تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024
1

لورس :در معاملات فارکس چگونه بر ترس غلبه کنیم؟

  • کد خبر : 2619570
  • ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۲
لورس :در معاملات فارکس چگونه بر ترس غلبه کنیم؟
به گزارش سایت اخبار ارزهای دیجیتال لورس :

ترس یکی از مهم‌ترین احساساتی است که بسیاری از معامله‌گران را اسیر خود کرده‌است و معاملات آن‌ها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. در این مقاله، به ترس در معاملات فارکس پرداخته و نحوۀ کنترل آن را نیز آموزش می‌دهیم.

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :

زمانی که مدتی از ورود شما به بازار معاملات بگذرد، رفته‌رفته خصوصیات اخلاقی و ویژگی‌های شخصیتی شما بروز پیدا می‌کنند و می‌توانید اثر آن‌ها را بر نوع عملکرد خود مشاهده کنید. حقیقت این است که ویژگی‌های شما تاثیر قابل‌توجهی بر معاملاتتان دارند و افراد با شخصیت‌های گوناگون، واکنش‌های متفاوتی از خود نشان می‌دهند. توجه داشته باشید که این یک مسئله جدا از مهارت و توانمندی اکتسابی شماست. به‌عنوان مثال ترس یکی از مهم‌ترین احساساتی است که بسیاری از معامله‌گران را اسیر خود کرده‌است و معاملات آن‌ها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. در این مقاله، به ترس در معاملات فارکس پرداخته و نحوۀ کنترل آن را نیز آموزش می‌دهیم.

بررسی مفهوم ترس در فارکس

پیش از آن‌که به روش‌های مقابله با ترس بپردازیم، باید تعریف درستی از ترس در معاملات داشته باشیم تا بتوانیم آن را تحلیل کرده و در جهت بهبود آن تلاش کنیم. به‌طورکلی ترس یک واکنش طبیعی است که در موقعیت‌های اضطراری بروز پیدا می‌کند. در حقیقت زمانی که در معرض خطر قرار بگیرید، ذهن شما فرایندی را آغاز می‌کند که سبب تغییرات فیزیکی نیز خواهد شد. در حقیقت هم از نظر جسمی و هم از نظر روانی و ذهنی تحت‌تأثیر قرار می‌گیرید. درنتیجۀ این فرایند، تصمیمات شما در مسیری جهت می‌گیرند که کمترین ضرر را داشته باشید و با خطر از دست دادن سرمایه در بازار فارکس مقابله کنید.

زمانی که ذهن شما یک موقعیت را با برچسب «خطر» مشخص کند، ناخودآگاه دچار ترس می‌شوید و ذهن شما در جهت کنترل موقعیت خطرناک و آسیب‌رسان پیش می‌رود. بنابراین تصمیماتی می‌گیرید تا آن را به بهترین نحو پیش ببرید. بااین‌حال گاهی ممکن است این ترس به حدی زیاد شود که عملکرد شما را مختل کند. به‌عنوان مثال اگر در چند پوزیشن پیاپی دچار ضرر شده باشید، طبیعی است که با ترس مواجه شوید. اما این‌که در یک موقعیت نسبتاً عادی و معمولی دائماً با انواع ترس‌ها دست‌وپنجه نرم کنید، سبب افت عملکرد شما می‌شود.

انواع ترس در بازارهای مالی

ترس‌هایی که در بازارهای مالی با آن‌ها مواجه هستیم، انواع مختلفی دارند که هریک از آن‌ها به نحوی می‌توانند بر نحوۀ معاملات شما اثرگذار باشند. شناخت انواع ترس‌ها و شناسایی آن‌ها در وجود خودتان به بهبود آن‌ها و درنهایت مدیریت سرمایه کمک خواهد کرد. در ادامه انواع ترس‌ها را معرفی کرده‌ایم:

ترس از دست دادن سرمایه

ترس از دست دادن سرمایه یکی از رایج‌ترین احساساتی است که تریدرها از بدو ورود به بازار فارکس با آن مواجه می‌شوند. بازار معاملات بر پایۀ احتمالات تعریف شده‌است و حتی در تحلیل تکنیکال هم نمی‌توان به پیش‌بینی دقیقی دست پیدا کرد. بنابراین باید به این درک برسید که معامله در هر شرایطی دو نتیجه دارد؛ سود یا ضرر. برای کنترل ترس از دست دادن سرمایه خوب است که برای خود حد ضرر و استاپ لاس مشخص کنید تا در صورت نزولی شدن بازار، کمترین ضرر ممکن را داشته باشید. همچنین مهم است که به حد ضرر وفادار بمانید.

در معاملات فارکس چگونه بر ترس غلبه کنیم؟

ترس از اشتباه کردن

ترس از اشتباه کردن احتمالاً بزرگ‌ترین ترس تریدرهایی است که به‌تازگی وارد بازار فارکس شده‌اند. آن‌ها هنوز به این باور نرسیده‌اند که در معاملات خود حق ضرر کردن دارند و هیچ‌کس آن‌ها را بابت این موضوع سرزنش نخواهد کرد. آن‌ها نمی‌پذیرند که به آزمون و خطا نیاز دارند تا مهارت کافی را کسب کنند و با هر ضرر، اعتمادبه‌نفس خود را از دست می‌دهند. حتی در بسیاری از مواقع، برای آن‌که نمی‌توانند ضرر را بپذیرند، حد ضرر را نادیده می‌گیرند و توان خود را در مدیریت ریسک نیز از دست می‌دهند.

فومو

فومو حالتی است که فرد احساس می‌کند از بازار جا مانده و در حال از دست دادن موقعیت‌هاست. به همین خاطر با هیجان زیاد، تصمیمات غیرمنطقی می‌گیرد و در نقاط نامناسبی از بازار، اقدامات عجولانه‌ای انجام می‌دهد. فومو در طولانی مدت نتایج نامطلوبی خواهد داشت و تریدر را به ضرر می‌رساند.

ترس از به‌دست نیاوردن سود

در بسیاری از مواقع، ترس از به‌دست نیاوردن حداکثر سود وجود دارد که تبدیل به طمع می‌شود. در چنین حالتی، تریدر یک معامله را بیش از حد باز نگه می‌دارد که درنهایت منجر به از دست دادن سود خواهد شد. برای رفع این مشکل، باید به حد سود و حد ضرر وفادار بمانید و براساس استراتژی تعیین‌شده از بازار خارج شوید.

ترس کنترل‌نشده در فارکس چه تاثیری بر معاملات دارد؟

همان‌طورکه پیش‌تر هم به آن اشاره کردیم، ترس یک عامل حفاظتی برای بقاست. بنابراین حد نرمال آن می‌تواند سبب مدیریت سرمایه و جلوگیری از ضرر شود. بااین‌حال ترس کنترل‌نشده و بیش از حد می‌تواند سبب محدود شدن عملکرد شما شود. در بازار معاملات کسانی برنده‌اند که ریسک‌های کنترل‌شده داشته باشند و بتوانند بهترین بهره را از موقعیت ببرند. ترس مانند طنابی است که بال پرواز شما را می‌بندد و نمی‌توانید آزادانه عمل کنید. در حقیقت ترس بیش از حد، قاتل جسارت است. البته این به آن معنا نیست که ترس همواره باعث عقب‌نشینی می‌شود؛ بلکه به معنای عدم توان تصمیم‌گیری درست است.

نحوۀ مقابله با ترس در معاملات

برای آن‌که بتوانید ترس خود را در بازار فارکس یا هر بازار معاملاتی دیگر کنترل کنید، لازم است برخی نکات را در نظر داشته باشید و دائماً آن‌ها را تمرین کنید. غلبه بر ترس اکتسابی است و با کمی تمرکز می‌توانید آن را کنترل کنید. به مواردی که در ادامه گفته می‌شوند توجه کنید:

ترس خود را بپذیرید

نخستین نکته این است که ترس خود را بپذیرید و با خودتان صادق باشید. این یک مسئلۀ حل‌نشدنی نیست. تنها کافیست اطلاعات خود را افزایش داده و سعی کنید بر ترس خود غلبه کنید. این موضوع حتی می‌تواند سبب موفقیت بیشتر شما شود.

منشا ترس را پیدا کنید

یک نکتۀ مهم در مقابله با ترس در فارکس، تشخیص ترس‌های واقعی و غیرواقعی است. از بین رفتن کامل ترس قطعاً شما را به ضرر خواهد کشاند. بنابراین لازم نیست هیچ‌گونه ترسی نداشته باشید؛ بلکه باید ترس‌های غیرواقعی خود را شناسایی کرده و خودتان را متقاعد کنید.

عملکرد ترس را به نفع خود تغییر دهید

خوب است که ترس را در جهت موفقیت خود به‌کار بگیرید. با کنترل کردن ترس می‌توانید در هر موقعیت، تصمیم‌های بهتری بگیرید و با در نظر گرفتن همۀ جوانب، درنهایت بهترین عملکرد را داشته باشید.

استراتژی دقیقی داشته باشید

انتخاب استراتژی مناسب بسیار مهم است. شما باید بسته به توانایی‌ها و شرایط خود، استراتژی تعیین کنید. به‌عنوان مثال ترس می‌تواند سبب انتخاب روش‌هایی مثل لوریج برای کسب سود بیشتر شود؛ درحالی‌که این روش در صورت عملکرد نامطلوب، ضرر بیشتری نیز وارد می‌کند. بنابراین حتماً استراتژی درستی انتخاب کنید.

به استراتژی خود وفادار بمانید

حد سود و حد ضرر بخش مهمی از استراتژی‌های معاملاتی هستند که به هیچ عنوان نباید فراموش شوند. اگر محدودۀ استاپ لاس را مشخص کرده‌اید، به آن وفادار بمانید و از حد سود خود نیز فراتر نروید. هدف این است که جلوی ضرر را بگیرید، چرا که این خود یک منفعت است.

در معاملات فارکس چگونه بر ترس غلبه کنیم؟

نتیجه‌گیری

در نهایت باید به این نکته اشاره کنیم که بازار معاملات فارکس هیچ‌گاه نمی‌تواند تنها سوددهی داشته باشد و حتی بزرگ‌ترین تریدرها هم درگیر ضرر و زیان می‌شوند. مهم این است که با تحلیل تکنیکال درست، مدیریت ریسک و مدیریت سرمایه را به‌درستی انجام دهید تا نتیجۀ مطلوبی کسب کنید.

لینک کوتاه : https://lores.ir/?p=2619570

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها