تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
1

لورس :صرافی‌های معامله ارز دیجیتال به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

  • کد خبر : 2634296
  • ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۷:۱۸
لورس :صرافی‌های معامله ارز دیجیتال به چند دسته تقسیم می‌شوند؟
به گزارش سایت اخبار ارزهای دیجیتال لورس :

صرافی ارز دیجیتال یک بستر آنلاین برای مبادلات ارزهای دیجیتال است که انواع مختلفی دارد. این مقاله جهت آشنایی بیشتر شما عزیزان با انواع صرافی آنلاین ارز دیجیتال نگارش شده است و در همین راستا از شما دعوت می‌شود ادامه مطلب را مطالعه فرمایید.
دسته‌بندی کلی صرافی‌های ارز دیجیتال همان طور که در مقاله “انواع صرافی ارزهای دیجیتال” گفته شد، به طور کلی انواع مختلفی از صرافی‌ها جهت مبادلات ارز دیجیتال وجود دارد؛ از جمله:
صرافی‌های متمرکز (CEX) رایج‌ترین نوع صرافی‌ها هستند که توسط یک نهاد واحد اداره می‌شوند. کاربران آن‌ها وجوه خود را به کیف پول صرافی واریز می‌کنند و ارزهای رمزنگاری‌شده را در پلتفرم صرافی معامله می‌کنند. نمونه‌هایی از صرافی‌های متمرکز عبارت‌اند از: Binance، Coinbase، Kraken و صرافی آنلاین والکس.
صرافی‌های غیرمتمرکز (ِDEX) این صرافی‌ها بر بستر یک بلاک چین کار می‌کنند و قدرت مرکزی ندارند. در عوض کاربران وجوه خود را در کیف پول خود نگه داشته و مستقیما با یکدیگر معامله می‌کنند. نمونه‌هایی از صرافی‌های غیرمتمرکز عبارت‌اند از: Uniswap، PancakeSwap و SushiSwap.
صرافی ارز دیجیتال ترکیبی ..

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :

صرافی ارز دیجیتال یک بستر آنلاین برای مبادلات ارزهای دیجیتال است که انواع مختلفی دارد. این مقاله جهت آشنایی بیشتر شما عزیزان با انواع صرافی آنلاین ارز دیجیتال نگارش شده است و در همین راستا از شما دعوت می‌شود ادامه مطلب را مطالعه فرمایید.

دسته‌بندی کلی صرافی‌های ارز دیجیتال

همان طور که در مقاله “انواع صرافی ارزهای دیجیتال” گفته شد، به طور کلی انواع مختلفی از صرافی‌ها جهت مبادلات ارز دیجیتال وجود دارد؛ از جمله:

صرافی‌های متمرکز (CEX)

رایج‌ترین نوع صرافی‌ها هستند که توسط یک نهاد واحد اداره می‌شوند. کاربران آن‌ها وجوه خود را به کیف پول صرافی واریز می‌کنند و ارزهای رمزنگاری‌شده را در پلتفرم صرافی معامله می‌کنند. نمونه‌هایی از صرافی‌های متمرکز عبارت‌اند از: Binance، Coinbase، Kraken و صرافی آنلاین والکس.

صرافی‌های غیرمتمرکز (ِDEX)

این صرافی‌ها بر بستر یک بلاک چین کار می‌کنند و قدرت مرکزی ندارند. در عوض کاربران وجوه خود را در کیف پول خود نگه داشته و مستقیما با یکدیگر معامله می‌کنند. نمونه‌هایی از صرافی‌های غیرمتمرکز عبارت‌اند از: Uniswap، PancakeSwap و SushiSwap.

صرافی ارز دیجیتال ترکیبی (Hybrids)

این نوع صرافی‌ها که به عنوان نسل جدید صرافی‌های ارز دیجیتال به شمار می‌روند، در واقع ترکیبی از صرافی‌های متمرکز و غیر متمرکز هستند. این صرافی‌ها به منظور افزایش کیفیت مبادلات ارز دیجیتال و راحتی کاربران صرافی به وجود آمده است. صرافی‌های هیبریدی علاوه بر اینکه قدرت مرکزی ندارند، نقدینگی بالایی را ارائه می‌دهند و از امنیت خوبی برخوردار هستند؛ مانند صرافی Qurrex.

صرافی‌های همتا به همتا

این صرافی‌ها به کاربران اجازه می‌دهند تا بدون نیاز به یک مرجع متمرکز، ارزهای دیجیتال را مستقیما با یکدیگر معامله کنند. نمونه‌هایی از مبادلات همتا به همتا شامل LocalBitcoins و Paxful است.

صرافی‌های فیات به کریپتو

این صرافی‌ها به کاربران اجازه می‌دهند که ارزهای دیجیتال را با ارز فیات (مانند USD یا EUR) خریداری کنند. نمونه‌هایی از مبادلات فیات به کریپتو عبارت‌اند از: Bitstamp و Gemini.

صرافی‌های کریپتو به کریپتو

این صرافی‌ها فقط امکان داد و ستد یک ارز دیجیتال با ارز دیگر را می‌دهند. نمونه‌هایی از صرافی‌های کریپتو به کریپتو عبارت‌اند از: بایننس و کوکوین. توجه به این نکته مهم است که برخی از صرافی‌ها ممکن است تحت دسته‌های متعددی قرار گیرند و انواع جدیدی از صرافی‌ها با تکامل صنعت کریپتو مدام در حال ظهور هستند. حال در ادامه به ارائه توضیحات بیشتری درباره سه دسته‌ اصلی صرافی‌های ارز دیجیتال می‌پردازیم.

صرافی‌ ارز دیجیتال متمرکز (CEX)

صرافی‌های متمرکز ارز دیجیتال (CEX) پلتفرم‌های آنلاینی هستند که خرید و فروش ارزهای دیجیتال و سایر دارایی‌های دیجیتال را تسهیل می‌کنند. این صرافی‌ها به عنوان واسطه بین خریداران و فروشندگان عمل می‌کنند و به کاربران اجازه می‌دهند که ارزهای دیجیتال را با ارزهای فیات (مانند USD، EUR و …) یا سایر ارزهای دیجیتال معامله کنند.

ویژگی اصلی صرافی‌های متمرکز این است که بر وجوه کاربران خود کنترل دارند؛ به این معنی که کاربران باید برای نگهداری و مدیریت وجوه خود به صرافی اعتماد کنند. هنگامی که یک کاربر ارز دیجیتال یا فیات را به یک صرافی متمرکز واریز می‌کند، صرافی برای آن کاربر یک حساب باز کرده و وجوه را در حساب او نگهداری می‌کند. کاربران می‌توانند از این وجوه برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال یا انتقال آن‌ها به کیف پول شخصی خود استفاده کنند. صرافی‌های متمرکز معمولا برای انجام معاملات، واریزها و برداشت‌ها کارمزد دریافت می‌کنند. کارمزدها بر اساس میزان وجوه مورد استفاده در تراکنش، نوع ارز دیجیتال مورد معامله و سایر عوامل متفاوت است.

درست است که صرافی‌های متمرکز یک پلتفرم آسان برای تجارت ارزهای رمزنگاری‌شده را فراهم می‌کنند؛ اما معایبی نیز دارند. از آنجایی که صرافی‌های متمرکز بر وجوه کاربران کنترل دارند، در برابر هک‌ها و سایر موارد نقض امنیتی آسیب‌پذیر هستند. علاوه بر این، از آنجایی که کاربران برای نگهداری وجوه خود باید به صرافی اعتماد کنند، صرافی می‌تواند به یک نقطه شکست برای آن‌ها تبدیل شود. اگر صرافی ورشکست یا تعطیل شود، کاربران ممکن است دسترسی به وجوه خود را برای همیشه از دست بدهند. علی‌رغم این اشکالات احتمالی، صرافی‌های متمرکز به دلیل سهولت استفاده و نقدینگی، همچنان گزینه محبوب بسیاری از معامله‌گران ارزهای دیجیتال هستند.

صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز (DEX)

صرافی‌های غیرمتمرکز ارز دیجیتال (DEXs) نوعی صرافی ارزهای دیجیتال هستند که در یک شبکه غیرمتمرکز فعالیت می‌کنند. برخلاف صرافی ارز دیجیتال ‌ CEX که برای مدیریت حساب‌های کاربری و تسهیل معاملات به یک مرجع مرکزی متکی است، DEX به کاربران اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به واسطه، ارزهای دیجیتال را به صورت همتا به همتا معامله کنند.

در یک DEX، معاملات از طریق یک سری قراردادهای هوشمند به عنوان برنامه‌هایی که به صورت خودکار روی یک زنجیره بلوکی اجرا می‌شوند، صورت می‌‎گیرند. این قراردادهای هوشمند به‌عنوان واسطه بین خریداران و فروشندگان عمل کرده و تضمین می‌کنند که تراکنش‌ها مطابق با هدف انجام می‌شوند و هر دو طرف دارایی‌های مورد توافق خود را دریافت می‌کنند.

یکی از مزیت‌های اصلی DEXها این است که امنیت و حریم خصوصی بالایی را برای کاربران فراهم می‌کنند. از آنجایی که هیچ نقطه کنترل مرکزی در آن‌ها وجود ندارد، هیچ نقطه نفوذی وجود ندارد که بتواند توسط مهاجمان مورد سوء استفاده قرار گیرد. با همه این توصیفات DEXها چندان بی‌عیب نیستند. یکی از بزرگترین چالش‌های پیش روی DEXها نقدینگی است. علاوه بر این DEXها نسبت به صرافی‌های متمرکز کاربرپسندی کمتری دارند؛ زیرا کاربران برای انجام معاملات باید مستقیما با بلاک چین تعامل داشته باشند.

صرافی‌های معامله ارز دیجیتال به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

صرافی ارز دیجیتال ترکیبی (Hybrid)

صرافی‌های ارز دیجیتال ترکیبی ویژگی‌های صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز را ترکیب می‌کنند تا بستری برای تجارت ارزهای دیجیتال فراهم کنند. با توجه به معایبی که برای هرکدام از صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز برشمردیم، صرافی ارز دیجیتال ترکیبی سعی می‌کند با ترکیب بهترین ویژگی‌های هر دو نوع بر محدودیت‌های صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز غلبه کند. این نوع صرافی اغلب از یک موتور تطبیق متمرکز برای ارائه نقدینگی بالا و یک رابط کاربرپسند استفاده می‌کند و همزمان از یک دفتر سفارش غیرمتمرکز برای اطمینان از شفافیت و امنیت نیز بهره می‌برد.

جمع‌بندی

در این مطلب درباره انواع دسته‌بندی صرافی ارز دیجیتال که روزبه‌روز در حال گسترش و پیشرفت هستند، توضیحاتی را ارائه دادیم. صرافی‌های متمرکز، غیرمتمرکز و ترکیبی از متداول‌ترین انواع صرافی ارز دیجیتال هستند که به صورت جامع و کامل در متن به توصیف آن‌ها پرداخته شد. صرافی ارز دیجیتال والکس یکی از محبوب‌ترین صرافی‌های مورد استفاده برای کاربران ایرانی است که از امنیت و رابط کاربری مناسبی برخوردار است.

منبع : Nasdaq

Originally posted 2023-04-11 12:35:46.

The post صرافی‌های معامله ارز دیجیتال به چند دسته تقسیم می‌شوند؟ appeared first on بیتمینو.

لینک کوتاه : https://lores.ir/?p=2634296

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها