تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024
1

لورس :شبکه سلستیا | ۰ تا ۱۰۰ پروژه celestia network و رمز ارز TIA

  • کد خبر : 2627416
  • ۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۲
لورس :شبکه سلستیا | ۰ تا ۱۰۰ پروژه celestia network و رمز ارز TIA
به گزارش سایت اخبار ارزهای دیجیتال لورس :

بلاک چین‌های مرسوم به توسعه دهندگان اجازه می‌دهند تا برنامه‌های غیرمتمرکز ایجاد کنند و قراردادهای هوشمند را در شبکه مستقر کنند. اکثر بلاک چین‌های سنتی به توسعه دهندگان اجازه ساخت بلاک چین در شبکه خود را نمی‌دهند. این بدان معناست که اگر شرکتی بخواهد یک بلاک چین بسازد، باید از صفر شروع کند.
این در حالی است که با افزایش تقاضا برای فناوری بلاک چین، نیاز بیشتری به چارچوبی وجود دارد که به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا بلاک چین‌های سفارشی‌سازی شده را بدون نیاز به ساختن آن‌ها، از ابتدا راه‌اندازی کنند. به نظر می‌رسد که شبکه سلستیا Celestia در حال تعریف مجدد این استاندارد با استفاده از شبکه بلاک چین ماژولار خود به نام پروژه celestia network است.
در این مقاله به بررسی کامل شبکه سلستیا پرداخته و ویژگی‌ها و فناوی‌های مختلف استفاده شده در پروژه celestia network را بررسی می‌کنیم. در نهایت به بررسی رمز ارز TIA می‌پردازیم و موارد استفاده و ارزش سرمایه‌گذاری آن را بررسی می‌کنیم.
شبکه سلستیا Celestia چیست؟ شبکه سلستیا Celestia یک شبکه بلاک چین اجماع و داده ماژولار است که به توسعه دهندگان این امکان را می..

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :

بلاک چین‌های مرسوم به توسعه دهندگان اجازه می‌دهند تا برنامه‌های غیرمتمرکز ایجاد کنند و قراردادهای هوشمند را در شبکه مستقر کنند. اکثر بلاک چین‌های سنتی به توسعه دهندگان اجازه ساخت بلاک چین در شبکه خود را نمی‌دهند. این بدان معناست که اگر شرکتی بخواهد یک بلاک چین بسازد، باید از صفر شروع کند.

این در حالی است که با افزایش تقاضا برای فناوری بلاک چین، نیاز بیشتری به چارچوبی وجود دارد که به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا بلاک چین‌های سفارشی‌سازی شده را بدون نیاز به ساختن آن‌ها، از ابتدا راه‌اندازی کنند. به نظر می‌رسد که شبکه سلستیا Celestia در حال تعریف مجدد این استاندارد با استفاده از شبکه بلاک چین ماژولار خود به نام پروژه celestia network است.

در این مقاله به بررسی کامل شبکه سلستیا پرداخته و ویژگی‌ها و فناوی‌های مختلف استفاده شده در پروژه celestia network را بررسی می‌کنیم. در نهایت به بررسی رمز ارز TIA می‌پردازیم و موارد استفاده و ارزش سرمایه‌گذاری آن را بررسی می‌کنیم.

شبکه سلستیا Celestia چیست؟

شبکه سلستیا Celestia یک شبکه بلاک چین اجماع و داده ماژولار است که به توسعه دهندگان این امکان را می‌دهد تا بلاک چین خود را ایجاد کرده و بدون متحمل شدن هزینه‌های هنگفت آن را در شبکه مستقر کنند. پروژه celestia network به عنوان یک لایه داده عمل می‌کند و هر کسی را قادر می‌سازد بلاک چین خود را مستقر و سفارشی کند.

از این جهت پروژه Celestia مشابه خدمات وب آمازون (AWS) است که به کاربران اجازه می‌دهد وب‌سایت‌های خود را بر روی سرورهای فیزیکی مستقر کنند. شبکه سلستیا Celestia در ابتدا با نام LazyLedger شناخته می‌شد اما بعدا به پروژه celestia network تغییر نام داد.

پروژه Celestia توسط «مصطفی البسام» (Mustafa Al-Bassam) که یک فعال حوزه هک دو توسعه دهنده برجسته است تاسیس شده و او در حال حاضر مدیر عامل شرکت است. بسام دارای مدرک دکتری در حوزه مقیاس‌پذیری بلاک چین از دانشگاه UCL و همچنین یکی از بنیانگذاران Chainspace است که توسط فیس بوک خریداری شد.

ویژگی های پروژه Celestia network

همانطور که در بخش قبلی گفته شد مهمترین ویژگی‌ شبکه سلستیا ماژولار بودن آن است که امکان راه‌اندازی و اجرای بلاک چین جدید بدون نیاز به مراحل اولیه به کاربران ارائه می‌کند. این ویژگی اصلی در دل خود ویژگی های مثبت زیادی را دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها به عنوان ویژگی های پروژه Celestia network می‌پردازیم.

استقرار بلاک چین جدید

معماری شبکه سلستیا Celestia به توسعه دهندگان این امکان را می‌دهد که بلاک چین‌های سفارشی شده را برای برآوردن نیازهای خاص خود مستقر کنند. به جای شروع از صفر، توسعه‌دهندگان می‌توانند با راه‌اندازی بلاک چین خود با حداقل هزینه، در زمان، تلاش و پول صرفه‌جویی کنند. طبق اطلاعات منتشر شده در وب‌سایت Celestia، توسعه‌دهندگان می‌توانند بلاک چین خود را به آسانی یک قرارداد هوشمند در شبکه سلستیا مستقر کنند.

سفارشی سازی اجماع و ویژگی های امنیتی

توسعه‌دهندگان می‌توانند بلاک چین‌هایی را که در شبکه سلستیا Celestia مستقر می‌کنند سفارشی سازی کنند و مکانیزم اجماع مورد نظر خود را برای فعالیت کاربران در بلاک چین خود انتخاب کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند از اجماع و ویژگی‌های امنیتی ارائه شده توسط پروژه celestia network استفاده کنند که کار آن‌ها را راحت‌تر می‌کند. پروژه celestia network ادعا می‌کند که «اجماع و امنیت را بر حسب تقاضا» فراهم می‌کند و هر کسی را قادر می‌سازد تا یک بلاک چین را بدون راه‌اندازی یک شبکه اجماع جدید مستقر کند.

محیط اجرای سفارشی

سومین ویژگی سلستیا Celestia این است که این پروژه اکوسیستمی را راه‌اندازی می‌کند که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا بلاک چین خود را تا جایی که مناسب می‌دانند سفارشی کنند. در نتیجه، شبکه نیازی به استفاده از یک منطق اجرایی خاص برای کاربران ندارد.

توسعه دهندگان می‌توانند منطق اجرایی خود را انتخاب کنند و محیطی را طراحی کنند که برای آن‌ها کار کند. پروژه celestia network از همه انواع rollup‌ها به عنوان ابزارهای مقیاس‌پذیری پشتیبانی می‌کنند، اما معماری آن‌ها در درجه اول بر روی ماشین مجازی اتریوم EVM و پشته شبکه کازماس Cosmos SDK ساخته شده است.

مقیاس پذیری

برخی از بلاک چین‌های موجود، مانند اتریوم، با مشکل مقیاس پذیری مواجه هستند. این ایراد، در هزینه تراکنش بالا و سرعت پایین تراکنش منعکس می‌شود. مقیاس پذیری یکی از عناصر سه گانه بلاک چین است که زنجیره‌های نسل جدید مانند شبکه Celestia در تلاش برای حل همزمان آن هستند. اگر یک شبکه با تعداد کاربران و تراکنش‌های آن‌ها هماهنگ نشود، ممکن است با ازدحام شبکه مواجه شود.

برای حل این مشکل، شبکه Celestia تراکنش‌هایی را که روی زنجیره‌های ساخته شده روی آن انجام می‌شود را تأیید نمی‌کند که نتیجه آن این است که کاربران مجبور نیستند مانند بلاک‌چین‌های قدیمی‌تر نگران سرعت کند باشند. شبکه‌های مختلف از روش‌های متنوعی برای مقیاس‌پذیری استفاده می‌کنند. در حالی که اتریوم ۲٫۰ از شاردینگ برای این کار استفاده می‌کند، شبکه سلستیا از روش نمونه‌گیری در دسترس بودن داده استفاده می‌کند.

مقیاس پذیری از طریق استفاده از rollup به دست می‌آید، که اجازه می‌دهد تراکنش‌ها خارج از زنجیره اجرا شوند. هنگامی که توسعه‌دهندگان زنجیره خود را در Celestia ایجاد می‌کنند، می‌توانند در کنار استفاده از شبکه برای توافق، تراکنش‌های خارج از شبکه را انجام دهند. در سلستیا از هر دو نوع رول آپ اثبات دانش صفر و رول آپ خوشبینانه پشتیبانی می‌شود.

رول اپ های دانش صفر از اثبات دانش صفر استفاده می‌کنند تا نشان دهند که چیزی درست است بدون اینکه اطلاعات زیادی درباره آن فاش شود. در مقابل رول اپ خوشبینانه بر اساس این فرض کار می‌کند که هر قطعه از داده‌های رول‌ آپ معتبر است، و اطمینان می‌دهد که هیچ‌کس سعی نمی‌کند سیستم را بازی دهد. برای مطالعه بیشتر در مورد پروژه‌های رول اپ مقالات زیر را از آکادمی رابکس مطالعه کنید.

  • ارز دیجیتال Zero Knowledge | معرفی بهترین ارزهای Zero Knowledge در ۲۰۲۳
  • ZkEVM چیست؟ ۰ تا ۱۰۰ ماشین مجازی اتریوم مبتنی بر دانش صفر
  • ارز دیجیتال آربیتروم چیست؟ معرفی کامل بلاک چین Arbitrum
  • ارز دیجیتال آپتیمیزم چیست؟ صفر تا صد پروژه ارز دیجیتال Optimism
  • پروژه zksync | بررسی کامل تکنولوژی و کاربردهای بلاک چین zksync
  • ارز دیجیتال لینیا | معرفی کامل پروژه ارز دیجیتال Linea
  • پروژه ارز دیجیتال ازتک | معرفی کامل پروژه لایه دوم Aztec

بلاک چین ماژولار پروژه Celestia network

معماری ماژولار در پروژه Celestia network

یک بلاک چین سنتی یکپارچه است، به این معنی که لایه اجرا، لایه اجماع و لایه در دسترس بودن داده‌ها همگی در معماری پایه گنجانده شده‌اند. لایه اجرا جایی است که برنامه‌های غیرمتمرکز ایجاد شده توسط توسعه‌دهندگان در آن وجود دارد. لایه اجماع یا تایید (settlement layer) تأیید تراکنش‌ها و امنیت شبکه را بر عهده دارد، در حالی که لایه در دسترس بودن داده، تاریخچه تراکنش‌هایی را که در شبکه رخ می‌دهد مدیریت می‌کند.

از آنجایی که معماری پایه اطلاعات و فعاایت‌های مورد نیاز تمامی لایه‌ها را تامین می‌کند، توان عملیاتی پایینی دارد. در مورد یک معماری ماژولار که در پروژه celestia network نیز استفاده می‌شود، لایه‌های ذکر شده در بالا، در چارچوب پایه زنجیره وجود ندارند. لایه اجماع پایه در یک معماری ماژولار به تایید و اجرای تراکنش‌ها نمی‌پردازد، بلکه فقط بر روی در دسترس بودن داده تمرکز می‌کند. در یک پلتفرم ماژولار، لایه تایید تراکنش‌ها مستقل از لایه های پایه و اجرا است.

معماری شبکه سلستیا Celestia network

شبکه سلستیا Celestia از یک معماری ماژولار استفاده می‌کند که به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا محیط اجرای خود را سفارشی کنند. نتیجه این نوع معماری این است که می‌توان تغییراتی را بدون نیاز به راه‌اندازی هاردفورک انجام داد. پروژه celestia network یک شبکه داده و اجماع ماژولار است که به عنوان یک زنجیره عمل می‌کند که تراکنش‌ها را اجرا نمی‌کند اما آن‌ها را به صورت رکوردهای تایید شده منتشر می‌کند.

این معماری با ساختار یکپارچه‌ای که زنجیره‌های سنتی استفاده می‌کنند متفاوت است. توسعه دهندگانی که بر روی یک چارچوب یکپارچه کارشان را توسعه می‌دهند باید از مجموعه‌ای از زبان‌های برنامه نویسی از پیش تعریف شده استفاده کنند. این معماری اجازه سفارشی سازی را نمی‌دهد و تنها راه برای به روز رسانی کد این نوع بلاک چین‌ها، از طریق هارد فورک است.

شبکه Celestia دارای یک معماری ماژولار است که به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا محیط‌‌های اجرایی خود را طراحی کنند که می‌تواند با ماشین‌های مجازی مقایسه شود. توسعه دهندگان می توانند بلاک چین‌های سفارشی شده خود را با ساختاری ماژولار بدون انجام هارد فورک تغییر دهند. Celestia به عنوان لایه Data Availability عمل می‌کند و داده‌های ذخیره شده در شبکه را تامین می‌کند.

لایه تسویه حساب شبکه سلستیا

لایه تسویه حساب در اکوسیستم Celestia با CEVMOS ساخته شده است که مخفف Celestia EVMOS است. به گفته موسس پروژه، EVMOS یک زنجیره مبتنی بر Cosmos SDK با EVM داخلی است، در حالی که CEVMOS یک زنجیره مبتنی بر EVMOS به عنوان مجموعه رول اپ سلستیا است و از طریق Optimint 59 (و نه Tendermint) ایجاد شده است.

طبق گفته مصطفی بسام Optimint جایگزینی برای Tendermint BFT است که توسعه دهندگان را قادر می‌سازد تا زنجیره‌های جدیدی را ایجاد کنند که از یک لایه اجماع و لایه داده موجود مانند Celestia استفاده کنند. این اتفاق زنجیره جدید را به یک رول اپ تبدیل می‌کند. این rollupها می‌توانند روی CEVMOS که لایه تسویه حساب است، کار کنند. در نهایت، CEVMOS داده‌ها را به لایه دسترسی به داده در Celestia منتقل می‌کند.

شبکه سلستیا Celestia Network چگونه کار می‌کند؟

لایه در دسترس بودن داده در پروژه celestia network

به طور معمول، لایه تسویه حساب داده‌ها را به لایه در دسترس بودن داده ارسال می کند. نودهای لایه در دسترس بودن داده، وظیفه نگهداری داده‌ها را به همان شکلی که دریافت کرده‌اند، بر عهده دارند. از آنجایی که لایه در دسترس بودن داده جدا از سایرین است، Celestia با گرفتن داده های ایجاد شده در زنجیره و ذخیره آن در بلوک به طور موثر عمل می کند.

بلاک چین‌های مختلف ساخته شده بر روی Celestia می توانند بدون ترس از دستکاری داده ها با یکدیگر تعامل داشته باشند. ویتالیک بوترین مخالفت شدید خود را با مفهوم پل های میان زنجیره ای (Cross-Chain) به دلیل خطرات امنیتی ذاتی آن‌ها ابراز کرده است. بوترین معتقد است که پل‌های بلاک چینی میان زنجیره‌ای خطرات مرتبط با انتقال دارایی را افزایش می‌دهند.

زمانی که دارایی ها از طریق پل بلاک چین ارسال می شوند، دزدیده شدن آن‌ها آسانتر است. یکی از بنیانگذاران اتریوم پیش بینی می کند که آینده چند زنجیره‌ای خواهد بود. محدودیت‌های امنیتی اساسی پل‌ها در واقع دلیلی کلیدی برای خوش‌بین بودن به اکوسیستم بلاک‌چین چند زنجیره‌ای است.

در پروژه celestia network، پل‌هایی که یک زنجیره را به زنجیره دیگر در شبکه متصل می‌کنند، داده‌های حالت خود را به‌جای زنجیره‌های جداگانه از شبکه سلستیا استخراج می‌کنند. این به این دلیل است که Celestia با داده‌های هر دو زنجیره تغذیه می‌شود و وقتی پل‌ها به لایه دسترسی داده‌ها وابسته باشند، خطر گمراه شدن کاهش می‌یابد.

  • مطالعه بیشتر: CrossChain ،MultiChain و OmniChain | روش‌های تعامل‌پذیری در بلاک چین

توکنومیکس رمز ارز TIA

رمز ارز TIA کوین اصلی شبکه سلستیا است که زیرساخت مالی و امنیتی این شبکه را تامین می‌کند. رمز ارز TIA نقش اساسی در تقویت زیرساخت پروژه celestia network از طریق فعال کردن برنامه‌های غیرمتمرکز و تقویت مشارکت جامعه ایفا می‌کند. در ادامه کاربرد ارز دیجیتال TIA را به همراه نحوه تخصیص و توزیع آن را بررسی می‌کنیم.

کاربردهای ارز دیجیتال TIA

کوین TIA رمز ارز بومی شبکه سلستیا است که برای مدیریت فعالیت‌ها در این شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد. چهار کاربرد اصلی برای ارز دیجیتال TIA در پروژه celestia network در نظر گرفته شده است که در ادامه به بررسی هر کدام از آن‌ها می‌پردازیم.

پرداخت رمز ارز TIA به منظور دسترسی به داده از شبکه سلستیا

شبکه سلستیا یه راه‌حل ماژولار برای دسترسی به داده در اکوسیستم اتریوم به نام Blobstream معرفی کرده است. این راه‌حل به توسعه‌دهنده‌های لایه دوم اتریوم اجازه می‌دهد تا با شبکه سلستیا ترکیب شوند و یک Blobspace اختصاصی داشته باشند. این فضای اختصاصی به صورت مستقل از هزینه‌های گس فی اتریوم قیمت‌گذاری می‌شود و خروجی داده را به حداکثر می‌‍رساند.

هدف Blobstream بهبود کارایی و مقیاس‌‌پذیری اتریو با ارائه فضای جداگانه برای ذخیره‌سازی و پردازش داده‌ها است. به منظور استفاده از دسترسی به داده در شبکه سلستیا توسعه‌دهندگان رول اپ‌ها باید تراکنش‌های ForBlobs را بر روی شبکه سلستیا ارائه کنند که هزینه آن با استفاده از رمز ارز TIA پرداخت می‌شود.

ارز دیجیتال TIA

راه‌اندازی رول اپ‌های جدید در پروژه celestia network

چشم‌انداز اصلی تعریف شده در شبکه سلستیا این است که استقرار و راه‌اندازی بلاک چین جدید باید به اندازه استقرار یک قرارداد هوشمند آسان باشد. با چنین ایده‌ای هیچ الزامی برای صدور توکن جدید به منظور راه‌اندازی بلاک چین جدید وجود ندارد و توسعه‌دهندگان می‌توانند از ارز دیجیتال TIA برای این منظور استفاده کنند.

مشابه رمز ارز اتر در رول اپ‌های شبکه خود، توسعه‌دهندگان رول اپ در اکوسیستم پروژه celestia network نیز می‌توانند از ارز دیجیتال TIA به عنوان رمزارز پرداخت گس فی علاوه بر دسترسی به داده استفاده و زنجیره خود را به سادگی راه‌اندازی کنند. با این کار توسعه‌دهندگان می‌توانند تمرکز خود را روی ایجاد برنامه یا لایه اجرایی به اجرای صدور توکن جدید قرار دهند.

تامین امنیت شبکه با استیکینگ ارز دیجیتال TIA

پروژه celestia network از مکانیزم اجماع اثبات سهام برای ایمن‌سازی شبکه خود استفاده می کند. دارندگان رمز ارز TIA می توانند با واگذاری توکن های خود در فرایند استیکینگ ارز دیجیتال به ولیدیتورهای Celestia در امنیت شبکه شرکت کنند. در ازای این کار، کاربران سهمی از پاداش سرمایه‌گذاری اعتبارسنجی را دریافت می‌کنند. با این کاربرد، مالکیت TIA نه تنها به عنوان یک ابزار حاکمیتی، بلکه به عنوان یک منبع درآمد بالقوه معرفی می‌شود.

حاکمیت غیرمتمرکز شبکه سلستیا با رمز ارز TIA

نقش حاکمیتی رمز ارز TIA در فرآیندهای تصمیم گیری شبکه Celestia بسیار مهم است. دارندگان توکن TIA می‌توانند با رای دادن به پارامترهای شبکه از طریق پیشنهادات حاکمیتی، فعالانه در حاکمیت غیرمتمرکز شرکت کنند. علاوه بر این، آن‌ها در مدیریت استخر جامعه که بخشی از پاداش‌های تولید بلاک را دریافت می‌کند، حرفی برای گفتن دارند. این تمرکززدایی تضمین می‌کند که جامعه Celestia در شکل‌دهی آینده شبکه نقش ایفا می‌کند.

تعداد ولیدیتورهای شبکه سلستیا در ابتدای راه‌اندازی ۱۰۰ ولیدیتور تعیین شده است. افرادی که هولدر توکن TIA هستند می‌توانند در رای‌گیری‌ها شرکت کنند یا خودشان پروپوزالی برای رای‌گیری ایجاد کنند. برای شروع کار شبکه استخر جامعه ۲ درصد از پاداش استخراج بلاک ها را به خود اختصاص می‌دهد.

نحوه تخصیص توکن TIA

تعداد کل توکن‌های ایجاد شده (Total Supply) در مرحله اولیه ایجاد شبکه یک میلیارد توکن TIA در نظر گرفته شده است که این یک میلیارد توکن در پنج دسته مختلف به فعالیت‌ها و کاربران مختلف تخصص داده شده است. برای ارز دیجیتال TIA سقف تعداد توکن (Max Supply) در نظر گرفته نشده است. در ابتدای شروع فعالیت توکن TIA با توپریم سالانه ۸ درصد شروع خواهد کرد و این مقدار هر سال ۱۰ درصد کاهش خواهد داشت تا در نهایت نرخ تولید رمز ارز TIA در شبکه به ۱٫۵ درصد سالانه برسد.

  • ۲۰ درصد از توکن‌های TIA به عموم تخصیص داده شده است. این شامل ۷٫۴ درصد ایردراپ اولیه و فعالان تست نت پروژه است و ۱۲٫۶ درصد آن برای مشوق‌های آینده در نظر گرفته شده است.
  • ۲۶٫۸ درصد از ارزهای دیجیتال TIA برای توسعه پروژه و اکوسیستم شکل گرفته حول پروژه celestia network تخصیص داده شده است. این توکن‌ها به بنیاد سلستیا و توسعه‌دهندگان اصلی تخصیص داده شده است تا در نگهداری و توسعه شبکه و پشتیبانی از توسعه‌دهندگان رول‌ا٬ها و زیرساخت‌ها و ولیدیتورها از آن استفاده کند.
  • ۱۹٫۷ درصد از توکن‌های TIA به حمایت‌کنندگان پروژه سلستیا در سری‌های A و B اختصاص داده شده است.
  • ۱۵٫۹ درصد از ارزهای TIA به حمایت‌کنندگان شبکه در مرحله اولیه Seed اختصاص پیدا کرده است.
  • در نهایت ۱۷٫۶ از توکن‌های TIA به اعضای Celestia Labs و هسته فعالان پروژه سلستیا در نظر گرفته شده است.

تکنومیکس ارز دیجیتال TIA

نحوه توزیع ارز دیجیتال TIA

عرضه یک میلیارد ارز دیجیتال TIA در زمان پیدایش تابع چندین محدودیت در آزادسازی و استفاده از توکن‌ها است. همه ارزهای TIA چه قفل شده و چه آزاد امکان استفاده در فرایند استیکینگ ارز دیجیتال TIA را دارند که پاداش‌های دریافت شده از این فرایند آزاد هستند و به عرضه در گردش توکن‌های پروژه اضافه می‌شوند.

توکن‌های تخصیص داده شده به عموم از حظه راه‌اندازی پروژه آزاد هستند. ۲۵ درصد از توکن‌های تخصیص داده شده به اکوسیستم آزاد هستند و ۷۵ درصد بقیه به صورت مدام از سال اول تا سال چهارم آزاد می‌شوند. ۳۳ درصد از توکن‌ها یتخصیص داده شده به هسته فعالان اولیه و اعضای لبز در سال اول آزاد می‌شوند و ۶۷ درصد مابقی از سال اول تا سال سوم به صورت پیوسته آزاد می‌شود.

۳۳ درصد از توکن‌های حمایت‌کنندگان پروژه در مرحله Seed و همچنین حمایت‌کنندگان سری A و سری B در سال اول آزاد می‌شود و مابقی ۶۷ درصد توکن‌ها از سال اول تا سال دوم آزاد می‌شوند. در تصویر زیر می‌توانید نحوه آزادسازی توکن‌های TIA مربوط به هر گروه را مشاهده کنید.

نحوه توزیع رمز ارز TIA

ایردراپ ارز دیجیتال TIA

ایردراپ رمز ارز TIA یکی از عجیبترین ایردراپ‌های بازار رمزارزها بود که شامل بسیاری از فعالان پروژه‌های لایه دوم اتریوم، پروژه‌های فعال در اکوسیستم کازماس و همچنین توسعه‌دهنده‌های فعال در اتریوم و کازماس شد. در این ایردراپ در مجموع ۷۵۷۹ توسعه‌دهنده، ۳۱۰۲۹۶ ولت اتریومی و ۲۶۶۳۵۷ ولت مربوط به اکوسیستم کازماس شامل ایردراپ شدند و ۶ درصد از کل توکن‌های پروژه (۶۰ میلیون توکن TIA) بین آن‌ها تقسیم می‌شود.

کاربران واجد شرایط ایردراپ ارز دیجیتال TIA می‌توانستند تا ۱۷ اکتبر ۲۰۲۳ آدرس کیف پول خود را برای دریافت ایرداپ ثبت کنند. با اتمام این فرصت باقیمانده توکن‌ها بین کاربرانی که کیف پول خود را معرفی کرده بودند توزیع شد. اسنپ سات مربوط به ایردرا در تاریخ ۱ ژانویه ۲۰۲۳ گرفته شده بود.

۲۰ میلیون توکن از ایرداپ TIA برای ۵۰ درصد کاربران برتر ۱۰ رول اپ برتر اتریوم در نظر گرفته شد. کاربران برگزیده براساس تعداد تراکنش‌ها، تعداد ماه‌های فعالیت، میزان کارمزد مصرف شده و تعداد کانترکت‌ها انتخاب شدند و براساس امتیازی که از این بررسی به دست آوردند تعدادی توکن TIA به آن‌ها تخصیص داده شد. کیف پول‌های سیبل و ولت‌هایی که کمتز از ۵۰ دلار موجودی یا بریج داشتند از این فهرست حذف شدند.

۲۰ میلیون توکن TIA برای استیک‌کنندگان در پروژه‌های اوسموسیس و کازماس در نظر گرفته شد. در این دسته نیز براسا میزان توکن‌های استیک شده و میزان فعالیت به کاربران سه مقدار متفاوت توکن تخصیص داده شد. در نهایت ۲۰ میلیون توکن TIA نیز برای توسعه‌دهنده‌هایی که بر روی توسعه بیت کوین و اتریوم فعال بودن در نظر گرفته شد.

ایردارپ ارز دیجیتال TIA به طور مستقیم به کیف پول کاربران ارسال می‌شود. در حال حاضر هنوز زمان دقیق راه‌اندازی شبکه سلستیا مشخص نشده است اما به محص انجام این کار توکن TIA در صرافی‌ها لیست خواهد شد و کاربران می‌توانند توکن‌های ایردراپی خود را به فروش برسانند.

جمع‌بندی

شبکه Celestia یک شبکه بلاک چین اجماع و داده ماژولار است که به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا بلاک چین خود را بسازند و بدون صرف هزینه زیاد آن را در شبکه مستقر کنند. پروژه Celestia network اکوسیستمی را اجرا می‌کند که توسعه دهندگان را قادر می‌سازد تا بلاک چین خود را مطابق میل خود سفارشی کنند. در نتیجه، شبکه نیازی به استفاده از یک منطق اجرایی خاص از کاربران ندارد.

در اکوسیستم سلستیا Celestia، لایه تسویه حساب با CEVMOS ایجاد می‌شود که مخفف Celestia EVMOS است که لایه تسویه داده‌ها را به لایه در دسترس بودن داده منتقل می‌کند. همچنین پل‌های موجود در شبکه که یک زنجیره را به زنجیره دیگر متصل می‌کنند، داده‌های وضعیت خود را از Celestia دریافت می‌کنند و به همین دلیل امنیت بالاتری دارند.

منبع : رابکس

لینک کوتاه : https://lores.ir/?p=2627416

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها