تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
1

لورس :معرفی ورلد کوین (Worldcoin)، جدیدترین ساخته سازنده چت جی پی تی

  • کد خبر : 2599374
  • ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۲
لورس :معرفی ورلد کوین (Worldcoin)، جدیدترین ساخته سازنده چت جی پی تی
به گزارش سایت اخبار ارزهای دیجیتال لورس :

معرفی ورلد کوین (Worldcoin)، جدیدترین ساخته سازنده چت جی پی تی هرچند تکنولوژی هوش مصنوعی مزایای متعددی با خود به همراه آورده، اما یک نگرانی بزرگ نیز وجود دارد و آن مسئله هویت سنجی است. با گسترش ربات‌ها، بسیاری نگران این موضوع هستند که چطور می‌توان فعالیت یک ربات را از انسان در اینترنت تشخیص داد؟ سم آلتمن (Sam Altman)، یکی از سرشناس‌ترین چهره‌های AI‌ راه‌حلی کریپتویی به نام پروژه‌ی ورلد کوین (Worldcoin) برای این موضوع پیشنهاد کرده است. پلتفرمی برای تولید هویت دیجیتال از طریق ویژگی‌های بیومتریک افراد که در تابستان ۲۰۲۳ از آن رونمایی شد.
اما هدف و سازوکار ورلد کوین چیست؟ این شبکه چه ویژگی‌هایی دارد و چه اهدافی را دنبال می‌کند؟ آیا سرمایه‌گذاری روی توکن WLD تصمیم درستی است؟ در این مقاله تلاش می‌کنیم به این سوالات پاسخ داده و جزئیات کاملی از این شبکه‌ ارائه دهیم. با ما همراه باشید تا با یکی از جنجالی‌ترین پروژه‌های ارز دیجیتال آشنا شوید.
ماهیت و اهداف پروژه ورلد کوین چیست؟ ورلد کوین یک پروژه‌ی ارز دیجیتال با تمرکز بر ارائه‌ی روش‌های شناسایی هویت دیجیتال، با هدف تشخیص ربات از انس..

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :

معرفی ورلد کوین (Worldcoin)، جدیدترین ساخته سازنده چت جی پی تی

هرچند تکنولوژی هوش مصنوعی مزایای متعددی با خود به همراه آورده، اما یک نگرانی بزرگ نیز وجود دارد و آن مسئله هویت سنجی است. با گسترش ربات‌ها، بسیاری نگران این موضوع هستند که چطور می‌توان فعالیت یک ربات را از انسان در اینترنت تشخیص داد؟ سم آلتمن (Sam Altman)، یکی از سرشناس‌ترین چهره‌های AI‌ راه‌حلی کریپتویی به نام پروژه‌ی ورلد کوین (Worldcoin) برای این موضوع پیشنهاد کرده است. پلتفرمی برای تولید هویت دیجیتال از طریق ویژگی‌های بیومتریک افراد که در تابستان ۲۰۲۳ از آن رونمایی شد.

اما هدف و سازوکار ورلد کوین چیست؟ این شبکه چه ویژگی‌هایی دارد و چه اهدافی را دنبال می‌کند؟ آیا سرمایه‌گذاری روی توکن WLD تصمیم درستی است؟ در این مقاله تلاش می‌کنیم به این سوالات پاسخ داده و جزئیات کاملی از این شبکه‌ ارائه دهیم. با ما همراه باشید تا با یکی از جنجالی‌ترین پروژه‌های ارز دیجیتال آشنا شوید.

بخوانید  اهمیت مدیریت صحیح رمز عبور برای محافظت از ارزهای رمزنگاری

ماهیت و اهداف پروژه ورلد کوین چیست؟

ورلد کوین یک پروژه‌ی ارز دیجیتال با تمرکز بر ارائه‌ی روش‌های شناسایی هویت دیجیتال، با هدف تشخیص ربات از انسان در فعالیت‌های اینترنتی یا وب ۳ است. این هدف از این رو اهمیت دارد که با پیدایش هوش مصنوعی بسیاری نگران اصالت هویت‌های دیجیتال در اینترنت و مالکیت محتوا هستند. مسئله‌ای که در آینده و با افزایش فعالیت ربات‌ها قطعا اهمیت بیشتری خواهد یافت.

شبکه‌ی Worldcoin برای ایجاد هویت دیجیتال و شناسه آن، از ویژگی منحصربه‌فردی به نام شناسه‌ی جهانی یا World ID بهره می‌برد. World ID که به آن پاسپورت دیجیتال نیز گفته می‌شود، یک شبکه‌ی هویت جهانی حریم خصوصی است که کاربران را قادر به تایید هویت از طریق اسکن شبکیه چشم می‌کند.

همانطورکه می‌دانید، الگوی شبکیه‌ی چشم هر فرد نیز مانند اثر انگشت او منحصربه‌فرد است. بنابراین از آن می‌توان برای تشخیص هویت انسانی بهره برد.

افراد با اسکن شبکیه‌ی چشم خود به جامعه‌ی ورلد کوین پیوسته و پایگاه داده‌ی آن را قوی‌تر می‌کنند. با تقویت این پایگاه داده، تشخیص انسان از ربات در فضای اینترنت آسان‌تر و مطمئن‌تر انجام می‌شود. کل این مکانیسم Proof of Personhood یا اثبات شخصیت نام‌گذاری شده است. دو المان دیگر این پروژه نیز کیف پول ارز دیجیتال World App و ارز Worldcoin هستند.

بخوانید  قیمت بیت کوین در ۶,۴۰۰ دلار حمایت شد؛ برای ادامه صعود چه مقاومتی پیش رو است؟

نوشته های مشابه

  • ورلد کوین چیست معرفی ورلد کوین (Worldcoin)، جدیدترین ساخته سازنده چت جی پی تی ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
  • تتر و دلار دلیل تفاوت قیمت تتر و دلار چیست؟ چرا قیمت تتر بالاتر است ۲۳ مرداد ۱۴۰۲

سازوکار ورلد کوین چیست؟

دستگاه orb در ورلد کوین

اسکن شبکیه‌ی چشم کاربر در ورلد کوین از طریق یک دستگاه تصویربرداری بیومتریک به نام Orb انجام می‌شود. این دستگاه کروی‌شکل، به‌اندازه‌ی یک توپ بولینگ است. شناسه‌ی دیجیتال هر فرد پس از اسکن شبکیه به کدی به نام IrisCode تبدیل می‌شود. ورلد کوین، مدعی است که پس از تولید این کد، با اتکا به پروتکل اثبات دانش صفر، تصویر شبکیه‌ی فرد را حذف می‌کند تا حریم خصوصی او حفظ شود. این سازوکار نیاز به اسکن مجدد را برای تایید هویت‌های بعدی برطرف می‌کند. علاوه بر این، IrisCode می‌تواند برای تایید هویت کاربر در برنامه‌های شخص ثالثی که روی ورلد کوین ساخته می‌شوند، استفاده شود.

فرآیند اسکن در حال حاضر وابسته به دستگاه orb و به صورت حضوری است. کاربران اولیه‌ی ورلد کوین پس از اسکن شبکیه‌ی چشم خود، ۲۵ توکن رایگان WLD دریافت می‌کنند. برای دریافت این پاداش آنها باید اپلیکیشن World app را دانلود و کد Iris خود را در آن وارد کنند. پس از تایید کد، پاداش به حساب کیف پول World app واریز می‌شود. البته این پاداش در آینده و با بزرگ‌شدن جامعه‌ی این شبکه، رفته‌رفته کاهش می‌یابد. اپراتورهای دستگاه‌های ORB نیز با توکن WLD پاداش می‌گیرند.

بخوانید  معرفی 5 بازنده اصلی بازار رمرزارها در 24 ساعت اخیر!

ورلد کوین در کشور ما مرکز orb ندارد. بنابراین کاربران داخل ایران نمی‌توانند از این طریق، توکن رایگان دریافت کنند. بااین‌حال همچنان می‌توانید با دانلود World App و بازکردن حساب کاربری از این کیف پول استفاده کنید. World App قابلیت ذخیره‌سازی سایر ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، اتریوم و انواع استیبل کوین و شرکت در ایردراپ و استیکینگ ارزهای دیجیتال را دارد.

با توسعه‌ی اکوسیستم WorldCoin برنامه‌های غیرمتمرکز یا dApp ‌ها و ابزارهای کاربردی بیشتری روی آن ساخته خواهند شد. توسعه‌دهنده‌گان برای ساخت اپلیکیشن‌های آنلاین و موبایل خود روی این شبکه، می‌توانند از SDK یا کیت توسعه نرم‌افزاری World ID نیز استفاده کنند.

تاریخچه توسعه ورلد کوین

سم آلتمن بنیانگذار ورلد کوین

شبکه‌ی ورلد کوین در ۲۴ جولای ۲۰۲۳ توسط سم آلتمن مدیرعامل Open AI (شرکت توسعه‌دهنده ChatGPT)، به همراه همکاران او الکس بلانیا (Alex Blania) و مکس نووندسترن (Max Novendstren) راه‌اندازی شد. به‌گفته‌ی مدیران این پروژه، آنها از تابستان ۲۰۲۱ مشغول کار روی آن بوده‌اند.

بخوانید  مهم‌ترین و پرتکرارترین اصطلاحات مرتبط با تراکنش‌های ارز دیجیتال چیست؟

بیشتر بخوانید: چت جی پی تی چیست؟

آلتمن، برای راه‌اندازی این پلتفرم، شرکت Tools for Humanity یا TFH را راه‌اندازی کرد. شرکتی که سرمایه‌گذاران بزرگی مانند Blockchain Capital ،Bain Capital Crypto ،Tiger Global ،Khosla و a16z را دارد. این شرکت‌ها تاکنون بیش از ۲۵۰ میلیون دلار به TFH تزریق کرده‌اند.

در حال حاضر نسخه‌ی بتای World App بیش از دو میلیون کاربر را به خود جذب کرده است. این پروژه همچنین در بیش از ۳۵ شهر و بیش از ۲۰ کشور دنیا، مراکز ORB راه‌اندازی کرده است. آمریکا، پرتغال، آرژانتین، آلمان، برزیل، هنگ کنگ، ژاپن، انگلیس، امارات، مکزیک، هند، کنیا و اوگاندا نمونه‌ای از این کشورها هستند. Tools for Humanity قصد دارد طی سه سال آینده، تعداد دستگاه‌های orb خود را به ۱۲۵ هزار واحد افزایش دهد.

مزایای پلتفرم ورلد کوین چیست؟

وایت پیپر World Coin مزایای زیر را برای این شبکه برمی‌شمارد:

  • کمک به امنیت سیستم‌های وب ۳، شبکه‌های اجتماعی و هر سیستمی که روی این پلتفرم ساخته می‌شود.
  • کمک به فروش منصفانه در ایردراپ‌ها
  • کمک به شناسایی اصالت توکن‌های NFT
  • امکان تحول سیستم‌های رای‌گیری سیاسی و غیره و کمک به شفافیت آنها
  • کمک به توزیع بهتر بودجه‌های دولتی و نیز درآمد پایه‌ی جهانی یا UBI در کشورهای درحال‌توسعه
بخوانید  بازار ارزهای دیجیتال وارد سپتامبر خونین شدند – مراقب باشید

توکن WLD و نقش آن در ورلد کوین

ارز Worldcoin

ارز Worldcoin یک توکن ERC-20 ساخته‌شده بر بستر بلاکچین اتریوم است. این توکن، پیش از راه‌اندازی رسمی به لایه‌ی اصلی این شبکه، یعنی آپتیمیسم که قبلا به‌عنوان لایه‌ی دوم اتریوم شناخته می‌شد، منتقل گردید. بنابراین مشخص است که پروتکل ورلدکوین پل‌هایی نیز برای اتصال به Optimism و پلتفرم اپلیکیشن بلاکچین Polygon PoS دارد.

حداکثر عرضه‌ی ارز ورلد کوین ۱۰ میلیارد توکن و با محدودیت زمانی ۱۵ ساله است. مطابق وایت‌پیپر این توکن، کمیته‌ی حاکمیت ورلد کوین پس از این بازه‌ی زمانی در مورد افزایش عرضه‌ی حداکثر ۱٫۵ درصدی در سال یا عدم افزایش آن مجددا تصمیم‌گیری خواهد کرد.

توکنومیک ارز Worldcoin

مهم‌ترین اطلاعات توکنومیک ارز WLD به شرح زیر است:

  • ۷۵ درصد: سهم جامعه
  • ۹٫۸ درصد: تیم توسعه‌ی اولیه
  • ۱۳٫۵ درصد: سرمایه‌گذاران شرکت Tools for Humanity
  • ۱٫۷ درصد: ذخیره

ارز Worldcoin یک توکن حاکمیتی است که هولدرهای آن، امکان مشارکت در رای‌گیری‌های این پلتفرم را نیز خواهند داشت. علاوه بر این، امکان استیک WLD نیز در کیف پول‌ها و صرافی‌های پشتیبانی‌کننده از آن وجود دارد.

بخوانید  جمهوریخواهان مجلس لایحه را مجدداً برای غیرقانونی کردن دلار دیجیتال CBDC معرفی کردند

جایگاه توکن WLD در بازار

توکن WLD در تاریخ ۱۱ آگوست ۲۰۲۳، با مارکت کپ بیش از ۲۱۱ میلیون دلاری خود در رتبه‌ی ۱۳۵ ارزهای دیجیتال جهان قرار دارد. قیمت این کوین در همین تاریخ، حدود ۱٫۷ دلار است که نشان از افت بیش از ۵۲ درصدی از قیمت اولیه‌ی آن یعنی ۳٫۵۸ دلار دارد.

نکته‌ی جالب در مورد توکن WLD، رشد سریع حجم معاملات روزانه‌ی آن در کمتر از یک ماه از زمان راه‌اندازی‌اش است. به‌طوریکه شاهد رشد روزانه‌ی تقریبا ۴۰ درصدی ارزش معاملات روزانه‌ی این دارایی هستیم. WLD ازاین‌نظر در رتبه‌ی ۲۴ کوین‌مارکت‌کپ قرار دارد. این ارز در همین وب‌سایت ۳٫۳ میلیون دنبال‌کننده دارد.

صرافی های پشتیبانی کننده از WLD

توکن WLD

اما روش خرید ارز دیجیتال ورلد کوین چیست؟ یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این پروژه، لیست شدن در تعداد زیادی صرافی معتبر متمرکز و غیرمتمرکز است. در حال حاضر، بیش از ۷۵ پلتفرم این دارایی را لیست کرده‌اند که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

  • بایننس
  • یونی سواپ ورژن‌های دو و سه روی اتریوم و آپتیمیسم
  • کوکوین
  • بای بیت
  • هوبی
  • Gate.io
  • مکسی
  • کریپتو دات کام
  • بیترو
  • پنکیک سواپ
  • کوین ایکس
  • بیت مارت
  • بینگ ایکس
بخوانید  نوبیتکس رقابت هکاتون دیفای را برای توسعه خدمات مالی غیرمتمرکز برگزار می‌کند

از بین این گزینه‌ها، صرافی‌های غیرمتمرکز مانند یونی سواپ و پنکیک سواپ، امنیت بیشتری برای کاربران ایرانی دارند. این صرافی‌ها توسط نهاد خاصی اداره نمی‌شوند و نیازی به احراز هویت ندارند. برخی صرافی‌های متمرکز مانند بینگ ایکس و بیت مارت هم سخت‌گیری کمتری در مورد احراز هویت اتخاذ کرده‌اند.

بااین‌حال تقریبا همه‌ی صرافی‌های ذکرشده، آدرس آی‌پی ایران را مسدود کرده و کشور ما را در لیست تحریم خود قرار داده‌اند. بنابراین توصیه می‌شود هنگام استفاده از این پلتفرم‌ها حتما از ابزارهای تغییر IP مطمئن استفاده کنید و دارایی زیادی در صرافی‌های خارجی نگهداری نکنید.

بهترین کیف پول ها برای توکن WLD

کیف پول توکن wld

در حال حاضر بهترین کیف پول برای نگهداری از ارز Worldcoin کیف پول رسمی خود این پلتفرم یعنی World App است. در کنار آن از کیف پول‌های غیرمتمرکز تراست ولت، متامسک و گزینه‌های نرم‌افزاری دیگر مانند اتمیک والت و مای اتر والت نیز می‌توانید برای ذخیره یا معامله‌ی این دارایی استفاده کنید. بهترین کیف پول‌های سخت‌افزاری برای WLD‌ هم ترزور و لجر هستند. بسیاری از کیف پول‌های ERC-20‌ متفرقه نیز از این توکن پشتیبانی می‌کنند.

بخوانید  اموزش ثبت نام در سایت OpenSea + نحوه تایید هویت در اوپن سی

ورلدکوین و اتهام نقض حریم خصوصی

علی‌رغم ادعای توسعه‌دهنده‌ی‌های ورلدکوین درباره‌ی حذف اطلاعات کاربران پس از تولید کد هویت دیجیتال، نگرانی‌های بسیاری درباره‌ی نقض حریم خصوصی در این اکوسیستم مطرح است. منتقدان معتقدند که سازوکار Worldcoin‌ ممکن است به ایجاد بازار سیاه هویت دیجیتال یا دستگاه‌های orb منجر شود. اتفاقی که سبب دسترسی غیرمجاز به حساب‌های کاربران این شبکه می‌شود.

یکی از منتقدان ورلد کوین ویتالیک بوترین، بنیانگذار اصلی اتریوم است که در پست وبلاگی جولای ۲۰۲۳ خود، انتقاداتی به ویژگی‌های حریم خصوصی، امنیت و میزان تمرکززدایی آن وارد کرده است. او عدم سابقه‌ی توسعه‌دهنده‌ی‌های این پروژه در صنعت ارز دیجیتال را نیز نگران‌کننده می‌داند.

معایب Worldcoin

یک گزارش منتشرشده در مجله‌ی دانشگاه MIT‌ مدعی است که دستگاه‌های ORB اطلاعات بسیار بیشتری از شبکیه چشم کاربران جمع‌آوری می‌کنند. ادوارد اسنودن، افشاگر معروف نیز از دو سال پیش، انتقادات مشابهی به این پروژه وارد آورد. گزارش MIT، نشان می‌دهد که نمایندگی‌های TFH در مراکز اسکن، از شیوه‌های بازاریابی غیراصولی برای جلب رضایت داوطلبان استفاده می‌کنند.

بخوانید  قیمت بیت‌کوین و ارز‌های دیجیتال امروز ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ مشخص شد

با وجود فعالیت شرکت TFH در آمریکا، توکن WLD هنوز در این کشور مجوز فعالیت ندارد. موضوعی که سبب کاهش اعتبار آن در نظر بخشی از جامعه‌ی کریپتو می‌شود. علاوه بر این، برخی کارشناسان، جزئیات توکنومیک یا توزیع ارز Worldcoin را ناکافی و غیرشفاف می‌دانند. گردش تنها یک درصد از کل عرضه‌ی WLD پس از گذشت سه هفته از انتشار آن هم نگرانی‌هایی از بابت سقوط این دارایی در پی داشته است.

پیش بینی قیمت ارز Worldcoin

پیش‌بینی قیمت ارزهای دیجیتال به دلیل نوسانات شدید این بازار، دشوارتر از بازارهای مالی دیگر است. این موضوع به‌خصوص درباره‌ی ارزهای جدید، بیشتر صدق می‌کند. ورلد کوین، پروژه‌ای جدید، معتبر و با ارزش‌های قابل‌توجه است که در کنار این موارد با معضلات حریم خصوصی هم دست و پنجه نرم می‌کند.

برخی مدل‌های پیش‌بینی هوش مصنوعی تخمین می‌زنند که تا پایان سال ۲۰۲۳، بیش از یک میلیارد نفر با نگاه کردن به گوی ORB، هویت دیجیتال خود را تولید و در اختیار شبکه‌ی ورلد کوین قرار دهند. وب‌سایت Cryptopolitan هم پیش‌بینی کرده قیمت WLD تا پایان سال ۲۰۲۴ به حداقل ۲٫۳۵۵ و تا پایان ۲۰۳۰ به حدود ۶ دلار برسد.

بخوانید  پیش بینی قیمت بیت کوین با استفاده از ChatGPT

با این حال، توصیه می‌شود پیش از سرمایه‌گذاری روی WLD، تحقیقات کاملی درباره‌ی آن انجام دهید. نظر شما درباره‌ی ورلد کوین چیست؟ آیا حاضرید مردمک چشم خود را به دستگاه‌های آن بسپارید یا روی توکن آن سرمایه‌گذاری کنید؟

برچسب هامبتدی

لینک کوتاه : https://lores.ir/?p=2599374

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها