تاریخ : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024
1

لورس :تحلیل آنچین چیست و چرا اهمیت دارد؟

  • کد خبر : 2606929
  • ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۳
لورس :تحلیل آنچین چیست و چرا اهمیت دارد؟
به گزارش سایت اخبار ارزهای دیجیتال لورس :

بازار ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر توجه بسیاری از سرمایه گذارن و معامله‌گران را با سودهای جذاب به خود جلب کرده است. هرچند اکثر معامله‌گران برای سرمایه گذاری در یک دارایی از تحلیل تکنیکال بهره می‌برند، اما ساز و کار بازار کریپتوکارنسی‌ها به نحوی‌ است که امکان استفاده از داده‌های درون شبکه را نیز برای معامله و خرید و فروش رمز ارزها امکان پذیر می‌کند. به استفاده از داده‌های درون زنجیره‌ای بلاک چین‌ها برای معامله در بازار کریپتو به اصطلاح تحلیل آنچین می‌گویند. اما چرا تحلیل On-Chain مهم است؟ و چگونه از آن برای بالا بردن احتمال موفقیت‌مان در بازار ارزهای دیجیتال استفاده کنیم؟ این‌ها سوالاتی است که در این مقاله از پول نو به آن‌ها پاسخ می‌دهیم.
تحلیل آنچین (On-Chain) چیست؟ تحلیل آنچین استفاده از داده‌های درون شبکه و شاخص‌های فاندامنتالی بلاک‌چین‌ها برای پیش بینی روند قیمت و نوسانات یک ارز دیجیتال است. اما این کار چگونه انجام می‌شود؟ در حقیقت وجه تمایز بازار کریپتو با سایر بازارهای مالی‌ این است که تمامی تراکنش‌ها در این مارکت به صورت کاملا شفاف بر بستر بلاک چین ذخیره می‌شوند و همه افراد می..

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :

بازار ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر توجه بسیاری از سرمایه گذارن و معامله‌گران را با سودهای جذاب به خود جلب کرده است. هرچند اکثر معامله‌گران برای سرمایه گذاری در یک دارایی از تحلیل تکنیکال بهره می‌برند، اما ساز و کار بازار کریپتوکارنسی‌ها به نحوی‌ است که امکان استفاده از داده‌های درون شبکه را نیز برای معامله و خرید و فروش رمز ارزها امکان پذیر می‌کند. به استفاده از داده‌های درون زنجیره‌ای بلاک چین‌ها برای معامله در بازار کریپتو به اصطلاح تحلیل آنچین می‌گویند. اما چرا تحلیل On-Chain مهم است؟ و چگونه از آن برای بالا بردن احتمال موفقیت‌مان در بازار ارزهای دیجیتال استفاده کنیم؟ این‌ها سوالاتی است که در این مقاله از پول نو به آن‌ها پاسخ می‌دهیم.

بخوانید  نوبیتکس رقابت هکاتون دیفای را برای توسعه خدمات مالی غیرمتمرکز برگزار می‌کند

تحلیل آنچین (On-Chain) چیست؟

تحلیل آنچین استفاده از داده‌های درون شبکه و شاخص‌های فاندامنتالی بلاک‌چین‌ها برای پیش بینی روند قیمت و نوسانات یک ارز دیجیتال است. اما این کار چگونه انجام می‌شود؟ در حقیقت وجه تمایز بازار کریپتو با سایر بازارهای مالی‌ این است که تمامی تراکنش‌ها در این مارکت به صورت کاملا شفاف بر بستر بلاک چین ذخیره می‌شوند و همه افراد می‌توانند به آن‌ها دسترسی داشته باشند. این مسئله باعث شده که تحلیل آنچین شکل بگیرد.

تحلیل آنچین چگونه کار می‌کند؟

تحلیل آنچین شامل بررسی دیتای درون زنجیره‌ای شبکه برای بررسی وقایع در جریان بازار و فعالیت افراد در این مارکت است. در حقیقت تحلیلگران آنچین با بررسی داده‌هایی مانند تراکنش‌های شبکه، معاملات انجام شده، آدرس والت‌های مختلف و دارایی‌های هولد شده توسط آن‌ها و شاخص‌های دیگر، سعی می‌کنند اطلاعاتی را از درون بلاک چین استخراج کنند که به تصمیم‌های سرمایه گذاری آن‌ها کمک می‌کند.

البته شاخص‌هایی مانند تراکنش‌های شبکه یا دارایی‌های هولد شده در آدرس والت‌های مختلف نمونه‌هایی ساده از فاکتورهای مهم در تحلیل آنچین هستند. در حقیقت شاخص‌های بسیار مهم دیگری نیز وجود دارند که یک تحلیلگر آنچین باید با آن‌ها آشنا باشد و در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

بخوانید  آیا تداوم کاهش نقدینگی دلار بر فصل صعودی بیت کوین در ماه اکتبر تأثیر خواهد گذاشت؟

شاخص‌های مهم در تحلیل آنچین کدام‌اند؟

زمانی که کار به تحلیل On-Chain می‌رسد، شاخص‌های بسیار مختلفی برای بررسی وجود دارند. اما مهم‌ترین این شاخص‌ها عبارتند از:

۱- شاخص Exchange Inflow – Outflow

این شاخص آنچین میزان ورود و خروج ارز از صرافی‌های ارز دیجیتال مختلف را بررسی می‌کند که از رشد یا کاهش آن می‌توان به نتایج خوبی دست یافت. بطور مثال افزایش میزان ورودی ارزی به یک صرافی می‌تواند نشانه‌ای از احتمال فروش آن دارایی توسط معامله‌گران و در نتیجه ریزش قیمت به شمار رود، در حالی که برعکس آن یعنی افزایش خروج یک دارایی دیجیتال از یک صرافی می‌تواند نشانه‌ای از احتمال رشد آن به دلیل هولد کردن ارز مورد نظر توسط افراد باشد.

۲- شاخص MVRV

شاخص MVRV که مخفف Market Value to Realized Value است، نسبت ارزش بازار فعلی (Market Cap) یک دارایی را به ارزش محقق شده (Realized Cap) آن نشان می‌دهد. این شاخص براساس یک فرمول مشخص محاسبه می‌شود و هنگامی که عدد آن به زیر ۱ می‌رسد، نشان دهنده این است که مارکت کپ کمتر از ارزش واقعی یک دارایی‌ بوده که یکی از نشانه‌های شروع روند صعودی است.

بخوانید  معرفی عرضه اولیه ارز دیجیتال رایگان

۳- شاخص NPL

شاخص Net Realized Profit/Loss نشان‌دهنده میزان سود یا ضرر محقق شده است. شاخص NPL در حقیقت نشان دهنده سود یا زیانی‌ست که فروشندگان در یک بازه زمانی مشخص تجربه کرده‌اند و این شاخص عموما برای شبکه بیت کوین استفاده می‌شود. هر زمان NPL به بالای عدد صفر می‌رود، می‌توان انتظار یک روند صعودی را داشت و برعکس، زمانی که این شاخص به زیر عدد صفر منتقل می‌شود انتظار ریزش بازار را داریم. باید توجه داشت که NPL تنها برای بیت کوین قابل استفاده نیست و امکان محاسبه آن در صورت داشتن دیتاهای لازم، برای سایر رمز ارزها نیز وجود دارد.

۴- شاخص NUPL

NUPL بیانگر وضعیت هولدرهای یک ارز دیجیتال است و زمانی که به عدد ۱ نزدیک می‌شود، به این معنی‌ست که قیمت حباب دارد و افراد در حال قیمت گذاری بیش از ارزش واقعی هستند و برعکس؛ هنگامی که شاخص به زیر ۰ می‌رسد، نشانه‌ای برای قیمت گذاری پایین‌تر از ارزش واقعی‌ست. شاخص NUPL نیز در سایت‌های مختلف بیشتر برای بیت کوین و البته اتریوم در دسترس است، اما با داشتن اطلاعات لازم می‌توان آن را برای سایر دارایی‌ها نیز محاسبه کرد.

بخوانید  آخرین وضعیت بازار رمزارزها/ بیت‌کوین رکورد صعودی دیگری ثبت کرد

۵- شاخص Open Interest

اوپن اینترست نشان دهنده میزان پوزیشن‌های باز در صرافی‌های مختلف در میان همه رمز ارزهاست و رشد آن نشانه‌ای از باز کردن پوزیشن‌های جدید توسط معامله‌گران و در نتیجه نوسانی شدن قیمت است.

پلتفرم‌های محبوب تحلیل آنچین

سایت‌های مختلفی دیتای آنچین بازار را در معرض نمایش می‌گذارند که البته استفاده از تعدادی از این شاخص‌ها توسط معامله‌گران نیازمند تهیه اشتراک در این پلتفرم‌هاست. از مهم‌ترین پلتفرم‌های تحلیل آنچین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گلس نود (Glassnode)
  • کریپتوکوانت (Cryptoquant)
  • پلتفرم IntoTheBlock
  • پلتفرم Messari
  • اتر اسکن (Etherscan)
تفاوت تحلیل آنچین و تحلیل فاندامنتا

تفاوت تحلیل آنچین و تحلیل فاندامنتال در چیست؟

یکی از تصورات رایج میان فعالان بازار کریپتو این است که تحلیل آنچین را معادل تحلیل فاندامنتال در نظر می‌گیرند. هرچند این نظر کاملا هم اشتباه نیست و در حقیقت On-Chain زیر مجموعه فاندامنتال به شمار می‌رود، اما این دو مفهوم تفاوت‌هایی نیز با یکدیگر دارند.

تحلیل فاندامنتال در حقیقت بررسی بنیادی یک پروژه شامل تیم سازنده، ارزش بازار، حجم معاملات، نقشه راه، وایت پیپر، توکنومیکس و سایر شاخص‌های بنیادی تاثیرگذاری‌ست که به یک پروژه اعتبار می‌بخشند. این در حالی‌ست که تحلیل آنچین بیشتر شامل بررسی داده‌های درون زنجیره‌ای یک ارز شامل تراکنش‌های انجام شده، آدرس والت‌های هولد کننده این دارایی، فعالیت نهنگ‌های بازار و … است.

بخوانید  با کیف پول چند امضایی و ویژگی‌های آن بیشتر آشنا شوید

بهترین استراتژی تحلیل آنچین کدام است؟

برای موفقیت در هر بازار مالی، دسترسی به اطلاعات و تاییدیه‌های بیشتر، احتمال موفقیت سرمایه‌گذاران را افزایش می‌دهد. در بازار کریپتو نیز دقیقا همینطور است و بهترین استراتژی تحلیل آنچین این است که در کنار تحلیل تکنیکال و فاندامنتال، داده‌های آنچین را نیز بررسی کنیم تا بتوانیم درصد موفقیت‌مان را افزایش دهیم.

بطور مثال زمانی که می‌بینیم قیمت یک ارز دیجیتال بر اساس تحلیل تکنیکال به یک حمایت یا کف قیمتی مهم رسیده می‌توانیم با بررسی تراکنش‌های اخیر این رمز ارز و میزان افزایش یا کاهش هولد آن توسط سرمایه گذاران به این نتیجه برسیم که افراد زیادی در حال انباشت و خرید آن هستند؛ بنابراین در صورتی که ما هم تاییدیه‌های کافی داریم، می‌توانیم ریسک ورود را بپذیریم و درصدی از سرمایه‌مان را به خرید ارز مورد نظر اختصاص دهیم.

جمع بندی

تحلیل آنچین یکی از فاکتورهای تاثیرگذار در بازار ارزهای دیجیتال است که آشنایی با آن می‌تواند درصد موفقیت معامله‌گران و سرمایه‌گذاران را به شکل قابل توجهی افزایش دهد. در حقیقت آنچین با بررسی داده‌های درون شبکه‌ای، راه تازه‌ای را برای نگاه به دنیای ارزهای دیجیتال ایجاد می‌کند. در این مقاله سعی کردیم به طور خلاصه درباره مفهوم تحلیل آنچین صحبت کنیم، اما باید بدانید که این نوع تحلیل یک دریای بی‌کران و وسیع است که جنبه‌های بسیار مختلفی را دربر می‌گیرد و متخصص شدن در آن نیازمند صرف زمان قابل توجهی است که قطعا نتایج ارزشمندی در بر خواهد داشت.

بخوانید  هشدارهای مدیر عامل بایننس، دور جدیدی از حملات فیشینگ برای کاربران FTX در حال انجام است

نوشته تحلیل آنچین چیست و چرا اهمیت دارد؟ اولین بار در بلاگ پول نو. پدیدار شد.

لینک کوتاه : https://lores.ir/?p=2606929

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها