تاریخ : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024
0

لورس :اهمیت طرح توجیهی برای شرکت ها و سازمان ها

  • کد خبر : 2630309
  • ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۴
لورس :اهمیت طرح توجیهی برای شرکت ها و سازمان ها
به گزارش سایت اخبار ارزهای دیجیتال لورس :

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :در صورتیکه بخواهید یک کسب و کاری را راه اندازی کنید، باید بتوانید ایده و طرح خود را به تصویر بکشید و آن را برای سرمایه گذار مد نظرتان توجیه کنید. برای اینکه شما بتوانید بصورت مناسب این طرح را تشریح کنید تا همه متوجه منظورتان شوند، به یک […]

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :

در صورتیکه بخواهید یک کسب و کاری را راه اندازی کنید، باید بتوانید ایده و طرح خود را به تصویر بکشید و آن را برای سرمایه گذار مد نظرتان توجیه کنید. برای اینکه شما بتوانید بصورت مناسب این طرح را تشریح کنید تا همه متوجه منظورتان شوند، به یک طرح توجیهی نیاز دارید تا برداشت های متفاوتی از طرح شما نشود و منظور خودتان را دقیق انتقال دهید.

طرح توجیهی معادل عبارت انگلیسی آن Feasibility Study Report می باشد و یک گزارشی است که در آن توجیه پذیری یک طرح در جنبه های مختلف بررسی می شود. در واقع این طرح مجموع مطالعات و محاسباتی است که برای یک ایده انجام می شود و در ابتدا ایده مربوطه شرح داده می شود و در مراحل بعدی امکان پذیری طرح مورد بررسی قرار می گیرد.

جنبه های مختلفی که در یک طرح توجیهی مورد بررسی قرار می گیرند شامل بازار، بحث های فنی و مالی می باشند. در تجزیه و تحلیل مالی ابعاد مختلف مالی و سودآوری طرح برای شرکت شما بررسی می شود که شامل برآورد تمامی هزینه ها و درآمدها و توجیه پذیری و سود و زیان است. در بخش بعدی که مطالعه بازار است، ابعاد مختلف بازار محصول بررسی می شود که شامل بازار هدف، عرضه، تقاضا و سایر ابعاد بازار است. در بحث فنی هم ابعاد فنی طرح پیشنهاد شده بررسی می شود که شامل فناوری، ماشین آلات مورد استفاده، محل اجرا و سایر موارد می باشند.

اهمیت و لزوم طرح توجیهی

در صورتیکه شما یک طرحی در ذهن خودتان داشته باشید، تا زمانیکه به صورت دقیق بررسی نشود و نسبت به امکان پذیری آن مطمئن نشوید، این طرح هر چقدر هم که خوب باشد هیچ ارزشی نخواهد داشت. پس در صورتیکه ایده خاصی در ذهن دارید، ابتدا باید یک طرح توجیهی در مورد آن تهیه کنید تا بتوانید افراد دیگری همانند سرمایه گذاران و سازمان های نظارتی همانند محیط زیست را به شکل دقیق با طرحتان آشنا کنید.

در واقع این طرح منجر به ارزیابی عملی و مطلوب بودن پروژه می شود و قبل از اینکه شما و سرمایه گذار مورد نظرتان زمان و پول خودتان را در یک پروژه درگیر کنید، از قبل باید بدانید که پروژه چقدر موفق خواهد بود. همچنین این طرح مشخص می کند که هزینه های ورودی، تحقیقات مورد نیاز یا حتی بازاریابی چقدر است و برای رسیدن به هدف چقدر باید هزینه کرد.

اهمیت و لزوم طرح توجیهی

مزیت های طرح توجیهی

فرض کنید که شما بخواهید یک کارخانه تولیدی احداث کنید. به طور قطع قبل از جمع آوری اطلاعات در مورد بازار محصولتان، رقبایی که دارید، قیمت هایی که در بازار است، مصرف کنندگان هدفی که دارید و … نخواهید توانست مراحل بعدی را به صورت موثر و موفق انجام دهید. این طرح به شما کمک می کند تا چشم انداز دقیقی نسبت به آینده داشته باشید و تمامی جنبه های مربوط به تصمیم خودتان را بسنجید.

کاربردهای طرح توجیهی

اصلی ترین کاربردی که در حال حاضر برای این طرح بیان می شود، عبارت از توجیه اقتصادی طرح برای سرمایه گذاران هدف می باشد. زمانیکه شما برای دریافت وام بخواهید به بانک مراجعه کنید، حتما باید بتوانید از طرح خودتان دفاع کنید و موفقیت آن را توجیه کنید. در واقع تنها سندی که برای کارشناس بانک برای نظر دادن نسبت به موافقت با وام شما اهمیت دارد، همین طرح است. بعد از مطالعه این طرح است که اطلاعات مالی شما تایید و وام مورد نیازتان پرداخت می گردد.

کاربردهای دیگر طرح شامل گرفتن مجوز، استفاده از زمین های منابع طبیعی، مطالعه مالی، مشخص کردن درصد سود و تعداد سال برای بازگشت سرمایه، آشنایی با تجهیزات، وسایل، ابزار الات و تجهیزات و ساختمان ها و قیمت ها و موارد مشابه می باشد.

نکته مهمی که باید مد نظر داشته باشید عبارت از این است که بانک و سایر سرمایه گذاران مد نظرتان، به طور قطع علاوه بر پروژه شما یک سری گزینه های دیگری هم در دسترس دارند. بنابراین باید تا حد امکان طرح شما برای سرمایه گذاران جذاب باشد و آنها از مابین گزینه های در دسترس پروژه شما را انتخاب کنند. پس در طراحی آن حتما باید زمان و دقت کافی صرف کنید.

کاربردهای طرح توجیهی

موضوعات تحت پوشش طرح توجیهی

به طور کلی برای هر ایده در هر حوزه ای می توان یک طرح توجیهی تهیه کرد. در حوزه صنعت (مانند تولید مواد غذایی)، پتروشیمی (احداث پالایشگاه یا پتروشیمی)، کشاورزی (احداث گلخانه، پروش ماهی و ..) و گردشگری (راه اندازی رستوران و کافه، مجتمع تفریحی و …) برای عملی کردن ایده خودتان حتما باید ایده داشته باشید.

نوشتن یک طرح توجیهی

خبرگان این حوزه توصیه می کنند که کار خودتان را با سوالات ساده شروع کنید و یک پرسش نامه برای طرح خود آماده کنید. بعد از جمع آوری پاسخ های مربوط به این سوالات، اطلاعات مد نظرتان را جمع آوری کنید و آنها را در یک سند جامع چاپ کنید. مواردی که در حین تهیه طرح باید مد نظر داشته باشید عبارتند از:

  • استفاده از یک کارشناس با تجربه در حین تهیه طرح

  • تسلط و آشنایی کامل به نرم افزارهای مالی و برنامه نویسی به منظور بهره گیری از آنها در حین تهیه طرح

  • جمع آوری اطلاعات و ورودی های اولیه

  • دسترسی به اطلاعات دقیق و به روز در مورد قیمت ها و محاسبات طرح

  • تعهد کاری نسبت به شرکت

  • شرایطی که در آن به طرح توجیهی نیاز داریم

  • شرایط و مواقعی که شما در آنجا به یک طرح توجیهی نیاز دارید عبارتند از:

  • در حین شروع یک کسب و کار یا توسعه فعالیت خودتان

  • در حین جذب یک سرمایه گذار برای تامین هزینه ها و پیشبرد فعالیت ها

  • در زمانیکه بخواهید از بانک یا یک موسسه مالی دیگری وام دریافت کنید

  • در زمانیکه بخواهید از زمین های مربوط به منابع طبیعی یا اراضی ملی به صورت رایگان استفاده کنید.

سخن پایانی

چه در صورتیکه شما صاحب یک کسب و کاری باشید و چه در صورتیکه بخواهید یک کسب و کاری را راه اندازی کنید، با توجه به هزینه های موجود برای راه اندازه و ادامه فعالیت تان به یک سرمایه گذار نیاز دارید. برای اینکه بتوانید از طریق یک طرح توجیهی مناسب سرمایه گذار مد نظرتان را جذب کنید، گروه متیس این آمادگی را دارد که تجربیات خود را در اختیار شما عزیزان قرار دهد و در این مسیر همراه و همیار شما باشد.

لینک کوتاه : https://lores.ir/?p=2630309

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها