تاریخ : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024
0

لورس :ارز دیجیتال فانتوم چیست؟ آشنایی با ارز Fantom

  • کد خبر : 2612205
  • ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۶:۵۳
لورس :ارز دیجیتال فانتوم چیست؟ آشنایی با ارز Fantom
به گزارش سایت اخبار ارزهای دیجیتال لورس :

اگر جزو افرادی هستید که اخبار مختلف دنیای ارزهای دیجیتال و بلاکچین‌ها را دنبال می‌کنید، حتما تا امروز با پروژه‌های بلاکچینی زیادی آشنا شده‌اید. هر کدام از این پروژه‌ها، به نحوی سعی می‌کنند یک یا چندین مورد از مشکلات بلاکچین‌های قدیمی را برطرف کنند. ارز دیجیتال فانتوم یکی از این پروژه‌هاست.
برای مثال، شبکه سولانا سعی می‌کند مشکل سرعت پایین و کارمزدهای بالای شبکه اتریوم را برطرف کند یا کازماس سعی می‌کند یک پل ارتباطی میان آنها ایجاد کند و صدها پروژه دیگر که سعی می‌کنند بلاکچین‌هایی بهینه و کاربردیتر از موارد فعلی ایجاد کنند.
ارز دیجیتال فانتوم (Fantom) یکی ازهمین موارد هستند. اگر می‌خواهید که به صورت کامل، شما را با این ارز دیجیتال و پروژه نوآورانه آشنا کنیم، حتما تا انتها با بیتمینو همراه باشید!
برای مشاهده قیمت فانتوم کلیک کنید
پلتفرم فانتوم پلتفرم فانتوم، یک بستر مناسب برای توسعه قراردادهای هوشمند است. این پلتفرم، یک پلتفرم متن باز، با بازدهی بالا، مقیاس‌پذیر و بسیار سریع است. این موارد، Fantom را به یکی از بسترهای ایده‌آل برای دارایی‌های دیجیتال و برنامه‌های غیرمتمرکز تبدیل می‌کن..

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :

اگر جزو افرادی هستید که اخبار مختلف دنیای ارزهای دیجیتال و بلاکچین‌ها را دنبال می‌کنید، حتما تا امروز با پروژه‌های بلاکچینی زیادی آشنا شده‌اید. هر کدام از این پروژه‌ها، به نحوی سعی می‌کنند یک یا چندین مورد از مشکلات بلاکچین‌های قدیمی را برطرف کنند. ارز دیجیتال فانتوم یکی از این پروژه‌هاست.

برای مثال، شبکه سولانا سعی می‌کند مشکل سرعت پایین و کارمزدهای بالای شبکه اتریوم را برطرف کند یا کازماس سعی می‌کند یک پل ارتباطی میان آنها ایجاد کند و صدها پروژه دیگر که سعی می‌کنند بلاکچین‌هایی بهینه و کاربردیتر از موارد فعلی ایجاد کنند.

ارز دیجیتال فانتوم (Fantom) یکی ازهمین موارد هستند. اگر می‌خواهید که به صورت کامل، شما را با این ارز دیجیتال و پروژه نوآورانه آشنا کنیم، حتما تا انتها با بیتمینو همراه باشید!

برای مشاهده قیمت فانتوم کلیک کنید

بخوانید  ارز کت کوین (catecoin) چیست؟

پلتفرم فانتوم

پلتفرم فانتوم، یک بستر مناسب برای توسعه قراردادهای هوشمند است. این پلتفرم، یک پلتفرم متن باز، با بازدهی بالا، مقیاس‌پذیر و بسیار سریع است. این موارد، Fantom را به یکی از بسترهای ایده‌آل برای دارایی‌های دیجیتال و برنامه‌های غیرمتمرکز تبدیل می‌کند.

البته بهتر است همین ابتدا این نکته را یادآور شویم که فانتوم یک شبکه بلاکچین نیست؛ بلکه شبکه‌ای متشکل از بلاکچین‌های مختلف است. این شبکه به کاربران خود اجازه می‌دهد که بلاکچین‌های خودشان را با قابلیت‌هایی مانند مقیاس‌پذیری، سرعت بالا و اثر بخشی مناسب بسازند.

Fantom اولین بستر مناسب بلاکچین‌ها و قراردادهای هوشمند مبتنی بر DAG (Directed acyclic graph) است که می‌تواند به صورت همزمان، چندین عملکرد مختلف را برای کاربران برنامه‌های DeFi ارائه دهد.

Fantom دارای سازوکاری کاملا متفاوت و نوآورانه است. این سازوکار که Lachesis نام دارد، سرعت تراکنش‌ها و فعالیت‌های دارایی‌های دیجیتال را بسیار بالا می‌برد و باعث می‌شود که فانتوم، نسبت به دیگر سیستم‌‌های مشابه، عملکرد و پیشرفت بسیار بهتری داشته باشد.

ماژولار بودن شبکه فانتوم، امکان شخصی‌سازی کامل بلاکچین‌های مختلف را متناسب با کاربردهایشان فراهم می‌کند. البته این پروژه از یک پروتکل اجماع سهام متفاوت استفاده می‌کند. تفاوت این پروتکل با دیگر پروتکل‌های PoS در این است که همه آنها، یک مستر نود یا رهبر دارند؛ اما در fantom، هیچ مقامی به نام مستر نود وجود ندارد و اصطلاحا بدون رهبر یا Leaderless است. این موضوع، امنیت بسیار بالایی برای شبکه به ارمغان می‌آورد.

بخوانید  افزایش شدید کارمزدهای اتریوم؛ ۳۰ دلار برای هر تراکنش!

بنیان گذاران پروه فانتوم، چه کسانی هستند؟

بنیاد Fantom، مالک پروژه فانتوم است و در سال ۲۰۱۸ توسط شخصی اهل کره جنوبی به نام آن بیانگ ایک (Ahn Byung Ik) ایجاد شده است. ایک یکی از دانشمندان برجسته علوم کامپیوتری است و دکترای علوم کامپیوتر خود را دریافت کرده است.

همچنین آقای ایک یکی از نویسندگان مطرح مجله معروف Fortune است. البته بهتر است این نکته را هم بگوییم که او حدودا ۲ سال قبل، به کلی از پروژه Fantom خارج شده و در حال حاضر، مایکل کونگ (Michael Kong) وظیفه مدیریت این پروژه را بر عهده دارد. او دانش آموخته رشته فناوری اطلاعات از دانشگاه سیدنی استرالیا است.

علاوه بر این دو نفر، افراد متخصص زیادی در بنیاد فانتوم در حال فعالیت هستند که سوابق بسیار خوب و درخشانی دارند و از دانش بسیار بالایی در صنعت بلاکچین و برنامه نویسی برخوردار هستند.

ویژگی‌های شبکه فانتوم

در ادامه، سعی کردیم تا تعدادی از ویژگی‌های شبکه فانتوم را برای شما بیاوریم که بتوانید به صورت کامل با کاربردهای آن آشنا شوید. ممکن است برخی از موارد مانند مقیاس پذیری را در بسیاری از پروژه‌ها دیده باشید؛ اما مهم است بدانید که هر شبکه، استفاده متفاوتی درباره مقیاس پذیری دارد.

این شبکه شبکه ماژولار است!

ماژولار بودن یک پروژه، بر خلاف اسم عجیبش، تعریف ساده‌ای دارد. ماژولار یکی از اصول طراحی است که سیستم یا پروژه را به قطعات کوچکتر تقسیم می‌کند و هر کدام از قسمت‌ها را می‌توان در پروژه دیگری مورد استفاده قرار دهیم.

بخوانید  تحلیل قیمت بیت کوین: رفتار سرمایه‌گذاران بلندمدت نشان می‌‌دهد که قیمت باز هم کاهش می‌یابد

شبکه اصلی فانتوم، اپرا (Opera) نام دارد و وظیفه حفظ اجماع بین نودهای پروتکل Lachesis را بر عهده دارد. اپرا به عنوان یک شبکه متن باز، سریع، بدون مجوز و با امنیت بالا برای ساخت برنامه‌های غیر متمرکز شناخته می‌شود. همچنین با اتریوم و ماشین مجازی آن (EVM) نیز سازگاری دارد و یک کیت توسعه اختصاصی به نام ماشین مجازی فانتوم (FVM) نیز دارد که در سال ۲۰۲۰ معرفی شد.

ماژولار بودن شبکه فانتوم، آن را بسیار منعطف می‌کند. توسعه دهندگان مختلف می‌توانند برنامه‌های غیر متمرکزشان که روی شبکه اتریوم در حال فعالیت است را در عرض چند دقیقه و به راحتی، به اپرا منتقل کنند. این کار، عملکرد پروژه آنها را تا میزان بسیار زیادی افزایش می‌دهد و هزینه‌های آنها را بسیار کمتر می‌کند.

بیشتر بخوانید : اتریوم چیست

مقیاس پذیری Fantom، مثال زدنی است!

در شبکه Fantom، هر بلاکچین از یک بلاکچین دیگر کاملا مستقل است؛ درست است که آنها می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و تعامل داشته باشند، اما نکته مهم این است که ازدحام شبکه اصلی (یعنی اپرا) و ترافیک بالای آن قرار نمی‌گیرد. چیزی که در بلاکچین‌های قدیمی‌تر شاهد آن بوده‌ایم.

بگذارد این مورد را کمی بیشتر توضیح دهیم:

بخوانید  شبکه Base از سولانا پیشی گرفت: علت چه بود؟

نسل اول شبکه‌های بلاکچینی مثل اتریوم، مفهوم تازه‌ای به نام قراردادهای هوشمند را به جهانیان معرفی کردند. قراردادهای هوشمند، مجموعه‌ای از دستورات منطقی مشروط هستند که امکان اجرای برنامه‌ها را در شبکه بلاکچین میسر می‌کنند.

بلاکچین‌های نسل دوم یعنی همین اتریوم و دوستان آن زمانش، تا زمانی برای اجرا و میزبانی این قراردادها مناسب بودند که آنها به حد امروز پیچیده نشده باشند. با پیشرفته و پیچیده‌تر شدن این برنامه‌ها و همچنین زیاد شدن تعداد کاربران آنها، سرعت شبکه کاهش پیدا می‌کند؛ دلیل این کاهش سرعت هم معلوم است! هزاران قرارداد هوشمند بر بستر اتریوم فعال هستند و همه آنها از زیرساخت یکسانی استفاده می‌کنند.

این مثل این است که در یک سیستم کامپیوتری، تعداد زیادی برنامه کم حجم و پر حجم را به صورت همزمان باز کنیم! یا سیستم هنگ می‌کند و نیاز است آن را مجددا راه اندازی یا ریستارت کنید، یا اینکه لگ زیاد و عملکرد بسیار پایینی را تجربه خواهید کرد!

فانتوم سعی کرده که این مشکل را با اجرای بلاکچین اختصاصی برای هر برنامه حل کند؛ اگر بخواهیم باز هم از مثال کامپیوتر استفاده کنیم، اینطور می‌شود که به جای اجرای همزمان چندین برنامه، هر کدام از آنها را روی یک کامپیوتر اجرا کنید! به این صورت، فشاری روی هیچ کدام از این دستگاه‌ها وارد نمی‌شود و برنامه‌ها هم بدون هیچ تداخل عملکرد با برنامه دیگر، کار خودشان را انجام می‌دهند به همین سادگی!

بخوانید  آیا ونزوئلا به ماینرهای بیت کوین که توسط مجرمان داخل زندان اداره می‌شدند، یارانه پرداخت می‌کرد؟

مشاهده قیمت لحظه ای ارز دیجیتال

  • قیمت اتریوم
  • قیمت بیت کوین
  • قیمت تتر
  • قیمت دوج کوین
  • قیمت سولانا

این پروژه، به محیط زیست آسیبی نمی‌رساند!

شبکه Fantom با استفاده از الگوریتم اثبات سهام، امنیت خودش را تامین می‌کند؛ درست برعکس بیت کوین و اتریوم و سایر ارزهای دیجیتالی که امنیتشان را با استفاده از الگوریتم اثبات کار (PoW) تامین می‌کنند.

دستگاه‌های ماینینگ را دیده‌اید؟ همین دیتگاه‌های نه چندان کوچک، برق بسیار زیادی مصرف می‌کنند و باعث آسیب رسیدن به طبیعت می‌شوند. استفاده از الگوریتم اثبات سهام، به غیر متمرکز بودن شبکه نیز کمک شایانی می‌کند.

فانتوم متن باز است

شاید برای بسیاری از افراد، متن باز بودن یک پروژه یا برنامه اصلا مهم نباشد؛ اما این یکی از جنبه‌های شفافیت کار در هر پروژه را نشان می‌دهد. تیم توسعه دهنده Fantom، خودش را متعهد به ایجاد بلاک‌هایی می‌داند که همه افراد بتوانند از آنها استفاده کنند و هر کس که دانش کدنویسی داشته باشد، بتواند آن را بر اساس نیاز و علاقه خود ویرایش و شخصی سازی کند.

هدف اصلی تیم توسعه دهنده فانتوم، این است که کار خودش را با شفافیت بالا ارائه دهد و اگر مشکلی در شبکه وجود دارد، افراد دیگر بتوانند آنها را شناسایی و اقدام به رفع آنها کنند. کدهای پروژه فانتوم در حساب گیتهاب این پروژه موجود است.

سرعت بالای انجام تراکنش‌ها

شبکه فانتوم، سرعیت بسیار بالا و مثال زدنی دارد. مانیزم Lachesis باعث می‌شود که تایید و ایجاد هر بلاک، در کمتر از ۱ ثانیه انجام شود. مقیاس پذیری بالای شبکه و همچنین استفاده از زیرساخت‌های بسیار قدرتمند، باعث افزایش سرعت این شبکه شده است.

بخوانید  بهترین ارز‌های دیجیتال ارزان قیمت (مناسب برای سرمایه گذاری)

با توجه به این مورد که هر بلاک، درای هزاران تراکنش است و در کمتر از ۱ ثانیه، شاهد کامل شدن یک بلاک و ساخته شدن بلاک دیگر هستیم، پس می‌توانیم نتیجه بگیریم که فانتوم می‌تواند در هر ثانیه، بیش از هزاران تراکنش را انجام و تایید کند.

ارز دیجیتال فانتوم

توکن شبکه Fantom، با همین نام و نماد FTM شناخته می‌شود. این ارز دیجیتال، کاربردهای مختلفی دارد و در موارد زیادی مانند استیک کردن، مشارکت در مدیریت امور شبکه، انجام تراکنش‌های مختلف درون شبکه و همچنین پرداخت کارمزدها استفاده کرد.

نکته جالبی که درباره این ارز دیجیتال وجود دارد، این است که توکن‌های آن در ۳ نوع مختلف وجود دارند:

  1. Opera FTM که توکن قابل استفاده در شبکه اصلی است.
  2. توکن مبتنی بر استاندارد ERC-20 که سازگار با شبکه اتریوم است.
  3. توکن مبتنی بر استاندارد BEP-2 که سازگار با شبکه بلاکچین بایننس است.

یادتان هست که گفتیم فانتوم با اتریوم سازگار است؟ درست همین را مدنظر داشتیم. شما می‌توانید با خرید یک توکن FTM از نوع ERC-20، آن را به والت مدنظرتان ارسال کنید و پس از دریافت، آن توکن به صورت خودکار تبدیل به یک Opera FTM می‌شود.

بخوانید  دلایل صعود بیت کوین ۲۹ شهریور ۱۴۰۲

توکن‌های Fantom مبتنی بر استاندارد BEP-2 نیز وجود دارند. البته این نکته را هم به یاد داشته باشید که برای استفاده توکن FTM در شبکه اصلی، تنها می‌توانید از توکن‌های Opera استفاده کنید!

ارز دیجیتال فانتوم در حال حاضر، در رتبه ۳۲ام برترین ارزهای دیجیتال بازار قرار دارد و ارزش هر واحد از آن، حدودا ۲ دلار است.

آینده ارز دیجیتال فانتوم

ارز دیجیتال فانتوم یکی از ارزهای آینده‌دار است و از لحاظ فاندامنتال، پتانسیل بسیار بالایی برای رشد قیمتی دارد. فناوری‌های مورد استفاده در بستر شبکه Fantom، تیم توسعه دهنده و مدیریتی قدرتمند، همکاری با سازمان‌های مختلف جهانی در حوزه غذا و دارو و همچنین همکاری‌های متعدد با بسیاری از کشورها، آن را به یک ارز دیجیتال آینده‌دار تبدیل کرده است.

درست است که سرمایه گذاری کوتاه مدت در فانتوم، چندان بصرفه نیست؛ اما اگر قصد سرمایه گذاری‌های بلند مدت دارید، بهتر است درصد اندکی از بودجه‌تان را به این پروژه اختصاص دهید. در سال ۲۰۲۱ میلادی، Fantom توانست رشد قیمت بسیار زیادی را تجربه کند و از حدود ۲ سنت، به ۳ دلار و بیشتر برسد!

برای مثال، در اولین روز سال ۲۰۲۱، فانتوم کمتر از ۲ سنت قیمت داشت و در ۸ نوامبر سال گذشته، سقف قیمتی ۳٫۱۸ را تشکیل داد! پیشبینی می‌شود این افزایش قیمت در طی سال ۲۰۲۳ نیز ادامه‌دار باشد و احتمالا شاهد افزایش قیمت این ارز دیجیتال دوست داشتنی خواهیم بود.

بخوانید  تحلیل ارزهای دیجیتال ۲۷ شهریور

بیشتر بخوانید: بیت کوین چیست؟

از کدام صرافی ارز دیجیتال فانتوم بخریم؟

اما سوالی که مطرح می‌شود، این است که از کجا می‌توانیم ارز دیجیتال فانتوم را تهیه کنیم؟ مسلما می‌توانید آن را از صرافی‌های برتر جهانی مانند بایننس (Binance) و صرافی مشهور دیگر تهیه کنید.

اما به دلیل سیاست‌های تحریمی آمریکا، هر لحظه این احتمال وجود دارد که سرمایه ایرانیان فعال در این صرافی‌ها بلوکه شود. همین اواخر، صرافی بایننس احراز هویت افراد در این پلتفرم را اجباری کرد و تعداد بسیاری زیادی از افراد، مجبور به کوچ از این صرافی شدند.

پیشنهاد ما این است که از صرافی‌های ایرانی معتبر استفاده کنید. شما می‌توانید ارز دیجیتال فانتوم را از صرافی‌های ایرانی که از این ارز پشتیبانی می‌کنند استفاده کنید.

صرافی‌هایی مانند نوبیتکس، بیت پین، بیت ۲۴، آبان تتر و اوکی اکسچنج و والکس از معروف‌ترین و معتبرترین صرافی‌های ایرانی هستند که خدمات خرید و فروش ارز دیجیتال فانتوم را ارائه می‌دهند.

والت‌های مورد استفاده برای ارز دیجیتال فانتوم

یادتان هست گفتیم که ۳ مدل توکن FTM وجود دارد؟ شما باید بسته به مدل توکن خریداری شده، آن را در یک والت خاص قرار دهید. برای مثال، اگر از توکن‌های FTM مبتنی بر ERC-20 استفاده می‌کنید، باید آن را در یکی از والت‌هایی که از توکن‌های ERC-20 پشتیبانی می‌کنند قرار دهید. متامسک والت (MetaMask Wallet) و مای اتر والت (My Ether Wallet)، بهترین و معتبرترین انتخاب‌های پیش روی شما هستند.

بخوانید  سطح ۲۰ دلاری سولانا شکسته شد؛ ریزش بیشتر تا کجا ادامه دارد؟

توکن‌های مبتنی بر بلاکچین بایننس یا همان bep-2 ها، باید در والت بلاکچین بایننس ذخیره شود. و در انتها، توکن‌های Opera را باید در وات اختصاصی فانتوم یعنی فانتوم والت (Fantom Wallet) ذخیره کنید!

جمع بندی

در این مطلب، شما را با پروژه فانتوم و ارز دیجیتال آن یعنی FTM آشنا کردیم. همان طور که گفته شد، Fantom یک پلتفرم با کارایی بسیار بالا، امنیت زیاد، سریع، مقیاس پذیر و متن باز است که میزبان تعداد بسیار زیادی قرارداد هوشمند است.

خیلی از افراد، اعتقاد دارند که پروژه فانتوم می‌تواند در ساخت شهرهای هوشمند در کره جنوبی مورد استفاده قرار بگیرد. البته این در حد یک نظریه است و رخ دادن آن معلوم نیست!

اما اگر این پلتفرم بتواند در این مورد با دیگر نهادها همکاری داشته باشد و سربلند از این پروژه عظیم بیرون بیاید، باید شاهد افزایش قیمت و قدرت آن در بازار ارزهای دیجیتال باشیم و آن را جزو ۱۰ ارز دیجیتال برتر بدانیم. البته این موارد علاوه بر Fantom، به پیشرفت صنعت نیز بستگی دارد.

همان طور که قبل‌تر گفتیم، این موارد تنها در حد یک نظریه یا نهایتا یک چشم انداز در ۱۰ سال آینده هستند و احتمال اینکه اجرایی شود (در حال حاضر) بسیار اندک است.

بخوانید  لوریج چیست؟ آشنایی با معنی leverage در بازار ارز دیجیتال

از اینکه تا انتها این مطلب از سایت بیتمینو ما را همراهی کردید بسیار از شما ممنونیم. شما می‌توانید با مراجعه به صفحه وبلاگ سایت ما، از دیگر مقالات منتشر شده دیدن کنید.

سوالات متداول:

۱) کیف پول ارز فانتوم چیست؟

Phantom یک کیف پول رمزنگاری شده برای اکوسیستم Solana از برنامه‌های Web3 است. مشابه نحوه اتصال کاربران به اینترنت از طریق مرورگر وب، کیف پول‌های ارزهای دیجیتال به کاربران اجازه می‌دهند با بلاک چین و برنامه‌های غیرمتمرکز مربوطه خود (dapps) تعامل داشته باشند.

۲) چرا فانتوم بهتر از سولانا است؟

یک تفاوت عمده وجود دارد. سولانا از یک شبکه یکپارچه استفاده می‌کند در حالی که Fantom مجموعه‌ای از بسیاری از بلاک‌چین‌های مستقل است. فانتوم از ماشین مجازی اتریوم نیز پشتیبانی می‌کند. این امر Fantom را برای توسعه دهندگان dApp که قبلاً با محیط توسعه اتریوم آشنا هستند آسان‌تر می‌کند.

۳) آیا فانتوم بهتر از کاردانو است؟

این شبکه کاملاً با EVM سازگار است؛ به این معنی که تبدیل یا گسترش به Fantom نیازی به ضبط Dapps ندارد. علاوه بر این، این شبکه در مقایسه با Cardano یا Ethereum مقیاس‌پذیری بیشتری را ارائه می‌دهد. این شبکه دارای یک زمان نهایی است که عملکرد بالای آن را تکمیل می‌کند.

در بیتمینو بخوانید :

  • آشنایی با زبان های برنامه نویسی بلاک چین (زبان های برنامه نویسی ارز دیجیتال)

Originally posted 2023-05-13 21:30:05.

The post ارز دیجیتال فانتوم چیست؟ آشنایی با ارز Fantom appeared first on بیتمینو.

لینک کوتاه : https://lores.ir/?p=2612205

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها