تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
1

لورس :شاخص فلاکت بیت کوین یا BMI چیست و چه کاربردی دارد؟

  • کد خبر : 2603091
  • ۰۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۳
لورس :شاخص فلاکت بیت کوین یا BMI چیست و چه کاربردی دارد؟
به گزارش سایت اخبار ارزهای دیجیتال لورس :

شاخص فلاکت بیت کوین یا BMI چیست و چه کاربردی دارد؟ احساسات بازار یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که تریدرها و سرمایه‌گذاران برای ورود یا خروج از پوزیشنهای معاملاتی در نظر می‌گیرند. تحلیل‌گران ارز دیجیتال، معیارهای کمی متعددی برای سنجش احساسات مالی دیگران در اختیار خود دارند. یکی از انواع جدید آنها، شاخص فلاکت بیت کوین یا BMI است که نشان می‌دهد هولدرهای این رمزارز به معنی واقعی کلمه، چقدر احساس بدبختی یا خوشبختی می‌کنند.
شاخص فلاکت بیت کوین توسط استراتژیست و تحلیل‌گر شناخته‌شده‌ی وال‌استریت و یکی از بنیانگذاران شرکت Fundstart Global Advisors؛ توماس لی (Thomas Lee)؛ در سال ۲۰۱۸ ابداع شد. در این مقاله، این شاخص به همراه مکانیزم و کاربردهایش را معرفی می‌کنیم. بنابراین چه اهل ترید و چه اهل سرمایه‌گذاری در بازار کریپتو هستید، با ما همراه شده تا از این پس، بهتر بازار را پیش‌بینی کنید.
معرفی شاخص فلاکت بیت کوین شاخص Bitcoin Misery Index یا به‌اختصار BMI، معیاری برای اندازه‌گیری احساسات ۹۰ روز گذشته‌ی هولدرهای بیت کوین در مورد این دارایی بر اساس قیمت فعلی آن است. ..

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :

شاخص فلاکت بیت کوین یا BMI چیست و چه کاربردی دارد؟

احساسات بازار یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که تریدرها و سرمایه‌گذاران برای ورود یا خروج از پوزیشنهای معاملاتی در نظر می‌گیرند. تحلیل‌گران ارز دیجیتال، معیارهای کمی متعددی برای سنجش احساسات مالی دیگران در اختیار خود دارند. یکی از انواع جدید آنها، شاخص فلاکت بیت کوین یا BMI است که نشان می‌دهد هولدرهای این رمزارز به معنی واقعی کلمه، چقدر احساس بدبختی یا خوشبختی می‌کنند.

شاخص فلاکت بیت کوین توسط استراتژیست و تحلیل‌گر شناخته‌شده‌ی وال‌استریت و یکی از بنیانگذاران شرکت Fundstart Global Advisors؛ توماس لی (Thomas Lee)؛ در سال ۲۰۱۸ ابداع شد. در این مقاله، این شاخص به همراه مکانیزم و کاربردهایش را معرفی می‌کنیم. بنابراین چه اهل ترید و چه اهل سرمایه‌گذاری در بازار کریپتو هستید، با ما همراه شده تا از این پس، بهتر بازار را پیش‌بینی کنید.

بخوانید  انتقال ۳ میلیارد دلاری بیت کوین‌های کریگ رایت به این زودی‌ها انجام نخواهد شد

معرفی شاخص فلاکت بیت کوین

شاخص Bitcoin Misery Index یا به‌اختصار BMI، معیاری برای اندازه‌گیری احساسات ۹۰ روز گذشته‌ی هولدرهای بیت کوین در مورد این دارایی بر اساس قیمت فعلی آن است.

فرمول محاسبه‌ی این ایندکس فاش نشده است. آنچه می‌دانیم این است که شاخص BMI با استفاده از معیارهایی مانند نسبت تعداد معاملات برنده به کل معاملات و پرایس اکشن به دست آمده و با عددی بین صفر تا ۱۰۰ بیان می‌شود.

شاخص فلاکت بیت کوین، یک شاخص متضاد یا Contrarian Index است که از آن به‌عنوان Fear Indexes یا معیارهای ترس نیز یاد می‌شود. کلمه‌ی متضاد به این معناست که هرچه عدد پایین‌تری را شاهد باشیم، فلاکت تریدرهای BTC و میل آنها به فروش بیشتر خواهد بود. حد بدبختی یا Misery نیز عدد ۲۷ است. اعداد پایین‌تر از این، نشان‌دهنده‌ی عدم رضایت هولدرها یا فروشنده‌ها از قیمت فعلی و نیز نتیجه‌ی معاملات‌شان است. این شرایط، سیگنالی برای خرید بیت کوین محسوب می‌شود؛ چراکه قیمت‌ها احتمالا از آنچه هستند پایین‌تر نخواهند رفت. هرچه عدد به صفر نزدیک‌تر شود، با قطعیت بیشتری می‌توان همین نتیجه را گرفت.

بخوانید  روز کم رمق بازار ارزهای دیجیتال /سولانا چقدر رشد کرد؟

از سوی دیگر، عدد ۶۷ حد خوشبختی یا Happy برای تریدرهاست. صعود شاخص فلاکت بیت کوین از این عدد، به معنی کاهش احتمال ادامه‌ی روند صعودی قیمت و موقعیت مناسب برای فروش است. BMI ‌های نزدیک‌تر به صد، سیگنال فروش قطعی‌تری محسوب می‌شوند. حد واسط دو عدد ۲۷ تا ۶۷ نیز نشان‌دهنده‌ی احساسات خنثای تریدرها در مورد قیمت بیت کوین است.

نوشته های مشابه

  • شاخص فلاکت بیت کوین شاخص فلاکت بیت کوین یا BMI چیست و چه کاربردی دارد؟ ۰۱ شهریور ۱۴۰۲
  • بهترین استیبل‌کوین‌ها در کریپتوکارنسی لیست بهترین استیبل کوین های محبوب متمرکز و غیر متمرکز ۲۰۲۳ ۲۹ مرداد ۱۴۰۲
شاخص بدبختی بیت کوین

مزایای شاخص فلاکت بیت کوین

سابقه‌ی بیش از ۱۰ ساله‌ی حرکت قیمت Bitcoin نشان می‌دهد که تقریبا همواره سیگنال‌های خرید ارسال‌شده از BMI، با رالی شدید صعودی و سیگنال‌های فروش آن نیز با خرسی‌شدن بازار (ریزش) همراه بوده‌اند. اتفاقی که به‌خوبی خود را در دسامبر ۲۰۱۳ نشان داد. زمانی‌که این شاخص به عدد ۱۰۰ رسید و پس از آن، شاهد افت تاریخی قیمت و حتی کاهش دامیننس بیت کوین بودیم.

بخوانید  آیا شرکت‌های استخراج بیت کوین بعد از هاوینگ همچنان سودده خواهند بود؟

مزیت مهم دیگر شاخص فلاکت بیت کوین این است که به‌طور اختصاصی برای بازار ارز دیجیتال ساخته شده است. این در حالی است که منطق بیشتر ابزارهای تحلیلی در این بازار، مانند RSI، مکدی و اندیکاتورهای استوکاستیک از بازارهای سنتی مانند سهام ناشی شده و نتایج قابل‌اطمینان‌تری هم برای دارایی‌های سنتی دارند. علاوه بر این، روش محاسبه شاخص بدبختی بیت کوین با دخالت ایندکس‌های دیگر همراه است که سبب عملکرد دقیق‌تر و قابل‌اعتمادتر‌شدن آن می‌شود.

توماس لی و شاخص فلاکت بیت کوین

توماس لی، در زمان ابداع شاخص بدبختی بیت کوین، بیش از سه دهه تجربه‌ی حضور در وال‌استریت را به‌عنوان تحلیل‌گر در کارنامه خود داشت. واقعیتی که سبب اطمینان بیشتر به این ایندکس می‌شود. اکنون در میانه‌ی سال ۲۰۲۳ و پس از گذشت بیش از ۵ سال، شاخص فلاکت بیت کوین به‌خوبی از سوی تریدرها و کارشناسان تحلیل بیت کوین پذیرفته شده و استفاده می‌شود. مقبولیتی که نشان‌دهنده‌ی اعتماد بازار به آن محسوب می‌شود.

مبدع شاخص فلاکت بیت کوین، خود معتقد است که این ارز دیجیتال هر سال تقریبا یک بار بدبختی شدید زیر ۲۷ را تجربه می‌کند. به‌این‌ترتیب، با مشاهده‌ی چنین عددی می‌توان نتیجه گرفت که خرید در آن برهه‌ی زمانی، بهترین سود را در ۱۲ ماه آینده در پی خواهد داشت.

بخوانید  انقلاب غیرمتمرکز: کاوش در دنیای مبادلات غیرمتمرکز (DEX)

محدودیت های شاخص فلاکت بیت کوین

شاخص بدبختی بیت کوین مانند بسیاری از معیارهای سنجش وضعیت بازار، عقب‌نگر یا Backward Looking است. معیارهایی از این دست، وضعیت گذشته یک دارایی را معیاری برای سنجش وضعیت فعلی‌اش قرار می‌دهند. بنابراین نمی‌توانند به‌طور قطعی، آینده‌ی آن دارایی را پیش‌بینی کنند.

علاوه بر این، بازار ارز دیجیتال در معرض اتفاقات بیرونی بسیار غیرقابل‌پیش‌بینی قرار دارد. سابقه نشان می‌دهد که وقایعی مانند هک‌شدن صرافی‌ها و کیف پول‌ها، کلاه‌برداری‌های شرکت‌های دیفای، سقوط استیبل کوین‌ها، تصمیمات دولت‌ها و به‌خصوص کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) و حتی تصمیم‌های نهنگ های بیت کوین تا چه اندازه می‌تواند این بازار را یک شبه دچار آشفتگی کند.

تعداد و احتمال وقوع این اتفاقات نسبت به بازارهای سنتی مانند سهام یا فارکس بیشتر است. دلایل اصلی این موضوع، جدید بودن صنعت ارز دیجیتال، عدم شفافیت موضع دولت‌ها در برابر این بازار و وابستگی شدید آن به تکنولوژی‌های نوین و در معرض خطرهای امنیتی هستند.

بخوانید  جدیدترین تحلیل و بررسی بیت‌کوین و بازار ارز دیجیتال (۲۱ شهریور ۱۴۰۲)

بنابراین توصیه می‌شود اگر از تحلیل تکنیکال برای پیش‌بینی قیمت‌های رمزارز استفاده می‌کنید؛ حتما برای تایید هر سیگنال از حداقل یک معیار دیگر نیز در کنار شاخص فلاکت بیت کوین استفاده کنید.

بهترین شاخص ها برای تایید BMI

شاخص BMI

از نظر فنی، شاخص فلاکت بیت کوین ، نوعی اندیکاتور مومنتوم نیز محسوب می‌شود؛ چراکه ثبات قیمت را در ۹۰ روز گذشته نشان می‌دهد. بنابراین دیگر اندیکاتورهای مومنتوم می‌توانند به‌عنوان تاییدکننده‌ی Bitcoin Misery Index استفاده شوند. مهم‌ترین آنها عبارتند از:

  • مکدی (MACD) یا میانگین متحرک همگرایی و واگرایی؛ که نشان‌دهنده‌ی تغییرات قدرت روند قیمت است.
  • RSI‌ یا شاخص قدرت نسبی؛ که مقدار و سرعت تغییرات روند را نشان می‌دهد.
  • Aroon؛ که نشان‌دهنده‌ی پتانسیل تغییر روند است و به‌خصوص در مواقعی که شاخص فلاکت بیت کوین در مرز اعداد ۲۷ یا ۶۷ قرار دارد، می‌تواند مفید واقع شود.
  • اندیکاتور OBV یا حجم تعادلی؛ که فشار فروش یا خرید را در بازار نشان می‌دهد.
  • اسیلاتور استوکاستیک؛ که برای شناسایی نقاط اشباع خرید و فروش کاربرد دارد.
بخوانید  مقایسه بروکرهای فارکس؛ مناسب برای کاربران ایرانی

آیا بیت کوین در مسیر خوشبختی است؟

در زمان نگارش این مقاله، یعنی ۱۲ آگوست ۲۰۲۳، شاخص بدبختی بیت کوین روی عدد ۴۰ قرار دارد. عددی خنثی که نشان‌دهنده‌ی یک بازار نوسانی است. بررسی نمودار پرایس اکشن پادشاه رمزارزهای جهان هم حاکی از وضعیت نسبتا نزولی آن در یک ماه گذشته است.

بااین‌حال، وضعیت BTC در یک سال گذشته بهتر شده و قیمت آن، نشان از رشد بیش از ۲۰ درصدی‌اش دارد. در صورت ادامه‌ی این وضعیت، انتظار می‌رود شاخص فلاکت بیت کوین رشد کند تا هولدرهای آن احساس خوشبختی بیشتری کنند.

شما کدامیک از اندیکاتورها را در استراتژی‌های معاملاتی خود استفاده می‌کنید؟ بر اساس تحلیل‌های خود چه پیش‌بینی‌ای درباره قیمت بیت کوین دارید؟ نظر خود را با ما و دیگر خوانندگان این مطلب به اشتراک بگذارید.

برچسب هامبتدی

لینک کوتاه : https://lores.ir/?p=2603091

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها