تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
2

لورس :شبکه توموچین چیست؟ معرفی شبکه بلاکچین TomoChain و کاربرد های آن

  • کد خبر : 2597494
  • ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۶
به گزارش سایت اخبار ارزهای دیجیتال لورس :

شبکه توموچین چیست؟ معرفی شبکه بلاکچین TomoChain و کاربرد های آن سه‌گانه بلاک چین که شامل امنیت، تمرکز زدایی و مقیاس‌پذیری می‌شود همواره محل اختلاف است و گروه‌های زیادی با هدف برطرف کردن این معضل از آن انتقاد می‌کنند. اما در عمل این اتفاق نیفتاده و یکی از این موارد همواره قربانی دو مورد دیگر شده است. امنیت مسئله‌ای است که در شبکه‌های بلاک چینی به دلیل ارزش مالی غیر قابل چشم‌پوشی است، از بین مقیاس‌پذیری و غیرمتمرکز بودن هم باید یک مورد انتخاب شود. از زمانی که مکانیسم گواه اثبات سهام (PoS) ایجاد شده و نیاز به سخت‌افزارها و منابع محاسباتی قدرتمند را کمرنگ کرد، تلاش‌های زیادی صورت گرفت که یک شبکه پلاک چینی مقیاس‌پذیر، دارای قابلیت پشتیبانی از قرارداد هوشمند و سبز از لحاظ زیست محیطی ساخته شود. شبکه توموچین (TomoChain) حاصل این تلاش‌ها است که هدف اصلی آن برطرف کردن بسیاری از مشکلات شبکه اتریوم است.
آشنایی با شبکه توموچین در وایت‌پیپر فنی که از این شبکه ثبت شده است، از شبکه توموچین با این عنوان نام برده شده که بلاک چینی عمومی منطبق با ماشین مجازی اتریوم (EVM) است که هزینه تراکنش پایین..

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :

شبکه توموچین چیست؟ معرفی شبکه بلاکچین TomoChain و کاربرد های آن

سه‌گانه بلاک چین که شامل امنیت، تمرکز زدایی و مقیاس‌پذیری می‌شود همواره محل اختلاف است و گروه‌های زیادی با هدف برطرف کردن این معضل از آن انتقاد می‌کنند. اما در عمل این اتفاق نیفتاده و یکی از این موارد همواره قربانی دو مورد دیگر شده است. امنیت مسئله‌ای است که در شبکه‌های بلاک چینی به دلیل ارزش مالی غیر قابل چشم‌پوشی است، از بین مقیاس‌پذیری و غیرمتمرکز بودن هم باید یک مورد انتخاب شود. از زمانی که مکانیسم گواه اثبات سهام (PoS) ایجاد شده و نیاز به سخت‌افزارها و منابع محاسباتی قدرتمند را کمرنگ کرد، تلاش‌های زیادی صورت گرفت که یک شبکه پلاک چینی مقیاس‌پذیر، دارای قابلیت پشتیبانی از قرارداد هوشمند و سبز از لحاظ زیست محیطی ساخته شود. شبکه توموچین (TomoChain) حاصل این تلاش‌ها است که هدف اصلی آن برطرف کردن بسیاری از مشکلات شبکه اتریوم است.

آشنایی با شبکه توموچین

در وایت‌پیپر فنی که از این شبکه ثبت شده است، از شبکه توموچین با این عنوان نام برده شده که بلاک چینی عمومی منطبق با ماشین مجازی اتریوم (EVM) است که هزینه تراکنش پایین، زمان قطعیت سریع، اعتبارسنجی دوباره و برهم‌سازی به منظور تضمین امنیت از ویژگی‌های آن است. شبکه TomoChain در اوایل سال ۲۰۱۸ برای جذب سرمایه از طریق ICO برای ایجاد یک بلاک چین نوین اقدام کرد به طوری که شبکه اصلی (Mainnet) این پروژه از اواخر سال ۲۰۱۸ میلادی شروع به فعالیت کرد.

بخوانید  توکنومیکس چیست؟ بررسی 0 تا 100 مفهوم Tokenomics و کاربرد آن

شبکه توموچین برای حفظ امنیت و توافق بر سر تراکنش‌ها نوعی اجماع نیابتی بر پایه الگوریتم اثبات سهام نیابتی (DPoS) را انتخاب کرده است که با نام گواه رای‌گیری اثبات سهام (Proof of Stake Voting) شناخته می‌شود.

نحوه عملکرد شبکه توموچین چگونه است؟

همانطور که در مبحث معرفی بلاکچین توموچین اشاره شد، این شبکه برای ایمن‌سازی و اجرا از مکانیسم اجماع PoSV بهره می‌برد. شبکه توموچین برخلاف بیت کوین که در آن برای رسیدن به اجماع از استخراج و الگوریتم اثبات کار استفاده می‌شود، از قابلیت استیکینگ برخوردار است. استیکینگ فرایندی شبیه به استخراج است با این تفاوت که برای آن نیاز به سخت‌افزار وجود ندارد. در واقع کاربران کافی است که توکن‌های TOMO را به صورت آنلاین به اشتراک بگذارند و در ازای تأمین امنیت شبکه توموچین، جایزه دریافت کنند.

استفاده از قابلیت استیکینگ در شبکه توموچین برای همه افراد ممکن است. کسانی که از فرایند استیکینگ در این شبکه سود می‌برند، از طریق تأیید خودکار تراکنش‌ها، امنیت شبکه را تأمین می‌کنند. در این شبکه هرچقدر تعداد افراد سهام‌گذار بیشتر باشد، نتیجه آن فعالیت بهتر شبکه خواهد بود.

بخوانید  علت استفاده از ربات اسپات گرید چیست؟

آشنایی با ویژگی‌های شبکه بلاکچینی تومو

شبکه TomoChain یکی از شبکه‌هایی است که به منظور برطرف کردن مشکلات سه گانه بلاک چین راه‌اندازی شده است، ویژگی‌های متعددی دارد؛ در ادامه با مهم‌ترین ویژگی‌های این شبکه آشنا می‌شویم.

روش اجماع PoSV

در این روش همانند بسیاری از شبکه‌های دیگر استفاده کننده از الگوریتم گواه اثبات سهام، موجودیتی به نام اعتبارسنج وجود دارد. این موجودیت در شبکه توموچین، مستر نود (Masternode) نامیده می‌شود که وظیفه اصلی آن تولید و ثبت بلوک در شبکه است. در صورتی که هر کاربر بتواند ۵۰ هزار عدد از ارز تومو (TOMO) را استیک کرده و سخت‌افزار مناسب آن را فراهم کند؛ که معمولا از سرویس‌های ارائه کننده خدمات ابری مانند آمازون و گوگل برای این کار استفاده می‌شود، امکان ورود به استخر نامزدها (Candidate) را پیدا می‌کنند. در این استخر، از بین نودهایی که نامزد مسترنود شدن هستند، تنها تعداد ۱۵۰ نود که بتوانند بیشترین میزان رأی (به شکل کوین TOMO) دریافت کنند، می‌توانند وظیفه ساخت بلوک و ثبت تراکنش در دوره (Epoch) بعدی را بر عهده بگیرند.

بخوانید  علت رشد خیره‌کننده بیت کوین کش در رالی روز گذشته چه بود؟

هر دوره یا Epoch در شبکه بلاکچینی تومو از ۹۰۰ بلوک (با متوسط زمان بلوک‌ها دو ثانیه‌ای و در مجموع حدود ۳۰ دقیقه) تشکیل شده است. طبق برنامه تعیین شده و به شکل دوره‌ای، ۱۵۰ نود برگزیده در شبکه یا مسترنودهای فعال مسئولیت ساخت بلوک را بر عهده دارند. در صورتی که هر کدام از نودها در یک دوره فعال نباشند، جریمه می‌شوند و حتی در صورتی که برای ساخت بلوک برگزیده شوند، تا ۵ دوره از دریافت پاداش محروم می‌شوند. در صورت عدم فعالیت هر نود، این دوره تا زمانی که نود غیر فعال از جمع مسترنودها خارج شود به همین ترتیب ادامه پیدا می‌کند. در صورتی که یک نود از جمع مسترنودهای در شبکه توموچین خارج شود، برای دریافت وثیقه خود ۳۰ روز باید انتظار بکشد.

یکی از نوآوری‌هایی که در شبکه TomoChaim به منظور افزایش امنیت صورت گرفته، تأیید دوگانه (Double Validation) نام دارد که پس از ساخت بلوک موضوعیت پیدا می‌کند. در این روش زمانی که رهبر (Leader) بلوک ساخته شده خود را پیشنهاد می‌دهد، از بین مسترنودهای فعال در شبکه، یک مسترنود به صورت تصادفی انتخاب شده و وظیفه تأیید بلوک را بر عهده می‌گیرد. با توجه به اینکه ذات این انتخاب تصادفی است، به همین دلیل امکان تشکیل کارتل و هم‌دستی به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

بخوانید  یازده هزار سال زندان برای کلاهبرداری مدیر عامل صرافی تادکس ترکیه!

تومو زی (TomoZ)

شبکه توموچین تعدادی ویژگی را به ماشین مجازی اتریوم (EVM) افزوده که باعث شده قابلیت‌های جالب توجهی برای این شبکه به ارمغان آورد. یکی از ویژگی‌های مهم پروتکل تومو زی نام دارد. این پروتکل از استاندارد توسعه توکن نوین به نام TRC-21 استفاده می‌کند که برای قرارداد هوشمند مسئول توکن (Token Issuer) این امکان را فراهم می‌کند با پرداخت هزینه تراکنش به شکل ارز TOMO، پرداخت هزینه تراکنش به فرم توکن انتقال یافته ممکن شود. این از ویژگی فراتراکنش (Metatramsaction) در شبکه اتریوم الهام گرفته شده است که اجازه درنظر گرفتن این قابلیت برای توکن‌ها به شکل غیرمتمرکز و در سطح شبکه به هر صادر کننده توکن را فراهم می‌کند.

تومو پی (TomoP)

ماژول دیگری که در شبکه توموچین وجود دارد تومو پی نام دارد که امکان فرستادن تراکنش‌های خصوصی را با بهره‌گیری از تعهد پدرسن (Pedersen Commit) و امضاهای حلقوی (Ring Signature) فراهم می‌کند. با وجود این ماژول کاربران امکان پاک کردن رد پای تراکنش‌های خود بدون نیاز به سرویس‌های ثانویه (مانند تورنادو کش) را دارند. همچنین کاربران می‌توانند با استفاده از تومو پی به صورت مخفی، توکن یا کوین تومو به شخص دیگری ارسال کنند. برای این کار تومو زی نیز به کمک می‌آید تا نیازی به امضای اولیه کاربر به منظور ارسال درخواست به قرارداد هوشمند توکن نباشد و به این شکل فرایند مخفی ماند ساده‌تر شود.

بخوانید  نگاهی به سایت استخراج ترون imtoken ؛ پروژه‌ای با سود سرمایه‌گذاری بالا ولی مشکوک به کلاهبرداری!

کاربر با استفاده از این ماژول می‌تواند از طریق تعامل با قرارداد هوشمند TOMO Privacy Contract ردپای دیجیتالی خود را ارسال یا برای پاک کردن آن اقدام کند. با توجه به این که بار مصرف گس با پیچیده بودن اعمال قرارداد ارتباط مستقیم دارد، به منظور کاهش بار مصرف قراردادهای حریم خصوصی در شبکه توموچین از پیش کامپایل شده هستند که از این قراردادها به منظور فرایند اعتبارسنجی گواه RingCT و گواه Bulletproof استفاده می‌شود.

تومو ایکس (TomoX)

پروتکل دیگری که در شبکه TomoChain وجود دارد، به نام تومو ایکس شناخته می‌شود؛ به منظور حل مشکل نقدینگی و مبادله در شبکه طراحی و ایجاد شده است. با توجه به اینکه تعدد صرافی‌های غیرمتمرکز منجر به جزیره‌ای شدن نقدینگی و در نتیجه عدم استفاده بهینه از سرمایه شده است، این پروتکل می‌تواند با ویژگی‌ها و قابلیت‌های خود، شرایط ایجاد استخر گسترده از نقدینگی را فراهم کند. همچنین می‌توان صرافی‌ای به شکل دفتر سفارش (Orderbook) با استفاده از موتور تطبیق خارج از زنجیره ایجاد کرد.

بخوانید  ۳ دلیل برای ادامه پیدا کردن رکوردشکنی‌های هش ریت شبکه بیت کوین

در شبکه بلاکچینی تومو سفارش‌های کاربران از طریق موجودیت‌هایی به نام رله‌کنندگان (Relayers) به مسترنودها منتقل می‌شود. برای اینکه هر فرد بتواند به Relayer تبدیل شود باید به آدرس قرارداد هوشمند TOMO Relayers حداقل ۲۵ هزار کوین TOMO واریز کند. با توجه به این که مسترنودها محاسبات تطبیق سفارش در شبکه را انجام می‌دهند به همین دلیل علاوه بر دریافت پاداش به ازای ایجاد و تأیید بلوک، می‌توانند از این معاملات نیز پاداش دریافت کنند. یکی از نمونه‌های این سرویس که در شبکه تومو فعال است، تومودکس (TomoDEX) نام دارد.

شاردینگ

برای اتخاذ شاردینگ (Sharding) در شبکه توموچین طرحی پیشنهاد شده است؛ توموچین در حال حاضر این قابلیت را دارد که بتواند حدود ۲۰۰۰ تراکنش را در ثانیه پردازش کند. معماری پیشنهاد شده توموچین برای این کار مستر نود است که می‌تواند امنیت را بالا برده و دامنه برخی حملات را کاهش دهد. در این شبکه برای انتقال بین شاردها از شیوه Commit-Lock استفاده می‌شود که با اینکه تقریبا از همان منطق انتقال بین شبکه‌ای پیروی می‌کند اما روش آسان‌تری به حساب می‌آید. تومو والت (TOMO Wallet) کیف پول اختصاصی شبکه توموچین به منظور ساده‌تر شدن مدیریت آدرس‌ها در هر شارد، به ابزاری مجهز شده است که مدیریت آسان آدرس‌ها را میسر می‌کند.

بخوانید  در آخرین هک متامسک مارک کوبان میلیارد ۸۷۰۰۰۰ دلار از دست داد!

ارز دیجیتال تومو (TOMO) چیست؟

شبکه TomoChain دارای یک ارز بومی به نام تومو (TOMO) است که این ارز علاوه بر شبکه اصلی در شبکه‌های بایننس چین (BEP-2)، اتریوم (ERC-20) و سولانا (SPL) به صورت توکن رپ شده وجود دارد و می‌توان از پل توموبریج (TomoBridge) برای انتقال توکن‌ها بین این شبکه‌ها استفاده کرد. ارز دیجیتال تومو با توجه به ارزش مالی که دارد در رتبه ۳۵۲ با ارزش‌ترین ارزهای دیجیتال در دنیا قرار گرفته است. در حال حاضر تعداد ۸۹ میلیون عدد از کوین TOMO در بازار در حال گردش است؛ در حالی که تعداد عرضه نهایی این ارز دیجیتال در نهایت ۱۰۰ میلیون عدد خواهد بود. بیشترین قیمتی که این ارز از زمان عرضه تاکنون تجربه کرده است ۳.۹۲ دلار بود که تا به امروز موفق به رسیدن به این ارزش نشده است.

در عرضه اولیه این ارز دیجیتال، ۵۵ میلیون کوین عرضه و به فروش رسید. از تعداد کوین‌های تومو ۱۲ میلیون کوین برای تیم توسعه‌دهنده در نظر گرفته شده که قرار است در یک برنامه ۴ ساله و به صورت خطی آزاد شود. ۱۶ میلیون عدد از کوین‌ها نیز برای شرکای استراتژیک و برنامه‌های توسعه‌ای اکوسیستم در نظر گرفته شده است و در نهایت ۱۷ میلیون تومو نیز به منظور پرداخت پاداش اعتبارسنج‌ها و استیک کننده‌ها در نظر گرفته شده که طی ۸ سال ابتدایی آزاد خواهد شد. به طوری که در دو سال نخست پس از عرضه پاداش در نظر گرفته شده برای اعتبارسنج‌ها ۴ میلیون تومو در سال، در سه سال بعدی ۲ میلیون تومو در سال و در سال‌های پنجم تا هشتم این پاداش ۱ میلیون تومو در سال تعیین شده است.

بخوانید  تحلیل تکنیکال هفتگی ارزهای دیجیتال ۳۱ دسامبر (۱۰ دی)

آشنایی با نقشه راه شبکه TomoChain

مدیر ارشد اجرایی شبکه توموچین در اواخر سال ۲۰۲۱ میلادی در پستی به مناسبت سه سالگی شبکه اعلام کرد که تومو لبز (Tomo Labs) در آینده نزدیک فقط وظیفه پشتیبانی از سرویس‌های این شبکه را بر عهده خواهد گرفت و مدیریت بخشی از شبکه را به TOMO MasterDAO واگذار می‌کند. با این کار شبکه بلاکچینی تومو به سمت غیرمتمرکز شدن واقعی حرکت می‌کند. همچنین مدیر اجرایی این شبکه در این پست با اذعان به عدم موفقیت TomoX اعلام کرده است که برنامه تومولبز پشتیبانی از صرافی غیرمتمرکز برتر این شبکه یعنی Luaswap است. در این پست با توجه به مشکلات رگولاتوری و قانونی پروتکل TomoP حمایت از آن توسط تومو لبز تلویحا خاتمه پیدا کرده است.

شبکه توموچین؛ شبکه‌ای برای حل مشکل سه‌گانه بلاک چین

از زمانی که شبکه ایاس (EOS) به عنوان نقطه عطفی در کار شبکه‌های مبتنی بر گواه اثبات سهام فعالیت خود را آغاز کرد، شبکه‌های متعددی با هدف برطرف کردن مشکلات شبکه اتریوم و سایر شبکه‌های بلاکچینی ایجاد شده‌اند. شبکه توموچین یکی از این شبکه‌ها است که از قابلیت‌ها و ویژگی‌های قابل قبولی برخودار است اما نتوانست در جذب کاربر و سرمایه، به موفقیت زیادی دست پیدا کند. تغییراتی که این شبکه بر روی الگوریتم گواه اثبات سهام نیابتی اعمال کرد برخی از ایرادات آن را برطرف و احتمال برخی از حملات را کاهش داد. ویژگی‌ها و قابلیت‌های مثبت این شبکه مانند پروتکل‌های تومو ایکس، تومو پی، تومو زی، نرخ تراکنش بالا، زمان قطعیت اندک و تطابق کامل با EVM می‌توانست زمینه‌سازی رشد این شبکه را فراهم کند اما عدم تبلیغات مؤثر در مورد قابلیت‌های این شبکه، شرایط لازم را فراهم نکرد. شما درباره این شبکه و کاربردهای آن چه نظری دارید؟ آینده تومو را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

بخوانید  تاثیر تحولات شاخص دلار بر بیت کوین و آلت کوین‌ها؛ چه اتفاقی می‌افتد؟

برچسب هاپیشرفته

لینک کوتاه : https://lores.ir/?p=2597494

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها