تاریخ : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 3 May , 2024
1

لورس :توکن نیمه‌ مثلی (SFT) چیست؟ و چه آینده ای دارد؟

  • کد خبر : 2637560
  • ۲۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۸
لورس :توکن نیمه‌ مثلی (SFT) چیست؟ و چه آینده ای دارد؟
به گزارش سایت اخبار ارزهای دیجیتال لورس :

توکن نیمه مثلی که با نماد SFT شناخته می‌شود، نوعی از ارزهای دیجیتال است که ساختار متفاوتی نسبت به توکن‌های مثلی و غیر مثلی دارد. این نوع از توکن ها با دیگر توکن های شبیه به خود امکان تعویض شدن دارند. در واقع باید بگوییم که این توکن ها ابتدا به صورت یک کالای قابل تعویض عمل می کنند و سپس غیر قابل تعویض می شوند. برای آشنایی بیشتر با این نوع از توکن ها، ویژگی ها و کاربردهای آن ها، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.
توکن نیمه مثلی (SFT) چیست؟ توکن‌های نیمه مثلی یا (Semi Fungible Tokens) نوع جدیدی از توکن ها هستند که با استفاده از شبکه بلاک چین طراحی و تولید می شوند. این نوع از توکن ها از زمان ایجادشان هم می توانند مثلی باشند و هم غیر مثلی. به همین دلیل می شود بگوییم که توکن های نیمه مثلی چیزی بین این دو نوع توکن قرار دارند و می توان آن ها را نیمه مثلی نامید.
این توکن های SFT ابتدا به صورت توکن های مثلی طراحی می شوند و همانند آن‌ها با یک هم نوع شان معامله شوند. مثلا فرض کنید یک کارت هدیه یک میلیونی از بانک ملی دارید. اگر آن را خرج نکرده باشید، می توانید آن را با یک کارت هدیه یک میلیونی..

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :

توکن نیمه مثلی که با نماد SFT شناخته می‌شود، نوعی از ارزهای دیجیتال است که ساختار متفاوتی نسبت به توکن‌های مثلی و غیر مثلی دارد. این نوع از توکن ها با دیگر توکن های شبیه به خود امکان تعویض شدن دارند. در واقع باید بگوییم که این توکن ها ابتدا به صورت یک کالای قابل تعویض عمل می کنند و سپس غیر قابل تعویض می شوند. برای آشنایی بیشتر با این نوع از توکن ها، ویژگی ها و کاربردهای آن ها، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

توکن نیمه مثلی (SFT) چیست؟

توکن‌های نیمه مثلی یا (Semi Fungible Tokens) نوع جدیدی از توکن ها هستند که با استفاده از شبکه بلاک چین طراحی و تولید می شوند. این نوع از توکن ها از زمان ایجادشان هم می توانند مثلی باشند و هم غیر مثلی. به همین دلیل می شود بگوییم که توکن های نیمه مثلی چیزی بین این دو نوع توکن قرار دارند و می توان آن ها را نیمه مثلی نامید.

این توکن های SFT ابتدا به صورت توکن های مثلی طراحی می شوند و همانند آن‌ها با یک هم نوع شان معامله شوند. مثلا فرض کنید یک کارت هدیه یک میلیونی از بانک ملی دارید. اگر آن را خرج نکرده باشید، می توانید آن را با یک کارت هدیه یک میلیونی از بانک ملی دیگر تعویض کنید.

تفاوت دیگر این نوع از توکن ها با دیگر انواع مشابه این است که در صورت استفاده از آن، ارزش این توکن متفاوت خواهد شد. ارزش اولیه این نوع از توکن ها در زمان مثلی بودن از دست می رود. بنابراین نمی توان آن را با دیگر توکن های مثلی یکسان معامله کرد.

توکن نیمه‌ مثلی چگونه ایجاد می شود و دلیل آن چیست؟

در شبکه بلاک چین هر پلتفرم مجموعه ای از استانداردهایی در مورد نحوه رفتار توکن های موجود در اکوسیستم وجود دارد. وجود این استانداردها کمک می کنند تا ارتباط موثر در این شبکه به وجود بیاید و ماهیت توکن ها با آن ها تعریف می شود.

توکن نیمه‌ مثلی را توسعه دهندگان با خرید توکن های اتریوم ایجاد می کنند که پس از پرداخت هزینه های گس، معامله می شوند. برخی از بازی ها که توسط پلتفرم های Sandbox، Horizon Games و Enjin پشتیبانی می شوند، قابلیت ایجاد این توکن ها را دارند. این دسته از بازی ها ممکن است توکن های قابل تعویض داشته باشند که در جریان بازی دریافت شوند. همچنین این پلتفرم ها می توانند اشیاء غیر قابل تعویض همچون کلکسیون ها و سلاح ها را به کاربران ارائه کنند.

توکن غیر مثلی چیست؟

توکن غیر مثلی یا NFT یک دارایی دیجیتال کمیاب است که مثل رمز ارزها، در شبکه بلاک چین ذخیره می‌شود. به بیان دیگر ممکن است دو توکن که با یکدیگر مشابه هستند، امکان معاوضه یا تبادل با یکدیگر را نداشته باشند. بازی CryptoKitties یک نوع از توکن های غیر مثلی است که بر روی پلتفرم بلاک چین اجرا می شود. در این بازی هر CryptoKitty یک توکن منحصر به فرد با ارزش بالا است.

این که هیچ دو گربه مجازی در این بازی یکی نیستند، باعث تفاوت در ارزش آن ها می شود. تقسیم این توکن ها به بخش های ساده تر یا معامله آن ها با دیگر توکن ها غیر ممکن است. بر خلاف دارایی های مثل بیت کوین و طلا، نمی توان این توکن ها را جمع کرد و یک دارایی با همان ارزش را ساخت.

نحوه ساخت توکن نیمه مثلی (SFT)

بیشتر بخوانید: NFT چیست؟ و چرا توکن غیرقابل تعویض خریدار دارد؟

توکن نیمه‌ مثلی و غیر مثلی چه تفاوتی دارند؟

برای پاسخ به این سوال که توکن های نیمه مثلی و غیر مثلی چه تفاوت هایی با هم دارند، باید موارد زیر را در نظر بگیریم:

انتقال دسته ای استانداردERC-721 محبوب‌ترین نوع از میان استانداردهای توکن‌های غیر قابل جا به جایی است. این استاندارد فقط از انتقال یک توکن در هر بازه زمانی پشتیبانی می کند. زمان انتقال توکن ها در بلاکچین اتریوم تقریبا ۱۵ تا ۳۰ ثانیه طول می کشد.
اگر چه این زمان زیاد به نظر نمی آید، اما در مورد ارسال چندین توکن بسیار کند و هزینه بر خواهد بود. استاندارد توکن های نیمه مثلی با نام ERC-1155 ورژن پیشرفته استاندارد قبلی است. در این نوع از توکن ها، چندین توکن را می توان در قالب یک تراکنش انتقال داد. با انجام این کار هزینه گس و مدت زمان انجام تراکنش ها کاهش پیدا خواهد کرد. برای درک انجام این فرآیند باید بگوییم که با این نوع استاندارد می توانید صدها توکن را در چندین ثانیه ارسال نمایید.
قابلیت چند توکنی هر نوع توکن غیر مثلی به یک قرارداد جدید ERC-721 احتیاج دارد، مثلا Bored Ape Yacht Club یک قرارداد هوشمند متفاوت از Doodles NFT می خواهد. در SFTها یا توکن های نیمه مثلی تعداد زیادی توکن را با استفاده از یک قرارداد هوشمند ERC-1155 می توانید صادر کنید.
قفل های تصادفی این اصطلاح زمانی اتفاق می افتد که یک توکن غیر مثلی به قراردادی که از نوع استاندارد آن پشتیبانی نمی کند، ارسال شود. انجام این کار ممکن است باعث از دست رفتن دائمی توکن های غیر مثلی شود. در حالی که در توکن های نیمه فصلی اگر قرارداد گیرنده از استاندارد مورد نظر پشتیبانی نکند، می توانید آن توکن را به فرستنده برگردانید. بنابراین چنین ویژگی باعث حفظ دارایی های دیجیتال خواهد شد.
زنجیره توابع محدودیت هایی که استاندارد ERC-721 دارد، قراردادهای هوشمند توکن های غیر مثلی نمی توانند زنجیره ای از توابع را بسازند. این در حالی است که از توکن نیمه‌ مثلی می توانید برای راه اندازی توابع از قبل تعیین شده استفاده کنید.

بررسی کاربرد های توکن نیمه‌ مثلی

با توجه به شباهت توکن‌های نیمه مثلی به توکن‌های مثلی و غیر مثلی، می توان از آن ها در بازی های بلاک چینی استفاده کرد. مثلا یک توکن ممکن است در ابتدا به صورت یک توکن از نوع غیر مثلی (NFT) ایجاد شود. بنابراین این توکن ها مثلا در ازای ده دلار در این بازی ها، امکان تبدیل شدن به یک توکن از نوع مثلی را خواهد داشت.

شما می توانید این نوع از توکن ها را با ارزهای دیگر معامله نمایید و یا در بازی با آن کلت خریداری کنید. در این نوع از بازی ها، وقتی بازیکن به لول ۵۴ دست پیدا می کند، NFT کلت به NFT تفنگ شکاری تبدیل می شود.

چگونه از توکن نیمه مثلی استفاده کنم؟

در حالت کلی عمده ترین کاربرد توکن نیمه مثلی در صنعت گیمینگ است. البته در صنعت بازی های رمز ارزی جدا از NFT ها، می توان از توکن‌های مثلی نیز استفاده کرد. همچنین در بخش های دیگر از حوزه گیمینگ مثل آیتم های مربوط به تجهیزات در بعضی بازی‌ها می توان از توکن‌های غیر مثلی استفاده نمود.

مقایسه توکن‌های نیمه مثلی با غیر مثلی

SFT ها به گیمرها کمک می‌کنند تا از هر دو نوع توکن های SFT و NFT را به شکل متقابل در معامله استفاده کنند. مثلا توکن های نیمه مثلی این امکان را در اختیار بازیکنان قرار می دهند تا سلاح های خود را با شمش‌های طلا مبادله نمایند.همچنین از SFT ها می توان در حوزه گیمینگ برای پرداخت‌های درون برنامه‌ای نیز استفاده کرد. درحقیقت شرکت های تولیدکننده بازی ها می‌توانند هر دو نوع توکن نیمه مثلی و غیر مثلی را بسازند.

مزایای توکن های نیمه مثلی

همان طور که می دانید، توکن نیمه مثلی روی بلاکچین اتریوم ساخته شده که مزایای بسیار زیادی دارد. حفظ تاریخچه توکن‌ ها باعث می‌ شود تا ارزش آنها افزایش پیدا کند و شما می‌ توانید از آنها در موارد مختلفی به غیر از کاربرد اولیه خودشان استفاده کنید. برخی از مهم‌ترین مزایای توکن های مثلی عبارت است از:

به کار گرفتن راحت توکن‌ نیمه مثلی

توکن های مثلی مثل یک بلیط یک بار مصرف عمل می کنند که بعد از یک بار استفاده غیر قابل تعویض می شوند. به همین دلیل است که به کار گرفتن آنها بسیار راحت است. شما از این توکن ها می‌ توانید برای تایید سن، هویت، ویژگی های فیزیکی فردی و موارد دیگر استفاده کنید.

حفظ ارزش

این توکن ها حتی پس از مبادله یک دارایی قابل تعویض باقی می ماند و ارزش خودش را حفظ می‌ کند. یعنی این توکن ها قابلیت انتقال به صرافی را دارند. این ویژگی باعث نقدشوندگی بالای توکن هایی که بر روی بلاکچین اتریوم ساخته شده می‌شوند.

قابلیت داد و ستد توکن‌ نیمه مثلی

یکی از مزایای توکن های مثلی قابل داد و ستد بودن آن است. این مسئله باعث شده تا این توکن ها مزیت رقابتی داشته باشند. استفاده از زیر ساخت های بلاکچین اتریوم قابلیت ها و مزیت های توکن های مثلی را بسیار افزایش داده است.

ایجاد تحول در صنعت ساخت بازی با توکن نیمه مثلی

یکی از موارد استفاده برای توکن های نیمه مثلی، استفاده در انواع باز ها است. این توکن برای نمایش آیتم های یک بازی مورد استفاده قرار می گیرد. وقتی توکن مثلی به بازیکن دیگر منتقل شود قابلیت تعویض خود را حفظ می‌ کند، در حالی که تاریخچه خودش را حفظ کرده است.

به طور مثال زمانی که از توکن مثلی برای نمایش یک سلاح استفاده می‌ شود، بعد از انتقال توکن این که این سلاح چند بار مبادله می شود. با استفاده از توکن های مثلی فرآیند برنامه نویسی بازی ها بسیار ساده تر شده است.

آینده توکن نیمه مثلی برای سرمایه گذاری چیست؟

چیزی‌که از جهان امروز متوجه می‌ شویم، این است که دنیای امروز به سرعت در حال حرکت به سوی دیجیتالی شده است. در این بین ارز دیجیتالی می تواند بسیاری از چالش های پیش روی بشر را برطرف کند. در عین حال امنیت بسیار بالایی دارد و شما به راحتی می‌توانید از دارایی و ثروت خودتان محافظت کنید. همین دلایل کافی است تا افراد از این نوع ارز ها استقبال کنند.

آینده توکن نیمه مثلی

یک توکن مثلی هم به عنوان یک دارایی دیجیتال مورد توجه افراد مختلف قرار دارد. به طور حتم توکن مثلی در آینده ارزشی بیش از ارزش امروز دارد و رشد زیادی خواهد داشت. در آینده توکن مثلی بیشتر از امروز مورد اعتماد قرار می گیرد. زیرا این نوع توکن شکاف های موجود بین ارز دیجیتال و توکن های غیر قابل تعویض را پر می کنند.

این توکن ها که در ابتدا مثل یک توکن قابل تعویض عمل می‌کنند، بعد از مبادله به یک توکن غیر قابل تعویض تبدیل می‌ شوند. به همین دلیل است که فعالان این عرصه معتقد هستند، توکن های مثلی در عین حال که به افزایش نقدینگی کمک می کند، تجربه کاربری بازی‌ کنندگان، گیمرها، توسعه دهندگان و … را بهبود می بخشند.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد توکن های نیمه مثلی صحبت کردیم و ویژگی ها و کاربردهایی آن را به شما گفتیم. همچنین تفاوت های این نوع از توکن ها را با نوع نیمه مثلی و غیر مثلی بیان کردیم. علاوه بر مزایا و معایب توکن های نیمه مثلی را به شما گفتیم تا بتوانید تصمیم درستی در مورد فعالیت در این حوزه بگیرید.

لینک کوتاه : https://lores.ir/?p=2637560

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها