان بروکرها به صورت اهرمی یا غیرمستقیم انجام می‌شوند. از این رو می‌توانیم نتیجه بگیریم که نحوه انجام معاملات در صرافی از شیوه سنتی پیروی می‌کند که برای ترید در حجم زیاد انتخاب مناسب‌تری محسوب می‌شود. در این روش کاربر باید از دارای خود در کیف پولش برای معاملات استفاده کند.

روش انجام معاملات

در روش اهرمی مورداستفاده در بروکرها، کاربران از دارایی موجود در حساب کارگزار برای انجام معاملات و سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنند. سود و زیان حاصل شده در این روش، می‌تواند چندین برابر سود و زیان به دست آمده از معاملات معمولی باشد.

وجود یا عدم وجود واسطه

تفاوت دیگری که در بین این دو پلتفرم وجود دارد، وجود واسطه است. در یک صرافی ارز دیجیتال، کاربران این امکان را دارند که به صورت کاملا مستقیم با یکدیگر به معامله بپردازند. معاملات در این روزش با آخرین قیمت بازار انجام می‌شود. در صورتی که شما به سراغ بروکر بروید، باید بدانید که کارگذاری حضوری کاملا پررنگ در روند معامله شما خواهد داشت. در این حالت می‌توانیم کارگذاری را به عنوان یک واسطه در میان کاربران و بازار ارزهای دیجیتال بدانیم. معمولا در این معاملات، قیمت توسط خود کارگذاری تعیین می‌شود.

گستردگی انواع معاملات ارزهای دیجیتال

تفاوت دیگری که در این زمینه وجود دارد و باید به آن بپردازیم، مربوط به انواع معاملات ارائه شده توسط بروکر ها و صرافی‌هاست. صرافی‌ها معمولا رمزارزهای متنوع و گوناگونی مانند اتریوم، بیتکوین و … را به همراه گزینه‌های معاملاتی مختلف، پشتیبانی می‌کنند تا کاربران بتوانند از بین آن‌ها به انتخاب بپردازند. در این حالت می‌توانیم بگوییم که کاربران به معامله‌های متنوعی دسترسی دارند. از طرف مقابل باید بگوییم که گزینه‌های معاملاتی و تنوع رمز ارزها در بروکرها، با محدودیت بیشتری همراه هستند. در این حالت این کارگزاری است که انتخاب می‌کند بر اساس مبلغ بلوکه شده، چه ارزها و چه نوع معاملاتی را به کاربر خود ارائه دهد.

امنیت

یکی دیگر از مهم‌ترین نکاتی که در این زمینه باید موردبررسی قرار بگیرد، امنیت و مقررات حاکم بر صرافی‌ها و بروکرهاست. بر اساس اطلاعات موجود در این زمینه، باید بگوییم که امنیت صرافی‌ها از کارگزاری‌ها کمتر است. خطر حمله‌های سایبری در بسیاری از مواقع، صرافی‌ها را تهدید می‌کند. صرافی‌ها معمولا از قوانین مالی کشورها پیروی نکرده و در برخی از مواقع، مسئولیت از دست رفتن دارایی کاربران خود را بر عهده نمی‌گیرند.

کارگزاری‌ها معمولا تحت نظارت نهادهای مالی کشورها هستند و بر این اساس می‌توانیم نتیجه بگیریم که امنیت آن‌ها هم در سطح بالاتری قرار داد. بروکرها معمولا مقاومت بیشتری در برابر حملات سایبری دارند و می‌توانند دارایی کاربران خود را بیمه کنند. توجه داشته باشید که این ادعاها برای تمام کارگزاری‌ها صدق نمی‌کند؛ چراکه بروکرهای غیرمجازی هم در فضای کریپتو فعالیت می‌کنند که باید از آن‌ها دوری کنید.

ارائه خدمات بیشتر

از دیگر تفاوت‌هایی که در این زمینه وجود داشته و باید موردبررسی قرار بگیرد، میزان خدمات اضافی ارائه شده توسط این پلتفرم‌هاست. صرافی‌های ارزهای دیجیتال را می‌توان پلتفرم‌هایی برای انجام معاملات مختلف در این زمینه بدانیم، از این رو نباید انتظار خدمات بیشتری از آن‌ها داشته باشیم. از طرف مقابل، کارگزاری‌ها معمولا خدمات متنوع دیگری هم در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. این خدمات بسته به نوع کارگزاری‌ها با یکدیگر متفاوت هستند که باید موردبررسی قرار بگیرند.

میزان و محدودیت در نقدینگی

میزان نقدینگی دیگر تفاوت میان این دو پلتفرم است. نقدینگی موجود در صرافی‌ها معمولا به مراتب بیشتر از کارگزاری‌هاست. صرافی‌ها معمولا محدودیتی در این زمینه نداشته و از این رو گزینه مناسبی برای معاملات بزرگ محسوب می‌شوند.

انتخاب صرافی یا بروکر

با توجه به تفاوت‌های موجود در این زمینه که در بخش‌های قبلی به بررسی آن‌ها پرداختیم، شما باید گزینه مناسبی را برای انجام معاملات خود انتخاب کنید. به صورت کلی نمی‌توانیم بگوییم که کدام پلتفرم، عملکرد بهتری دارد. شما باید بر اساس نوع ارز دیجیتال، نوع معامله‌ای که در نظر دارید، میزان دارایی و سایر پارامترهای مؤثر در این زمینه، از بین این دو گزینه به انتخاب بپردازید. صرافی‌ها معمولا کارمزد ساده‌تر و کمتری برای کاربران خود محاسبه می‌کنند و از طرف دیگر کارگزاری‌ها با انجام معاملات مشتقه و پیشرفته‌تر، سود بیشتری برای کاربران خود به ارمغان می‌آورند. انتخاب نهایی از بین این دو پلتفرم بر عهده کاربر است.

سخن پایانی آموزش ارز دیجیتال

فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال و خرید فروش ارزهای مختلف مانند بیت کوین، اتریوم و غیره نیاز به دانش و آگاهی زیادی دارد. از این رو توصیه می‌کنیم حتما برای آموزش ارز دیجیتال از صفر تا صد اقدام کرده و اطلاعات خود را در این زمینه ارتقا دهید. در راستای کسب اطلاعات بیشتر، باید با تفاوت‌های بروکر و صرافی ارز دیجیتال هم آشنا شوید. این دو پلتفرم در واقع بستری برای انجام معاملات مختلف هستند؛ اما تفاوت‌های ویژه‌ای درباره نحوه انجام معاملات دارند که در بخش‌های قبلی به صورت کامل پرداختیم. شما بر اساس فاکتورهای مهم مدنظر خود و ویژگی‌های هر پلتفرم، باید از بین آن‌ها به انتخاب بپردازید.

 

لینک کوتاه : https://lores.ir/?p=2618968

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها