تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
5

لورس :تزوس چیست؟ هر آنچه باید در مورد تزوس بدانید

  • کد خبر : 5043
  • ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۸
لورس :تزوس چیست؟ هر آنچه باید در مورد تزوس بدانید
به گزارش سایت اخبار ارزهای دیجیتال لورس :

تزوس چیست؟ هر آنچه باید در مورد تزوس بدانید تزوس اخیرا توانسته است در بین ۱۰ ارز برتر بازار قرار گیرد و توجهات زیادی را به خود جلب کرده است.
تزوس با جمع آوری سرمایه ۲۳۲ میلیون دلاری در عرضه اولیه خود(ICO)، وارد فضای ارزهای رمزنگاری شد. از زمان ICO، عرضه این ارز به دلیل مشکلات و درگیری های پیاپی مدام به تاخیر می افتاد. تزوس به طور رسمی در سپتامبر ۲۰۱۸ راه اندازی شد.
تزوس چیست؟ بر اساس آنچه در وبسایت تزوس آمده، تزوس یک بلاک چین غیرمتمرکز جدید است که با ایجاد یک بستر مشترک المنافع اداره می شود.
منظور از مشترک المنافع گروهی هستند که به خاطر اهداف و علایق مشترکشان، با یکدیگر ارتباط دارند. هدف اصلی تزوس این است که دارندگان توکن ها با همکاری یکدیگر در مورد بهبود پروتکل، با گذشت زمان تصمیم بگیرند. توکن تزوس XTZ نام دارد.
تزوس ویژگی های زیادی دارد که آن را تبدیل به یک توکن منحصر به فرد می کند که در مورد آنها صحبت خواهیم کرد. قبل از هر چیز به طور مختصر تاریخچه و پیش زمینه این پروژه را بررسی خواهیم کرد.
تاریخچه مختصری در مورد تزوس بنیا‌‌نگذارن تزوس، آرتور بریتمن و کتلین بریتمن، از سال ۲٫٫

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :

تزوس چیست؟ هر آنچه باید در مورد تزوس بدانید

تزوس اخیرا توانسته است در بین ۱۰ ارز برتر بازار قرار گیرد و توجهات زیادی را به خود جلب کرده است.

تزوس با جمع آوری سرمایه ۲۳۲ میلیون دلاری در عرضه اولیه خود(ICO)، وارد فضای ارزهای رمزنگاری شد. از زمان ICO، عرضه این ارز به دلیل مشکلات و درگیری های پیاپی مدام به تاخیر می افتاد. تزوس به طور رسمی در سپتامبر ۲۰۱۸ راه اندازی شد.

تزوس چیست؟

بر اساس آنچه در وبسایت تزوس آمده، تزوس یک بلاک چین غیرمتمرکز جدید است که با ایجاد یک بستر مشترک المنافع اداره می شود.

منظور از مشترک المنافع گروهی هستند که به خاطر اهداف و علایق مشترکشان، با یکدیگر ارتباط دارند. هدف اصلی تزوس این است که دارندگان توکن ها با همکاری یکدیگر در مورد بهبود پروتکل، با گذشت زمان تصمیم بگیرند. توکن تزوس XTZ نام دارد.

تزوس ویژگی های زیادی دارد که آن را تبدیل به یک توکن منحصر به فرد می کند که در مورد آنها صحبت خواهیم کرد. قبل از هر چیز به طور مختصر تاریخچه و پیش زمینه این پروژه را بررسی خواهیم کرد.

تاریخچه مختصری در مورد تزوس

بنیا‌‌نگذارن تزوس، آرتور بریتمن و کتلین بریتمن، از سال ۲۰۱۴ همراه با گروه اصلی توسعه دهندگان خود در حال ایجاد و توسعه تزوس هستند. دفتر مرکزی این شرکت در سوئیس مستقر است. همانطور که گفته شد آنها در طی ۲ هفته ICO خود، موفق به کسب سرمایه ۲۳۲ میلیون دلاری شدند. آنها در طی این ICO بیت کوین و اتریوم را نیز می پذیرفتند. تزوس اندکی پس از ICO تاریخی خود، در اولویت مسائل مدیریتی شرکت قرار گرفت. برای درک مسائل مدیریتی ابتدا باید بدانید که شرکت موسس تزوس DLS(Dynamic Ledger Solutions) نام دارد و شرکتی که تمام وجوه جمع آوری شده حاصل از ICO تزوس را در اختیار دارد بنیاد تزوس(Tezos Foundation) نامگذاری شده است.

بخوانید  Arkham مخفیگاه 5 میلیارد دلاری اتریوم Grayscale را در 500 کیف پول افشا کرد

آرتور و کتلین بریتمن با رئیس بنیاد تزوس، یوهان گورز، مشاجره ای داشتند. ظاهرا گورز که کنترل وجوه دریافتی را در اختیار داشته است از واگذاری آنها به بریتمن ها خودداری کرده. این اختلاف منجر به ایجاد تنش در جامعه این ارز و کاهش ارزش تزوس شد. بریتمن ها بیانیه تندی را بر علیه گورز منتشر کردند که در آن از کلماتی مانند خود رای و مخالف با منافع شرکت استفاده شده بود.

سرانجام و پس از مشاجرات زیاد و واکنش نامطلوب رسانه ها، گورز پس از دریافت بیش از ۴۰۰ هزار دلار از این شرکت، تزوس را ترک کرد. در حال حاضر همه چیز برای تزوس عالی و آرام است. پس به سراغ جزئیات می رویم.

ساختار تزوس

شاید اکنون نتوانید به این سوال که “تزوس چیست؟” به راحتی پاسخ دهید. بلاک چین تزوس از یک لایه میانی به نام پوسته شبکه(Network Shell) استفاده می کند. این به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا یک ساختار با اجزاء کوچکتر را با یک دفتر حساب با ویژگی خود ترمیمی توسعه دهند. یک پروتکل بلاک چین معمولی سه لایه دارد:

  1. پروتکل شبکه: این پروتکل وظیفه دریافت و انتشار اطلاعات را در بین نودها دارد.
  2. پروتکل تراکنش: این لایه تراکنش ها است که مدل و الگوی حسابرسی و بررسی تراکنش ها را که توسط بلاک چین پیاده سازی و اجرا شده، تعریف می کند.
  3. پروتکل اجماع: این پروتکل بسیار واضح است. این لایه، پروتکل اجماع را تعریف می کند که در واقع به بلاک چین ما کمک خواهد کرد تا در مورد وضعیت تراکنش ها به توافق برسیم.
بخوانید  با ۱۰ هولدر بزرگ بیت کوین در سپتامبر ۲۰۲۳ آشنا شوید

در تزوس دو پروتکل آخر با هم ترکیب شده که پروتکل بلاک چین نام دارد. پوسته شبکه به ارتباط بین پروتکل شبکه و پروتکل بلاک چین کمک می کند. در واقع پوسته شبکه ادغام دهنده دو پروتکل تراکنش ها و پروتکل اجماع است.

دو نوع حساب تزوس

دو نوع حساب که می توانید در تزوس استفاده کنید عبارتند از:

  1. حساب های ضمنی(Implicit)
  2. حساب های مبدا(Originated)

حساب های ضمنی

اینها رایج ترین حساب های تزوس هستند و معمولا با tz1 شروع می شوند. این یک حساب ساده است که از یک جفت کلید عمومی و خصوصی ایجاد شده است. آدرس عمومی که با tz1 شروع می شود، از کلید عمومی مشتق شده و هر حساب tz1 دارای یک کلید خصوصی مختص به خود است. این حساب ها دارای یک حساب کاربری و یک موجودی حساب هستند.

حساب های ضمنی نمی توانند نماینده یا صاحبی داشته باشند. برای این منظور باید ابتدا موجودی، به یک حساب مبدا منتقل شده و سپس تعیین نماینده شود.

حساب های مبدا

همراه با حساب های ضمنی یک حساب برای قراردادهای هوشمند خود دارید که حساب مبدا نامیده می شود. این حساب ها با KT1 شروع می شوند(مثلا:KT1Wv8Ted4b6raZDMoepkCPT8MkNFxyT2Ddo). این حساب ها دارای فیلدهای زیر هستند:

  • مدیریت(Manager): این کلید خصوصی حساب است.
  • مقدار: مقدار تزوس حساب در اینجا قرار دارد.
  • قابلیت واگذاری: برای این که سرمایه ها را بتوان برای بکینگ به نماینده انتقال داد.
  • فیلد واگذار کننده: اطلاعات کسی که سرمایه را برای بکینگ واگذار کرده است، درج می شود.

دارنده یک حساب مبدا می تواند وجوه خود را به حساب ضمنی یک بکر (baker) واگذار نماید. در مورد بکر بعدا بیشتر صحبت خواهیم کرد.

تزوس دارای سه قابلیت منحصر به فرد است:

  1. مدیریت درون شبکه ای و خود اصلاح گر
  2. مکانیسم اجماع اثبات سهام سیال
  3. قراردادهای هوشمند با تاییدیه رسمی

بیایید این ویژگی ها را به صورت جداگانه بررسی کنیم.

بخوانید  بیت کوین در چین قانونی شد! پس دولت چه‌کاره است؟

مدیریت درون زنجیره ای و خود اصلاح گر

برای درک اهمیت مدیریت درون زنجیره ای و خود اصلاح گر، ابتدا باید مفهوم حرف F که به کلمه فورک اشاره دارد را در جامعه رمزنگاری درک نمایید.

فورک شرایطی است که به موجب آن وضعیت بلاک چین به زنجیره های جدا از هم تبدیل می شود که بخشی از شبکه دیدگاه متفاوتی را در مورد تاریخچه تراکنش ها نسبت به بخش دیگر شبکه دارند. در واقع آنچه در فورک رخ می دهد واگرایی در نگاه و برداشت از یک بلاک چین است. فورک می تواند به صورت یک سافت فورک(یا فورک نرم) و هارد فورک(یا فورک سخت) رخ دهد.

سافت فورک چیست؟

هر زمان که یک زنجیره یا بلاک چین نیاز به بروزرسانی داشته باشد با دو روش انجام می شود. سافت فورک و هارد فورک. سافت فورک را می توانید به صورت بروزرسانی یک نرم افزار که با نسخه های قبل سازگار است تصور کنید. معنی آن چیست؟ خب فرض کنید که در لپ تاپ خود نرم افزار اکسل ۲۰۰۵ را نصب کرده اید و حالا می خواهید یک فایل اکسل را که با استفاده از اکسل ۲۰۱۵ ساخته شده، باز کنید. شما می توانید این کار را انجام دهید زیرا اکسل ۲۰۱۵ با نسخه های قبلی سازگار است.

اما مسلما اختلافاتی وجود دارد. تمام ویژگی ها و بروزرسانی هایی که در نسخه جدید وجود دارد و می توانید از آن لذت ببرید، در نسخه قدیمی برای شما قابل مشاهده و استفاده نخواهد بود. حالا در همین مثال فرض کنید که اکسل ۲۰۱۵ به شما این امکان را می دهد تا در صفحه گیف قرار دهید. اما اگر این فایل را در اکسل ۲۰۰۵ باز کنید مطالب را مشاهده می کنید، اما متنی که به صورت گیف قرار داده شده را نمی بینید.

هاردفورک چیست؟

تفاوت اصلی بین هاردفورک و سافت فورک سازگاری با بلاک چین قبلی است. در هارد فورک این سازگاری وجود ندارد. اگر از بلاک چین جدید استفاده نکنید به هیچ یک از بروزرسانی ها دسترسی ندارید و نمی توانید با کاربران سیستم جدید ارتباط داشته باشید. برای مثال پلی استیشن ۳ و ۴ را در نظر بگیرید. شما نمی توانید بازی های PS3 را در PS4 انجام دهید و یا برعکس.

بخوانید  پیشنهاد برای فعالان حوزه ارز دیجیتال | اخبار داغ 🔥🔥

آندریاس آنتونوپولوس تفاوت بین هاردفورک و سافت فورک را اینگونه توصیف می کند:

اگر یک رستوران مخصوص گیاهخواران تصمیم بگیرد به منوی خود گوشت را اضافه کند، این یک هاردفورک محسوب می شود. اما اگر تصمیم بگیرد غذاهای وگان را اضافه کند، مسلما هر کسی که گیاهخوار است می تواند از این نوع غذاها نیز استفاده کند و هنوز هم می تواند گیاهخوار باشد و بنابراین این یک سافت فورک محسوب می شود.

حالا باید گفت که فورک اساسا چیز بدی نیست. یک پلتفرم با کیفیت همیشه باید تکامل یابد و به روز شود. برای انجام این کار لازم است که یک سیستم، سافت فورک و یا هارد فورک را تجربه کند. مشکل اصلی با هاردفورک است که باعث ایجاد تنش و مشاجره در جامعه می شود.

بارزترین نمونه این مورد، تمام فورک های بیت کوین و بیت کوین کش هستند. بلاک چین بیت کوین به بیت کوین و بیت کوین کش فورک شد. بیت کوین کش نیز خود بعدا به بیت کوین کش و بیت کوین اس وی فورک شد. فورک بیت کوین کش و بیت کوین اس وی کمی ناخوشایند انجام شد. این نزاع اصطلاحا نبرد هش نامیده شد.

اساسا نبرد هش در این دو زنجیره برای استفاده از قدرت هش برای استخراج طولانی ترین زنجیره بود. ظاهرا یکی از طولانی ترین زنجیره ها به زنجیره بیت کوین کش تبدیل شد. این وضعیت باعث شد که به کل جامعه رمزنگاری شُک وارد شود و بازار ارزش خود را از دست بدهد. بدتر از همه این که جامعه بیت کوین کش به دو قسمت تقسیم شد.

این دقیقا همان چیزی است که تزوس می خواهد از آن جلوگیری کند.

بخوانید  نگاهی به وضعیت قانونی استخراج ارزهای دیجیتال در کشورهای مختلف جهان

تزوس چطور این مشکل را برطرف می کند؟

تزوس هاردفورک های مشاجره انگیز را از طریق ویژگی خود اصلاحی و مدیریت درون زنجیره ای کاهش می دهد. خود اصلاحی به شما در ارتقاء بلاک چین بدون این که یک هاردفورک رخ دهد، کمک می کند. مدیریت درون زنجیره ای در تعریف ساده به معنای رای دادن به یک اصلاحیه پیشنهادی بر روی پلتفرم است. با ترکیب مدیریت درون زنجیره ای و ویژگی خود اصلاحی، روند رای گیری می تواند در صورت نیاز اصلاح شود. سهامداران سیستم، که بعدا در مورد آنها صحبت خواهیم کرد، از رای گیری حضانت و مراقب می کنند. طراحی این سیستم اجازه می دهد تا به جای هاردفورک، تکامل نرم افزاری بلاک چین انجام شود.

خوب این روند دقیقا چطور کار می کند؟

  • توسعه دهندگان به طور مستقل پیشنهادهایی را برای ارتقاء پروتکل ارائه می دهند و در ازای کار خود طلب دستمزد می کنند.
  • درخواست جبران کار انجام شده به شکل دستمزد، این اطمینان را حاصل می کند که توسعه دهندگان انگیزه اقتصادی قوی برای مشارکت در اکوسیستم دارند.
  • این طرح و پیشنهاد طی یک دوره آزمایشی توسط جامعه در پروتکل مورد آزمایش قرار گرفته و انتقادها برای پیشرفت بهتر طرح ارائه می شود.
  • پس از آزمایش های مکرر، دارندگان توکن تزوس می توانند در مورد تصویب این طرح، رای دهند.
  • پس از تصمیم گیری در مورد ارتقاء قانونی، به اصطلاح “جانشینی داغ” روی پروتکل انجام شده و استفاده از نسخه جدید پروتکل آغاز می شود.

با توجه به این روند سیستم، پروتکل به صورت غیرفعال و در روشی غیرمتمرکز، به روز می شود. هر نسخه ارتقاء یافته پروتکل، طی چندین دوره آزمایش شده و بازخوردهای جامعه دریافت می شود. به این ترتیب از این که هر پیشرفت مورد تایید اکثریت جامعه است، اطمینان حاصل می شود. این مانع از وقوع هر نوع هارد فورک در جامعه است.

اثبات سهام سیال

مکانیسم اجماع، قلب و روح یک شبکه غیرمتمرکز است. در صورت عدم وجود روش های مشخص برای ارتباط افراد جامعه و تصمیم گیری، هیچ ارتباطی بین نودهای مختلف در یک شبکه گسترده وجود ندارد. وقتی ساتوشی ناکاموتو بیت کوین را ساخت، از مکانیسم اثبات کار استفاده کرد. روند این مکانیسم بسیار ساده است:

  • از استخراج کنندگان خواسته می شود تا از قدرت محاسباتی خود برای حل معادلات ریاضی پیچیده رمزنگاری استفاده کنند.
  • به استخراج کنندگانی که بتوانند این معادلات را حل کنند، پاداش داده می شود.
بخوانید  اتریوم از دریچه‌ی آمار: نگاهی به دیروز، امروز و فردا

برای اطلاعات بیشتر در مورد مکانیسم اثبات کار اینجا کلیک کنید.

این معادلات و معماها به حدی سخت هستند که معمولا استخراج کنندگان تمام قدرت محاسباتی خود را به آن اختصاص می دهند. اما این مکانیسم مشکلاتی را نیز دارد:

  • بزرگترین و مهمترین مشکل این مکانیسم مصرف قدرت و انرژی بسیار زیاد است.
  • افراد و سازمان هایی که دستگاه های اسیک قدرتمندتر و سریعتری داشته باشند، شانس بیشتری برای استخراج نسبت به سایرین دارند.
  • اثبات کار می تواند منجر به تمرکز شود.

برای مقابله با مشکلات اثبات کار، یک پروتکل اجماع جدید به نام اثبات سهام یا POS ارائه شد.

اثبات سهام چیست؟

اثبات سهام باعث می شود که کل فرایند استخراج، به صورت مجازی انجام شود . استخراج کنندگان با اعتبارسنج ها جایگزین می شوند. به طور خلاصه این روش به صورت زیر کار می کند:

  • اعتبار سنج ها باید بخشی از ارزهای خود را به عنوان سهام سپرده گذاری و قفل کنند.
  • سپس آنها شروع به بررسی اعتبار بلاک ها می کنند. در واقع وقتی بلاکی را پیدا می کنند که فکر می کنند می تواند به زنجیره اضافه شود، با قرار دادن سهام خود بر روی آن به عنوان ضمانت، اعتبار بلاک را تایید می کنند.
  • اگر بلاک اضافه شود، کسی که اعتبار آن را تایید کرده پاداشی متناسب با مقداری که از سهام خود قرار داده، دریافت می کند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد مکانیسم اثبات سهام اینجا کلیک کنید.

با این حال این مکانیسم هنوز هم کل جامعه را در بر می گیرد و هنوز مقیاس پذیرترین روش نیست. به همین دلیل بسیاری از بلاک چین های مدرن مثل اییاس، نئو، لیسک، کاردانو و غیره از یک پروتکل ارتقاء یافته استفاده می کنند. اییاس و لیسک از یک پروتکل اثبات سهام استفاده می کنند که در آن تعداد مشخصی از نمایندگان از قبل انتخاب می شوند. این نمایندگان کسانی هستند که مسئولیت اجماع و موجودیت کلی شبکه را بر عهده دارند.

بخوانید  واقعیت ‌رمزارز جعلی کربلا کوین چیست؟ | بیاینه فعالان بلاک چین ایران

مکانیسم اجماع تزوس نیز شبیه به این است، اما با کمی تفاوت. به جای هیئت نمایندگان اجباری، تزوس از یک مدل دموکراسی سیال در مکانیسم اجماع خود استفاده می کند.

مکانیسم دموکراسی سیال چگونه کار می کند؟

اثبات سهام

این سیستمی است که بین انتخاب یا دموکراسی مستقیم و گرفتن یک نماینده برای رای دادن، جابجا می شود.

این فرایند به شکل زیر است:

  • افراد می توانند به طور مستقیم به سیاست های خود رای دهند.
  • افراد می توانند مسئولیت رای گیری خود را به نماینده ای واگذار کنند که بتواند بر اساس سیاست های خود برای آنها رای دهد.
  • نمایندگان نیز می توانند مسئولیت رای گیری خود را به نماینده دیگری واگذار کنند که بتواند از جانب آنها رای دهد. به این ویژگی که یک نماینده می تواند نماینده دیگری برای خود تعیین کند، تغییرپذیری گفته می شود.
  • اگر شخصی که رای خود را به نماینده ای واگذار کرده، رای نماینده را قبول نداشته باشد، می تواند به راحتی رای خود را پس بگیرد و به سیاست مطلوب خود رای دهد.

پس مزایای دموکراسی سیال چیست؟

  1. نظر هر فرد ثبت می شود و نقش مهمی را در اتخاذ سیاست نهایی بازی می کند.
  2. برای این که نماینده شوید تنها لازم است که اعتماد یک فرد را جلب کنید. لازم نیست نمایندگان کمپین های انتخاباتی تشکیل دهند و هزینه کنند. به همین دلیل موانع ورود بسیار کم است.
  3. این یک مدل مقیاس پذیر است. هر کسی وقت رای دادن به سیاست های مورد نظر خود را نداشته باشد می تواند به سادگی مسئولیت رای دادن خود را واگذار کند.
بخوانید  آیا استخراج بیت کوین با انرژی خورشیدی توجیه اقتصادی دارد؟

اثبات سهام سیال چیست؟

برخلاف DPoS(اثبات سهام مشارکتی)، هیچ قانون سخت و خشکی مبنی بر این که نمایندگان کاملا نیاز به انتخاب داشته باشند، وجود ندارد. این امر کاملا بستگی به مشارکت کنندگان دارد که چه کاری می خواهند انجام دهند. خب بیایید بررسی LPoS را شروع کنیم.

تزوس یک سیستم اثبات سهام سیال است که برای مشارکت در بلاک چین اجماع سهام، نیاز به داشتن تعداد مشخصی توکن تزوس است. فرایند انتشار بلاک ها، بکینگ(baking) نامیده می شود.

دارندگان توکن که بکر(bakers) نام دارند می توانند حق رای دهی را به سایر دارندگان توکن، بدون انتقال وجوه خود، واگذار کنند. برخلاف اییاس، انتخاب نماینده اختیاری است.

بکینگ بلاک ها

پیدا کردن و افزودن بلاک ها به بلاک چین تزوس از طریق فرایندی به نام بکینگ صورت می گیرد. این فرایند به ترتیب زیر عمل می کند:

  • بکرها یا دارندگان توکن بر اساس سهم خود حق انتشار بلاک را دریافت می کنند.
  • هر بلاک توسط یک بکر تصادفی تایید می شود و سپس توسط ۳۲ بکر تصادفی دیگر بررسی و تایید می شود.
  • اگر بلاک صحیح باشد، به بلاک چین اضافه می شود.
  • بکر پاداش می گیرد و می تواند کارمزد تراکنش های موجود در داخل بلاک را دریافت کند.

همانطور که قبلا گفته شد، دارندگان توکن ها می توانند حق تایید خود را به سایر دارندگان و بدون انتقال ارزهای خود، واگذار کنند. پس از اتمام مراحل تایید، بکر پاداش های کسب شده را با بقیه نمایندگان به اشتراک می گذارد.

قراردادهای هوشمند و تاییدیه رسمی

تزوس با استفاده از OCaml کد گذاری شده است. قراردادهای هوشمندی که در تزوس اجرا خواهند شد نیز با استفاده از Michelson ایجاد می شوند. این زبان چه ویژگی دارد؟ به نظر می رسد هر دو زبان های برنامه نویسی کاربردی باشند.

این دو زبان از دو دسته هستند:

  1. Imperative
  2. Functional

زبان برنامه نویسی Imperative

در زبان imperative، برنامه نویس برای دستیابی به یک هدف، باید کلیه مراحلی را که لازم است رایانه انجام دهد، قرار داده و بنویسد. تمام زبان های برنامه نویسی قدیمی مانند ++C و جاوا از نوع زبان های برنامه نویسی imperative هستند. به این نوع از زبان برنامه نویسی زبان برنامه نویسی الگوریتمی نیز گفته می شود.

بخوانید  سرمایه گذاران بیت کوین نسبت به ضرر ۱۰۰ میلیارد دلاری فدرال رزرو آمریکا خوش بین هستند

اجازه دهید برای فهم بهتر این منظور از یک مثال استفاده کنیم. از زبان++C استفاده می کنیم. فرض کنید دو عدد ۳ و ۵ را می خواهیم با هم جمع کنیم:

;int a = 5

;int b = 3

;int c

;c= a + b

بنابراین همانطور که می بینید، روند مراحل اضافی مختلفی را طی می کند و هر مرحله می تواند به طور مداوم وضعیت برنامه را تغییر دهد؛ زیرا همه آنها به صورت جداگانه اجرا می شوند.

برای یک روند چهار مرحله انجام گرفت. این مراحل به صورت زیر است.

  1. معرفی یک کاراکتر با عدد صحیح به نام a و اختصاص مقدار ۵ به آن.
  2. معرفی یک کاراکتر با عدد صحیح به نام b و اختصاص مقدار ۳ به آن.
  3. تعیین کاراکتر به نام c.
  4. مقادیر a و b با هم جمع شده و در c ذخیره شود.

زبان برنامه نویسی Functional

خانواده دوم زبان های برنامه نویسی، زبان Functional یا تابع گرا است. این سبک برنامه نویسی برای ایجاد یک رویکرد کاربردی جهت حل مسائل ساخته شده است. خب زبان برنامه نویسی functional چگونه کار می کند؟

فرض کنید تابعی داریم به صورت f(x) که می خواهیم از آن برای محاسبه تابع g(x) استفاده کنیم و سپس از آن برای کار در تابع h(x) استفاده کنیم. می توانیم به جای محاسبه هر کدام از این توابع به صورت جداگانه، تمام آنها را با هم و در یک تابع به شکل زیر قرار دهیم:

h(g(f(x)))

این باعث می شود تا رسیدن به پاسخ تابع از نظر ریاضی ساده تر باشد. به همین دلیل زبان برنامه نویسی functional رویکرد مطمئن تر و کارا تری برای ایجاد قراردادهای هوشمند است. این زبان همچنین به تایید رسمی کمک می کند و بدان معنی است که راحت تر می توان این را که یک برنامه چه کاری انجام می دهد و چطور عمل می کند، اثبات کرد.

بخوانید  با ۱۰ هولدر بزرگ بیت کوین در سپتامبر ۲۰۲۳ آشنا شوید

بیایید با ذکر مثالی ببینیم که چرا در شرایط خاص این ویژگی می تواند بسیار حیاتی و حتی نجات بخش باشد.

برنامه نویسی

فرض کنید برنامه ای نوشته ایم که ترافیک هوایی را کنترل می کند.

همانطور که مسلما می دانید نوشتن و کدگذاری چنین سیستمی به دقت و مهارت بالایی نیاز دارد. وقتی جان مردم در خطر باشد نمی توان یک برنامه را کورکورانه و سهوی نوشت. ما در موقعیت هایی مانند این نیاز به کد نویسی داریم که ثابت شود به قطع یقین درست کار می کند.

این دقیقا دلیل استفاده از زبان برنامه نویسی functional است. به همین دلیل است که تزوس از OCaml استفاده می کند و در قراردادهای هوشمند از Michelson استفاده می شود.

بیایید به مزایای زبان functional بپردازیم:

  1. به کد نویسی با اطمینان بالا کمک می کند، زیرا اثبات نحوه رفتار و عملکرد یک کد از نظر ریاضی آسان تر است.
  2. خوانایی و قابلیت نگهداری را افزایش می دهد زیرا هر تابع برای دستیابی به یک کار خاص طراحی شده است. این توابع همچنین می توانند مستقل از هم باشند.
  3. انجام تغییرات در کدها آسان است و هر گونه تغییر در کد برای اجرای ساده تر است. این باعث می شود توسعه کدهای تکراری آسان تر باشد.
  4. توابع فردی را می توان به راحتی از هم جدا کرد که باعث می شود آزمایش و رفع اشکال آسان تر انجام شود.

نتیجه گیری

خب حالا شما در مورد پروژه تزوس تقریبا همه چیز را می دانید. تزوس یک پروژه بسیار جذاب است که متاسفانه تحت تاثیر وقایع ناخوشایند پشت پرده قرار گرفته است. این پروژه نیاز به یک تحلیل دقیق تر دارد، زیرا ابزارها و ویژگی های جالبی را وارد فضای بلاک چین کرده است. اخیرا این ارز توانسته با رشدی قابل توجه در بین ۱۰ ارز برتر بازار قرار گیرد.

منبع

لینک کوتاه : https://lores.ir/?p=5043

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها