تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
0

لورس :شبکه آپتوس چیست؟ معرفی بلاکچین لایه یک APTOS

  • کد خبر : 2597019
  • ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۸
به گزارش سایت اخبار ارزهای دیجیتال لورس :

شبکه آپتوس چیست؟ معرفی بلاکچین لایه یک APTOS شبکه APTOS یک بلاکچین لایه ۱ جدید است که سریع‌تر، ایمن‌تر و مقیاس‌پذیرتر از دیگر زنجیره‌های بلوکی لایه یک بلاکچین عمل می‌کند. این پروژه توسط تیم سازنده استیبل‌کوین دییم (Diem)، پروژه بلاکچینی فیس‌بوک ساخته شده است. پروژه اپتوس با هدف تبدیل‌شدن به امن‌ترین بستر بلاکچینی و زیرساختی برای برنامه‌های غیرمتمرکز (Dapp) پا به دنیای کریپتوکارنسی گذاشته است. این شبکه مقیاس‌پذیر و امن، ۳ سال درحال‌توسعه بوده و به‌تازگی شبکه خود را راه‌اندازی کرده است.
شبکه APTOS که آن را قاتل سولانا می‌دانند آمده است تا مشکلات بلاکچین‌های لایه ۱ را حل‌وفصل کند. در این مقاله می‌خواهیم به معرفی نحوه کارکرد شبکه آپتوس، کاربردها و امکانات آن بپردازیم. چنانچه می‌خواهید بدانید چرا شبکه لایه ۱ آپتوس نظر بسیاری از سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده، تا پایان با والکس همراه شوید.
شبکه APTOS چیست؟ آپتوس یک بلاکچین لایه ۱ مبتنی بر اثبات سهام (proof-of-stake) است که از قرارداد هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز پشتیبانی می‌کند. تیم سازنده این شبکه، گروهی از سازندگان پروژه بلاکچ..

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :

شبکه آپتوس چیست؟ معرفی بلاکچین لایه یک APTOS

شبکه APTOS یک بلاکچین لایه ۱ جدید است که سریع‌تر، ایمن‌تر و مقیاس‌پذیرتر از دیگر زنجیره‌های بلوکی لایه یک بلاکچین عمل می‌کند. این پروژه توسط تیم سازنده استیبل‌کوین دییم (Diem)، پروژه بلاکچینی فیس‌بوک ساخته شده است. پروژه اپتوس با هدف تبدیل‌شدن به امن‌ترین بستر بلاکچینی و زیرساختی برای برنامه‌های غیرمتمرکز (Dapp) پا به دنیای کریپتوکارنسی گذاشته است. این شبکه مقیاس‌پذیر و امن، ۳ سال درحال‌توسعه بوده و به‌تازگی شبکه خود را راه‌اندازی کرده است.

بخوانید  RWA ها به DeFi می آیند

شبکه APTOS که آن را قاتل سولانا می‌دانند آمده است تا مشکلات بلاکچین‌های لایه ۱ را حل‌وفصل کند. در این مقاله می‌خواهیم به معرفی نحوه کارکرد شبکه آپتوس، کاربردها و امکانات آن بپردازیم. چنانچه می‌خواهید بدانید چرا شبکه لایه ۱ آپتوس نظر بسیاری از سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده، تا پایان با والکس همراه شوید.

شبکه APTOS چیست؟

آپتوس یک بلاکچین لایه ۱ مبتنی بر اثبات سهام (proof-of-stake) است که از قرارداد هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز پشتیبانی می‌کند. تیم سازنده این شبکه، گروهی از سازندگان پروژه بلاکچینی متا هستند که پروژه اپتوس یکی از دستاورد جدید و مهم آنهاست. از نظر مفهومی می‌توان آپتوس را جانشین پروژه دییم متا دانست.

شبکه لایه ۱ آپتوس با استفاده از زبان برنامه‌نویسی “Move” ساخته شده است تا امکان اجرای سریع و امن تراکنش‌ها را فراهم کند. به‌طورکلی این بلاکچین اصول اساسی خود را بر مقیاس‌پذیری، امنیت و قابلیت ارتقا قرار داده است. آپتوس قصد دارد با ایده‌های نوآورانه سازوکار اجماع، امنیت سیستم، بهینه‌سازی عملکرد و طراحی قراردادهای هوشمند، فضای بلاکچین لایه اول را متحول کند. همچنین می‌خواهد با روشی غیرمتمرکز زیرساختی مشابه وب ۲ را ایجاد کند تا به توسعه بلاکچین فراگیر و پذیرش وب ۳.۰ کمک کند. آپتوس هم‌زمان تلاش می‌کند تا اکوسیستمی غیرمتمرکز را توسعه دهد که راه‌حل‌هایی برای مشکلات دنیای واقعی پیدا کند.

بخوانید  توکنومیکس چیست؟ بررسی 0 تا 100 مفهوم Tokenomics و کاربرد آن

آشنایی با تاریخچه و تیم توسعه دهنده پروژه اپتوس

آپتوس در ۱۲ اکتبر سال ۲۰۲۲، بعد از ۳ سال توسعه سرانجام راه‌اندازی شد و چند روز پس از آن شبکه اصلی بلاکچین آن با عنوان آپتوس آتِم (Aptos Autumn) در دسترس عموم قرار گرفت. مو شیخ (Mo Shaikh) و اوری چینگ (Avery Ching) از شرکت آپتوس لبز، پایه‌گذاران اصلی این پروژه هستند. مو شیخ مدیرعامل پروژه و اوری چینگ مدیر ارشد فناوری آپتوس است و هر دو آنها برنامه‌نویس سابق متا بوده‌اند. آنها به‌عنوان مهندسین ارشد در صنعت بلاکچین، تجربیات چندساله خود را به کار گرفتند و با همکاری گروهی از پژوهشگرها و استراتژیست‌های سخت‌کوش، این پروژه موفق را ارائه کرده‌اند.

امکانات و کاربردهای شبکه اپتوس

این شبکه نوآوری‌های بسیاری را در اجماع، طراحی قراردادهای هوشمند، امنیت سیستم، عملکرد و غیرمتمرکزسازی ایجاد و در اختیار عموم گذاشته است. در ادامه به بررسی مهم‌ترین کاربردهای این شبکه می‌پردازیم.

۱. بلاکچین اپتوس از زبان برنامه‌نویسی Move برای اجرای سریع و امن تراکنش‌ها استفاده می‌کند. “The Move Prover” یک تأییدکننده برای اسمارت کانترکت‌ها محسوب می‌شود که با زبان Move نوشته شده است. همچنین این تأییدکننده موارد امنیتی بیشتری را برای نامتغیرهای قراردادها و رفتار آنها فراهم می‌کند.

بخوانید  چه عواملی مانع از رشد قیمت بیت کوین در آینده نزدیک خواهد شد؟

۲. در مدل داده‌های اپتوس، سیستم مدیریت کلیدها و آپشن‌های تصدی هیبریدی به‌صورت انعطاف‌پذیر هستند. این ویژگی در کنار شفافیت تراکنش‌ها قبل از امضا و پروتکل‌های کاربردی لایت کلاینت، تجربه کاربری ایمن‌تر و قابل‌اعتمادی را ارائه می‌دهد.

۳. پروژه اپتوس برای ایجاد توان عملیاتی بالا و لتنسی پایین (تأخیر کم) یک سیستم “Pipeline” و ماژولار برای مراحل کلیدی پردازش تراکنش‌ها طراحی کرده است. این مراحل شامل انتشار تراکنش‌ها در شبکه، سفارش متادیتای بلاک‌ها، اجرای موازی تراکنش‌ها، ذخیره‌سازی گروهی و گواهی دفترکل می‌شود. تمامی این مراحل به‌صورت مستقل هستند و به شکل هم‌زمان کار می‌کنند.

۴. دیگر شبکه‌های اجرای موازی، سیستم اتمی بودن تراکنش‌ها را طوری می‌شکنند که برای خواندن و نوشتن آنها به دانش اولیه داده‌ها نیاز است. اما شبکه اپتوس چنین محدودیتی را برای توسعه‌دهندگان ندارد. این شبکه از اتمی بودن تراکنش‌ها، حتی تراکنش‌های پیچیده و آنهایی که چندین عملیات در آنها تعریف شده است به‌صورت یکپارچه پشتیبانی می‌کند.

بخوانید  آوالانچ: تحولی سرنوشت‌ساز در دنیای بلاک‌چین

۵. طراحی معماری ماژولار اپتوس انعطاف‌پذیری را برای کلاینت‌ها به وجود می‌آورد و آنها را برای آپگریدهای مداوم و لحظه‌ای بهینه‌سازی می‌کند. این بلاکچین برای دیپلوی کردن تکنولوژی‌های جدید و قابلیت‌های جدید وب ۳، پروتکل‌های مدیریت تغییرات آن‌چین را طراحی کرده است.

۶. شبکه لایه ۱ آپتوس در حال آزمایش فناوری‌های جدید برای مقیاس‌پذیر کردن شبکه است، طراحی ماژولار و ماشین اجرای مجازی آن از شاردینگ اینترنال هر ولیدیتور و حالت همگن شاردینگ پشتیبانی می‌کند.

معرفی سرویس های شبکه APTOS

پروژه اپتوس هم اکنون در فاز “Devnet” یا توسعه قرار دارد. در حال حاضر توسعه‌دهندگان و کاربران، نود راه‌اندازی می‌کنند و مشغول تست شبکه هستند. این فاز دارای ۴ مرحله است که هر مرحله آن با نام ALT شناخته می‌شود. کاربرانی که قصد شرکت در این تست‌ها را دارند، حتماً باید احراز هویت کنند و برای کاربران ایرانی اصلاً گزینه مناسبی نیست. فازهای ۱، ۲ و ۳ به اتمام رسیده است و اکنون فاز ۴ در حال اجراست. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره فاز ۴ پروژه اپتوس به سایت aptos مراجعه کنید.

بخوانید  آموزش وام دهی NFT |معرفی بهترین پلتفرم های وام دهی ان اف تی

در هر کدام از این فازها به نودهای منتخب، کوین “APTOS” پاداش داده می‌شود. این رمزارز با مارکت کپ ۲.۳۰۰ میلیارد دلار در رتبه ۲۸ بهترین ارزهای دیجیتال از نظر ارزش بازار قرار دارد. کوین اپتوس به‌تازگی به بازار عرضه شده است و پتانسیل رشد بسیار بالایی را دارد.

۴ مرحله آزمایش شبکه

اپتوس شبکه آزمایشی خود را در ۴ مرحله اجرا کرده است. کاربران در این تست نت‌ها یک نود راه‌اندازی می‌کنند و عملکرد شبکه را آزمایش می‌کنند. همچنین شبکه اپتوس برای پروژه‌هایی که روی این شبکه راه‌اندازی شوند، پاداش در نظر گرفته است. هدف از این کار نیز جذب پروژه‌های مختلف برای گسترش اکوسیستم است.

مرحله ۱ AIT: استارتاپ غیرمتمرکز (Decentralized Startup)

  • این تست نت به اتمام رسیده است.

مرحله ۲ AIT: استیکینگ

  • این تست نت پایان‌یافته است.

مرحله ۳ AIT: ارتقاها و حاکمیت (Governance)

  • این تست نت به اتمام رسیده است.

مرحله ۴ AIT: موقعیت جغرافیایی اعتبارسنجی داینامیک

  • ۱۰۰۰ شرکت‌کننده انتخاب می‌شوند.
  • کاربران نود را راه‌اندازی می‌کنند و در مدت ۱۲ ساعت، بررسی سلامت نود را پاس می‌کنند.
  • این تست برای کاربران غیرآمریکایی در نظر گرفته شده است.
  • به هر نود ۵۰۰ کوین اپتوس پاداش داده می‌شود.
بخوانید  کریس لارسن کیست؟ ✔️ همه چیز در مورد دنیای ریپل

مزایا و ویژگی های بلاکچین اپتوس

با اینکه از راه‌اندازی پروژه اپتوس مدت‌زمان زیادی نمی‌گذرد، اما به‌خوبی توانسته در کانون توجه همگان قرار بگیرد. حتی توانسته نظر شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر (VC) را جلب کند. دلیل این اتفاق چند ویژگی و مزایای خاص است که در این پروژه وجود دارد و آن را از دیگر بلاکچین‌ها متمایز می‌کند. برخی از این ویژگی‌ها عبارت‌اند از:

مهارت ها و تخصص تیم اپتوس

تیم توسعه‌دهنده پروژه اپتوس را مهندسین و توسعه‌دهندگان موفقی که قبلاً در پروژه دییم شرکت متا فعالیت می‌کردند، تشکیل می‌دهد. این افراد تمامی تجربه و مهارت‌هایی که از پروژه دییم کسب کرده بودند، به اپتوس آوردند. به همین دلیل این پروژه تا حدودی نسبت به همتایان خود مطمئن‌تر است.

راه حل ‌های مبتکرانه

پروژه اپتوس از همان ابتدا نوید چند راه‌حل بسیار هیجان‌انگیز و کاربردی را داده است. برای مثال، تیم توسعه‌دهنده وعده داده‌اند که این شبکه بسیار سریع، مقیاس‌پذیر و امن خواهد بود. همچنین قرار است این پروژه ارتقا پیدا کند و که مزیتی بزرگ برای آن محسوب می‌شود.

بخوانید  با کیف پول چند امضایی و ویژگی‌های آن بیشتر آشنا شوید

معماری جدید شبکه

طراحی ماژولار اپتوس از دیگر مزیت‌های این شبکه محسوب می‌شود. این نوع طراحی به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا راحت‌تر و سریع‌تر فناوری‌های جدید وب ۳ را در این پروژه پیاده‌سازی کنند.

راه حل جدید برای گم کردن کلید خصوصی

یکی از مشکلاتی که اکثر کاربران کریپتو با آن مواجه می‌شوند، فراموشی رمز عبور یا عبارت بازیابی است که باعث می‌شود برای همیشه دارایی دیجیتالشان از دست برود. اپتوس به کاربرانی که رمز عبور خود را گم کرده‌اند کمک می‌کند تا بتوانند به روشی ایمن آنها را بازیابی کنند.

بنیان گذاران پروژه اپتوس

بنیان‌گذاران پروژه اپتوس از عوامل اصلی جذب سرمایه‌گذاران و شرکت‌های سرمایه خطرپذیر هستند. این پروژه پشتیبانی بایننس و سرمایه‌گذاری استراتژیک این شرکت را به همراه دارد.

معایب و محدودیت های پروژه اپتوس

مهم‌ترین مشکلی که این شبکه دارد، ناسازگاری با ماشین مجازی اتریوم است. این موضوع مشکلاتی را برای کاربران دیفای و توسعه‌دهندگان به وجود آورده است. کاربرانی که از بریج‌ها، صرافی‌های غیرمتمرکز و دیگر پلتفرم‌های دیفای استفاده می‌کنند، نمی‌توانند به‌راحتی با اکوسیستم اپتوس کار کنند. همچنین توسعه‌دهندگان باید با ابزارهای جدید و زبان Move مسلط شوند تا بتوانند پلتفرم‌های خود را راه‌اندازی کنند که این موضوع بسیار زمان‌بر است.

بخوانید  همه چیز درباره ارز دیجیتال Grin و بلاکچین گرین

برنامه های آینده اپتوس

ایجاد و توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز روی شبکه اپتوس نشانه‌های بسیار خوبی است که می‌تواند به گسترش دامنه و فرصت‌های رشد این اکوسیستم کمک کند. همچنین، این‌گونه به نظر می‌رسد که شبکه لایه ۱ آپتوس پس از راه‌اندازی شبکه آزمایشی خود، توان بیشتری نشان داده است و با سرعت بالایی به بهبود ویژگی‌های خود می‌پردازد. البته بر اساس بازخوردهای اولیه جامعه، در مقایسه با رقبایش از نظر تعداد پردازش تراکنش‌ها در ثانیه و زمان نهایی‌سازی آنها در جایگاه بالاتری قرار دارد.

در حال حاضر اگر آپتوس بتواند با توان پردازش ۱۶۰.۰۰۰ تراکنش در ثانیه و زمان نهایی‌شدن هر تراکنش در کمتر از یک ثانیه همچنان به پیشتازی ادامه دهد، این احتمال وجود دارد که در آینده از بسیاری از رقبای خود پیشی بگیرد. البته باید صبر کرد و دید که در آینده چه اتفاقاتی رخ می‌دهد و آیا این کار امکان‌پذیر است یا خیر.

شبکه لایه ۱ آپتوس؛ رقیب پر قدرت سولانا

در این نوشتار تلاش کردیم یک بررسی کلی از پروژه اپتوس انجام دهیم. به‌طورکلی این بلاکچین یک شبکه لایه ۱ است و قصد دارد به امن‌ترین و مقیاس‌پذیرترین شبکه بلاکچینی تبدیل شود. به نظر می‌رسد که آینده بسیار خوبی در انتظار این پروژه است. درصورتی‌که وعده‌های تیم توسعه‌دهنده مانند عملکرد خیره‌کننده، کارمزد پایین، امنیت بسیار بالا و دیگر قابلیت‌ها محقق شود، می‌تواند بازگشت سرمایه بسیار خوبی را از این پروژه انتظار داشت. بادی منتظر ماند و دیدی با اتمان فاز ۴، چه اتفاقی رخ خواهد داد.

بخوانید  تکنولوژی بیت کوین و تأثیر آن بر تکنولوژی‌های دیگر

نظر شما درباره شبکه APTOS چیست؟ آیا این بلاکچین می‌تواند جایگاه پروژه‌های بزرگی مانند سولانا و آوالانچ را تصاحب کند؟

برچسب هامتوسط

لینک کوتاه : https://lores.ir/?p=2597019

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها