تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
0

لورس :مهم‌ترین اصطلاحات ترید ارز دیجیتال

  • کد خبر : 2612293
  • ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۷:۰۱
لورس :مهم‌ترین اصطلاحات ترید ارز دیجیتال
به گزارش سایت اخبار ارزهای دیجیتال لورس :

اگر می‌خواهید در بازار ارز دیجیتال فعالیت کنید، ناچارید اصلاحات آن را یاد بگیرید. البته جای نگرانی نیست. خیلی زود با این فضا اخت خواهید گرفت و اصطلاحات ترید ارز دیجیتال ملکۀ ذهنتان خواهد شد.
در این مقاله، فهرست کاملی از این اصطلاحات را جمع کرده‌ایم تا هر بار به مشکل خوردید، به آن مراجعه کنید و معنی اصطلاح را بخوانید.
قبل از اینکه سراغ اصطلاحات برویم، باید ببینیم اصلا چه لزومی دارد این اصطلاحات را یاد بگیریم. آیا بدون یادگیری اصطلاحات تریدینگ، نمی‌توانیم معامله‌گر خوبی شویم؟
چرا یادگیری اصطلاحات ترید ارز دیجیتال مهم است؟ اگر یک معامله‌گر ارز دیجیتال آگاهی لازم را از اصطلاحات ترید ارز دیجیتال نداشته باشد، مثل جنگجویی است که با چشمان بسته و بدون هیچ سلاحی وارد میدان نبرد می‌شود.

آشنایی و اطلاع‌داشتن از عبارات و اصطلاحات تریدینگ به هر معامله‌گری کمک می‌کند تا درک درست‌تر و روشن‌تری از این بازار داشته باشد.
فرض کنید می‌خواهید برای خرید یک رمزارز تحقیق کنید و مقالات مختلفی را می‌خوانید که پر است از اصطلاحاتی مثل پامپ و دامپ، بازار خرسی و گاوی، نهنگ و… . چنین مقاله‌ای در نظر کسی که با اص..

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :

اگر می‌خواهید در بازار ارز دیجیتال فعالیت کنید، ناچارید اصلاحات آن را یاد بگیرید. البته جای نگرانی نیست. خیلی زود با این فضا اخت خواهید گرفت و اصطلاحات ترید ارز دیجیتال ملکۀ ذهنتان خواهد شد.

در این مقاله، فهرست کاملی از این اصطلاحات را جمع کرده‌ایم تا هر بار به مشکل خوردید، به آن مراجعه کنید و معنی اصطلاح را بخوانید.

بخوانید  به‌روزرسانی لیست رمزارزهای مورد تأیید دپارتمان خدمات مالی نیویورک: ریپل، دوج کوین و لایت کوین حذف شدند!

قبل از اینکه سراغ اصطلاحات برویم، باید ببینیم اصلا چه لزومی دارد این اصطلاحات را یاد بگیریم. آیا بدون یادگیری اصطلاحات تریدینگ، نمی‌توانیم معامله‌گر خوبی شویم؟

چرا یادگیری اصطلاحات ترید ارز دیجیتال مهم است؟

اگر یک معامله‌گر ارز دیجیتال آگاهی لازم را از اصطلاحات ترید ارز دیجیتال نداشته باشد، مثل جنگجویی است که با چشمان بسته و بدون هیچ سلاحی وارد میدان نبرد می‌شود.

آشنایی و اطلاع‌داشتن از عبارات و اصطلاحات تریدینگ به هر معامله‌گری کمک می‌کند تا درک درست‌تر و روشن‌تری از این بازار داشته باشد.
فرض کنید می‌خواهید برای خرید یک رمزارز تحقیق کنید و مقالات مختلفی را می‌خوانید که پر است از اصطلاحاتی مثل پامپ و دامپ، بازار خرسی و گاوی، نهنگ و… . چنین مقاله‌ای در نظر کسی که با اصطلاحات آشنا نیست، بیشتر چیزی شبیه به مقاله‌ای دربارۀ خریدوفروش حیوانات در بازاری ناشناخته به نظر می‌آید تا مقاله‌ای تحلیلی!

برای اینکه بتوانید از جدیدترین تحلیل‌ها و اخبار بازار رمزارزها مطلع شوید و با بررسی آن‌ها معاملات موفق‌تری را تجربه کنید، نیاز دارید با اصطلاحات ترید ارز دیجیتال آشنا شوید.

بخوانید  معرفی کامل ارز دیجیتال لایت کوین Litecoin

همچنین برای طراحی کارآمدترین استراتژی‌های معاملاتی بازار کریپتو کارنسی باید عبارات مخصوص ارزهای دیجیتال را به‌خوبی بلد باشید.

مقدمه را بیش از این کش نمی‌دهیم و می‌رویم سراغ مهم‌ترین اصطلاحاتی که هر تریدری باید بلد باشد.

معرفی مهم‌ترین اصطلاحات ترید ارز دیجیتال

در ادامه رایج‌ترین و مهم‌ترین اصطلاحات ترید ارز دیجیتال در بازار بلاک‌چین را بررسی می‌کنیم:

آلت کوین (Altcoin)

آلت کوین چیست

به تمام رمزارزهایی که بیت کوین نیستند، آلت کوین می‌گویند؛ یعنی تمام رمزارزهایی که جایگزین بیت کوین در بازار هستند؛ مثل تتر، اتریوم، دوج کوین و هر رمزارز دیگری به‌غیر از بیت کوین.

فومو (FOMO)

فومو در بازار ارز دیجیتال چیست

فومو که از رایج‌ترین اصطلاحات ترید ارز دیجیتال است، یعنی ترس از دست دادن (Fear Of Missing Out) که این کلمه را بیشتر در بازار گاوی می‌شنوید که جلوتر از آن هم می‌گوییم.

فومو کاربردهای زیادی دارد؛ ولی در بازار ارز دیجیتال، احساس ترس شدیدی است که تریدر برای ازدست‌دادن فرصت کسب سود تجربه می‌کند. بسیاری از افراد به‌خصوص کسانی که به‌تازگی وارد بازار بلاک‌چین می‌شوند، بدون اینکه چیزی بدانند، فقط رفتار دیگران را تقلید می‌کنند و سوار هر موجی می‌شوند. فومو می‌تواند موجب ضررهای سنگینی شود.

بخوانید  تحلیل‌گر معروف: در صورت شکست این ناحیه ریپل ۱۸۰ درصد رشد خواهد کرد!

فاد (FUD)

فاد (FUD) چیست

فاد به معنی ترس، عدم اطمینان و تردید است و این اصطلاح زمانی به‌کار می‌رود که فرد یا افرادی قصد بی‌اعتبار کردن شرکت یا پروژه خاصی را دارند.
این افراد با انتشار اخبار غلط و بی‌اعتبار از آن مجموعه، در بین کاربران حس ترس، شک و تردید را ایجاد می‌کنند. کاربران با شنیدن این اخبار ممکن است واکنش‌های هیجانی ناگهانی از خود نشان دهند که هدف این افراد هم دقیقا سودبردن از چنین رفتارهایی است.

هودل (HODL)

هودل (HODL) چیست

هودل یعنی یک معامله‌گر ارز دیجیتالی را بخرد و آن را نگه دارد. این اصطلاح برای اولین بار توسط یک کاربر در سال ۲۰۱۳ و در فضای مجازی رایج شد که به شکل اشتباهی به‌جای کلمه هولد (hold) از این کلمه استفاده کرد.

این اصطلاح از همان زمان تا امروز به همین شکل استفاده می‌شود و زمان‌هایی به‌کار می‌رود که بازار در حال ریزش است. بسیاری از سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال که قصد سرمایه‌گذرای بلندمدت دارند، رمزارزهای خود را هودل می‌کنند تا در درازمدت به سود چندبرابری برسند.

بخوانید  آیا قیمت ریپل در سال ۲۰۲۳ به ۱۰ دلار می‌رسد؟

پامپ و دامپ (Pump and dump)

پامپ و دامپ (Pump and dump) چیست

یکی از رایج‌ترین روش‌های کلاهبرداری از کاربران در بازار بلاک چین، پامپ و دامپ است. در این روش افرادی با دستکاری وضعیت بازار سعی می‌کنند قیمت رمزارزهای بازار را به‌صورت ناگهانی افزایش و کاهش دهند. این کار آن‌ها باعث ریزش‌ها و رشد‌های ناگهانی و در نتیجه سودهای چندبرابری می‌شود.

کمترین قیمت بی‌سابقه (ATL)

کمترین قیمت بی‌سابقه (ATL) چیست

ATL یعنی کمترین قیمت یک رمزارز در بازار ارزهای دیجیتال از زمان حضور آن در بازار تا الان. ATL مخفف عبارت All Time Low است.

بیشترین قیمت بی‌سابقه (ATH)

بیشترین قیمت بی‌سابقه (ATH) چیست

ATH یعنی بیشترین قیمت یک رمزارز در بازار ارزهای دیجیتال از زمان حضور آن در بازار تا الان و مخفف عبارت All Time High است.

بازار خرسی (Bear Market)

بازار خرسی (Bear Market) چیست

بازار خرسی زمان اتفاق می‌افتد که تمام ارزهای دیجیتال در یک قیمت ثابت قرار دارند یا روند آن‌ها رو به نزول است. اسم این وضعیت از حالت خرس در هنگام مبارزه الهام گرفته شده که دست‌هایش همیشه رو به پایین قرار می‌گیرند.

بخوانید  صحبت‌های بنیانگذار تتر در مورد جاه‌طلبی‌های پی پال با صدور استیبل کوین PYUSD

بازار گاوی (Bull Market)

بازار گاوی (Bull Market) چیست

بازار گاوی دقیقا نقطه مقابل بازار خرسی است؛ در این زمان، بازار وضعیت صعودی دارد و تمام ارزهای دیجیتال ارزش زیادی دارند. اسم این وضعیت از شاخ‌های گاو گرفته شده که همیشه رو به بالا هستند.

در این وضعیت بازار، بیشتر سرمایه‌گذاران و معامله‌گران معاملات خود را با خاطری آسوده انجام می‌دهند و دیگر نگران کاهش قیمت رمزارزها نیستند.

کارمزد تراکنش (Transaction fees)

کارمزد تراکنش (Transaction fees) چیست

برای انجام هر تراکنش در بازار بلاک چین نیاز است تا مقداری کارمزد بابت آن پرداخت شود. کارمزد هر تراکنش به عوامل مختلفی مثل نوع شبکه، شلوغی شبکه و نوع رمزارز خریداری‌شده بستگی دارد؛ به‌طور مثال بسیاری از کاربران برای تراکنش سریع‌تر، کارمزد بیشتری پرداخت می‌کنند.

صرافی (Exchange)

صرافی (Exchange) در بازار ارز دیجیتال چیست

صرافی ارز دیجیتال درواقع بستری است که کاربران در آن رمزارز معامله می‌کنند. این صرافی‌ها به‌صورت آنلاین فعالیت می‌کنند و هر کدام از آن‌ها ارزهای دیجیتال خاصی در لیست خود دارند. همچنین کارمزد تراکنش در هر صرافی ممکن است با صرافی‌های دیگر متفاوت باشد.

بخوانید  نشانه‌هایی از آغاز حرکت صعودی در بازار کریپتو

ماینر (Miner)

ماینر (Miner) در بازار ارز دیجیتال چیست

سیستم‌های کامپیتوری خاصی با توان، تجهیزات و قدرت خاصی که دارند، رمزارزها را استخراج می‌کنند. به این کامپیوترها ماینر و به فرایند استخراج ارزهای دیجیتال ماینینگ می‌گویند. افرادی که این تجهیزات را تهیه می‌کنند، در ازای تهیه تجهیزات و توان برقی، تعدادی رمزارز به‌عنوان پاداش دریافت می‌کنند.

نهنگ (Whale)

نهنگ (Whale) در بازار ارز دیجیتال چیست

تریدرهایی را که حجم تراکنش‌هایشان بسیار زیاد است و روزانه معاملات زیادی را در بازار کریپتو کارنسی انجام می‌دهند، نهنگ می‌نامند. این افراد با سرمایه و دارایی زیادی که دارند، معاملاتی با حجم زیاد انجام می‌دهند و به همین دلیل نقش تاثیرگذاری در روند بازار دارند.

بلاک‌چین (blockchain)

بلاک‌چین (blockchain) چیست

به دفتر کل توزیع‌شده و تکنولوژی زیرساختی که تقریبا تمام رمزارزها در آن خرید و فروش می‌شوند، بلاک‌چین می‌گویند؛ تغییر اطلاعاتی ثبت‌شده در این

شبکه تقریبا غیرممکن است؛ چراکه نسخه‌ای از همه تراکنش‌های ثبت‌شده در بلاک‌چین در نودهای شبکه توزیع می‌شود.
بلاک‌هایی که مثل یک زنجیر به هم متصل شده‌اند کل بلاک‌چین را تشکیل می‌دهند. این بلاک‌ها غیرقابل تغییر هستند و در درون هر یک از آن‌ها اطلاعات کل شبکه ثبت شده است.

بخوانید  کسب درآمد از بازی متاورس بدون سرمایه + درآمد دلاری ایرانیان

نود (Node‎)

نود (Node‎) در بازار ارز دیجیتال چیست

نودها درواقع کامپیوترهایی هستند که به شبکه کل بلاک‌چین وصل شده‌اند و اطلاعات شبکه در بین آن‌ها توزیع می‌شود. تمام اطلاعات درون شبکه توسط نودها پردازش می‌شوند و تمام تراکنش‌هایی را که کاربران انجام می‌دهند، تایید می‌کنند.

همتا به همتا (Peer to Peer)

همتا به همتا (Peer to Peer) در بازار ارز دیجیتال یعنی چه

رابطه متقابلی را که بین دو طرف بدون هیچ نهاد واسطه‌ای صورت بگیرد، همتا به همتا می گویند. در این نوع پرداخت دو طرف معامله می‌توانند بدون دخالت یا نظارت شخص ثالث ارز دیجیتال بخرند و بفروشند. اولین ارز دیجیتالی که امکان پرداخت همتا به همتا در شبکه را ایجاد کرد، بیت کوین بود.

توکن (Token)

توکن (Token) در بازار ارز دیجیتال چیست

تمام ارزهای دیجیتال در بستر غیرمتمرکز بلاک‌چین شکل می‌گیرند و توسعه پیدا می‌کنند. اما ارزهای دیجیتال دیگری هم هستند که در یک بلاک چین مستقل ایجاد نمی‌شود و در بستر بلاک‌چین دیگر رمزارزها توسعه پیدا می کنند؛ به این رمزارزها توکن می‌گویند.

استیبل کوین (Stablecoin)

استیبل کوین (Stablecoin) چیست

به تمام ارزهای دیجیتالی که همیشه و در هر وضعیتی قیمت ثابتی دارند، استیبل کوین می‌گویند. معمولا ارزش استیبل کوین‌ها برابر با یک دلار آمریکا است. تریدرها و سرمایه‌گذاران استفاده زیادی از استیبل کوین‌ها می‌کنند؛ به این صورت که سود ناشی از معامله‌هایشان را به استیبل کوین‌هایی مثل تتر تبدیل کرده و آن را نگهداری می‌کنند.

بخوانید  فروش دارایی 3.4 میلیارد دلاری FTX Exchange: حدس و گمان یا واقعیت؟

شت کوین (Shitcoin)

شت کوین (Shitcoin) چیست

به توکن‌ها و رمزارزهای بی‌ارزش یا کم‌ارزش شت کوین می‌گویند. شت کوین‌ها اکثرا بدون هدف هستند و مقصود اصلی توسعه‌دهندگان این توکن‌ها کلاهبرداری است.

از آن‌جایی که بازار کریپتو کارنسی معمولا فرصت‌هایی را برای اجرای پروژه‌های رمزارزی فراهم می‌کنند، بسیاری از افراد سودجو در تلاشند تا توکن‌های بی‌ارزشی را که ساخته‌اند در بازار عرضه کنند و با فروش آن‌ها سرمایه به دست بیاورند.

توکن غیرمثلی (Non-Fungible Token)

توکن غیرمثلی (Non-Fungible Token) چیست

به تمام دارایی‌های رمزنگاری‌شده‌ای که در بستر بلاک‌چین توسعه پیدا می‌کنند، توکن غیرمثلی می‌گویند. این توکن‌ها هیچ شباهتی به هم ندارند و امکان تعویض آن‌ها وجود ندارد؛ مثلا شما هر مقدار بیت کوین را می‌توانید با همان مقدار بیت کوین تعویض کنید؛ اما در توکن‌های غیرمثلی امکان این کار وجود ندارد.

تله خرسی (Bear Trap)

تله خرسی (Bear Trap) چیست
Stack of US dollars into a trap. Clipping path included.

به تریدرهایی که همیشه در بازارهای نزولی سود دریافت می‌کنند و زمان مناسب بازار نزولی را می‌دانند، اصطلاحا خرس‌های بازار می‌گویند.

در زمان‌هایی که بازار در وضعیت صعودی است، اما اصلاح قیمت انجام می‌شود، بسیاری از تریدرها فریب می‌خورند و تصور می‌کنند وضعیت بازار نزولی شده است؛ در حالی که بعد از مدتی بازار دوباره به حالت صعودی برمی‌گردد و افرادی که معامله کرده‌اند با زیان مواجه می‌شوند. به این وضعیت تله خرسی می‌گویند.

بخوانید  در آستانه تصمیم فدرال رزرو برای نرخ بهره بیت کوین به بالای ۲۷۰۰۰ دلار رسید! تصمیم FED چگونه بر بیت کوین تأثیر می گذارد؟

تله گاوی (Bull Trap)

تله گاوی (Bull Trap) چیست

به تریدرهایی که همیشه روند صعودی بازار را پیش‌بینی می‌کنند و در این زمان‌ها خرید و فروش می‌کنند، گاوهای بازار می‌گویند.

در زمان‌هایی که بازار در وضعیت نزولی است، اما برای مدت کوتاهی قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کنند، بسیاری از تریدرها فکر می‌کنند وارد بازار گاوی شدند و شروع به خرید و فروش می‌کنند؛ در حالی که بعد که دوباره بازار به حالت نزولی برمی‌گردد، این افراد ضرر می‌کنند. اصطلاحا به این وضعیت تله گاوی می‌گویند.

کلام پایانی

در این مطلب مهم‌ترین و رایج‌ترین اصطلاحات ترید ارز دیجیتال را با هم مرور کردیم. هرکسی که قصد ورود به دنیای ارزهای دیجیتال و شروع سرمایه‌گذاری یا معامله رمزارزها را دارد، باید قبل از هر اقدامی عبارات و کلمات پرتکرار این بازار را یاد بگیرد.
در صورتی که آشنایی کافی با این اصطلاحات را نداشته باشید، امکان تحلیل نمودارهای وضعیت بازار و تعیین بهترین استراتژی برای خرید و فروش را هم نخواهد داشت؛ به همین دلیل بهتر است در ابتدا اصطلاحات تریدینگ را یاد بگیرید تا سرمایه‌گذاری موفق‌تری را تجربه کنید.

بخوانید  کوین بیس می خواهد دنیای کریپتو بر انتخابات تاثیر بگذارد

The post مهم‌ترین اصطلاحات ترید ارز دیجیتال appeared first on وبلاگ آموزشی صرافی راستین.

لینک کوتاه : https://lores.ir/?p=2612293

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها