تاریخ : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024
1

لورس :نحوه کار صرافی ارز دیجیتال چگونه است؟ صرافی ها چگونه کار می کنند

  • کد خبر : 2598498
  • ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۳
لورس :نحوه کار صرافی ارز دیجیتال چگونه است؟ صرافی ها چگونه کار می کنند
به گزارش سایت اخبار ارزهای دیجیتال لورس :

نحوه کار صرافی ارز دیجیتال چگونه است؟ صرافی ها چگونه کار می کنند اندازه بازار ارزهای دیجیتال در حال حاضر بیش از یک تریلیون دلار ارزش دارد و شاهد رشد ارزهای دیجیتال و امور مالی غیرمتمرکز هستیم. روزانه ارزهای زیادی به لیست رمزارزها اضافه می‌شود؛ بنابراین معامله‌گران کنجکاو کریپتو باید درباره یک پلتفرم مناسب و طرز کار آن، که به آنها اجازه می‌دهد تا در بازار ارزهای دیجیتال معامله کنند، بیشتر بدانند. درست مانند پلتفرم‌های مبادلات سنتی سهام و کالا، صرافی‌ ارزدیجیتال نیز پلتفرم‌هایی هستند که امکان معامله انواع مختلف رمزارزها را برای کاربران فراهم می‌کنند.
در این مقاله به نحوه کار صرافی ارز دیجیتال می‌پردازیم و تفاوت آن با اکسچنج‌های فیزیکی را بیان می‌کنیم.
بلاکچین و نحوه کار صرافی ارز دیجیتال؛ پایان محدودیت‌های صنعت مالی سنتی با ظهور تکنولوژی بلاکچین، خیلی چیزها تغییر کرد. یکی از موارد مهمی که دستخوش تغییر شد، صنعت مالی و بانکداری بود که به واسطه ظهور بلاکچین و ارزهای دیجیتال دیگر مانند سابق طرفدار نداشت. در واقع خیلی از کاربران این سیستم که مجبور به استفاده از آن بودند با ظهور بل..

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :

نحوه کار صرافی ارز دیجیتال چگونه است؟ صرافی ها چگونه کار می کنند

اندازه بازار ارزهای دیجیتال در حال حاضر بیش از یک تریلیون دلار ارزش دارد و شاهد رشد ارزهای دیجیتال و امور مالی غیرمتمرکز هستیم. روزانه ارزهای زیادی به لیست رمزارزها اضافه می‌شود؛ بنابراین معامله‌گران کنجکاو کریپتو باید درباره یک پلتفرم مناسب و طرز کار آن، که به آنها اجازه می‌دهد تا در بازار ارزهای دیجیتال معامله کنند، بیشتر بدانند. درست مانند پلتفرم‌های مبادلات سنتی سهام و کالا، صرافی‌ ارزدیجیتال نیز پلتفرم‌هایی هستند که امکان معامله انواع مختلف رمزارزها را برای کاربران فراهم می‌کنند.

بخوانید  راه‌اندازی تست‌نت Holesky اتریوم با مشکل مواجه شد

در این مقاله به نحوه کار صرافی ارز دیجیتال می‌پردازیم و تفاوت آن با اکسچنج‌های فیزیکی را بیان می‌کنیم.

بلاکچین و نحوه کار صرافی ارز دیجیتال؛ پایان محدودیت‌های صنعت مالی سنتی

بلاکچین و نحوه کار صرافی ارز دیجیتال

با ظهور تکنولوژی بلاکچین، خیلی چیزها تغییر کرد. یکی از موارد مهمی که دستخوش تغییر شد، صنعت مالی و بانکداری بود که به واسطه ظهور بلاکچین و ارزهای دیجیتال دیگر مانند سابق طرفدار نداشت. در واقع خیلی از کاربران این سیستم که مجبور به استفاده از آن بودند با ظهور بلاکچین و رمزارزها به سمت آن کشیده شدند و استفاده از نهادهای مالی سنتی را کاهش دادند. پس از ایجاد بلاکچین و کریپتوکارنسی، نیاز به پلتفرم‌هایی احساس شد که کاربران بتوانند مانند بازارهای مالی سنتی به معامله این دارایی‌ها بپردازند. بنابراین اکسچنج‌های ارز دیجیتال شکل گرفتند تا کاربران بتوانند به راحتی به معامله و سرمایه‌گذاری در این بازار بپردازند.

با ظهور این پلتفرم‌ها و با توجه به نحوه کار صرافی ارز دیجیتال بسیاری از معامله‌گران بازارهای سنتی مانند بورس و کالا نیز به بازار کریپتو جذب شدند. این مهاجرت تریدرها بخاطر عدم رضایت از سیستم ملی سنتی، نوسان بالای بازار کریپتو، امکانات زیاد صرافی‌های ارز دیجیتال و مخالفت با سیستم بانکداری بود که باعث تشکیل اجتماعی از تریدرها، کریپتوآنارشیست‌ها و علاقمندان به تکنولوژی شد.

بخوانید  بررسی موانع رشد قیمت بیت کوین در کوتاه مدت؛ حمایت‌ها و مقاومت‌های بیت کوین در کجا قرار دارند؟

در حال حاضر اکسچنج‌های ارز دیجیتال علاوه بر امکان خرید و فروش رمزارزها؛ امکاناتی مانند سهام‌گذاری، شرکت در IEO، معاملات فیوچرز و مارجین و برداشت سریع پول را به کاربران ارائه می‌دهند. با وجود امکانات بیشتر صرافی‌های کریپتویی در مقابل بروکرها یا پلتفرم‌های معاملات بورس و کالا؛ هنوز این بازار با کارمزدهای بالا برای ارائه خدمات مواجه است.

نوشته های مشابه

  • نحوه کار صرافی ارز دیجیتال نحوه کار صرافی ارز دیجیتال چگونه است؟ صرافی ها چگونه کار می کنند ۲۸ تیر ۱۴۰۲
  • معرفی بهترین بروکر ارز دیجیتال بهترین بروکرهای ارز دیجیتال کدامند؟ لیست بروکر های رمز ارز ۲۵ تیر ۱۴۰۲

با وجود مخالفت قانونگذاران، بلاکچین، صنعت کریپتو و اکسچنج‌های ارز دیجیتال، در مقابل سیستم مالی سنتی ایستاده‌اند تا شفافیت، حریم خصوصی و عدم تمرکز را در بازار مالی محقق کنند.

نحوه کار صرافی ارز دیجیتال

در ادامه به بررسی نحوه کار صرافی ارز دیجیتال می‌پردازیم. به صورت کلی در بازار کریپتو سه نوع اکسچنج‌ وجود دارد که عبارتند از: صرافی متمرکز، غیرمتمرکز و هیبرید. صرافی متمرکز، همانطور که از نامش پیداست، توسط یک نهاد مرکزی یا شرکت اداره می‌شود. این نوع صرافی‌ها مانند بورس اوراق بهادار یا کارگزاری‌های تمام وقت کار می‌کنند. ممکن است این اکسچنج‌ها مانند بایننس بر بستر بلاکچین راه‌اندازی شوند، اما کاربران برای استفاده از آنها ملزم به واریز دارایی و اعتماد به صرافی هستند.

بخوانید  هولد یا ترید ارز دیجیتال؟ ۲ روش کسب درآمد از ارزهای دیجیتال

اما در صرافی‌های غیرمتمرکز مانند یونی سواپ لزومی به واریز دارایی نیست و تریدرها برای انجام معاملات تنها کیف پول خود را به اکسچنج‌ متصل می‌کنند. اکسچنج‌های غیرمتمرکز کاملاً مستقل هستند و نهاد مرکزی امکان دسترسی به وجوه کاربران را ندارد. علاوه بر این کاربران ملزم به انجام KYC نیستند و بنابراین از حریم خصوصی بیشتری در تراکنش‌های خود برخوردار هستند.

صرافی هیبریدی ترکیبی از هر دو صرافی CEX و DEX است و برای ارائه بهترین‌های هر دو نوع طراحی شده است. آنها سهولت و راحتی اکسچنج‌ متمرکز را در کنار حریم خصوصی و امنیت یک صرافی غیرمتمرکز ارائه می‌دهند.

تفاوت نحوه کار صرافی ارز دیجیتال با صرافی فیزیکی

تفاوت نحوه کار صرافی ارز دیجیتال با صرافی فیزیکی

۱. مالک

موسس و بنیان‌گذار صرافی، مالک دارایی دیجیتال شما نیست؛ آن‌ها تنها بسترهای لازم را برای معامله کاربران ایجاد می‌‌کنند تا معامله‌گران بتوانند در فضایی امن و حرفه‌ای به ترید بپردازند. کاربران مالک دارایی خود هستند و برای آن تصمیم می‌گیرند؛ صاحبان اکسچنج‌ نمی‌توانند با سرمایه شما معامله کنند.

بخوانید  بررسی شبکه ترون در تراست ولت + نکات طلایی

۲. اعتماد

در حال حاضر بازارهای مالی یک فضای گسترده هستند که به موقعیت فیزیکی محدود نمی‌شوند. صرافی‌های فیزیکی کمی با این بازار بزرگ، به‌روز و غیرمتمرکز فاصله دارند و وابستگی مکانی آن‌‌ها محدودیت‌های فراوانی را ایجاد می‌کند. بازارهای آنلاین تعطیل نمی‌شوند اما یک اکسچنج فیزیکی ممکن است یک روز در مکانی باشد و روز دیگر تعطیل شود. تمام کار اکسچنج‌های فیزیکی بر اساس اعتماد به موقعیت مکانی است که می‌تواند در هر لحظه وجود نداشته باشد.

موضوع مهم دیگر در خصوص اعتماد به صرافی ارز دیجیتال این است که همه چیز در شبکه اطلاعاتی بلاکچین کاملاً شفاف و قابل پیگیری است. تمام اعضای حاضر در شبکه می‌توانند به اطلاعات معامله‌ها دسترسی داشته باشند و در امنیت بالا کار خود را پیش ببرند. این اطلاعات برای همیشه در شبکه باقی مانده و هرگز کسی نمی‌تواند‌ آن‌ها را حذف یا دستکاری کند.

۳. قیمت گذاری

پلتفرم‌های ارز دیجیتال به کاربران خود این امکان را می‌دهند که قیمت‌ها را خودشان مشخص کنند و همه چیز براساس عرضه و تقاضا بین افراد مشخص می‌شود (مانند پلتفرم معاملاتی والکس). کاربران در این پلتفرم‌ها، شرایطی متعادل و منصفانه را تجربه می‌کنند و می‌توانند با این شرایط یک ارز را با قیمت بهتری از آنچه خریداری کرده‌اید، بفروشید. صرافی‌های فیزیکی چنین شرایطی ندارند و قیمت‌ها توسط خودشان با توجه به بازارهای سنتی مشخص می‌شود و شما حق انتخاب ندارید.

بخوانید  پلتفرم آموزشی یونی سواپ در میان توسعه نسخه ۴ راه اندازی می شود

۴. معامله گری

معامله و نحوه کار صرافی ارز دیجیتال

صرافی‌ ارز دیجیتال به شما این امکان را می‌دهد تا معامله‌گری کنید و بتوانید در هر ترید نقاط حساس بازار را پیدا کنید، به کسب سود بپردازید و سرمایه خود را افزایش دهید. اکسچنج فیزیکی چنین امکانی را به شما نمی‌دهد و تنها می‌توانید ارز فیات خود را به فیات دیگری تبدیل کنید یا نقل و انتقال انجام دهید. همین یکی از مزیت‌های بزرگ ارزهای دیجیتال و اکسچنج‌های آن‌هاست که به شما امکان خلق ثروت و کسب درآمد می‌دهند.

۵. تنوع سهم ها

شما با حضور در بازار رمزارزها شانس این را دارید تا هر مقدار که می‌خواهید از ارزهای مورد نظر خودتان را داشته باشید و تنوع این کوین‌ها در اکسچنج‌های کریپتویی بسیار زیاد است. اکسچنج فیزیکی چنین شانس بزرگی را به شما نمی‌دهد و تنها می‌توانید از بازار مشخصی سهم داشته باشید و انتخاب‌هایتان محدود است.

۶. پشتیبانی

صرافی‌های رمزنگاری موظف هستند از عملکرد صحیح سایت و رفع مشکلات احتمالی بین معامله‌گران مختلف اطمینان کامل حاصل کرده و عملکردی بی‌نقص داشته باشند. بنابراین در چنین سیستم‌هایی، سرویس پشتیبانی حرفه‌ای ارائه می‌شود که به شما کمک می‌کند تا مشکلات را به‌صورت ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته بدون تعطیلی حل کنید. پشتیبانی اکسچنج دیجیتال در شرایط مختلف از جمله این موارد در کنار شما هستند:

  • مراحل ایجاد حساب کاربری و تایید آن
  • واریز و برداشت وجه
  • هرگونه مشکل یا ابهام که در خصوص استفاده از سیستم سایت و اپلیکیشن آن‌ها دارید
بخوانید  چگونه بیت کوین بخریم؟ راهنمای تصویری معامله بیت کوین در ایران

اکثر صرافی‌های فیزیکی و سنتی در ارائه پشتیبانی ضعیف عمل‌ می‌کنند و مشتریان ممکن است نتوانند همیشه و بدون تعطیلی به آن‌ها دسترسی داشته باشند. تمام اطلاعاتی که مشتریان از اکسچنج دارند، شماره تماس و نشانی است که ممکن است در تعطیلات یا موارد اضطراری که مشتریان به آن‌ها نیاز دارند در دسترس نباشند.

۷. سرعت

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای مورد توجه معامله‌گران، سرعت است. وظیفه اصلی اکسچنج ارز دیجیتال ایجاد شرایط مناسب تجاری برای همه فعالان بازار است. سیستم معاملاتی این صرافی‌ها به شما این امکان را می‌دهد مبادله یک رمزارز با ارز دیگر در عرض چند دهم ثانیه انجام شود. همچنین شما محدودیتی برای انتقال مبالغ بزرگ ندارید.

استفاده از اکسچنج فیزیکی معمولاً مدت زمان پردازش معاملات را برای شما بیشتر می‌کند. باید منتظر بمانید تا درخواست شما بررسی و تأیید شود که این یعنی فیلترهای بیشتر و زمان طولانی‌تر.

نحوه کار صرافی ارز دیجیتال و گسترش پذیرش رمزارزها

بلاکچین و نحوه کار صرافی ارز دیجیتال

بلاکچین فرصتی را فراهم کرد تا نه تنها بازارهای مالی و ارزهای دیجیتال که صنایع مختلف نیز از آن بهره‌مند می‌شوند. پس از ظهور کریپتوکارنسی، بسیاری از رسانه‌ها و دولت‌ها سعی کردند در مقابل آن مقاومت کنند و مانند هر فناوری تازه‌ای با هجمه‌های زیادی روبه‌رو شد. گذشت زمان و آگاهی جامعه از این فناوری باعث شد تا مخالفت‌ها کمتر شده و دانش کلی نسبت به آن افزایش پیدا کند. اکنون بسیاری از کشورها ارزهای دیجیتال را پذیرفته‌اند، برای آن قانون، مالیات یا مجوز در نظر گرفته‌اند و حتی برخی از آن‌ها مانند سوئیس (ایالت زوگ) و آمریکا (شهر میامی) آن را به‌ عنوان روشی برای پرداخت مالیات‌ قبول کرده‌اند.

بخوانید  ۶ استیبل کوین از ۲۲ آگوست به ارزش ۶۶۳.۲ میلیون دلار درآمد کسب کردند

امنیت و شفافیتی که نحوه کار صرافی‌ ارز دیجیتال و بلاکچین با خود به‌همراه آورده‌ است، می‌تواند در خلق توسعه پایدار و رشد ثروت اثر زیادی داشته باشد. کشورهای دیگری هم هستند که رمزارزها را پذیرفته و این شانس را در اختیار مردم و خودشان قرار داده‌اند تا با پیشرفت جهانی هم‌مسیر شوند؛ ژاپن، استرالیا، آلمان، بریتانیا، سنگاپور، آفریقای جنوبی، آمریکا، هند و مالزی از این دست کشورها هستند. این همان فرصتی است که اکسچنج فیزیکی و صنعت مالی سنتی نمی‌تواند آن را برای ما فراهم کند، چه بسا خود این صرافی‌ها در بسیاری از نقل و انتقالات با مشکلات تحریمی مواجه هستند و کارآمد نیستند.

صرافی ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند؟

پلتفرم‌های معاملاتی رمزارزها، براساس عرضه و تقاضا و معمولا بر بستر بلاکچین کار می‌کنند. این اکسچنج‌ها معمولا توسط نهادهای مرکزی یا به صورت غیرمتمرکز مدیریت می‌شوند.

کار صرافی های رمزارز چیست؟

این صرافی‌ها برای مبادله و خرید و فروش ارزهای دیجیتال استفاده می‌شوند. البته برخی از اکسچنج‌ها امکان سهام‌گذاری و شرکت در IEO را نیز فراهم می‌کنند.

بخوانید  تحلیل ارز زد کش

انواع صرافی‌ها بر اساس نحوه کارکرد؟

اکسچنج‌ها بر اساس نحوه کار صرافی ارز دیجیتال به سه نوع تقسیم می‌شوند. صرافی متمرکز که توسط نهاد مرکزی مدیریت می‌شود و قیمت‌ها براساس اُردبوک (Order Book) تعیین می‌شود. صرافی غیرمتمرکز که فاقد نهاد مرکزی برای اداره پلتفرم است و قیمت‌ها براساس عملکرد بازارسازها (Market Maker) تعیین می‌شود. صرافی هیبرید که برای تعیین قیمت از اُردبوک استفاده می‌کند، ولی به صورت غیرمتمرکز اداره می‌شود.

برچسب هامبتدی

لینک کوتاه : https://lores.ir/?p=2598498

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها